Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Judarna var inte kompis med dem, lika lite som jag är kompis med skattmasen.
Men eftersom det var Jesus som gav befallningen och han var Exemplet alla skulle följa, vore de oerhört korkat av honom att umgås med dem om inte hans efterföljare skulle få göra det.

Fariséer, tullindrivare och skökor var inte en homogen grupp, det fanns ödmjuka, ångerfulla fariséer, tullindrivare och skökor, och så fanns det stolta, hårda icke ångerfulla fariséer, tullindrivare och skökor.

Vissa av fariséer, tullindrivare och skökor umgicks han med, andra inte.

Citat:
Det finns inte ett enda exempel i Bibeln på att Jesus vägrade hälsa på folk som inte trodde som han.

Tror du att Jesus först sade: "Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare... ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?", för att sedan gå och äta tillsammans med dom och umgås med dom?
Citera
2017-01-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fariséer, tullindrivare och skökor var inte en homogen grupp, det fanns ödmjuka, ångerfulla fariséer, tullindrivare och skökor, och så fanns det stolta, hårda icke ångerfulla fariséer, tullindrivare och skökor.

Vissa av fariséer, tullindrivare och skökor umgicks han med, andra inte.

Tror du att Jesus först sade: "Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare... ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?", för att sedan gå och äta tillsammans med dom och umgås med dom?
Frågan är inte vilka Jesus umgicks med, utan om han skulle vända vänner ryggen om dom gick ur en församling. Vad hände med "vänd andra kinden till", "älska dina fiender" och liknande ord? Kan man älska sin fiende så borde man kunna älska sina vänner också.
Citera
2017-01-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, alltså en falsk analogi.

Nej, varför då?

Citat:
Jag tror inte Jesus skulle sluta prata med nära vänner som gått ur någon församling. Men jag kanske har för mänsklig bild av Jesus?

Du tror igen, du vet inte. Och om jag hänvisar till vad Jesus sade i bibeln, så kommer du att säga: "Jag är inte intresserad av bibeln".
Citera
2017-01-08, 19:53
Medlem
Citat:
Frågan är inte vilka Jesus umgicks med, utan om han skulle vända vänner ryggen om dom gick ur en församling. Vad hände med "vänd andra kinden till", "älska dina fiender" och liknande ord? Kan man älska sin fiende så borde man kunna älska sina vänner också.

Inte om man är ett vittne som ttsp och varjverumxx
Citera
2017-01-08, 19:54
Medlem
Citat:

Eftersom du egentligen inte är intresserad av bibeln så är det meningslöst att diskutera vad Jesus sade eller inte sade med dig.
Citera
2017-01-08, 19:56
Medlem
Citat:
Nej, varför då?

Du tror igen, du vet inte. Och om jag hänvisar till vad Jesus sade i bibeln, så kommer du att säga: "Jag är inte intresserad av bibeln".
Ja, jag tror. Jag kan ju ha fel bild av Jesus, som sagt. Har du några citat hur man ska behandla nära vänner när dom gått ur en församling? Hittills har det bara varit citat om vad Jesus tycker om vissa, vilket är helt irrelevant.
Citera
2017-01-08, 19:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Eftersom du egentligen inte är intresserad av bibeln så är det meningslöst att diskutera vad Jesus sade eller inte sade med dig.
Det måste du väl kunna svara på även om den du diskuterar med inte tror på Bibeln?!
Citera
2017-01-08, 19:58
Medlem
Citat:
I detta fall är bibeln det ändå vi har att gå på. Vi diskuterar ju Jesus påstådda ord och handling.
Ska du tala om hur jag ska leva mitt liv så betyder bibeln inget för mig. Stor skillnad.
Citera
2017-01-08, 19:59
Medlem
Citat:
Inte om man är ett vittne som ttsp och varjverumxx
Antagligen är vissa citat "värd' mer än andra.
Citera
2017-01-08, 19:59
Medlem
Citat:

Om du verkligen är intresserad, ta reda på hur judarna såg på hedningar och tullindrivare, via Wikipedia, NE eller annat uppslagsverk.

Fundera sedan på vad Jesus menar med att man ska betrakta en broder som hedning eller en tullindrivare.

Återkom efter detta. Om du svarar att du inte är intresserad att undersöka, då är inte jag intresserad att fortsätta. Det går inte att diskutera med en helt okunnig person med påståenden om saker som personen inte vet något om.
Citera
2017-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
I detta fall är bibeln det ändå vi har att gå på. Vi diskuterar ju Jesus påstådda ord och handling.

Om du är intresserad, undersök sekulära källor på hur judarna betraktade hedningar och tullindrivare.
Citera
2017-01-08, 20:02
Medlem
Citat:
Antagligen är vissa citat "värd' mer än andra.

Sant.
Det gäller att välja och vraka bland bibelcitaten om man ska få ihop en lära utan konsekvens och logik.

Sen blir ju allt enklare om man hela tiden byter samtalsämne för att slippa svara på frågor.
Men faktiskt är det inte så ttsp och varjverumxx fått lära sig att göra på rikets sal. De har en egen metodik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in