Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jag tycker det mesta stämmer som vittnena tror på. Men tycker dock att tron orsakar mycket dåligt samvete detta får mig att tvivla på om jv är rätt för mig(kanske är jag som begär så mycket av själv än vad jag klarar av), men det som ökar mina tvivel är att det verkar vara ett vanligt problem bland vittnena. Jag menar en del verkar ha mått väldigt psykiskt dåligt av detta. Sanningen borde ju bara vara något uppbyggande och underlätta än bara orsaka fler bekymmer än vad man skulle ha utan sanningen.

men som sagt det övriga stämmer sen att jag tycker det är extremt att undvika kontakt med nån som lämnar jv frivilligt, just för vittnena menar att man har den fria viljan. För jag tycker att det är en skillnad på att bli utesluten för allvarligt brott mot bibelns normer än att inte vilja vara ett jehovas vittne.

Bra att du insett att många JVn mår dåligt. Du kan säkert inse varför...om du tänker efter en smula.....och tänk fritt.
Citera
2017-01-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Jag tycker det är spännande att få inblick i hur JV uppfattar sig själva. De här som vi andra skulle kalla för profetior som gjordes om 1914, 1925 m.fl och som senare av vakttornet ursäktades och sedan fick man "nytt ljus", kombinerat med det de skriver i feb 2017 studiematerial att vakttornet inte är inspirerade och så vidare (även om de må ha sagt detta innan). Väcker de inte alarmklockan hos många vittnen? att det skulle kunna vara så att de blivit lurade? För kollar man på många av de avhoppare vars youtube klipp finns, så säger de att de ägnat 25-30 år av sina liv att missionera om att domedagen är nära, och när de sedan fick höra "överlappande generations tanken", så var det droppen. Hur ser ett JV på detta?

De flesta JV skulle aldrig se ett sånt youtubeklipp eller läsa någon sådan skildring. Man ser det som avfällingars lögner.

Möjligen kan nån hävda i debatt att det inte var profetior...som du så riktigt påpekade......men själva sakfrågan om t ex 1925 har jag inte sett ett aktivt vittne debattera.
Citera
2017-01-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Andlig fångenskap?
Du blir ju bara hemma från metena så vad då "andlig fångenskap"?

Att ta avstånd, det fattar jag inte, det har du ju ingen nytta av.

Andlig fångenskap blir det om den overksamme inte kan t ex uttrycka sig fritt....eller leva som vederbörande önskar.
Men visst....många har studerat "The Art of Fading"...och många har varit tämligen framgångsrika. Jag tror dock att någon som farit illa inte så gärna fejdar som kanske en ungdom som bara tröttnat och tappat tron.

Men visst...Jackson rekommenderade ju overksamhet för personer som blivit utsatta för sexuellt tvång under kommissionsförhören i somras.
Citera
2017-01-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det handlar om ansvarsfrågan Skulle styrande kretsen ha fel en gång tappar organisationen trovärdigheten om de säger sig vara inspirerade.
Sedan kan man ju undra över hur Guds jordiska kommunikationskanal inte är styrd av Gud.....det blir väldigt ologiskt.....och varför har i s f den helige ande lett dem fel i lärofrågor?

Jag kände en kvinna som blev utesluten på grund av otukt.
Sen när det gått några år återvände hon till rikets sal. Hon fick sitta där ensam ett tag och blev sedan åtetupptagen.

Jag och hon bestämde att åka in till stan och ta en öl. Det slutade med att hon släpade med sig en kille hem.
Dagen efter ringde hon äldstebröderna och bekände och visade ingen ånger och blev utesluten igen.
Så vad hjälpte det att hon hade fått sitta längst bak i några månader.

Jag hade studerat med en kvinna i samma församling.
Naturligtvis fick världsliga jag skulden av vittnena, men blev försvarad av kvinnan jag studerat med.
Citera
2017-01-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Andlig fångenskap?
Du blir ju bara hemma från metena så vad då "andlig fångenskap"?

Att ta avstånd, det fattar jag inte, det har du ju ingen nytta av.

