2017-01-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Så resterande av Guds ord ratar du.

Vad är din Guds namn, Han är väl ett namn!?

Återigen Lukas 11:2 Läs denna gång och begrunda...snälla
Citera
2017-01-13, 20:53
Medlem
Varjverumxx----> Du vet att vakttornet även lärt ut att ärkeängeln Mikael var Påven.

Ja jag vet du har inte ett lätt utgångsläge i diskussionerna här
Citera
2017-01-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta är en lögn!!! Det har jag aldrig påstått.

Inte........har du då bekräftat att sällskapet och Rutherford skämde ut sig med "millionerkampanjen" inför 1925? Har du öppet tillstått att Rutherford levde ett lyxliv i Abraham, Isak och Jakobs hus.......och lät sig köras runt i deras lyxbilar? Visa oss i s f ett citat där du tillstår detta.
Citera
2017-01-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Matteus
24Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda.

Du behöver bara kolla vakttornets läror som jag länka tidigare i tråden för att se att profetian i bibeln stämmer, men inte Jehovas profetia

"falska profeter"
Det står i pluralis, så det finns många "falska profeter", vilket är då den sanna läran?

Varför är du så hånfull?
Citera
2017-01-13, 21:34
Medlem
Citat:
Återigen Lukas 11:2 Läs denna gång och begrunda...snälla

(Lukas 11:2) Då sade han till dem: ”När ni ber skall ni säga: ’Fader, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt kungarike komma.

Vilket namn är det som ska helgas?
Vad är Guds kungarike?

Ett rike besår av en Kung, medregenter och undersåtar.
Citera
2017-01-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hittar bara en titel, "fader":

"När ni ber skall ni säga: Fader, låt ditt namn bli helgat."(Lukas 11:2 Bibel2000)

Guds namn är JHVH:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Vad ska vara Guds namn? Står det "fader" i 2 Mose 3:15 ?

I 1917 års bibel längs ner står i fotnot. Han som kallar sig 'Jag är' har sänt mig.
Det här åsyftade hebreiska uttrycket för HERREN, egentligen Jahvé. hos oss vanligen uttalat Jehova. Kan översättas med `Han är`

Så det troligaste är att Jahvé är det korrekta namnet.
Vet man rätt namn så ska man ju använda det och vara ödmjuk och erkänna att man haft fel.
Citera
2017-01-13, 21:36
Medlem
Citat:
Varjverumxx----> Du vet att vakttornet även lärt ut att ärkeängeln Mikael var Påven.

Ja jag vet du har inte ett lätt utgångsläge i diskussionerna här

Intressant, visa mig.
Citera
2017-01-13, 21:40
Medlem
Citat:
"falska profeter"
Det står i pluralis, så det finns många "falska profeter", vilket är då den sanna läran?

Varför är du så hånfull?

Du har citaten från vakttornet på föregående sida i tråden och även erkännandet från vakttornet att det var falska profetior, man kan säga att vakttornet uppfyllde bibelns profetior om falska profeter i Matteusevangeliet. Så bemöt citaten som jag pratar om. Du har ju inget argument. Du kan inte förneka att detta inte hänt.
Citera
2017-01-13, 21:41
Medlem
Citat:
Du gör dit val. och jag mitt.
Vad betyder Joh 17:3 för dig

Vad betyder 17:1 och 17:2 för dig?
Citera
2017-01-13, 21:42
Medlem
Citat:
Intressant, visa mig.

enligt Upp. 12:7. I ZION'S Watch Tower för december 1881 gjordes det fullständigt groteska påståendet att Mikael enligt denna text var... PÅVEN!! Man kände fullt förståeligt ett behov av att förklara hur namnet Mikael skulle kunna "ges till Antikrist." Anledningen sades vara att namnet "Mikael" inte användes bokstavligt i Upp. 12:7 som det gjorde i Dan. 12! (The Watch Tower Reprints, s 306) Tolkningen att Mikael i Upp. 12:7 var "påfven" står också att läsa i Sällskapets mycket spridda senare bok "Den Fullbordade Hemligheten, s 260 (sv. Uppl. Av 1918)

Denna om man så vill dråpliga tolkning övergavs i böckerna Ljus , den kommentar till Upppenbarelseboken som Sällskapet utgav 1930,

Sådär...be my guest...
Citera
2017-01-13, 21:43
Medlem
Citat:
Du har citaten från vakttornet på föregående sida i tråden och även erkännandet från vakttornet att det var falska profetior, man kan säga att vakttornet uppfyllde bibelns profetior om falska profeter i Matteusevangeliet. Så bemöt citaten som jag pratar om. Du har ju inget argument. Du kan inte förneka att detta inte hänt.

Ok.
Citera
2017-01-13, 21:46
Medlem
Citat:
(Lukas 11:2) Då sade han till dem: ”När ni ber skall ni säga: ’Fader, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt kungarike komma.

Vilket namn är det som ska helgas?
Vad är Guds kungarike?

Ett rike besår av en Kung, medregenter och undersåtar.

Börjar bli tröttsamt.....Fader vår...helgat vare ditt namn....låter det bekant? Sedan är Lukas 11:2 Jesus svar på vad vi ska kalla Gud när vi tillber Gud "Fader". Hade det varit "Jehovah" , då hade det stått i Lukas 11:2, men det gör det inte. Jehovah är inte Guds namn. Om några år har vakttornet kommit med "nytt ljus" och ändrat detta, det kan både du och jag räkna ut genom att studera JV:s historia att ändra sina tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in