2017-01-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Varjverumxx: Du vet uppenbarligen inte mycket om vänskap. Dessutom fortsätter du raljera om avståndstagande, fast du fick svar som du alltså inte ens brytt dig om att läsa eller bara ignorerar totalt eftersom det inte stämmer med vad du fått lära dig på mötena.
När jag var ett vittne skämdes jag över andra vittnen som höll på som du, översittande och hårt dömande helt utan kontakt med verkligheten. Empatin lyser med sin frånvaro.

De enda som tar avstånd är de som är kvar i församlingen - de som vänder sina gamla vänner ryggen för att de begärt utträde ur eller blivit utslängda ur församlingen. Är det så svårt att se?

Du har gjort ditt val.
Citera
2017-01-06, 21:34
Medlem
Citat:
Varjverumxx: Du vet uppenbarligen inte mycket om vänskap. Dessutom fortsätter du raljera om avståndstagande, fast du fick svar som du alltså inte ens brytt dig om att läsa eller bara ignorerar totalt eftersom det inte stämmer med vad du fått lära dig på mötena.
När jag var ett vittne skämdes jag över andra vittnen som höll på som du, översittande och hårt dömande helt utan kontakt med verkligheten. Empatin lyser med sin frånvaro.

De enda som tar avstånd är de som är kvar i församlingen - de som vänder sina gamla vänner ryggen för att de begärt utträde ur eller blivit utslängda ur församlingen. Är det så svårt att se?

Det enda positiva är att attityden från ett lojalt JV blir tydlig.......men, det är en egendomlig form av "vänskap" som odlas.
Citera
2017-01-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
"No one should be forced to worship in a way that he finds unacceptable or be made to choose between his beliefs and his family.” Awake! 2009 Jul p.29

Den där artikeln är egendomlig. En artikel som JV gett ut som medlemmarna ska strunta i, eller läsa väldigt selektivt.
Om jag förstått det rätt skrev artikeln för att JV hade problem med att klassas som ett trossamfund i vissa länder (där man skiljer mellan samfund och sekter)....därav anlöedningen till att man talade med kluven tunga.
Citera
2017-01-06, 23:08
Medlem
Likheterna mellan jv:s sätt att behandla sina medlemmar och fd medlemmar och våld i nära relationer är slående. Man spelar med att skapa skuld- och skamkänslor för att få människor att lyda sin ledare.
Citera
2017-01-07, 01:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Likheterna mellan jv:s sätt att behandla sina medlemmar och fd medlemmar och våld i nära relationer är slående. Man spelar med att skapa skuld- och skamkänslor för att få människor att lyda sin ledare.

Det är en bra liknelse. Offret fortsätter att gå tillbaks till sin misshandlande partner. De har systematiskt raderat ens självförtroende, självkänsla, värde och sans. "Ingen annan vill ha mig" är detsamma som JVs "finns ju ingen annanstans att ta vägen".
Citera
2017-01-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Den där artikeln är egendomlig. En artikel som JV gett ut som medlemmarna ska strunta i, eller läsa väldigt selektivt.
Om jag förstått det rätt skrev artikeln för att JV hade problem med att klassas som ett trossamfund i vissa länder (där man skiljer mellan samfund och sekter)....därav anlöedningen till att man talade med kluven tunga.

Man ser att bibeln är Guds ord och det binder samma, även om vi alla är olika individer.

Tänk att dra sig ifrån så underbara vänner

Vi läser det vi vill, men du vill att vi ska vara som du tror, så fel du har.
Citera
2017-01-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Man ser att bibeln är Guds ord och det binder samma, även om vi alla är olika individer.

Tänk att dra sig ifrån så underbara vänner

Vi läser det vi vill, men du vill att vi ska vara som du tror, så fel du har.

Sen visar det sig att de inte alls var underbara vänner, de var bara glada över att tillhöra samma klubb.
Du har fortfarande inte besvarat mitt inlägg, varjverumxx.
Jag påstår att det är de som är kvar i församlingen som tar avstånd från den som lämnat, inte tvärtom. Kan du se det?
Om en som lämnat församlingen försöker fortsätta ha kontakt med dig, vad gör du då?
Citera
2017-01-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det är en bra liknelse. Offret fortsätter att gå tillbaks till sin misshandlande partner. De har systematiskt raderat ens självförtroende, självkänsla, värde och sans. "Ingen annan vill ha mig" är detsamma som JVs "finns ju ingen annanstans att ta vägen".

exakt.
Citera
2017-01-07, 09:43
Medlem
En sak är uppenbar. Vittnen som skriver här förnekar det uppenbara. Det går helt enkelt inte att diskutera då de intalar sig att verkligheten ser helt annorlunda ut än den gör för den förkrossande majoriteten av mänskligheten. Måste vara jättejobbigt att vara vittne och träffa andra människor som agerar och tänker fritt medan man själv ibland tänker samma saker och då blir rädd för sig själv och fylls av skuldkänslor.

Må då vara vuxna men lider med de barn som växer upp i detta. Hoppas och tror att myndigheterna får upp ögonen för vad som pågår nu när hanteringen av pedofili inom organisationen kommer fram.
Citera
2017-01-07, 11:17
Medlem
Citat:
Sen visar det sig att de inte alls var underbara vänner, de var bara glada över att tillhöra samma klubb.
Du har fortfarande inte besvarat mitt inlägg, varjverumxx.
Jag påstår att det är de som är kvar i församlingen som tar avstånd från den som lämnat, inte tvärtom. Kan du se det?
Om en som lämnat församlingen försöker fortsätta ha kontakt med dig, vad gör du då?

Jag känner ingen som lämnat församlingen som limmat sig kvar.

Du har ju gjort ditt val.
Citera
2017-01-07, 13:19
Medlem
Citat:
Jag känner ingen som lämnat församlingen som limmat sig kvar.

Du har ju gjort ditt val.

Sluta slingra dig, svara bara på frågan.
Citera
2017-01-07, 17:53
Medlem
Citat:
Alla vet ändå.

Hur kan det komma sig? Funkar inte tystnadsplikten inom JV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in