2016-01-11, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har hört att "Gud skapade allt". Kommer dock inte ihåg om det var från ett Jehovas vittne.
Men i så fall har ju Gud skapat ondskan.

Exakt precis vad jag menar. Och de handlar inte om att skylla ifrån sig, de är bara så de är.
Citera
2016-01-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Exakt precis vad jag menar. Och de handlar inte om att skylla ifrån sig, de är bara så de är.
Och utan ondska hade inte godhet, som begrepp, funnits. Vi hade alltså inte behövt ett ord för "godhet".
Citera
2016-01-11, 23:19
Medlem
Citat:
jag sa de på samma sida som du citerade mig fast högst upp..

Jag skyller inte på djävulen när jag gör fel fåntratt. Jag har förklarat de flera gånger att jag tycker de är fult och dålig stil att smutskasta lucifer för all ondska i världen, då man lika gärna kan skylla de på gud som starta igång hela "fri vilja grejen" . De finns ingen kärlek i detta mer än att gud vill ha kärlek tillbaka, så han skapade ett system för att få kärlek, vilket visade sig inte var så simpelt som gud tänkte. Vem är de som inte har kunskap egentligen? sluta anklaga mig för massa skit vad jag säger och står för.
Inte i det inlägg jag svarade på. Jag har inte läst allt du skrivit i tråden, för du är inte så intressant.

Du skyller all skit du gör på någon annan, vem det än är, och det är patetiskt. Paulus skrev:

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Ingen kommer undan regler, om det nu är fysikens lagar för att du inte ska skadas och dö eller kroppens behov av näring. Samtidigt kan mat ge oss mycket glädje, för den som kan njuta av livet, vilket du verkar vara inkapabel till när man läser vad du skriver.
Citera
2016-01-11, 23:26
Medlem
Citat:
Och utan ondska hade inte godhet, som begrepp, funnits. Vi hade alltså inte behövt ett ord för "godhet".
Om vi bygger upp och en annan river ner, vad tjänar vi på det? Vi behöver inte ondska, för den kan bara riva ner allt som vi byggt upp. Som en självmordsbombare till exempel. Det är sant att goda gärningar blir tydligare, men vi behöver inte onda gärningar för att förstå vad kärlek och omtanke är.
Citera
2016-01-11, 23:27
Medlem
Citat:
Jag är rätt säker på att jag inte missuppfattade efter som jag använde just den förklaringen.
De menar på att Gud vet allt och ser i framtiden. Han låter allt ske.

Nej, jag är ett Jehovas vittne, du har missuppfattat, punkt slut.

Citat:
Vad menar du jag ska påstå? Jag menar de du säger här i tråden och vad dem sa till mig vid dörren skiljer sig. Och jag trodde grejen var att de ska ha samma sätt att se saker på. Du är väl med i jehovas vittnen men visste inte ens de förkortade sig JW och har JW.org som hemsida?

Jo jag visste att den engelska förkortningen för Jv var Jw, men det skiljer inte vår undervisning om vad som står i bibeln.

Citat:
Och hur många religioner och annat gick du igenom för att anta JW var rätt religion? varför gick du med där från början?

Jag förstod att elefanter ståendes på en sköldpadda inte var en bra vetenskaplig representation av hur världen kom till, däremot var bibelns berättelse "spot on".

Jag var ateist i princip innan jag blev ett Jehovas vittne.

Citat:
Sluta snacka skit, jag formulerade mig inte att oskyldiga barn är potentiella mördare. De var snarare du som sa de som att helt random får man för sig att bli ond.
instinkt är att man lockas va de . Och vi är jägare och soldater i generna så de kan ärvas ett behov.

Nej det verkar istället vara du som som snackar skit och vet inte vad du pratar om.

Fri vilja handlar inte om random, utan om ett genomtänkt val att gå emot Guds vilja och lagar, trots att man har begär och lockas av begär och behov.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du påstår också som jag förstår det att psykiska sjukdomar alltid leder till mord, missbruk, problem? Vad har du för bevis för detta påstående? Varför skulle inte ens vilja att bekämpa dom psykiska sjukdomarna hos individen ha en betydelse?

Citat:
Då förstår du fel. Jag har inte sagt något sånt i närheten.

