2016-12-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Det kan vara så visst. Det var så i min församling minns jag för över 2 års sen inför en områdessammankomst(typ helgen innan) så var det bara en församlingstjänare bland dessa förordnade bröder på mötet(förutom en gammal äldstebroder som förmodligen inte klarar leda programpunkter). Det var tänkt att församlingstjänare skulle tillfälligtvis leda vakttornstudiet tills då en äldstebroder dök upp strax innan mötet börjar.
Det verkar vara så gällande förtroendeuppdrag i församlingen, kan ingen ta på sig denna, så ska främst en församlingstjänare ta det, annars vilken kvalificierad döpt broder som helst, annars som sista utväg en döpt syster.

Precis, i slutändan ska en syster hålla mötet. Men som sagt, jag vet inte hur man ser på det. Jag kan fråga en äldste om det är så viktigt. Men för det mesta enligt min erfarenhet så har både Vakttornsstudiet och skolan inte letts av en äldste. I min församling har det enbart varit en förordnad broder som har lett skolan i alla år, i alla fall som jag kan minnas.
Citera
2016-12-15, 18:04
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Jehovas vittnen för inte statistik över detta, det är ointressant.

Då kan du visa mig/ bevisa mig detta om det är så lätt.

Dom kommer att fundera om du har en skruv lös, varför skulle Betel ha statistik på hur många Rikets Salar har fönster eller inte?

Ok, du vet detta fastän du inte varit del av ett sådant forum?

Så du är en avfälling?

Det du säger stämmer inte med min erfarenhet, därför vill jag ha bevis på dina påståenden.

Så hur bevisar du påståendet att "de flesta Kingdom halls här i Nordamerika är helt utan fönster"?

Jag frågade dig hur många Rikets Salar i Nordamerika som du har besökt, men du svarade inte.

Jag antar att du enbart besökt en enda Rikets Sal, högst två eller tre, och det baserar du dina påståenden på, det är inte vetenskapligt.

Varför skulle de fundera över om man har en skruv lös om man ställer en sån fråga? Och än sen då, dom får väl tänka vad dom vill, svara kommer dom ju göra i alla fall.

Nej, eftersom jag inte nånsin vart döpt inom organisationen så är jag inte heller utesluten och därmed ingen avfälling. Många JV forum är öppna att läsa för allmänheten men du måste reggas, med vissa kontrollsteg, för att kunna delta. Eftersom jag inte är ett JV och är kritisk så är det ju rätt onödigt att ens vilja delta? Dessa människor vill ha stöd, medhåll och kumbaja, inte ifrågasättning. Därför skulle du trivas väldigt bra.

Det finns JV vänliga diskussionsforum utanför Facebook också med samma stränga kontroller.

Ja, jag kan bevisa lätt; Google is your friend. Varför ska jag ständigt behöva göra jobbet åt dig? Speciellt orimliga krav från någon som aldrig kommit med någon form av bevis själv till något av sina påståenden eller accepterar andras bevis utan förkastar allt som "förvrängt".
Som sagt, det bästa beviset är att ringa huvudkontoret i USA. Du kan väl engelska? Lätt och snabbt och sen finns det inga tvivel kvar. De är vana med mycket jobbigare frågor än så från JVn som har börjat inse lögnen, denna fråga kommer bli som en välkommen frisk fläkt för dessa charlataner.

Hur många rikets salar jag besökt är väl ovidkommande? Det bevisar väl inget, varken till eller från. Och som du skriver själv, orgen för ingen statistik över detta för det är ointressant, ändå så kräver du bevis i form av nån slags statistik som endast får komma genom orgen själv för att accepteras. Du inser ju själv att det är rätt omöjligt att komma någon vart med denna typiska JV cirkelresonering!
Citera
2016-12-15, 18:16
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Precis, i slutändan ska en syster hålla mötet. Men som sagt, jag vet inte hur man ser på det. Jag kan fråga en äldste om det är så viktigt. Men för det mesta enligt min erfarenhet så har både Vakttornsstudiet och skolan inte letts av en äldste. I min församling har det enbart varit en förordnad broder som har lett skolan i alla år, i alla fall som jag kan minnas.

En syster kan leda mötet endast OMdet inte finns någon kapabel broder i rummet. Men då måste hon ha något på huvudet OM det finns nån med penis i rummet, även om den tillhör en liten pojke. För att visa vördnad och respekt för det manliga könet och visa att kvinnor är submissive och under mannen.
Helst ska hon ha en sjal men finns det inte tillgängligt duger en servett, en bok eller tidning, ja vad som helst som finns tillgängligt.
OM en kapabel man kommer in i rummet närsomhelst ska systern genast lämna över ledarskapet till honom så han kan fortsätta. Hon kan då ta bort huvudbonaden och fortsätta som den underdåniga kvinna hon är och låta sig ledas.

