2015-07-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tja...man är ju inne på 101a året sen 1914 nu.

Ja men om man gör JV matte:
1914 + 100 för det är skottårhundrade, en dag för gud är ju 1000 år, men sen så är det skottårhundrade = 2014 + sen ett skottår = 2015.
Så ja det är nog detta året vi kan vänta oss Jesus kommande ridandes med sina renar.
Jag har redan ställt ut gröten.
Citera
2015-07-19, 19:12
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det stämmer! Även om inte alla är "behöriga" att stå vid bokvagnarna/bokborden (i a f som jag förstått). Det är fr a pionjärer och JVn med gott rykte som står vid bokborden.
Och ja, de har instruktioner att inte närma sig folk. Syftet är i stället att få folk att besöka organisationens hemsida.
JAg tror man förstått att dörrknackandet främst irriterade folk.

Edit: Undrar om TTSP är bland de utvalda som får ha "stånd" på gator och torg!? Jag gissar att svaret är nej! Men han gör sannolikt ett bättre avskräckande arbete här.

Jag tror de inte vill att deras medlemmar ska diskutera deras doktriner som blir alltmer svårare att förklara, även för vittnena själva. Och rent av omöjliga att förklara om någon kommer med äldre Vakttorns litteratur info, tack vare internet. Sånt kan även få det enskilda vittnet att famla i sin tro.

Jag tror dom sett att det går utför med sekten, därför har dom kört PR pow-wows och gjort en nystart med deras nya gyllene kalv JW dot org och gjort allt för att se mer attraktiva och inbjudande ut. Och de har även gett medlemmarna i den styrande kretsen stjärnstatus, de har blivit kändisar. Vad hände med ödmjukheten? Ett år från nu visste de flesta vittnena inte vilka de i den styrande kretsen var eftersom dom var väldigt diskreta. Idag vet alla vilka de är, tack vare JW broadcasting (pengatiggande tv-evangelie) I maj månads broadcasting av Stephen Lett (gummiansiktet med Tourettes) sa att "Du kan komma till rikets sal i 20 år utan att skänka pengar i bidragsbössorna, vi i den styrande kretsen kommer aldrig veta om det. Men Jehova (!!!), HAN vet! Tänk på det!

Usch!
Citera
2015-07-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
1914 + 100 för det är skottårhundrade, en dag för gud är ju 1000 år, men sen så är det skottårhundrade = 2014 + sen ett skottår = 2015.
Så ja det är nog detta året vi kan vänta oss Jesus kommande ridandes med sina renar.

Det låter ju nästan som att dom flesta JV tror på det också. Än en gång har dom höga förväntningar. Och än en gång kommer dom se sina förhoppningar grusas.
Senast redigerad av FrankAbagnale 2015-07-19 kl. 19:49.
Citera
2015-07-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Vadå skottårhundrade?
Citera
2015-07-19, 20:10
Medlem
Det här talet är helt sjukt! Speciellt från 3:30 och framåt.

https://www.youtube.com/watch?v=aeRQ-Tg2_YQ

lol, han menar att Gud förmodligen kommer använda antimateria för att desintegrera alla döda kroppar som ligger på gatorna och som djuren inte orkar äta upp

Hur kan man inte bli äcklad av det där talet? istället hör man folk i bakgrunden skratta åt hans bisarra och sadistiska skämt.
Senast redigerad av FrankAbagnale 2015-07-19 kl. 20:20.
Citera
2015-07-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Det här talet är helt sjukt! Speciellt från 3:30 och framåt.

https://www.youtube.com/watch?v=aeRQ-Tg2_YQ

lol, han menar att Gud förmodligen kommer använda antimateria för att desintegrera alla döda kroppar som ligger på gatorna och som djuren inte orkar äta upp

Hur kan man inte bli äcklad av det där talet? istället hör man folk i bakgrunden skratta åt hans bisarra och sadistiska skämt.

Det där är Ciro Aulicino....inte hela talet han höll. Ja....det har blivit en klassiker bland smaklösa JV-framträdanden. Undrar hur mycket av det han sade som var eget material och hur mycket som var centralt bestämt.
Men helt klart finns det bland många JVn sadistiska böjelser..klart att Ciro förstod att detta skulle kittla publikens öron.
Men att JV föräldrar utsätter sina barn för sådant...men barnen ska väl skrämmas tidigt
Citera
2015-07-19, 20:58
Medlem
Mankas avatar
Alltså... det är så synd om barn till JV. Att dom hela livet tvingas angagera sig i sekten och all dess krav. Bibeln är rätt hård mot avhoppare som bekant. Tycker det är fel om ett JV som vill hoppa ur och ändå vara kristen, trots det inte får umgås med vänner som är JV.
Citera
2015-07-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Alltså... det är så synd om barn till JV. Att dom hela livet tvingas angagera sig i sekten och all dess krav. Bibeln är rätt hård mot avhoppare som bekant. Tycker det är fel om ett JV som vill hoppa ur och ändå vara kristen, trots det inte får umgås med vänner som är JV.

