Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du sade att du har varit äldste, och så frågar du mig? Underligt.

Jesus var jude, hur betraktade judarna hedningar och tullindrivare?

Återigen en fråga som var avsedd att få dig att tänka, ttsp.

Jag hoppas du godtar ett svar från din egen bibel?

Markus 2:14-16:

"Men när han gick vidare, fick han se Levi, Alfẹus son, sitta vid tullkontoret, och han sade till honom: ”Bli min efterföljare.” Och han reste sig upp och följde honom. 15 Senare hände det sig att Jesus låg till bords i hans hus, och många tullindrivare* och syndare låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar, för det var många av dem som följde honom. 16 Men när de skriftlärda bland fariséerna såg att han åt tillsammans med syndarna och tullindrivarna, sade de till hans lärjungar: ”Äter han tillsammans med tullindrivarna och syndarna?” "
Citera
2017-01-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Har aldrig ens tänkt tanken att vittnen skulle vara intresserade av att diskutera bibeltolkningar eller annat religiöst med gamla vänner som inte delar samma trosuppfattning längre. Vad jag menar är kontakt utan religiösa inslag. Att ta avstånd från en människas trosuppfattning är ju inte detsamma som att ta avstånd från människan. Jag har vänner som har helt andra uppfattningar om såväl tro som sexualitet men de är mina vänner i alla fall.

Sorgligt om toleransen för oliktänkande ska leda till kraschade familjerelationer bara på grund av olika uppfattningar om en religiös organisation.

I vår familj firar vi jul tillsammans varje år. Vi har trevligt och respekterar varandra trots att ingen av oss i familjen har samma politiska sympatier. Jag är glad och tacksam över det för det är fantastiskt att få tänka och tro vad man vill och ändå vara Välkommen.

Visst har ni det trevligt.
Vi kommer tillsammans 2 ggr i veckan, träffas ofta ock tar en fika tillsammans.
Har en sammankost i tre dagar, två mindre sammankomster, en på våren och en på sommaren.
Inte ett ord om politik.
Vi slipper julstressen,

"fantastiskt att få tänka och tro vad man vill "
Vad har du för utsikt om ett evigt liv på en paradisisk jord, fritt från sjukdomar, lidande och död.
Vi klarar inte ens att hålla fred på jorden och stoppa den globala uppvärmningen.

En tanke:
1 Mos 1:31
Sedan såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)
Citera
2017-01-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vet ej. Var han nära vän med dom och vände dom ryggen för att dom gick ur en församling?

Dom flesta skriftlärda och fariséer hade avfallit från den sanna judendomen:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas blod.

Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?
"(Matteus 23:29-33 Bibel2000)

Men det fanns förstås undantag, Paulus t.ex. var en farisé och Matteus var en tullindrivare. Dessa omvände sig och följde Jesus.
Citera
2017-01-08, 19:20
Medlem
Citat:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas blod.

Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?

Men det fanns förstås undantag, Paulus t.ex. var en farisé och Matteus var en tullindrivare. Dessa omvände sig och följde Jesus.

Så Jesus startade en konkurrerande religion och värvade medlemmar från judendomen till sin församling. Hade inte han avfallit från judendomen då?
Citera
2017-01-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Återigen en fråga som var avsedd att få dig att tänka, ttsp.

Jag hoppas du godtar ett svar från din egen bibel?

Markus 2:14-16:

"Men när han gick vidare, fick han se Levi, Alfẹus son, sitta vid tullkontoret, och han sade till honom: ”Bli min efterföljare.” Och han reste sig upp och följde honom. 15 Senare hände det sig att Jesus låg till bords i hans hus, och många tullindrivare* och syndare låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar, för det var många av dem som följde honom. 16 Men när de skriftlärda bland fariséerna såg att han åt tillsammans med syndarna och tullindrivarna, sade de till hans lärjungar: ”Äter han tillsammans med tullindrivarna och syndarna?” "

Jesus umgicks med alla som var ödmjuka och villiga att vända om från deras synder, det vet du. Det fanns många syndare som omvände sig, t.ex. Paulus som tidigare var en farisé.

Men dom tullindrivare, fariséer och syndare som inte ville vända om, skulle betraktas så som judarna betraktade hedningar och tullindrivare.

Så jag frågar dig en sista gång, frågan som du undviker, hur betraktade judarna hedningar och tullindrivare? Var judarna kompis med dom?
Citera
2017-01-08, 19:27
Medlem
Citat:
Jesus umgicks med alla som var ödmjuka och villiga att vända om från deras synder, det vet du. Det fanns många syndare som omvände sig, t.ex. Paulus som tidigare var en farisé.

