Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-03, 14:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är lätt att bevisa vad du påstod:

Låt oss se om du erkänner, annars är den här diskussionen över.

Exakt. Det är lätt att bevisa vad jag påstod.

Jag har aldrig påstått att du förnekat att Jah skulle vara en kortform för hebreiskans JHVH.

Det svar som du hänvisar till är för det första inte skrivet till dig och är för det andra heller inte något exempel på att någon över huvud taget "förnekar att Jah skulle vara en kortform för hebreiskans JHVH".

Jag har inte påstått att Jah inte skulle vara en kortform för hebreiskans JHVH vare sig i det du citerar eller tidigare och jag har inte påstått att någon annan säger så heller.
Citera
2023-10-03, 20:54
Medlem
Citat:
Nej.

Frågan är om du är uppriktig mot dig själv nu. Du kan aldrig veta förens du hamnat i situationen. Du får enbart bekräftelse och syns efter hur du levererar eller producerar inne i församlingen. Du liksom enbart "existerar" utanför OM du presterar på insidan. Du som genuin person får inte sin naturliga plats. Man ser dig enbart som en andligt produktiv person. Börjar du liksom leverera sämre så är du inget andligt föredöme längre. Du om någon känner till de interna koderna som aldrig yttras eller kläs i ord.

Så min fråga: Vart i bibeln står det att vi ska tävla eller prestera inom tron för att få evigt liv? För så vit jag vet är det en kärleksfull gåva från Gud till hela mänskligheten, något som ges en utan att förvänta något tillbaka eller?

Rom 6:23

"För den lön synden betalar ut är död, men den gåva Gud ger är evigt liv genom Kristus Jesus, vår Herre."

Ef 2:8-9

"På grund av denna generösa omtanke har ni blivit räddade genom tro. Det är inte er egen förtjänst, utan det är Guds gåva. Det är alltså inte ett resultat av gärningar, och därför har ingen någon anledning att vara stolt."

Joh 3:16

"För Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde son, för att den som tror på honom inte ska gå under utan få evigt liv."

Om du anser dig ha helig ande och vara led av sanningen så bör den sanningen matcha mot bibelns sanning och isåfall ser du verserna jag hänvisar till med sanningens ögon annars är den sanningen du bär på korrupt. Med det sagt så menar jag inte att inga frukter kommer ut av tro. Men bibeln presenterar inte krav på en toppresterande tro för att få eviga livet som gåva.
Senast redigerad av Visheten 2023-10-03 kl. 20:59.
Citera
2023-10-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Frågan är om du är uppriktig mot dig själv nu. Du kan aldrig veta förens du hamnat i situationen. Du får enbart bekräftelse och syns efter hur du levererar eller producerar inne i församlingen. Du liksom enbart "existerar" utanför OM du presterar på insidan. Du som genuin person får inte sin naturliga plats. Man ser dig enbart som en andligt produktiv person. Börjar du liksom leverera sämre så är du inget andligt föredöme längre. Du om någon känner till de interna koderna som aldrig yttras eller kläs i ord.

Jag tror du pratar om dig själv, och dina uppfattningar. Varför tror du att dina uppfattningar delas av alla Jehovas vittnen?

Citat:
Så min fråga: Vart i bibeln står det att vi ska tävla eller prestera inom tron för att få evigt liv?

Det står ingenstans i bibeln.

Var i Jehovas vittnens litteratur står det att Jehovas vittnen ska tävla eller prestera inom tron för att få evigt liv?

Citat:
Om du anser dig ha helig ande och vara led av sanningen så bör den sanningen matcha mot bibelns sanning och isåfall ser du verserna jag hänvisar till med sanningens ögon annars är den sanningen du bär på korrupt. Med det sagt så menar jag inte att inga frukter kommer ut av tro. Men bibeln presenterar inte krav på en toppresterande tro för att få eviga livet som gåva.

Du har en konstig syn på det hela, är du uppvuxen med Jehovas vittnen? Är du ett döpt Jehovas vittne? Eller studerar du bara med Jehovas vittnen? I så fall, hur länge har du studerat?

Om du inte har vuxit upp med Jehovas vittnen, vilken bakgrund kommer du ifrån? Kommer du från en religiös bakgrund?
Citera
2023-10-03, 21:23
Medlem
Citat:
Jag tror du pratar om dig själv, och dina uppfattningar. Varför tror du att dina uppfattningar delas av alla Jehovas vittnen?

Det står ingenstans i bibeln.

Var i Jehovas vittnens litteratur står det att Jehovas vittnen ska tävla eller prestera inom tron för att få evigt liv?

Du har en konstig syn på det hela, är du uppvuxen med Jehovas vittnen? Är du ett döpt Jehovas vittne? Eller studerar du bara med Jehovas vittnen? I så fall, hur länge har du studerat?

Om du inte har vuxit upp med Jehovas vittnen, vilken bakgrund kommer du ifrån? Kommer du från en religiös bakgrund?

