Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har nog sagt fem ggr nu att det inte ska vara någon skillnad. Det ska anmälas! Oavsett vilken organisation du tillhör.

Menar du automatiskt? Varför har då inte Sverige infört anmälningsplikt av brott för alla svenska medborgare?

Fundera på det!!! Fundera på konsekvenserna av det.

Och fundera på varför det ställs högre krav på Jehovas vittnen än andra svenska medborgare? Om en person i Svenska Kyrkan inte anmäler ett brott, inte sätter man Janne Josefsson som blodhund i dom fallen, eller hur?
Citera
2016-12-18, 20:26
Medlem
Citat:
Jag har nog sagt fem ggr nu att det inte ska vara någon skillnad. Det ska anmälas! Oavsett vilken organisation du tillhör.

Svara på denna raka fråga: Vill du införa anmälningsplikt i Sverige?

Om du ser en brottsling ha vapen och råna en person på öppen gata, om du inte lyfter din mobil och polisanmäler, tycker du att du ska få konsekvenser från rättsväsendet som böter eller fängelsestraff?

Då ska du driva igenom det politiskt, och inte beklaga dig här för att Jehovas vittnen inte anmäler brott, när ingen annan i Sverige är skyldig att anmäla.

Som sagt, du har en dålig förståelse av verkligheten.
Citera
2016-12-18, 20:26
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du automatiskt? Varför har då inte Sverige infört anmälningsplikt av brott för alla svenska medborgare?

Och fundera på varför det ställs högre krav på Jehovas vittnen än andra svenska medborgare? Om en person i Svenska Kyrkan inte anmäler ett brott, inte sätter man Janne Josefsson som blodhund i dom fallen, eller hur?

Men hur förklarar du då de länder/stater som faktiskt HAR anmälningsplikt vid vetskap om sexuella övergrepp på barn och där orgen ändå valt att inte anmäla och uppmanat offren att hålla tyst??
Citera
2016-12-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men hur förklarar du då de länder/stater som faktiskt HAR anmälningsplikt vid vetskap om sexuella övergrepp på barn

Vilka länder tänker du på? Och hur fungerar lagen?

Om vi tar ett exempel där ett offer uppsöker en präst för att bara prata om ett övergrepp som den utsatts för, personen vill absolut inte att prästen polisanmäler, utan bara vill prata. Ska prästen polisanmäla mot offrets vilja ändå, och vad blir konsekvenserna om prästen inte polisanmäler, böter, hur mycket? Fängelsestraff, hur lång tid?
Citera
2016-12-18, 20:38
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

En präst hotar aldrig med uteslutning ur kyrkan om offret väljer att anmäla till polisen. Kyrkan utesluter inte sina medlemmar och förbjuder resten av medlemmarna att frysa ut personen i fråga. Konsekvenserna är därmed icke existerande för offret.
Citera
2016-12-18, 20:44
Medlem
Citat:
En präst hotar aldrig med uteslutning ur kyrkan om offret väljer att anmäla till polisen.

Det gör inte Jehovas vittnen heller.

Citat:
Kyrkan utesluter inte sina medlemmar och förbjuder resten av medlemmarna att frysa ut personen i fråga.

Uteslutning är helt enligt bibeln, att du själv inte tror på bibeln, och är hatisk mot dom som följer bibeln rör mig inte i ryggen.

Citat:
Konsekvenserna är därmed icke existerande för offret.

Nej, inte om prästen enligt lag är skyldig att polisanmäla pedofilibrott oavsett, trots att offret inte vill det, konsekvensen blir ytterligare ett övergrepp.
Citera
2016-12-18, 21:01
Medlem
Citat:

Nä, jag menar inte att det ska vara enligt lag. Det har jag bara sagt tre ggr, så jag förstår att du har problem att hinna med.
Återigen, vem har ställt högre krav på JV? Och ta det med dom, i så fall.
Citera
2016-12-18, 21:01
Medlem
Citat:
Svara på denna raka fråga: Vill du införa anmälningsplikt i Sverige?

Om du ser en brottsling ha vapen och råna en person på öppen gata, om du inte lyfter din mobil och polisanmäler, tycker du att du ska få konsekvenser från rättsväsendet som böter eller fängelsestraff?