Men det verkar som att du förespråkar att nyfödda är predestinerade att göra ont. Tar du tillbaka ditt påstående?

Citat:
Hitler kom inte dit han kom för att han kände för att vara ond. Saker han själv inte hade kontroll över i livet drev honom dit. Han hade förmodligen velat vara konstnär egentligen .

Så han var inte född ond? Är det vad du menar? Hur menar du då att Lucifer var född ond?
Citera
2016-01-11, 23:29
Medlem
Citat:

Så godhet hade inte kunnat existera utan ondska? Det är exakt vad bibeln talar om!
Citera
2016-01-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Om vi bygger upp och en annan river ner, vad tjänar vi på det? Vi behöver inte ondska, för den kan bara riva ner allt som vi byggt upp. Som en självmordsbombare till exempel. Det är sant att goda gärningar blir tydligare, men vi behöver inte onda gärningar för att förstå vad kärlek och omtanke är.
Har jag inte påstått heller. Tänk dig att det fanns bara en färg, och det var röd. Skule vi då säga att saker var "rött"?
Citera
2016-01-11, 23:33
Medlem
Citat:
Så godhet hade inte kunnat existera utan ondska? Det är exakt vad bibeln talar om!
Det enda jag "vet" är att vi inte behövt något ord för godhet. Eller så hade vi tyckt att dom som var minst god, var dom som var ond? Jag bara spekulerar....
Citera
2016-01-11, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Inte i det inlägg jag svarade på. Jag har inte läst allt du skrivit i tråden, för du är inte så intressant.

Du skyller all skit du gör på någon annan, vem det än är, och det är patetiskt. Paulus skrev:

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Ingen kommer undan regler, om det nu är fysikens lagar för att du inte ska skadas och dö eller kroppens behov av näring. Samtidigt kan mat ge oss mycket glädje, för den som kan njuta av livet, vilket du verkar vara inkapabel till när man läser vad du skriver.

Det är ditt problem om du inte läser allt men ändå ska ha en åsikt. Förstår faktiskt inte varför du ser citerade inlägg fram och tillbaka men inte ens läser vad samtalet handlar om. De är bara idioti, de är inte försvarbart att du inte läste allt för jag är tråkig. Du läste bara slutet.

Du fortsätter att påstå saker fortfarande. Du lägger dig själv som ett exempel för de jag sagt i tråden med personer som inte tänker efter och har märklig logik när de kommer till religion.

Fysikens lagar är skapta va gud enligt bibeln. så sluta tjata om att gud inte kan hjälpa allt, han skapade systemet enligt läran om gud och vet allt och kan allt och allmänt bäst.
Gud skapade världen, vilken del fattar du inte?
Citera
2016-01-11, 23:38
Medlem
Citat:
Det enda jag "vet" är att vi inte behövt något ord för godhet. Eller så hade vi tyckt att dom som var minst god, var dom som var ond? Jag bara spekulerar....

Tycker du att det Hitler gjorde var gott eller ont, alltså att propagera för att mörda och förinta tusentals judar?

Tycker du att det Kain gjorde mot hans bror Abel var gott eller ont?

Du måste väl tycka att vissa saker är goda och vissa saker är onda?
Citera
2016-01-11, 23:42
Medlem
Citat:
Tycker du att det Hitler gjorde var gott eller ont, alltså att propagera för att mörda och förinta tusentals judar?

Tycker du att det Kain gjorde mot hans bror Abel var gott eller ont?

Du måste väl tycka att vissa saker är goda och vissa saker är onda?
Ja, självklart. Jag tycker Hitler var ond.
Citera
2016-01-11, 23:43
Medlem
Citat:
Har jag inte påstått heller. Tänk dig att det fanns bara en färg, och det var röd. Skule vi då säga att saker var "rött"?
Frågan är om ni öht skulle förstå skillnaden mellan rött och en annan icke-existerande färg. Du och andra primater skulle i så fall likna varandra väldigt mycket från huvud till tå när ni sitter där och piskar varandra röda hela dagen. Vilken färg skulle de ha utan piskandet? Och om allt är rött, hur ska ni veta när någon får näsblod? Eller kvinnor sin period?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in