Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo det gör det. Jesus sade att dom bröder(och systrar) som inte vill omvända sig från onda gärningar ska man betrakta så som judar betraktade hedningar och tullindrivare:
"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.
Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Det finns egentligen mycket att kommentera i din kommentar, varför citerar du detta skriftställe överhuvudtaget?
Du använder det för att motivera er uteslutningsanordning påkallad av Jesus.
Men när använder ni detta ställe? Inte vid uteslutningar, utan när synden är av
mindre allvarlig art (när det gäller första delen, att klara ut problem med din broder).
Om "din broder" har gjort dig någon orätt, som är så pass allvarlig att uteslutning kan komma ifråga. Då ska du
inte följa detta ställe utan skall istället förmå honom att erkänna för de äldste. Annars är
DU skyldig att rapportera synden till dem. Det ska inte stanna er emellan även om ni har klarat ut synden er emellan. Det är bara om det är en enklare orätt som du är utsatt för som ni är tillåtna att klara ut det själva utan äldstes inblandning.
Nästa problem. Hur behandlade Jesus tullindrivare och hedningar? Han visade tydligt att han inte stötte ut dem på samma sätt som judarna tidigare hade gjort. Pga sitt handlande lyckades han enligt Bibeln omvända flera stycken.
Tredje problemet. Detta är riktat till läsaren. Om någon syndat mot
mig, så är det
jag som skall behandla syndaren, som alltså syndat mot
mig, som en tullindrivare eller hedning. Hur nu en sådan skulle behandlas enligt Jesu exempel?
Inte församlingen.
Var det någon som nämnde fariséer?