Du verkar ha missat den interna kultur med dess sociala koder och stora förväntningar på varandra som råder inom församlingen. Jag förstår att din hjärna är kalibrerad mot att inte ha kritiskt tänkande eller se fel för vad de är. För så fort man ser ett fel som man klär i ord då används ordet kritisk emot dig. Och inom församlingen vill ingen bli kallad för kritisk och det vet du. Så då blir det att andra styr en och kontrollerar en. Det är säkert många som kan dela samma uppfattning som mig inom församlingen med risken för att hamna i dålig dager inom församlingen.
Citera
2023-10-03, 21:35
Medlem
Citat:
Du verkar ha missat den interna kultur med dess sociala koder och stora förväntningar på varandra som råder inom församlingen. Jag förstår att din hjärna är kalibrerad mot att inte ha kritiskt tänkande eller se fel för vad de är. För så fort man ser ett fel som man klär i ord då används ordet kritisk emot dig. Och inom församlingen vill ingen bli kallad för kritisk och det vet du. Så då blir det att andra styr en och kontrollerar en. Det är säkert många som kan dela samma uppfattning som mig inom församlingen med risken för att hamna i dålig dager inom församlingen.

Ok, då vet jag.

Kan du svara på mina frågor, så att jag vet var jag har dig:

Är du uppvuxen med Jehovas vittnen? Är du ett döpt Jehovas vittne? Eller studerar du bara med Jehovas vittnen? I så fall, hur länge har du studerat?
Citera
2023-10-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ok, då vet jag.

Kan du svara på mina frågor, så att jag vet var jag har dig:

Är du uppvuxen med Jehovas vittnen? Är du ett döpt Jehovas vittne? Eller studerar du bara med Jehovas vittnen? I så fall, hur länge har du studerat?

Allt jag kan säga är att jag är ett döpt vittne. Är du en äldste?
Citera
2023-10-04, 05:35
Medlem
Citat:
Intressant svar. Vi väljer väl själva hur mycket vi vill dela med oss av till varandra. Vi känner ju inte ens varandra. Du valde 23% jag väljer 2%. Det är knappast så att vi kommer att bygga en relation via flashback.

Precist, jag väljer att från och med nu svara 0% på dina frågor, och förklara för andra när du kommer med inlägg som är emot vad Jehovas vittnen lär ut, och förklara för andra att du inte är ett Jehovas vittne.

Citat:
Du verkar ha svårt med att acceptera hur mycket och vad andra vill dela med sig. Utan du börjar förhandla med vad du själv delat med dig i ett försök att styra mig till att dela med mig. Typiskt drag hos vittnen.

Så du erkänner att du inte är ett Jehovas vittne, detta smutskastande av Jehovas vittnen är orsaken, inte främst för att du inte ville dela med dig.

Citat:
Sedan att du ska varna andra för mig är ju också intressant. Du vill ta bort mig som hot så att du kan fortsätta kontrollera och påverka andra här inne. Intressant beteende faktiskt. Varför ska du varna och upplysa andra om mig?

Eftersom du uppenbarligen inte är ett Jehovas vittne, du smutskastar och tar avstånd från Jehovas vittnen.
Citera
2023-10-04, 06:33
Medlem
Citat:
Precist, jag väljer att från och med nu svara 0% på dina frågor, och förklara för andra när du kommer med inlägg som är emot vad Jehovas vittnen lär ut, och förklara för andra att du inte är ett Jehovas vittne.

Så du erkänner att du inte är ett Jehovas vittne, detta smutskastande av Jehovas vittnen är orsaken, inte främst för att du inte ville dela med dig.

Eftersom du uppenbarligen inte är ett Jehovas vittne, du smutskastar och tar avstånd från Jehovas vittnen.

Du som är "sanningsbärare" vad tror du Jesus hade tyckt om att hans så kallade lärjungar använder sig av rena manipulationer mot varandra inne i församlingen? Sedan är det inte så kristligt av dig att framställa mig som att jag inte varit uppriktig med att jag är vittne när jag redan klart och tydligt svarat på din fråga i inlägg 12466. Du anklagar mig för att smutskasta Jehovas vittnen. Jag förmedlar bara verkligheten som den är, något du uppenbarligen förnekar.
Senast redigerad av Visheten 2023-10-04 kl. 06:53.
Citera
2023-10-04, 07:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så när ska du börja använda uttalet "Yeshua" istället för "Jesus"?

Även uttalet "Jesus" baseras på latinet:
Jesus (genitiv: Jesu, Jesus eller Jesus') är en latinsk form av grekiskans Ἰησοῦς (Iēsoûs), i sin tur av hebreiskans יהושע (Yehoshua) eller arameiskans ישוע (Yeshua), med betydelsen ”Jehova/Herren frälser/räddar”.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus_(namn)
Du har undvikit att svara på den här frågan flera gånger nu, jag förstår varför.

