2017-01-15, 13:02
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ingen här har väl påstått att det inte skulle finnas någon biblisk grund för uteslutning?
Men frågan som har varit uppe är JVs sätt att hantera uteslutningar. Är det sättet verkligen i enlighet med Bibeln?

I Kor har vi ett bra exempel, i kap 5 i 1 Kor talas det om en uteslutning, av en man som lever med sin faders hustru. Svår otuktssynd alltså! Han blir utesluten! Men vad händer sedan?

I 2 Kor 2 skriver Paulus till församlingen angående detta, inte så länge efteråt:
"Nu är det likväl nog med den näpst som han har fått mottaga från de flesta bland eder." 2 Kor 2:6.
1917.
Hoppsan; "näpst från de flesta" i församlingen. Inte från alla. Och ändå går inte Paulus tillrätta med de församlingsmedlemmar som inte visade mannen någon näpst..
Så går det inte till i JV idag, utan man kan tom bli utesluten om man umgås med en utesluten. Se fallet Ray Franz.

Men det är inte nog, Paulus fortsätter i vers 7 " I mån alltså nu tvärtom snarare förlåta och trösta honom, så att han icke till äventyrs går under genom sin alltför stora bedrövelse.
Därför uppmanar jag eder att fatta ett gemensamt beslut om att bemöta honom med kärlek."

Så går det knappast till bland JV, eller hur. Snabb återupptagning efter svår omoraliskhet, och ingenting om att han skulle gå till mötena under en period utan att någon pratade med honom.

Så var finns grunden för att straffa de som fortsätter att umgås med en utesluten, tex en nära släkting?
Och var finns grunden för att de som vill komma tillbaka ska gå på mötena under en längre tid, sitta längs bak, och inte prata med någon?

Men jag menade inte att nån har sagt nåt om uteslutning är obiblisk utan har bara gett stöd för jehovas vittnenas uteslutningspolicyn, med hjälp av dessa bibelverser som vittnena själv använder som stöd i mitt inlägg som du citerade. Det är ju denna som ifrågasätts. Jag skrev lite otydligt som inte nämnde jehovas vittnens uteslutningspolicy men det var det jag menade med min kommentar.

Men uteslutningsanordningen inom jehovas vittnen är korrekt tycker jag helt ärligt. just enligt versena jag hänvisade till. Men när nån säger upp sig själv, Man har ju en fri vilja enligt vittnena, och det motsäger om man ex lämnar frivilligt. Så att undvika all kontakt med nån som lämnar frivilligt är hårt tycker jag ändå.

Bara min åsikt! Men gå på mötena som utesluten för att sen bli återupptagen, har jag förstått kan vara mellan några månader och uppåt. Allt beronde på personen själv, omständigheterna till dennes synd
Senast redigerad av CrazyPriest 2017-01-15 kl. 13:09.
Citera
2017-01-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest

Men uteslutningsanordningen inom jehovas vittnen är korrekt tycker jag helt ärligt. just enligt versena jag hänvisade till. Men när nån säger upp sig själv, Man har ju en fri vilja enligt vittnena, och det motsäger om man ex lämnar frivilligt. Så att undvika all kontakt med nån som lämnar frivilligt är hårt tycker jag ändå.

Bara min åsikt! Men gå på mötena som utesluten för att sen bli återupptagen, har jag förstått kan vara mellan några månader och uppåt. Allt beronde på personen själv, omständigheterna till dennes synd

Men återigen, var finns det bibliska stödet för att en utesluten ska gå på mötena en tid innan han återupptas?
Så var det ju inte i fallet från Bibeln, alltså måste detta vara något som JV själva har hittat på. Och därmed inte bibliskt.
Citera
2017-01-15, 13:20
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Men återigen, var finns det bibliska stödet för att en utesluten ska gå på mötena en tid innan han återupptas?
Så var det ju inte i fallet från Bibeln, alltså måste detta vara något som JV själva har hittat på. Och därmed inte bibliskt.

För att det tar tid kanske att få förtroende för personen att denna verkligen har ändrat sig? De äldste kan inte läsa hjärtan som Jehova! Annars skulle väl det vara helt annorlunda. För det är ju det som är kärnfrågan när det avgörs om personen ska återupptas, om han har ändrat sig. Dessutom om den uteslutne har ändrat sig, så är väl att denne har fått Jehovas förlåtelse huvudsaken och så kommer jehova nog att leda händelseutveckligen så att personen så småningom återupptas tror jag
Citera
2017-01-15, 13:21
Medlem
Citat:
Att inte umgås och hälsa på uteslutna stöds av dessa verser jag skrev, 1 kor 5:11-13 , 2 joh 9-11 och matt 18:15-17, enligt vittnena.

