Citat:
Ursprungligen postat av
Cattan
Har aldrig ens tänkt tanken att vittnen skulle vara intresserade av att diskutera bibeltolkningar eller annat religiöst med gamla vänner som inte delar samma trosuppfattning längre. Vad jag menar är kontakt utan religiösa inslag. Att ta avstånd från en människas trosuppfattning är ju inte detsamma som att ta avstånd från människan. Jag har vänner som har helt andra uppfattningar om såväl tro som sexualitet men de är mina vänner i alla fall.
Sorgligt om toleransen för oliktänkande ska leda till kraschade familjerelationer bara på grund av olika uppfattningar om en religiös organisation.
I vår familj firar vi jul tillsammans varje år. Vi har trevligt och respekterar varandra trots att ingen av oss i familjen har samma politiska sympatier. Jag är glad och tacksam över det för det är fantastiskt att få tänka och tro vad man vill och ändå vara Välkommen.
Visst har ni det trevligt.
Vi kommer tillsammans 2 ggr i veckan, träffas ofta ock tar en fika tillsammans.
Har en sammankost i tre dagar, två mindre sammankomster, en på våren och en på sommaren.
Inte ett ord om politik.
Vi slipper julstressen,
"fantastiskt att få tänka och tro vad man vill "
Vad har du för utsikt om ett evigt liv på en paradisisk jord, fritt från sjukdomar, lidande och död.
Vi klarar inte ens att hålla fred på jorden och stoppa den globala uppvärmningen.
En tanke:
1 Mos 1:31
Sedan såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”
Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)