Men dom tullindrivare, fariséer och syndare som inte ville vända om, skulle betraktas så som judarna betraktade hedningar och tullindrivare.

Så jag frågar dig en sista gång, frågan som du undviker, hur betraktade judarna hedningar och tullindrivare? Var judarna kompis med dom?

Judarna var inte kompis med dem, lika lite som jag är kompis med skattmasen.
Men eftersom det var Jesus som gav befallningen och han var Exemplet alla skulle följa, vore de oerhört korkat av honom att umgås med dem om inte hans efterföljare skulle få göra det.

Det finns inte ett enda exempel i Bibeln på att Jesus vägrade hälsa på folk som inte trodde som han.
Citera
2017-01-08, 19:28
Medlem
[quote=Varjverumxx|59538029]

"fantastiskt att få tänka och tro vad man vill "
Vad har du för utsikt om ett evigt liv på en paradisisk jord, fritt från sjukdomar, lidande och död.
Vi klarar inte ens att hålla fred på jorden och stoppa den globala uppvärmningen.

Att få tänka och tro vad man vill är en mänsklig rättighet. Tack och lov.

Jag vill inte leva i en värld där inte människan är fri att tänka som man vill så för mig är det absolut ingen paradis. Inte heller en värld där man blir avskuren från sina närmaste på grund av sin tro. Nu tror jag inte på helvetets existens heller så jag får väl säga att en sån inskränkt värld bara är respektlös och omänsklig. Och per automatik full av lidande som blir följden när människor inte tillåts vara sanna med sig själva.
Citera
2017-01-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Så Jesus startade en konkurrerande religion och värvade medlemmar från judendomen till sin församling. Hade inte han avfallit från judendomen då?

Det var fariséerna och judarna i övrigt som hade avfallit från sann judendom. Jesus tillrättavisade skriftlärda, fariséer och judar i övrigt för att dom ständigt bröt mot Guds bud, t.ex. när han välte penningväxlarnas bord i templet.

Detta borde du också vara väl medveten om när du nu har varit en äldste.

Judarna blev så småningom övergivna av Gud, på grund av deras avfall:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matteus 23:37-38 Bibel2000)

Häpnadsväckande dålig kunskap du har som har varit äldste, jag är inte förvånad att du inte stannade kvar:

"De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:19 Bibel2000)
Citera
2017-01-08, 19:40
Medlem
Citat:
"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Hur gör man någon orätt genom att gå ur en församling? Hur är det personligt?
Citera
2017-01-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Du får kontakta ett vittne för att få ett svar från bibeln, det är inte så enkelt.
Det krävs att du vet vad Jesus gjorde.

Matteus 15:14
Låt dem vara. De är blinda vägledare. Om nu en blind vägleder en blind, kommer båda att falla i en grop.” (Matteus 15:14) Låt dem vara. De är blinda vägledare. Om nu en blind vägleder en blind, kommer båda att falla i en grop.”
Synd att vittnen måste hämta svar från bibeln om vilka vänner dom får ha.
Citera
2017-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Det var fariséerna och judarna i övrigt som hade avfallit från sann judendom. Jesus tillrättavisade skriftlärda, fariséer och judar i övrigt för att dom ständigt bröt mot Guds bud, t.ex. när han välte penningväxlarnas bord i templet.

Detta borde du också vara väl medveten om när du nu har varit en äldste.

Judarna blev så småningom övergivna av Gud, på grund av deras avfall:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matteus 23:37-38 Bibel2000)

Häpnadsväckande dålig kunskap du har som har varit äldste, jag är inte förvånad att du inte stannade kvar:

"De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:19 Bibel2000)

Jesus uttalade orden du citerar i Matt 23:37-38.
Han lade grunden till en helt ny religion som vi idag kallar kristendomen, jag trodde du förstått det.
De som lämnade judendomen och sedermera blev kristna kallades omvända och döptes, de skulle också överge judarnas läror och i stora drag den mosaiska lagen (vilket Paulus argumenterar mycket för, i princip hela Galaterbrevet är en argumentation i den frågan). Och du menar att Jesus aldrig övergav judendomen?

Intressant diskussion, men vad har det egentligen att göra med huvudfrågan, den om huruvida det är rätt att helt bryta kontakten med familjemedlemmar och nära vänner som lämnar församlingen
?

Du och varjverumxx har gjort ett gott arbete ikväll genom att visa vittnenas sanna jag.
Tack för underhållningen!
Citera
2017-01-08, 19:46
Medlem
Citat:

Japp, alltså en falsk analogi. Jag tror inte Jesus skulle sluta prata med nära vänner som gått ur någon församling. Men jag kanske har för mänsklig bild av Jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in