Jo, jag tror att många JV ser detta som ett moraliskt dilemma faktiskt. Men dom vågar inte ifrågasätta det. Jag är också väldigt skeptiskt till det att barn ska få döpa sig. Finns 10-åringar som döper sig. Min åsikt är att man inte är mogen att ta ett sådant i beslut i den åldern.
Senast redigerad av FrankAbagnale 2015-07-19 kl. 21:03.
Citera
2015-07-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men för JV har slutet alltid varit mycket nära, barn som har fötts har aldrig skolat hinna börja skolan, de som började skolan skulle inte hinna gå ut skolan, och de som gick ut skolan skulle aldrig hinna gifta sig, och sedan fick de barn som aldrig skulle hinna börja skolan.
Så har det varit, generation efter generation.

Exakt så har det varit i min släkt. Min släkt är nu inne på den fjärde generationen som inte skulle hinna börja eller sluta skolan. I juni närvarande jag vid studentexamen för en av dessa.

Minns någon en artikel i Vakna eller Vakttornet några år före 1975, som menade att unga inte borde överväga en utbildning, då de aldrig skulle hinna få användning för den? Jag stod i begrepp att börja gymnasiet i mitten på 1970-talet och blev förevisad artikeln av flera välmenande medlemmar i samfundet. Jag kan nog säga att den utbildning som jag ändå skaffade mig i högsta grad har varit till en enorm nytta. Många av mina kamrater från den tiden vågade inte ta steget och flera har djupt ångrat det nu efteråt.
Citera
2015-07-19, 21:42
Medlem
Citat:
Det där är Ciro Aulicino....inte hela talet han höll. Ja....det har blivit en klassiker bland smaklösa JV-framträdanden. Undrar hur mycket av det han sade som var eget material och hur mycket som var centralt bestämt.
Men helt klart finns det bland många JVn sadistiska böjelser..klart att Ciro förstod att detta skulle kittla publikens öron.
Men att JV föräldrar utsätter sina barn för sådant...men barnen ska väl skrämmas tidigt

Ciro Aulicino var väl en av de mest aktiva i debaclet med FN? Mannen verkar dela menigheten i två delar. En del ger honom nästan kultstatus medan andra upplever honom som en belastning.
Citera
2015-07-19, 21:54
Medlem
JEHOVAS VITTNEN OCH 1975 I

Jag hade egentligen inte tänkt gå in mer på 1975, men eftersom ett Jv har påstått att det är jag som är problemet och att jag vränger fakta, måste mer material fram i ljuset. Jag börjar med Vakna! 8 juli 1975, s. 23:

"Ny historisk "fixpunkt"

Under flera årtionden före första världskriget hade bibelforskarna varnat för att 1914 skulle bli en kritisk tidpunkt i historien. "Chocken i förbindelse med första världskriget ...betraktas allmänt som en fixpunkt i det moderna Amerikas utveckling", bekräftar ett av de senaste numren av U.S. News & World Report. Och dessa förändringar berörde hela världen. Under senare årtionden har Jehovas vittnen återigen framhållit vad bibelns kronologi utvisar, och denna gång har de varnat för att mitten av 1970-talet skulle bli en kritisk tid för mänskligheten."

Här erkänner man ogenerat att man predikat mitten på 1970-talet på samma sätt som man tidigare predikade 1914! Mitten på 70-talet påstods vara en "ny historisk fixpunkt", jämförbar med 1914. Detta är "slavens" egna ord och visar å det tydligaste att man haft fingrarna i syltburken. Hela resonemanget om "mitten av 1970-talet" har också visat sig genomfalskt. Inget anmärkningsvärt hände då. Det var inte en "kritisk tid för mänskligheten".
Citera
2015-07-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Exakt så har det varit i min släkt. Min släkt är nu inne på den fjärde generationen som inte skulle hinna börja eller sluta skolan. I juni närvarande jag vid studentexamen för en av dessa.

Minns någon en artikel i Vakna eller Vakttornet några år före 1975, som menade att unga inte borde överväga en utbildning, då de aldrig skulle hinna få användning för den? Jag stod i begrepp att börja gymnasiet i mitten på 1970-talet och blev förevisad artikeln av flera välmenande medlemmar i samfundet. Jag kan nog säga att den utbildning som jag ändå skaffade mig i högsta grad har varit till en enorm nytta. Många av mina kamrater från den tiden vågade inte ta steget och flera har djupt ångrat det nu efteråt.

Jag tror du tänker på en artikel från 1968. De som var unga då skulle aldrig göra en världslig karriär, kanske inte ens hinna sluta skolan.

Nå, det är 47 år sedan den artikeln skrevs. De som var unga då börjar bli pensionsmässiga nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in