Och det är ju enligt dessa verser uteslutningspolicyn inom jehovas vittnen baseras på.

men att inte umgås med uteslutna är det enda jag ser att bibeln stödjer.

Men att man undviker all kontakt med nån som lämnar frivilligt, kan det inte vara så att om man avsäger sig sin tro,trots att man lovat tjäna honom genom överlämnadet och dopet så bryter man löftet. Som att man säger att man inte längre vill vara på guds sida längre och medvetet väljer detta. Eller om man inte mer vill vara i det andliga paradiset så har man ju bara satans värld att välja på. Är inte det som vittnen tänker när det gääler nån som lämnar frivilligt?

Men annars tycker jag det är lite fel om jag tänker efter att bryta med nån som frivilligt lämnar jehovas vittnen. Om man enligt vittnena har en fri vilja som man har rätt att använda, så motsäger det lite att man förlorar hela sin bekantskrets i o m lämnandet av jv orgen.

Du som var äldste Avfallit. Var du med i nån dömande kommittee som äldste? har du själv varit med och uteslutit nån?

Bibeln ger inte stöd för att behandla dem som lämnat illa och definitivt inte stöd för att föräldrar och barn ska bryta kontakten.

Nej, jag har inte varit med och uteslutit någon. Jag har fått kommentarer om att jag pratat med uteslutna och hälsat på dem.
Citera
2017-01-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ingen här har väl påstått att det inte skulle finnas någon biblisk grund för uteslutning?
Men frågan som har varit uppe är JVs sätt att hantera uteslutningar. Är det sättet verkligen i enlighet med Bibeln?

I Kor har vi ett bra exempel, i kap 5 i 1 Kor talas det om en uteslutning, av en man som lever med sin faders hustru. Svår otuktssynd alltså! Han blir utesluten! Men vad händer sedan?

I 2 Kor 2 skriver Paulus till församlingen angående detta, inte så länge efteråt:
"Nu är det likväl nog med den näpst som han har fått mottaga från de flesta bland eder." 2 Kor 2:6.
1917.
Hoppsan; "näpst från de flesta" i församlingen. Inte från alla. Och ändå går inte Paulus tillrätta med de församlingsmedlemmar som inte visade mannen någon näpst..
Så går det inte till i JV idag, utan man kan tom bli utesluten om man umgås med en utesluten. Se fallet Ray Franz.

Men det är inte nog, Paulus fortsätter i vers 7 " I mån alltså nu tvärtom snarare förlåta och trösta honom, så att han icke till äventyrs går under genom sin alltför stora bedrövelse.
Därför uppmanar jag eder att fatta ett gemensamt beslut om att bemöta honom med kärlek."

Så går det knappast till bland JV, eller hur. Snabb återupptagning efter svår omoraliskhet, och ingenting om att han skulle gå till mötena under en period utan att någon pratade med honom.

Så var finns grunden för att straffa de som fortsätter att umgås med en utesluten, tex en nära släkting?
Och var finns grunden för att de som vill komma tillbaka ska gå på mötena under en längre tid, sitta längs bak, och inte prata med någon?

Det finns ingen grund för att uteslutna ska sitta längst bak. Däremot har äldste i många församlingar krävt det under så lång tid att det kommit att bli en tradition. Organisationen har därför i brev till alla äldstekretsar gett anvisningar om att de inte får anvisa uteslutna en särskild plats i lokalen, inte heller kräva att de ska komma efter inledande sång o bön för att sedan lämna lokalen innan avslutningen som vissa tyranner krävt.
Citera
2017-01-15, 13:32
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Bibeln ger inte stöd för att behandla dem som lämnat illa och definitivt inte stöd för att föräldrar och barn ska bryta kontakten.

Nej, jag har inte varit med och uteslutit någon. "Jag har fått kommentarer om att jag pratat med uteslutna och hälsat på dem".

"Jag har fått kommentarer om att jag pratat med uteslutna och hälsat på dem" Av andra vittnen eller?

Men det där att paulus säger om "Men nu skriver jag till er att sluta upp med vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan" enligt 1 kor 5:11 och johannes säger enligt 2 johannes " ta inte emot de i era hem eller uttala en hälsning till honom så ni blir delaktig i dennes synder"
Citera
2017-01-15, 13:37
Medlem
Citat:
För att det tar tid kanske att få förtroende för personen att denna verkligen har ändrat sig? De äldste kan inte läsa hjärtan som Jehova! Annars skulle väl det vara helt annorlunda. För det är ju det som är kärnfrågan när det avgörs om personen ska återupptas, om han har ändrat sig. Dessutom om den uteslutne har ändrat sig, så är väl att denne har fått Jehovas förlåtelse huvudsaken och så kommer jehova nog att leda händelseutveckligen så att personen så småningom återupptas tror jag

Så då är det ok att hitta på egna regler då?
Citera
2017-01-15, 13:43
Medlem
CrazyPriest: Okej vi fattar att du tycker JV har stöd i bibeln för uteslutning, men vad av deras tolkningar utöver detta tycker du inte har stöd i bibeln? För det finns ju en hel del att välja på ha ha
Citera
2017-01-15, 13:50
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Så då är det ok att hitta på egna regler då?

