2015-07-23, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack så mycket ttsp, mitt favoritvittne av alla, Jehovas högt ärade rättfärdige tjänare!

Hoppas du blev nöjd över mitt tackande!

Vad säger du om min tolkning av Predikaren? O store bibeltolkare.

Tycker du att detta är respektfullt?
Citera
2015-07-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så varför är du inte alltid korrekt och objektiv när det t.ex. gäller om bara döpta Jehovas vittnen överlever Harmageddon?

Det faller på sin orimlighet att en person som är på väg att bli döpt, en som studerar och är odöpt förkunnare skulle dö i Harmageddon, medan personer som inte blivit uteslutna men tydligt har avfallit och motsäger Jehovas vittnen på forum som dessa, personer som bedrar sin familj och församlingen bara för att dom inte vill bli uteslutna, skulle överleva Harmageddon.

Det är inte rimligt.

Dessutom så har alla avfällingar tekniskt blivit döpta. Så om dopet skulle vara det enda kriteriet för att människor ska överleva Harmageddon, så kommer den nya ordningen inte att bli fridfull om bråkmakarna får följa med, medan ödmjuka, odöpta personer dör i Harmageddon.

Här frågades varför jag inte var "korrekt och objektiv när det gäller t. ex om bara döpta Jehovas vittnen överlever Harmageddon" . Jag svarade att min uppfattning om vad Jv lär om saken är direkt hämtad från Jvs egen litteratur, vilket borde tillfredställa även den kräsnaste. I inlägg nr 2804 gav jag två citat från nutida nummer av Vakttornet som visade att att läran är att bara döpta Jv med en fortsatt bevarad Kristuslik personlighet har "tecknet på pannan" och får överleva och att alla andra skall dräpas. Inget Jv, inte heller ttsp som direkt utmanade mig här, har behagat kommentera min på Vakttornet baserade uppfattning, men den sistnämnde har här senare ändå behagat påstå att jag inte håller mig till sanningen. Läsarnas dom över sådan bristande ärlighet blir självfallet hård.
Senast redigerad av Eberhard 2015-07-23 kl. 09:10. Anledning: felstavning
Citera
2015-07-23, 09:50
Medlem
JEHOVAS VITTNEN OCH BARNMISSHANDEL

Det har varit en del turbulens genom åren om Jvs misshandel av barn. Vakttornet 1 januari 1964 handlade om tuktan och på sid. 13 ges mitt på sidan en illustration av hur denna tuktan kan gå till. En pappa har lagt sitt barn över knäna och ger det en ordentlig omgång. Det är barnmisshandel. Massor av barn i Jv har fått sådan prygel. Jag hade inte tänkt ta upp detta här, men ttsp frågade mig i en annan tråd helt omotiverat varför jag understödjer barnmisshandel, vilket jag självfallet förnekade att jag gjorde. Som en personlig bonus får nu hans rörelse, belastad med barnmisshandel, lite välförtjänt ny och annorlunda uppmärksamhet.
Citera
2015-07-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
JEHOVAS VITTNEN OCH BARNMISSHANDEL

Det har varit en del turbulens genom åren om Jvs misshandel av barn. Vakttornet 1 januari 1964 handlade om tuktan och på sid. 13 ges mitt på sidan en illustration av hur denna tuktan kan gå till. En pappa har lagt sitt barn över knäna och ger det en ordentlig omgång. Det är barnmisshandel. Massor av barn i Jv har fått sådan prygel. Jag hade inte tänkt ta upp detta här, men ttsp frågade mig i en annan tråd helt omotiverat varför jag understödjer barnmisshandel, vilket jag självfallet förnekade att jag gjorde. Som en personlig bonus får nu hans rörelse, belastad med barnmisshandel, lite välförtjänt ny och annorlunda uppmärksamhet.

Jag hade en legitim fråga eftersom du tidigare gett Maranata som förslag på församling som människor kan vända sig till. Och Maranata är tydligen för barnaga även idag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Maranatar%C3%B6relsen

Du svarar detta med en hämnd, vilket inte är särskilt kristet:

"Löna inte ont med ont eller skymf med skymf, utan tvärtom: välsigna. Ty ni är själva kallade att få välsignelse."(1 Petrus 3:9 Bibel2000)

"Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er." (Rom 12:17-18 Bibel2000)

Dom flesta inser nog att 60-talet var en annan tid då hela samhället accepterade barnaga. Jag vet inte hur omfattande det var hos Jv, men jag tror inte det var värre än i samhället för övrigt. Jehovas vittnen förespråkar inte barnaga, vilket Maranata tydligen gör, och om Eberhard stödjer Maranata så borde han ha någon kommentar om varför han stödjer en rörelse som håller på med barnaga.

Han slingrar sig genom att svara: "Jag är inte medlem i Maranatha och har aldrig understött dem.", nej men du gav Maranata som förslag på vart människor ska vända sig till för att komma till en kristen församling. Du är tvungen att ge förslag på sådana här församlingar eftersom din egen är en liten sekt som aldrig har blivit något större än en lokal församling i en liten ort i landsbygden.
Citera
2015-07-23, 10:20
Medlem
Citat:
Tycker du att detta är respektfullt?

Ööhhh, ska du svara på frågorna eller ska du fortsätta med denna offerattityd?

Ja jag tycker jag visade dig tillbörlig respekt, o store bibeltolkare och utläggare av eviga bibliska sanningar. Hur mycket respekt kräver ers fullkomlighet?
Det börjar kännas fånigt att ungefär vartannat inlägg från dig är "hallå, visa mig respekt tack".