Då ska du driva igenom det politiskt, och inte beklaga dig här för att Jehovas vittnen inte anmäler brott, när ingen annan i Sverige är skyldig att anmäla.

Som sagt, du har en dålig förståelse av verkligheten.
Ska jag svara igen?
Citera
2016-12-18, 21:08
Medlem
Citat:
Nä, jag menar inte att det ska vara enligt lag. Det har jag bara sagt tre ggr, så jag förstår att du har problem att hinna med.

Visst, jag har problem med att komma ihåg vem som säger vad, men ni alla verkar vara överens om att Jv gör allting eller det mesta fel. Är det fel av mig att fråga din ståndpunkt?

Vad gör Jv fel menar du?

Citat:
Återigen, vem har ställt högre krav på JV? Och ta det med dom, i så fall.

Som jag har sagt så menar dom flesta motståndare att det är fel av Jehovas vittnens äldste att inte polisanmäla automatiskt. Menar du alltså att det inte nödvändigtvis är fel? Vad exakt är det som Jv gör som är fel enligt dig?
Citera
2016-12-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ska jag svara igen?

Ja det skulle förenkla det hela om du kunde svara på raka frågor, jag uppfattar ofta dig som luddig i dina svar så att jag måste gissa vad du egentligen menar.
Citera
2016-12-18, 21:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det gör inte Jehovas vittnen heller.

Uteslutning är helt enligt bibeln, att du själv inte tror på bibeln, och är hatisk mot dom som följer bibeln rör mig inte i ryggen.

Nej, inte om prästen enligt lag är skyldig att polisanmäla pedofilibrott oavsett, trots att offret inte vill det, konsekvensen blir ytterligare ett övergrepp.

Men det är ju konstaterat, under ed, att orgens äldste visst har hotat med uteslutning vid anmälan till polis. Och de har även uteslutit offer med just den anledningen. Det förändras inte för att du förnekar, med syfte att skönmåla orgen.

Nej, den uteslutning JV begår är inte biblisk. Paul pratade om begränsat umgänge med otucktsmän (där ingår pedofiler som de värsta), med giriga, med avgudadyrkare, smädare, drinkare och utpressare eller såna som har sex med sin fars fru. Dessa människor är dessutom något de flesta normala människor inte vill umgås med, troende eller ej. Det är en ganska logisk uppmaning.

2 Johannes säger att vi inte ska hälsa på bedragare och antikrist vilket JV tar ur sin kontext och använder till att tvinga sina medlemmar att behandla sina egna barn som om dom inte finns. Man är inte antikrist för att man inte tror att den figurligt beskrivna slaven är sju oinspirerade män i Brooklyn. Inte heller om man väljer att ha julgran eller fira någons födelsedag, vilket Paul inte ens nämner som uteslutningsorsak.
Antikrist är den som degraderar Jesus till en ängel, en helt annan person med annat namn och själ, man är antikrist när man sätter sig själv i Jesu plats och tar över hans medlarskap mellan människa och Gud.

Faktum är att Jesus själv aldrig sa att vi måste utesluta våra egna barn, att vi får inte prata med dom längre om de tvivlar på ofullkomliga mäns ord, då Bibeln är tydlig med att endast Gud har sanningen och var man ska vara en lögnare. Jesus sa aldrig att vi måste utesluta folk som ställer kritiska frågor, som tvivlar på oinspirerade tolkningar av diverse bibeltexter, som låter Helig Ande vägleda dom personligen och tar ett eget ansvar för bibelns ord istället för att låta sig ledas ner i gropen.

Du, ttsp, kan inte säga att du följer Bibeln. Du följer en tolkning av Bibeln. En tolkning som dessutom ändras med tiden.

Det positiva som kommer genom anmälningsplikt är att det kan förhindra så att nya offer utsätts. Du anser att anmälningsplikt är likamed ett nytt övergrepp på offret, men du anser inte att ytterligare hot mot offret är det, samt att tvinga offret öga mot öga med förbrytaren. Bra JV logik där.
Citera
2016-12-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ja det skulle förenkla det hela om du kunde svara på raka frågor, jag uppfattar ofta dig som luddig i dina svar så att jag måste gissa vad du egentligen menar.
Fast jag svarar samma sak fyra-fem ggr??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in