2017-04-22, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så varför klagar du på att människor tolkar bibeln på olika sätt?

Vem tolkar bibeln på olika sätt och hur?

Diskutera gärna detta med mig t.ex. på tråden "Är bibeln sann".
Citera
2017-04-22, 11:57
Medlem
Citat:
Nej jag har rätt, offer upphörde i och med Jesu död:

"Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse. Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv." (Hebr 9:25-26 Bibel2000)

Läs igen vad du själv skrev, ttsp. Du skrev: "Det står ingenstans i bibeln ".
Bibeln innefattar även gamla testamentet, det har du själv skrivit massvis med gånger här på fb.

Jag kommenterade alltså vad du påstod, inte vad jv lär om offeranordningen.
Citera
2017-04-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Läs igen vad du själv skrev, ttsp. Du skrev: "Det står ingenstans i bibeln ".
Bibeln innefattar även gamla testamentet, det har du själv skrivit massvis med gånger här på fb.

Jag kommenterade alltså vad du påstod, inte vad jv lär om offeranordningen.

Det står ingenstans i bibeln för kristna, hur lågt ner kan man sänka sig i att ljuga om Jehovas vittnen?
Citera
2017-04-22, 12:07
Medlem
Citat:
Det står ingenstans i bibeln för kristna, hur lågt ner kan man sänka sig i att ljuga om Jehovas vittnen?

Nu gör du dig mer än lovligt dum. Jag citerade ditt inlägg nr 5365, där du skrev:

"Jo kvinnor får ha mens, men man ska inte använda det blodet till att äta eller rädda liv, det ska kastas på samma sätt som blodet från djur ska kastas.

Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta.

Det står inte heller att blod får användas som färg på väggarna, det är underförstått att blodet ska kastas och inte användas till något."

Vem ljuger om vad du skrev?
Och menar du att "Bibeln för kristna" inte innefattar Gamla testamentet har du inte lyssnat mycket på mötena...
Citera
2017-04-22, 12:12
Medlem
Citat:
Vem ljuger om vad du skrev?
Och menar du att "Bibeln för kristna" inte innefattar Gamla testamentet har du inte lyssnat mycket på mötena...

Det är du som ljuger, det gamla förbundet gäller inte för kristna.

Kristna ska inte använda blod som försoning, Jesu blod ersätter alla offer. Otroligt att du kunde bli en äldste.
Citera
2017-04-22, 12:17
Medlem
Citat:
Det är du som ljuger, det gamla förbundet gäller inte för kristna.

Kristna ska inte använda blod som försoning, Jesu blod ersätter alla offer. Otroligt att du kunde bli en äldste.

Nu slingrar du dig.
Du skrev:

"Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta."

Jag svarade med skriftställen där anvisningar för användning av blod gavs. Skriftställen ur Bibeln. De finns även i Nya Världens Översättning.

Då börjar du svamla om "Bibeln för kristna" för att sedan gå vidare till offeranordningens upphörande bara för att slippa bemöta mitt påstående.
Jag förstår att du inte blivit äldste.
Citera
2017-04-22, 12:26
Medlem
Citat:
Nu slingrar du dig.
Du skrev:

"Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta."

Jag svarade med skriftställen där anvisningar för användning av blod gavs. Skriftställen ur Bibeln. De finns även i Nya Världens Översättning.

Då börjar du svamla om "Bibeln för kristna" för att sedan gå vidare till offeranordningens upphörande bara för att slippa bemöta mitt påstående.
Jag förstår att du inte blivit äldste.

Tror du verkligen själv på att jag skulle ha missat att man använde blod i försoningssyfte i gamla förbundet?

Det är verkligen lågt av dig.

Det här är ett bra exempel på hur man förvränger det Jehovas vittnen säger, ett klumpigt försök visserligen, dom flesta andra lögnerna är mer utstuderade. Det är helt uppenbart att jag inte har missat att man använde blod i försoningssyfte, jag hoppas folk gör en notis om detta.
Citera
2017-04-22, 12:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det här är ett bra exempel på hur man förvränger det Jehovas vittnen säger, ett klumpigt försök visserligen, dom flesta andra lögnerna är mer utstuderade. Det är helt uppenbart att jag inte har missat att man använde blod i försoningssyfte, jag hoppas folk gör en notis om detta.

Men nu är denna typ av quoteminingskrig du älskar att engagera dig i inte representativ för kritiken av JV. Det är JVs demagogi som är det egentliga problem.
Citera
2017-04-22, 12:44
Medlem
proconsuls avatar
Om nu JV har rätt så är det ju anmärkningsvärt att miljoner människor världen över får blodtransfusioner utan att ta minsta skada av det.
Citera
2017-04-22, 13:33
Medlem
KortStubins avatar
Länkposter samt svar på dessa borttaget.

Använd gärna länkar som en del av argumentationen, men inlägg som enbart består av länkar utan beskrivning kommer inte att godkännas. Idealet är att man ska kunna följa en debatt utan att behöva följa länkar. Skriv istället vad du vill ha sagt och använd länken som källhänvisning.

/Moderator
Citera
2017-04-22, 13:42
Medlem
Citat:
Tror du verkligen själv på att jag skulle ha missat att man använde blod i försoningssyfte i gamla förbundet?

Det är verkligen lågt av dig.

Återigen: Jag skrev inte att du missat det.
Jag svarade på ditt påstående i ditt inlägg nr 5365:

Du fick tre skriftställen ur bibeln som motbevisade det du sa. Nu försöker du vända uppmärksamheten mot annat. Ett direkt citat av dig kan omöjligen vara en förvrängning, det kan väl inte ens du få det till?
Citera
2017-04-22, 13:59
Medlem
Citat:
Återigen: Jag skrev inte att du missat det.
Jag svarade på ditt påstående i ditt inlägg nr 5365:

Du fick tre skriftställen ur bibeln som motbevisade det du sa. Nu försöker du vända uppmärksamheten mot annat. Ett direkt citat av dig kan omöjligen vara en förvrängning, det kan väl inte ens du få det till?

Jo det är en förvrängning om du förvränger det direkta citatet till att betyda något annat än vad jag menade. Jag kan omformulera mig så kanske du förstår:

"Det står ingenstans i bibeln om ett undantag för kristna om att blodet får användas till annat förutom förbudet att äta."

Jag såg att den sista delen jag skrev kunde också misstolkas, konstigt att du inte anmärkte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in