Ttsp, är detta förvrängt?
Citera
2016-12-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Varför skulle de fundera över om man har en skruv lös om man ställer en sån fråga?

Det är en konstig fråga, varför vill man veta hur många Rikets Salar har fönster eller inte? Varför är det viktigt att veta

Citat:
Och än sen då, dom får väl tänka vad dom vill, svara kommer dom ju göra i alla fall.

Ja svara att dom inte vet, eftersom dom inte fört någon statistik på det. Men du verkar ju veta, så låt oss höra.

Citat:
Ja, jag kan bevisa lätt; Google is your friend. Varför ska jag ständigt behöva göra jobbet åt dig?

Du sade ju att det var lätt att bevisa, jag behöver inte jobba för jag vet att det inte går att bevisa om det nu inte är någon som har åkt till alla Rikets Salar och kollat om dom har fönster eller inte och fört statistik.

Och tydligen vet du någon som har gjort detta, så upp till bevis.

Citat:
Som sagt, det bästa beviset är att ringa huvudkontoret i USA. Du kan väl engelska? Lätt och snabbt och sen finns det inga tvivel kvar. De är vana med mycket jobbigare frågor än så från JVn som har börjat inse lögnen, denna fråga kommer bli som en välkommen frisk fläkt för dessa charlataner.

Du är en pajas, huvudkontoret har ingen statistik på fönster, du gör dig bara löjlig.

Citat:
Hur många rikets salar jag besökt är väl ovidkommande?

Nej det är inte ovidkommande, jag tror du inte kan ljuga om att du enbart besökt en enda Rikets Sal, därför svarar du inte på frågan.

Citat:
Det bevisar väl inget, varken till eller från.

Jo om du har besökt alla Rikets Salar i Nordamerika, och antecknat att denna Rikets Sal hade fönster, men inte denna, så hade du haft bevis på ditt påstående att dom flesta Rikets Salar inte har fönster, vad nu det skulle bevisa för något förutom i din fantasi.

Citat:
Och som du skriver själv, orgen för ingen statistik över detta för det är ointressant, ändå så kräver du bevis i form av nån slags statistik som endast får komma genom orgen själv för att accepteras. Du inser ju själv att det är rätt omöjligt att komma någon vart med denna typiska JV cirkelresonering!

Du verkar tycka att det är intressant om Rikets Salar har fönster eller inte, du skrev:

Citat:
Dom flesta rikets salar är helt utan fönster, antagligen för att spä på förföljelsekomplexet. För att förhindra att de hemska världsliga människorna kan använda oss som måltavlor under våra gudstjänster eller nåt i den stilen.

Jag frågar bara bevis på ditt påstående att "Dom flesta rikets salar är helt utan fönster", det är inget cirkelresonemang.

Att du inte kan producera bevis ens i detta enkla fall, visar var resten av dina argument ligger, i sophögen.
Citera
2016-12-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag förrvränger inte. Så var det i den rkets sal. Sen att det kanske inte alltid måste vara en äldste, om det inte finns det, men i den församlingen där jag gick med till fanns det mängder av äldste.

Angående Anders i uppdrag granskning, så visar sådana som dig hur övergrepp på barn kan fortsätta och det bara för att ni skiter i det.

Ovanstånstående inlägg ser lite konstigt ut. Jag svarade på ett inlägg som tidigare svarat på mitt. Så hans och mitt blev lite blandat.

Inlägg 17.07
Senast redigerad av Undrande1967 2016-12-15 kl. 18:47.
Citera
2016-12-15, 18:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det är en konstig fråga, varför vill man veta hur många Rikets Salar har fönster eller inte? Varför är det viktigt att veta

Ja svara att dom inte vet, eftersom dom inte fört någon statistik på det. Men du verkar ju veta, så låt oss höra.

Du sade ju att det var lätt att bevisa, jag behöver inte jobba för jag vet att det inte går att bevisa om det nu inte är någon som har åkt till alla Rikets Salar och kollat om dom har fönster eller inte och fört statistik.

Och tydligen vet du någon som har gjort detta, så upp till bevis.

Du är en pajas, huvudkontoret har ingen statistik på fönster, du gör dig bara löjlig.

Nej det är inte ovidkommande, jag tror du inte kan ljuga om att du enbart besökt en enda Rikets Sal, därför svarar du inte på frågan.

Jo om du har besökt alla Rikets Salar i Nordamerika, och antecknat att denna Rikets Sal hade fönster, men inte denna, så hade du haft bevis på ditt påstående att dom flesta Rikets Salar inte har fönster, vad nu det skulle bevisa för något förutom i din fantasi.