Här har du svaret på denna fråga:

Även om det hebreiska ursprunget יהושע (Yohoshua) till grekiskans Ἰησοῦς (Iēsoûs) baseras på samma JHWH som det oftast ej översatta uttrycket "hallaluja" så börjar inte Yohoshua på samma "Jah" som i halleluja därför att namnet Yohoshua har ett annorlunda uttal därför att de hebreiska uttalsreglerna inte tillåter att det inleds med Jah:
"The pronunciation of Yahshua is impossible on a number of levels. It violates basic Hebrew phonology"
https://eaoy.org/pdf/Yahushua.pdf

Så vitt jag kan se så beskrivs det på sidan 9 i referensen ovan och beror på att Yohoshua har tre av de fyra bokstäverna och inte bara två (som halleluja och Jesaja) och det verkar vara något med någon regel om att den tredje bokstaven i JHWH (alltså W) i det namnet är tyst, medan den om den inte följs av "H" istället tvingar fram ett "u" eller ett "o" och det du skrev om "Yeshua" då egentligen skulle vara "Yahushua" om båda delarna satts ihop utan tvingande omljud, men att uttalsreglerna gör att det istället för "Yahushua" egentligen ska uttalas som bara "Yoshua".

Det är också något som Bibelns bok Josua tydligt bevisar.

Att vi säger Jesus i stället för Josua beror, som du skrev, på att namnet gjordes känt genom grekiskan och latinet, medan namnet Josua fortfarande baseras på den gamla judiska traditionen.

Din anledning till att börja prata om Jesus därför att det på något sätt skulle visa att namnet YHWH inte kan inledas med "Jah" därför att vi säger "Jeh" som i Jesus är alltså helt ogrundad.

Hallelujah, lovsjung Jahve
eller
Hallelujeh, lovsjung Jehova
Citera
2023-10-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Din anledning till att börja prata om Jesus därför att det på något sätt skulle visa att namnet YHWH inte kan inledas med "Jah" därför att vi säger "Jeh" som i Jesus är alltså helt ogrundad.

Nu ljuger du/förvränger igen.

Min anledning till att börja prata om Jesus var inte för att: "på något sätt skulle visa att namnet YHWH inte kan inledas med "Jah".
Som jag har sagt flera gånger, vi kan inte med säkerhet veta det exakta uttalet på Guds namn, det är möjligt att det rätta uttalet är "Jahve", men det finns inga entydiga bevis för det.

Den verkliga orsaken till att jag började prata om Jesus var att visa din dubbelmoral där du obehindrat använder dig av ett "felaktigt" uttal av Guds sons namn(som är utom tvivel bevisat vara ett helt annat uttal än det hebreiska uttalet), samtidigt som du kritiserar att Jehovas vittnen använder sig av, enligt dig, ett felaktigt uttal av Guds namn.

Jag tror nog uppriktiga läsare kan se detta, och inser hur du ständigt trollar med ord och beter dig psykopatiskt, på liknande sätt som Scientologerna. Att du dessutom påstår dig jobba med ord är skrämmande, jag hoppas att jag aldrig träffar dig i verkliga livet.
Citera
2023-10-04, 10:35
Medlem
Citat:
Nu ljuger du/förvränger igen.

Min anledning till att börja prata om Jesus var inte för att: "på något sätt skulle visa att namnet YHWH inte kan inledas med "Jah".
Som jag har sagt flera gånger, vi kan inte med säkerhet veta det exakta uttalet på Guds namn, det är möjligt att det rätta uttalet är "Jahve", men det finns inga entydiga bevis för det.

Den verkliga orsaken till att jag började prata om Jesus var att visa din dubbelmoral där du obehindrat använder dig av ett "felaktigt" uttal av Guds sons namn(som är utom tvivel bevisat vara ett helt annat uttal än det hebreiska uttalet), samtidigt som du kritiserar att Jehovas vittnen använder sig av, enligt dig, ett felaktigt uttal av Guds namn.

Jag tror nog uppriktiga läsare kan se detta, och inser hur du ständigt trollar med ord och beter dig psykopatiskt, på liknande sätt som Scientologerna. Att du dessutom påstår dig jobba med ord är skrämmande, jag hoppas att jag aldrig träffar dig i verkliga livet.

Du ständigt anklagar andra för att ljuga och förvränga, vara dubbelmoraliga, att bete sig psykopatiskt.

Dina beteenden och angrep på andra avslöjar vem du är. Du använder dig av osmakliga beteenden här i dina diskussioner med andra för att minimera andra och vad andra tycker. Är det sådant du lärt dig på rikets sal? Anser du att du kan rättfärdiga dina angrep på andra?
Citera
2023-10-04, 10:42
Medlem
Citat:
Du ständigt anklagar andra för att ljuga och förvränga, vara dubbelmoraliga, att bete sig psykopatiskt.

Dina beteenden och angrep på andra avslöjar vem du är. Du använder dig av osmakliga beteenden här i dina diskussioner med andra för att minimera andra och vad andra tycker. Är det sådant du lärt dig på rikets sal? Anser du att du kan rättfärdiga dina angrep på andra?

Du däremot beter dig som ett Jehovas vittne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in