2021-01-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Nja, jag tror jag har fått en tidning för några år sedan där huvudtemat med omslag faktiskt handlade om Jesus avrättningsredskap, huruvida det var ett kors eller inte, så att säga att det inte är viktigt för JV är motsägelsefullt.

Men vad jag har läst mig till i deras litteratur så är den senaste inställningen att det inte är viktigt och det låter som att det inte helt konkret går att säga hur det gick till, det är alltså lite mer osäkra tongångar jämfört med hur saken lades fram tidigare.

Själv kan jag inte heller vara helt säker, men visst finns det ett flertal saker som talar för att det var ett kors. Men jag tycker inte det är viktigt!

Viktigt och viktigt, det är viktigt för Jehovas vittnen att komma fram till sanningen, eller så nära sanningen man kan komma. Att man hade en artikel om ämnet betyder inte automatiskt att det är "jätteviktigt".

Tvärtom så verkar det vara trosavgörande för många i kristenheten att det i princip måste vara ett kors, annars får man inte frälsning.

Det har aldrig varit trosavgörande för Jehovas vittnen. Det trosavgörande är att Jesus var fullkomligt trogen Gud och hans lagar intill döden, som en motpol till Adams synd.
Citera
2021-01-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Viktigt och viktigt, det är viktigt för Jehovas vittnen att komma fram till sanningen, eller så nära sanningen man kan komma. Att man hade en artikel om ämnet betyder inte automatiskt att det är "jätteviktigt".

Tvärtom så verkar det vara trosavgörande för många i kristenheten att det i princip måste vara ett kors, annars får man inte frälsning.

Det har aldrig varit trosavgörande för Jehovas vittnen. Det trosavgörande är att Jesus var fullkomligt trogen Gud och hans lagar intill döden, som en motpol till Adams synd.

Nu har jag aldrig menat att JV tycker att det är något att jämställa med t.ex läran om Jesu offerdöd, men nog har det varit viktigt för dom att framhäva detta med korsets icke-varande tillsammans med en argumentation för detta, så pass viktigt att det varit ett av ämnena som det predikas om samt som publiceras på framsidan i en av de mest lästa religiösa tidningarna i världen...

Jag tycker att om man verkligen vill komma fram till sanningen om något så ska både för och motargument lyftas fram i en slags utvärdering även om resultatet är att man inte kan utesluta det ena eller det andra, för att läsaren ska kunna bilda sin egen uppfattning.

Det är fel att bara lyfta fram för-argument och -voila! detta är vad du bör ha kommit fram till, här har du argumenten för det, det är en väldigt fattig och inte speciellt uppbyggande bibelforskning.

Ursäkta OT, nu lägger jag ner det hela.
Citera
2021-01-10, 16:16
Medlem
Citat:
Det är din uppfattning, vilket inte stämmer med verkligheten.

vad stämmer inte i min uppfattning?
Citera
2021-01-10, 16:19
Medlem
Citat:
vad stämmer inte i min uppfattning?

Att det: "varit viktigt för dom att framhäva detta med korsets icke-varande".

Det är istället att du är så fokuserad på frågan att du överdriver.
Citera
2021-01-10, 16:22
Medlem
Citat:
Att det: "varit viktigt för dom att framhäva detta med korsets icke-varande".

som sagt, varför predikar JV om sådant som dom inte tycker är viktigt?
på ett väldigt självsäkert sätt trots att man inte lägger fram all information.
Citera
2021-01-10, 16:35
Medlem
Citat:
som sagt, varför predikar JV om sådant som dom inte tycker är viktigt?
på ett väldigt självsäkert sätt trots att man inte lägger fram all information.

Därför att det är viktigt med sanningen oavsett om det handlar om kors eller påle, eller om Petrus var fiskare eller inte. Varför får Jehovas vittnen inte ta upp frågan om att Petrus var en fiskare, även om majoriteten skulle tycka annorlunda?

Frågan om kors eller påle är lika viktig som frågan om Petrus var fiskare eller inte.

Problemet är att för dom som vill att Jesus dog på ett kors, så är det en viktig fråga och upprörs av att Jehovas vittnen har en annan syn, och man förstorar upp frågan och påstår att frågan är viktig för Jehovas vittnen, man gör en höna av ett ägg.
Citera
2021-01-10, 16:49
Medlem
Citat:
Därför att det är viktigt med sanningen oavsett om det handlar om kors eller påle, eller om Petrus var fiskare eller inte. Varför får Jehovas vittnen inte ta upp frågan om att Petrus var en fiskare, även om majoriteten skulle tycka annorlunda?

Frågan om kors eller påle är lika viktig som frågan om Petrus var fiskare eller inte.

Problemet är att för dom som vill att Jesus dog på ett kors, så är det en viktig fråga och upprörs av att Jehovas vittnen har en annan syn, och man förstorar upp frågan och påstår att frågan är viktig för Jehovas vittnen, man gör en höna av ett ägg.

Fast nu har jag aldrig sett en av JVS tidningar med en framsida där det avhandlas huruvida petrus var en fiskare eller ej, inte heller har det predikats om det såvitt jag vet - kan det vara för att det inte är viktigt för dom?

Om dom i detta sammanhang tar fram sanningen är diskutabelt - visst, på senare tid erkänns det att det inte går att säga vad redskapet var med säkerhet. Men det lyfts bara fram argument som talar mot ett kors, vilket för mig är ett konstigt sätt att komma fram till sanning på.
Citera
2021-01-10, 17:00
Medlem
Citat:
Fast nu har jag aldrig sett en av JVS tidningar med en framsida där det avhandlas huruvida petrus var en fiskare eller ej, inte heller har det predikats om det såvitt jag vet - kan det vara för att det inte är viktigt för dom?

Om dom i detta sammanhang tar fram sanningen är diskutabelt - visst, på senare tid erkänns det att det inte går att säga vad redskapet var med säkerhet. Men det lyfts bara fram argument som talar mot ett kors, vilket för mig är ett konstigt sätt att komma fram till sanning på.

Frågan är i alla fall otroligt mycket viktigare för dom som smyckar sina byggnader med kors, kysser kors och faller ner inför ett krucifix.

Det hade inte varit lika estetiskt dramatiskt att bära en påle runt halsen.
Citera
2021-01-10, 17:02
Medlem
Citat:
Frågan är i alla fall otroligt mycket viktigare för dom som smyckar sina byggnader med kors, kysser kors och faller ner inför ett krucifix.

Det hade inte varit lika estetiskt dramatiskt att bära en påle runt halsen.

Det har du rätt i, många är på något slags sätt beroende av korset och det har väl fått lite amulett-status
Citera
2021-01-10, 17:16
Medlem
stom72s avatar
Räcker med att bildsöka på pyramidologen, Ockultisten och pedofilen Charles Taze Russell
så är det färdigpratat om det sataniska skräpet Jehovas.

Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet. Sök Jesus och läs Skriften
(beställ reformationsbibeln)
Citera
2021-01-10, 17:56
Medlem
Sorgligt för vem? Är man så dum i huvet till den punkten att man vägrar blodtransfusion in i dödsbädden då är det de som är sorgliga! Bra att myndigheterna rycker in när de vanvårdar sina barn!
Citat:
Sorgligt att du har så konstiga felaktiga uppfattningar om Jehovas vittnen.
Citera
2021-01-10, 18:10
Medlem
Citat:
Sorgligt att du har så konstiga felaktiga uppfattningar om Jehovas vittnen.
Kanske de som knackade på också hade fel uppfattning om JV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in