2015-08-23, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo det gör det. Jesus sade att dom bröder(och systrar) som inte vill omvända sig från onda gärningar ska man betrakta så som judar betraktade hedningar och tullindrivare:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.

Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" (Matteus 23:33 Bibel2000)

Du kunne inte tydligare ha demonstrerat vilken typ av cherrypickande kristendoms-tolkning du och/eller JV står för. Elitism, exklusivitet och självgodhet.
Citera
2015-08-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kunne inte tydligare ha demonstrerat vilken typ av cherrypickande kristendoms-tolkning du och/eller JV står för.

Vilka skriftställen menar du att jag måste inkludera för att det inte ska bli ett cherrypickande ?
Citera
2015-08-23, 13:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka skriftställen menar du att jag måste inkludera för att det inte ska bli ett cherrypickande ?

Inte bara skriftställen, men dom passager av bibeln som tydligt bildar underlaget för den kristna doktrinalism. Jag som ett tydligt exempel peka på gen 3.
Citera
2015-08-23, 14:32
Medlem
Citat:
Inte bara skriftställen, men dom passager av bibeln

Skriftställen, passager av bibeln, samma sak!

Citat:
som tydligt bildar underlaget för den kristna doktrinalism. Jag som ett tydligt exempel peka på gen 3.

Jag skulle uppskatta om du var tydlig med vad du vill säga. Med gen 3, menar du Genesis kapitel 3 ?

Vad där, och varför menar du att jag ska ta till mig det för att inte cherrypicka?
Citera
2015-08-23, 14:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skriftställen, passager av bibeln, samma sak!

Kanske för dig. Men det förklarar ju din doktrin-inkompetens.

Citat:
Jag skulle uppskatta om du var tydlig med vad du vill säga. Med gen 3, menar du Genesis kapitel 3 ?

Ja.

Citat:
Vad där, och varför menar du att jag ska ta till mig det för att inte cherrypicka?

Du kunne ju försöka förstå vad gen 3 FAKTISK säger (du har hittills "missförstått" det vid flera tillfällen, när du upprepar dina missionsmanuals-rutiner).
Citera
2015-08-23, 14:48
Medlem
Citat:
Kanske för dig. Men det förklarar ju din doktrin-inkompetens.

Skriftställen, passager av bibeln är det jag frågar efter, att du inte klarar av att förstå detta med din trångsynthet är inte mitt problem.

Citat:
Du kunne ju försöka förstå vad gen 3 FAKTISK säger (du har hittills "missförstått" det vid flera tillfällen, när du upprepar dina missionsmanuals-rutiner).

Vad säger då Gen 3 egentligen o du store guru.
Citera
2015-08-23, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad säger då Gen 3 egentligen o du store guru.

Att 'guden' i gen 3 har en "might is right"-filosofi.
Citera
2015-08-23, 15:15
Medlem
Citat:
Att 'guden' i gen 3 har en "might is right"-filosofi.

Jag orkar inte gissa längre vad du försöker säga, din argumentation är under all kritik, förklara nu utförligt hur jag "cherrypickar" när jag citerar Matteus 18:15-17 och Matteus 23:33, men inte citerar gen 3.

Annars hamnar du i ignorera-läge återigen.
Citera
2015-08-23, 16:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag orkar inte gissa längre vad du försöker säga, din argumentation är under all kritik, förklara nu utförligt hur jag "cherrypickar" när jag citerar Matteus 18:15-17 och Matteus 23:33, men inte citerar gen 3.

Har jag redan svarat på. Gen 3 är underlaget för en av kristendomens central-doktriner och har därför precedens.

Citat:
Annars hamnar du i ignorera-läge återigen.

Vilket fruktansvärt hot (ironi).
Citera
2015-08-24, 11:01
Medlem
Citat:
Jo det gör det. Jesus sade att dom bröder(och systrar) som inte vill omvända sig från onda gärningar ska man betrakta så som judar betraktade hedningar och tullindrivare:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.

Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" (Matteus 23:33 Bibel2000)

Och som nog alla utom möjligen JV förstår det, så syftar Jesus på församlingen, inte den köttsliga brodern, eller systern.

Den enda "uteslutning" bibeln talar om beskrivs i 2 Kor 2:5
Citat:
Om det nu är någon som har vållat sorg, så är det inte mig han har gjort bedrövad utan alla er – åtminstone i någon mån, för att inte överdriva. 6Det räcker för mannen med den bestraffning som flertalet av er redan har gett honom

Det är alltså återupptagandet av den uteslutne mannen som omtalades i 1 Kor 5.
Flertalet av församlingens medlemmar stängde ute honom, dvs inte alla och definitivt inte hans familj
Senast redigerad av Jhwh 2015-08-24 kl. 11:07.
Citera
2015-08-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? (Matteus 23:33 Bibel2000)

Om man tar med lite till ur Matteus...

vers 4:
Citat:
De binder ihop tunga bördor och lägger dem på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att rätta till dem

vers 13:
Citat:
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in.

vers 23-26:
Citat:
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra. 24Ni blinda ledare, som silar mygg men sväljer kameler!

25Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som rengör utsidan av bägaren och skålen, medan de inuti är fulla av vinningslystnad och omåttlighet. 26Du blinde farisé, gör först bägaren ren inuti, så blir också utsidan ren.

Tja, tänker lite på alla regler som JV tvingas leva med, det nyligen Australien-avslöjandet om pedofilhanteringen. Det känns som en klockren definition av Jesus i Matteus 23.
Citera
2015-08-24, 23:35
Medlem
Citat:

Det finns egentligen mycket att kommentera i din kommentar, varför citerar du detta skriftställe överhuvudtaget?
Du använder det för att motivera er uteslutningsanordning påkallad av Jesus.
Men när använder ni detta ställe? Inte vid uteslutningar, utan när synden är av mindre allvarlig art (när det gäller första delen, att klara ut problem med din broder).
Om "din broder" har gjort dig någon orätt, som är så pass allvarlig att uteslutning kan komma ifråga. Då ska du inte följa detta ställe utan skall istället förmå honom att erkänna för de äldste. Annars är DU skyldig att rapportera synden till dem. Det ska inte stanna er emellan även om ni har klarat ut synden er emellan. Det är bara om det är en enklare orätt som du är utsatt för som ni är tillåtna att klara ut det själva utan äldstes inblandning.

Nästa problem. Hur behandlade Jesus tullindrivare och hedningar? Han visade tydligt att han inte stötte ut dem på samma sätt som judarna tidigare hade gjort. Pga sitt handlande lyckades han enligt Bibeln omvända flera stycken.

Tredje problemet. Detta är riktat till läsaren. Om någon syndat mot mig, så är det jag som skall behandla syndaren, som alltså syndat mot mig, som en tullindrivare eller hedning. Hur nu en sådan skulle behandlas enligt Jesu exempel? Inte församlingen.

Var det någon som nämnde fariséer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in