Tycker du att personen som utesluts ska återupptas på en gång efter uteslutning bara för att personen säger att denna ångrar sig, är det du menar med egna regler? Om personen går en tid på mötena som utesluten så blir det kanske lättare att vara mer säker på att personen ändrat sig. För det går aldrig att veta helt säkert ändå om personen är uppriktig, De äldste måste ha lite att gå på för att vara säker på att personen ändrat sig. Självklart räcker inte mötena till heller för att återupptas, personen måste vilja ha ett gott förhållande till jehova och rättat sig nu efter bibelns moralnormer.
Det är inte biblisk att acceptera någon som syndar och inte omvänder som broder/syster

Personen som utesluts vet också vad han/hon gav sig in på när denne valde att bli ett jehovas vittne, att uteslutning ur församlingen är konsekvensen av, om man väljer att inte följa jehovas moralnormer och inte vända om från dessa. Men fint att jehova är redo att förlåta Psalm 86:5 och församlingen vill ta tillbaka personen när personen har frambringat frukt som svarar mot sinnesändringen Matteus 3:8
Citera
2017-01-15, 13:52
Medlem
Citat:
"Jag har fått kommentarer om att jag pratat med uteslutna och hälsat på dem" Av andra vittnen eller?

Men det där att paulus säger om "Men nu skriver jag till er att sluta upp med vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan" enligt 1 kor 5:11 och johannes säger enligt 2 johannes " ta inte emot de i era hem eller uttala en hälsning till honom så ni blir delaktig i dennes synder"
Kommentarer från andra äldste.

Att inte uttala en hälsning till någon talade Jesus om när han sände ut sina lärjungar att predika. (Luk. 10:4) Johannes kan mycket väl ha menat en sådan hälsning.

Fortfarande säger Bibeln inget om att vända sig bort när man möter en utesluten eller att gå över på andra sidan gatan och det finns absolut inget som antyder att det skulle vara rätt av en förälder att inte ens svara i telefon om ett uteslutet barn ringer.

Man kan bara känna avsky inför en församling som avkräver medlemmarna en sådan kallsinnighet.
Och att sen hålla på och ljuga som varjverumxx och ttsp om att den som lämnar församlingen "tagit avstånd från sina vänner" är ren gallimattias.
Citera
2017-01-15, 13:55
Medlem
Citat:

Personen som utesluts vet också vad han/hon gav sig in på när denne valde att bli ett jehovas vittne, att uteslutning ur församlingen är konsekvensen av, om man väljer att inte följa jehovas moralnormer och inte vända om från dessa. Men fint att jehova är redo att förlåta Psalm 86:5 och församlingen vill ta tillbaka personen när personen har frambringat frukt som svarar mot sinnesändringen Matteus 3:8

Skitsnack.
Ingen som blir ett vittne vet vad en uteslutning verkligen innebär, allraminst ett barn som låter döpa sig.
Det där är bara floskler vittnen vräker ur sig för att rättfärdiga sitt usla beteende.
Citera
2017-01-15, 13:57
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
CrazyPriest: Okej vi fattar att du tycker JV har stöd i bibeln för uteslutning, men vad av deras tolkningar utöver detta tycker du inte har stöd i bibeln? För det finns ju en hel del att välja på ha ha

Jag tycker det mesta stämmer som vittnena tror på. Men tycker dock att tron orsakar mycket dåligt samvete detta får mig att tvivla på om jv är rätt för mig(kanske är jag som begär så mycket av själv än vad jag klarar av), men det som ökar mina tvivel är att det verkar vara ett vanligt problem bland vittnena. Jag menar en del verkar ha mått väldigt psykiskt dåligt av detta. Sanningen borde ju bara vara något uppbyggande och underlätta än bara orsaka fler bekymmer än vad man skulle ha utan sanningen.

men som sagt det övriga stämmer sen att jag tycker det är extremt att undvika kontakt med nån som lämnar jv frivilligt, just för vittnena menar att man har den fria viljan. För jag tycker att det är en skillnad på att bli utesluten för allvarligt brott mot bibelns normer än att inte vilja vara ett jehovas vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in