Citat:
Ingen här har väl påstått att det inte skulle finnas någon biblisk grund för uteslutning?
Men frågan som har varit uppe är JVs sätt att hantera uteslutningar. Är det sättet verkligen i enlighet med Bibeln?
I Kor har vi ett bra exempel, i kap 5 i 1 Kor talas det om en uteslutning, av en man som lever med sin faders hustru. Svår otuktssynd alltså! Han blir utesluten! Men vad händer sedan?
I 2 Kor 2 skriver Paulus till församlingen angående detta, inte så länge efteråt:
"Nu är det likväl nog med den näpst som han har fått mottaga från de flesta bland eder." 2 Kor 2:6.
1917.
Hoppsan; "näpst från de flesta" i församlingen. Inte från alla.
Och ändå går inte Paulus tillrätta med de församlingsmedlemmar som inte visade mannen någon näpst..
Så går det inte till i JV idag, utan man kan tom bli utesluten om man umgås med en utesluten. Se fallet Ray Franz.
Men det är inte nog, Paulus fortsätter i vers 7 " I mån alltså nu tvärtom snarare förlåta och trösta honom, så att han icke till äventyrs går under genom sin alltför stora bedrövelse.
Därför uppmanar jag eder att fatta ett gemensamt beslut om att bemöta honom med kärlek."
Så går det knappast till bland JV, eller hur. Snabb återupptagning efter svår omoraliskhet, och ingenting om att han skulle gå till mötena under en period utan att någon pratade med honom.
Så var finns grunden för att straffa de som fortsätter att umgås med en utesluten, tex en nära släkting?
Och var finns grunden för att de som vill komma tillbaka ska gå på mötena under en längre tid, sitta längs bak, och inte prata med någon?
Men frågan som har varit uppe är JVs sätt att hantera uteslutningar. Är det sättet verkligen i enlighet med Bibeln?
I Kor har vi ett bra exempel, i kap 5 i 1 Kor talas det om en uteslutning, av en man som lever med sin faders hustru. Svår otuktssynd alltså! Han blir utesluten! Men vad händer sedan?
I 2 Kor 2 skriver Paulus till församlingen angående detta, inte så länge efteråt:
"Nu är det likväl nog med den näpst som han har fått mottaga från de flesta bland eder." 2 Kor 2:6.
1917.
Hoppsan; "näpst från de flesta" i församlingen. Inte från alla.

Så går det inte till i JV idag, utan man kan tom bli utesluten om man umgås med en utesluten. Se fallet Ray Franz.
Men det är inte nog, Paulus fortsätter i vers 7 " I mån alltså nu tvärtom snarare förlåta och trösta honom, så att han icke till äventyrs går under genom sin alltför stora bedrövelse.
Därför uppmanar jag eder att fatta ett gemensamt beslut om att bemöta honom med kärlek."
Så går det knappast till bland JV, eller hur. Snabb återupptagning efter svår omoraliskhet, och ingenting om att han skulle gå till mötena under en period utan att någon pratade med honom.
Så var finns grunden för att straffa de som fortsätter att umgås med en utesluten, tex en nära släkting?
Och var finns grunden för att de som vill komma tillbaka ska gå på mötena under en längre tid, sitta längs bak, och inte prata med någon?
Men jag menade inte att nån har sagt nåt om uteslutning är obiblisk utan har bara gett stöd för jehovas vittnenas uteslutningspolicyn, med hjälp av dessa bibelverser som vittnena själv använder som stöd i mitt inlägg som du citerade. Det är ju denna som ifrågasätts. Jag skrev lite otydligt som inte nämnde jehovas vittnens uteslutningspolicy men det var det jag menade med min kommentar.
Men uteslutningsanordningen inom jehovas vittnen är korrekt tycker jag helt ärligt. just enligt versena jag hänvisade till. Men när nån säger upp sig själv, Man har ju en fri vilja enligt vittnena, och det motsäger om man ex lämnar frivilligt. Så att undvika all kontakt med nån som lämnar frivilligt är hårt tycker jag ändå.
Bara min åsikt! Men gå på mötena som utesluten för att sen bli återupptagen, har jag förstått kan vara mellan några månader och uppåt. Allt beronde på personen själv, omständigheterna till dennes synd
Senast redigerad av CrazyPriest 2017-01-15 kl. 13:09.
Senast redigerad av CrazyPriest 2017-01-15 kl. 13:09.