Du verkar tycka att det är intressant om Rikets Salar har fönster eller inte, du skrev:

Jag frågar bara bevis på ditt påstående att "Dom flesta rikets salar är helt utan fönster", det är inget cirkelresonemang.

Att du inte kan producera bevis ens i detta enkla fall, visar var resten av dina argument ligger, i sophögen.

Nej, dom vet därför att dom är deltagande i planeringar och utförande av byggnadernas design. Dom äger dessutom alla rikets salar i USA (och världen över?) sedan maj 2015.
Att inte ha fönster är i första hand en säkerhetsåtgärd, det sparar som sagt värme och AC, det går mycket snabbare att bygga särskilt förut då de ville ha tredagarsbygg. En del av de salar som har fönster har dom placerade högt upp utmed väggarna, smala remsor, så det inte kan ses in eller ut.

Jag har sett rätt många salar här, från utsidan, och ca 8 av 10 är fönsterlösa. Så du vill ha bevis i form av någon som har rest runt och kollat personligen? Är det då inte lättare att ringa Betel? Varför vägrar du? Vilket bättre bevis än det finns det? Har du så lite förtroende i dina bröder att du inte tror dom är förmögna nog att besvara den simpla och relativt oskyldiga fråga? Det är ju bara att säga som det är, att du är en broder från Sverige som hört att de flesta salar i Amerika är fönsterlösa och du är nyfiken på varför det är så. Är du rädd att du kommer bli utesluten om du frågar? I så fall kan jag inte klandra dig. Men om sanningen ska fram är det ju för att du vill inte få det svart på vitt att du har helt fel igen, eller hur. Även om du skulle ringa nu och få svar så skulle du ju aldrig erkänna att du gjort det här.

Resten av ditt inlägg innehåller bara förvrängningar och missledande anklagelser på person istället för huvudämnet. Man skulle nästan kunna tro att du är ett Jehovas vittne.
Citera
2016-12-15, 18:51
Medlem
Citat:
En syster kan leda mötet endast OMdet inte finns någon kapabel broder i rummet. Men då måste hon ha något på huvudet OM det finns nån med penis i rummet, även om den tillhör en liten pojke. För att visa vördnad och respekt för det manliga könet och visa att kvinnor är submissive och under mannen.
Helst ska hon ha en sjal men finns det inte tillgängligt duger en servett, en bok eller tidning, ja vad som helst som finns tillgängligt.
OM en kapabel man kommer in i rummet närsomhelst ska systern genast lämna över ledarskapet till honom så han kan fortsätta. Hon kan då ta bort huvudbonaden och fortsätta som den underdåniga kvinna hon är och låta sig ledas.

Ttsp, är detta förvrängt?

Det fanns alltid någon med penis, så det var inte aktuellt att en kvinna höll i något möte 😊
Citera
2016-12-15, 18:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det fanns alltid någon med penis, så det var inte aktuellt att en kvinna höll i något möte 😊

Ja, detta var mer vid dåtidens bokstudium som hölls i privata hem. Endast då nöden föll på.

Hail da penis!!
Citera
2016-12-15, 20:13
Medlem
Citat:
Teokratiska skolan finns inte längre sen en tid tillbaka. De tog bort ordet "skola" för i USA så skulle det numera behövas statliga officiella bakgrundskontroller på "lärarna" (äldsten) och det ville dom inte ha så då var det enklare att döpa om skiten.
De tog även bort bokstudiet som utfördes i vittnenas privata hem så att ingen kunde säga att titta, ett ypperligt tillfälle för pedofiler att förgripa sig på barn.

Vakttornsstudiet är ett skämt, ett förnedrande mot intellektet och på en femteklassares nivå. Det handlar om systematisk indoktrinering, en slags hypnos som går ut på ett ständigt upprepande av samma material om och om igen. (Var lojal mot styrande kretsen. Var lojal mot styrande kretsen. Var lojal mot...osv, osv) Även om de knappt hänger med pga uttråkning så fastnar det i alla fall undermedvetet pga denna ständiga upprepning. Det är en av huvudsyftena med så många obligatoriska möten och att omgivningens godkännande svalnar om man halkar efter och missar flera.

Precis som du skrev, det handlar om att göra medlemmarna så involverade och sysselsatta som möjligt så det finns ingen plats och tid över till kritiskt och självständigt tänkande eller granskning av material, om deras citat stämmer/är sanningsenliga osv. Som Tony Morris, en av de sju påvarna sa i ett tal; "Stick with what we have approved since we have done the research for you, and you will be safe!" All utforskning på egen hand är farlig, tom livsfarlig!!

