Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Viktigt och viktigt, det är viktigt för Jehovas vittnen att komma fram till sanningen, eller så nära sanningen man kan komma. Att man hade en artikel om ämnet betyder inte automatiskt att det är "jätteviktigt".
Tvärtom så verkar det vara trosavgörande för många i kristenheten att det i princip måste vara ett kors, annars får man inte frälsning.
Det har aldrig varit trosavgörande för Jehovas vittnen. Det trosavgörande är att Jesus var fullkomligt trogen Gud och hans lagar intill döden, som en motpol till Adams synd.
Nu har jag aldrig menat att JV tycker att det är något att jämställa med t.ex läran om Jesu offerdöd, men nog har det varit viktigt för dom att framhäva detta med korsets icke-varande tillsammans med en argumentation för detta, så pass viktigt att det varit ett av ämnena som det predikas om samt som publiceras på framsidan i en av de mest lästa religiösa tidningarna i världen...
Jag tycker att om man verkligen vill komma fram till sanningen om något så ska både för och motargument lyftas fram i en slags utvärdering även om resultatet är att man inte kan utesluta det ena eller det andra, för att läsaren ska kunna bilda sin egen uppfattning.
Det är fel att bara lyfta fram för-argument och -voila! detta är vad du bör ha kommit fram till, här har du argumenten för det, det är en väldigt fattig och inte speciellt uppbyggande bibelforskning.
Ursäkta OT, nu lägger jag ner det hela.