Det kan väl omöjligen vara så att du inte förstår det?
Den som tvingas stanna kvar i en religiös organisation befinner sig i andlig fångenskap. Du som vittne borde vara väl bekant med uttrycket, så ofta som du hörtt det.

Det förvånar mig att du vill låta ännu dummare.
Citera
2017-01-15, 20:34
Medlem
Citat:
De flesta JV skulle aldrig se ett sånt youtubeklipp eller läsa någon sådan skildring. Man ser det som avfällingars lögner.

Möjligen kan nån hävda i debatt att det inte var profetior...som du så riktigt påpekade......men själva sakfrågan om t ex 1925 har jag inte sett ett aktivt vittne debattera.

När en medlem i styrande kretsen står i propagandakanalen jw broadcasting och säger att deten annan medlem av styrande kretsen (Geoffrey Jackson) erkänner i australiensisk domstol är "avfällars lögner", då kan nästan vadsomhelst klassas som det.
Citera
2017-01-15, 20:42
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Vittnen är precis som de flesta "världsliga" människor; nyfikna. Det är förvånansvärt väldigt många som "råkar" titta på dessa klipp. Många som hoppat av har även sagt att det var just för att dom råkade halka in.
Citera
2017-01-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Vittnen är precis som de flesta "världsliga" människor; nyfikna. Det är förvånansvärt väldigt många som "råkar" titta på dessa klipp. Många som hoppat av har även sagt att det var just för att dom råkade halka in.

Kan man säga att de fick "nytt ljus"?
Citera
2017-01-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Det kan väl omöjligen vara så att du inte förstår det?
Den som tvingas stanna kvar i en religiös organisation befinner sig i andlig fångenskap. Du som vittne borde vara väl bekant med uttrycket, så ofta som du hörtt det.

Det förvånar mig att du vill låta ännu dummare.

Nej, ett avståndstagande kommer jag aldrig att fatta, när man bara kan stanna hemma, nej ett avståndstagande är bara ett upproriskt ställningstagande och helt onödigt.
Citera
2017-01-15, 21:48
Medlem
JV har funnit sin mening med livet och känner sig trygga med gemenskapen och får bekräftelse av varandra att det ska komma nån belöning vid domedagen, enkel psykologi. Sedan kan vakttornet nog ändra vadsomhelst utan att de kommer överge sin gemenskap.

Uppenbart är att vakttornet i rädsla för stämningar nu uttryckligen och skriftligt avsäger sig allt ansvar för vad JV medlemmar gör med den information de givit dem genom åren. Allting är ett luftslott. Men den psykologiska kraften i gemenskapen må kanske ändå överleva trots att den andliga var falsk. JV är mer en förening än något religiöst numera, bara att de inte insett de själva
Citera
2017-01-16, 11:11
Medlem
Citat:
JV har funnit sin mening med livet och känner sig trygga med gemenskapen och får bekräftelse av varandra att det ska komma nån belöning vid domedagen, enkel psykologi. Sedan kan vakttornet nog ändra vadsomhelst utan att de kommer överge sin gemenskap.

Uppenbart är att vakttornet i rädsla för stämningar nu uttryckligen och skriftligt avsäger sig allt ansvar för vad JV medlemmar gör med den information de givit dem genom åren. Allting är ett luftslott. Men den psykologiska kraften i gemenskapen må kanske ändå överleva trots att den andliga var falsk. JV är mer en förening än något religiöst numera, bara att de inte insett de själva

Det är kanske som ett beroende? Vad ska de göra med all den tid som de lagt på predikande, möten och studium?

Ungefär som A-lagare som umgåtts med sina kompisar vid parkbänkar.
Det svåra för många av dem är, vad de ska göra med med sin tid som nyktra och att de inte har så många nyktra vänner.
Citera
2017-01-16, 12:25
Medlem
Citat:

Visst och inget fel i det så länge de inte skadar andra vilket de gör med sin behandling av fd medlemmar samt med sin utomordentligt farliga hantering av pedofili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in