Ha en viss sympati för ttsp när han i ovan inlägg desperat rationaliserar varför såna som mig skriver så kritiskt om hans älskade organisation som aldrig kan ha fel, fastän dom kan ha fel ibland men bara när dom har fått nytt ljus för att Jehova inte tyckte de var redo att veta den riktiga sanningen riktigt än, fast nu är dom det, fast det kan ändras sen igen, även ändras tillbaks till den ursprungliga sanningen och ja...you get the picture...

Det är många år sedan som jag studerade. Studerade i några omgångar på 1980-talet och början på 1990-talet.

Det fanns väldigt många vittnen där jag bodde på den tiden, De trängdes i en rikets sal som låg en bit bort och verkligen önskade en egen rikets sal.
Det byggdes en rikets sal eftersom församlingarna växte.
Nu är den såld sen några år, så många måste lämnat sanningen eftersom den inte behövdes längre.
Citera
2016-12-15, 22:07
Medlem
Citat:
Även om det finns många äldste så är det oftast inte en äldste som håller i det, så du har fel milt sagt, om du medvetet förvränger eller inte vet jag inte, men du har fel.

Du gör som många andra att du dömer alla Jehovas vittnen för vad man gjorde i den enda Rikets Sal som du besökte.

Hur vet du förresten att det var en äldste som höll i den teokratiska skolan? Frågade du?

"sådana som mig", hur menar du? Vi "skiter" inte i det.

Du hade inga åsikter om att Anders blev dåligt behandlad av de äldste och församlingen. Det fanns inga tvivel om att den äldste hade förgripit sig på Anders när han var ett litet barn.
Bara att han var utesluten och därför negativ.
Vad kallar du det om inte att fullständigt skita i det som hänt.
Citera
2016-12-15, 22:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det är många år sedan som jag studerade. Studerade i några omgångar på 1980-talet och början på 1990-talet.

Det fanns väldigt många vittnen där jag bodde på den tiden, De trängdes i en rikets sal som låg en bit bort och verkligen önskade en egen rikets sal.
Det byggdes en rikets sal eftersom församlingarna växte.
Nu är den såld sen några år, så många måste lämnat sanningen eftersom den inte behövdes längre.

Ja, jag tror det är många vittnen som vaknat upp och "fadar", dvs slutar gå på möten, i tjänsten och att donera pengar. Här i USA rapporteras det om att Rikets salarna ekar tomma och halvtomma under mötena och de säljs, församlingarna slås ihop så det ger skenet av att de visst är många.

Organisationen har lagt ner ca 22 huvudkontor världen över de senaste nästan 10 åren, det är mer än 2 Betel per år. De har skickat hem beteliter, specialpionjärer ute på mission, de har mer än halverat utgåvorna och innehållet på sina flaggskepp Vakna och Vakttornet. Detta är inga tecken på sund tillväxt utan tvärtom. Det är ett tydligt tecken på nedrustning pga minskad efterfrågan. Det handlar antagligen om mindre donationer, många har förlorat förtroendet för "slaven" och "guds org". Även om de fortfarande har kvar sin tro så tror jag att många, särskilt den äldre generationen, ser att nåt inte står rätt till. Kanske en del tror att orgen blivit övertagen av satan som gör allt för att "förstöra tron för vittnena sekundrarna innan Harmageddon" och att dom måste vänta i tystnad innan Jehova renar sin org igen. Vem vet hur de rationaliserar detta nya och bisarra. Men jag tror till 100 att pengadonationerna har sinat rejält och det är ett stort problem för den pengahungriga ledningen.
Senast redigerad av Vasectomater 2016-12-15 kl. 22:22.
Citera
2016-12-15, 22:24
Medlem
[quote=ttsp|59310003]Även om det finns många äldste så är det oftast inte en äldste som håller i det, så du har fel milt sagt, om du medvetet förvränger eller inte vet jag inte, men du har fel.

Du gör som många andra att du dömer alla Jehovas vittnen för vad man gjorde i den enda Rikets Sal som du besökte.

Hur vet du förresten att det var en äldste som höll i den teokratiska skolan? Frågade du?

Ja. Jag gjorde faktiskt det. Mest för att det var så många som var äldste och jag trodde en äldste skulle vara äldre.
Tydligen hade åldern inget med saken att göra.

Det skulle vara väldigt intessant att höra vad de äldste skulle säga om dig, som har så dålig attityd här på flashback. Så noga som församlingarna är med att de inte vill bli utskämda, utan de vill behålla sitt goda rykte.
Förr sa de äldste att man inte skulle ge sig in i meningslösa diskussioner utan visa sig vänlig och ödmjuk som det anstår ett äkta Jehovas vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in