2016-01-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Frågan är om ni öht skulle förstå skillnaden mellan rött och en annan icke-existerande färg. Du och andra primater skulle i så fall likna varandra väldigt mycket från huvud till tå när ni sitter där och piskar varandra röda hela dagen. Vilken färg skulle de ha utan piskandet? Och om allt är rött, hur ska ni veta när någon får näsblod? Eller kvinnor sin period?
Precis. Hur ska vi veta att någon är god, nör bara godhet finns?
Citera
2016-01-11, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det verkar istället vara du som som snackar skit och vet inte vad du pratar om.

Fri vilja handlar inte om random, utan om ett genomtänkt val att gå emot Guds vilja och lagar, trots att man har begär och lockas av begär och behov.
Så du tycker inte att fri vilja ska betyda också att man får lov att bestämma hur sina känslor skall vara?

Citat:
Men det verkar som att du förespråkar att nyfödda är predestinerade att göra ont. Tar du tillbaka ditt påstående?

Jag säger att människan är inte skapad lika, vi är skapta med en uppgift. De är inte normalt att man skall ha ett yrke och en fritid. De är inte så vi är skapta utan mer att vi har en uppgift. Om vi har en uppgift vi inte kan utföra så blir de kaos. Samhället går inte efter våra biologiska behov, så de kan uppstå komplikationer. Så brott hänger ihop med att samhällsstrukturen är felaktig. Religion har baserat detta och är inte fullbordade mer än för de personer som är skapta inom ramarna.

Ondska är bara ett ord för när våld och sånt sker på andra sidan av man strider för, inte när de är på sin egna sida.

Citat:
Så han var inte född ond? Är det vad du menar? Hur menar du då att Lucifer var född ond?

Tycker du att de framgår vad Lucifer och gud bråkade om och vad som fick lucifer att bli satan?
Citera
2016-01-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, självklart. Jag tycker Hitler var ond.

Du svarade inte om Kain var ond.

I alla fall, vad har du för rätt att döma Hitler som ond? Tänk om han bara hade en tråkig uppväxt? Tänk om en person bara hade sagt till honom att "vad håller du på med" och Hitler hade blivit from som ett lamm och slutat upp med upphetsning av judar, hade du dömt honom till döden ändå?
Citera
2016-01-12, 00:00
Medlem
Citat:

I alla fall, vad har du för rätt att döma Hitler som ond? Tänk om han bara hade en tråkig uppväxt? Tänk om en person bara hade sagt till honom att "vad håller du på med" och Hitler hade blivit from som ett lamm och slutat upp med upphetsning av judar, hade du dömt honom till döden ändå?
I så fall var hans föräldrar också ond. Och jag är nästan säker på att många röster i världen ifrågasatte Hitlers metoder, och sa "vad håller du på med". Jag tror inte Hitler var helt ovetande om kritiken mot honom. Det blev ju öndå ett litet krig av det hela.....
Citera
2016-01-12, 00:04
Medlem
Citat:

Japp, Kain var ond när han mördade Abel. Men där var det nog uppväxten som var problemet....
Senast redigerad av kiss74 2016-01-12 kl. 00:09.
Citera
2016-01-12, 00:20
Medlem
Citat:

Alla ofullkomliga människor är onda, "fast ni är onde förstår att ge goda gåvor ...."

"Syndens lön är döden" En som dött är frikänd för sin synd och kan inte ställas till svars, sedan är det Skaparen som uppväcker dem som är i minnesgravarna
Citera
2016-01-12, 00:38
Medlem
Citat:
I så fall var hans föräldrar också ond. Och jag är nästan säker på att många röster i världen ifrågasatte Hitlers metoder, och sa "vad håller du på med". Jag tror inte Hitler var helt ovetande om kritiken mot honom. Det blev ju öndå ett litet krig av det hela.....

Är det så du verkligen tror? Menar du alltså att föräldrarna ska hamna i fängelse bara för att sonen är ond? Varför ser jag inte detta i vår moderna fångvård och rättssystem?

Står du för detta okonventionella rättssystem där föräldrar ska stå till svars för sina avkommors gärningar?

Är du ensam i dina avsikter eller har du många med dig?
Citera
2016-01-12, 00:41
Medlem
Citat:
Japp, Kain var ond när han mördade Abel. Men där var det nog uppväxten som var problemet....

Ja det är ju inte förvånansvärt om du tycker att föräldrar ska stå till svars för allt som deras avkomma ställer till med.

Men jag tycker ett sådant synsätt är fullkomligt kärlekslöst.
Citera
2016-01-12, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ja det är ju inte förvånansvärt om du tycker att föräldrar ska stå till svars för allt som deras avkomma ställer till med.

Helt okej att ha ett favoritbarn däremot?
Citera
2016-01-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Helt okej att ha ett favoritbarn däremot?

Hur menar du?
Citera
2016-01-12, 00:59
Medlem
Citat:
Är det så du verkligen tror? Menar du alltså att föräldrarna ska hamna i fängelse bara för att sonen är ond? Varför ser jag inte detta i vår moderna fångvård och rättssystem?

Står du för detta okonventionella rättssystem där föräldrar ska stå till svars för sina avkommors gärningar?

Är du ensam i dina avsikter eller har du många med dig?
Oj, vad du skenar iväg. Var får du allt ifrån?
Om Hitlers föräldrar medvetet uppfostrade Hitler till att bli som han blev, så anser jag att dom är ond.
Resten svarar jag inte ens på, då det inte är i nörheten av vad jag sagt.
Citera
2016-01-12, 01:04
Medlem
Citat:

Var får du allt ifrån? För det första var det ett skämt, därav min "smiley". För det andra så vet jag inget om Kain och Abels uppfostran. För det tredje, när har jag påstått att föräldrar ska "stå till svars" för vad deras barn gör? Det enda jag påstått att medvetet uppfostra sina barn till att bli ond, ör en ond handling i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in