Man säger väl att respekt är inget man kan kräva, utan något man förtjänar.

Vill du eller någon annan besvara min fråga om predikaren så finns inlägget högre upp i tråden. ^_^
thank-you
Citera
2015-07-23, 10:20
Medlem
Otroligt patetiskt att ni ens försöker kritisera varandras rörelser för barnaga när det rör sig om lite smisk, har ni rört er utanför sveriges gränser för att se hur föräldrar i övriga delar av världen gör?

Det finns en anledning till att svenska barn är odrägliga och utövar chefatur (osäker om det heter så på svenska..).

Gå på möte i valfri kyrka i sydamerika...nåde den skitunge som inte håller tyst i kyrkbänken...men o så uppfostrade och spirituella barn.

Det svenska synsättet är inte alltid det bästa.
Citera
2015-07-23, 10:21
Medlem
[quote=Eberhard|54101487]

Matt 7:13 14
"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)
Citera
2015-07-23, 10:23
Medlem
Citat:
Jag tror nog Jv vet bäst vad deras tro handlar om.

Jag tror katoliker vet bäst hur och vad dom tror på.

Jag tror muslimer vet bäst själva vad dom tror på.

Om jag vill veta vad du tror på, så frågar jag inte en muslim, jag frågar dig direkt.

Och allt du vill veta om scientologerna finns på deras webbsida, eller varför inte besöka dem och ta ett gratis personlighetstest....? (ironi)

Ditt missionerande är genomskinligt.
Jag undrar ibland om du själv tror på det.
Citera
2015-07-23, 10:26
Medlem
Citat:
Jag hade en legitim fråga eftersom du tidigare gett Maranata som förslag på församling som människor kan vända sig till. Och Maranata är tydligen för barnaga även idag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Maranatar%C3%B6relsen

Du svarar detta med en hämnd, vilket inte är särskilt kristet:

"Löna inte ont med ont eller skymf med skymf, utan tvärtom: välsigna. Ty ni är själva kallade att få välsignelse."(1 Petrus 3:9 Bibel2000)

"Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er." (Rom 12:17-18 Bibel2000)

Dom flesta inser nog att 60-talet var en annan tid då hela samhället accepterade barnaga. Jag vet inte hur omfattande det var hos Jv, men jag tror inte det var värre än i samhället för övrigt. Jehovas vittnen förespråkar inte barnaga, vilket Maranata tydligen gör, och om Eberhard stödjer Maranata så borde han ha någon kommentar om varför han stödjer en rörelse som håller på med barnaga.

Han slingrar sig genom att svara: "Jag är inte medlem i Maranatha och har aldrig understött dem.", nej men du gav Maranata som förslag på vart människor ska vända sig till för att komma till en kristen församling. Du är tvungen att ge förslag på sådana här församlingar eftersom din egen är en liten sekt som aldrig har blivit något större än en lokal församling i en liten ort i landsbygden.

Jv har hållit på med barnaga mycket långt fram i tiden, och sådan har figurerat i Jvs litteratur långt senare. Frågan om deras misshandel är i högsta grad berättigad. Jag har själv sett hur Jv-släktingar har misshandlat sina barn långt fram i tiden. Man kan inte komma undan genom att hänvisa till hur det var i samhället. Man hänvisade till bibeltexter! Och man fick illustrationer på hur det borde gå till. Detta är inte en fråga om hämnd från min sida utan du riktade själv uppmärksamheten på ämnet, som sjunkit ner en del på senare tid. Så du påkallade själv denna uppmärksamhet och jag nappade på saken. Frågan om Maranatha tänker jag inte ta upp här, en plats som gäller Jehovas vittnen. Dina senaste utflykter ändrar inte på det faktum att du vägrar tackla de uttalanden om vilka som skall överleva som jag presenterat i inlägg 2804. Det är fegt och ynkligt.
Citera
2015-07-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ööhhh, ska du svara på frågorna eller ska du fortsätta med denna offerattityd?

Ja jag tycker jag visade dig tillbörlig respekt, o store bibeltolkare och utläggare av eviga bibliska sanningar. Hur mycket respekt kräver ers fullkomlighet?
Det börjar kännas fånigt att ungefär vartannat inlägg från dig är "hallå, visa mig respekt tack".

Man säger väl att respekt är inget man kan kräva, utan något man förtjänar.

Vill du eller någon annan besvara min fråga om predikaren så finns inlägget högre upp i tråden. ^_^
thank-you

Någon annan kan besvara din fråga ers fjantighet.

Fråga Eberhard.
Citera
2015-07-23, 10:44
Medlem
Citat:
Och allt du vill veta om scientologerna finns på deras webbsida, eller varför inte besöka dem och ta ett gratis personlighetstest....? (ironi)

Ditt missionerande är genomskinligt.
Jag undrar ibland om du själv tror på det.

Ja jag skulle även fråga scientologerna själva vad dom tror på och hur dom tror, det kan dom bäst svara på själva. Om dom sedan ljuger om deras tro till mig så är det en annan sak. Jag behöver inte gå igenom deras test bara för att få reda på vad det handlar om från deras sida.

Om det handlar om att jag ska ta en test, att dom inte svarar på frågor eftersom det tillhör en högre grad, ja då blir min förfrågning om deras tro kort. För jag kommer inte att köpa grisen i säcken.

Så du ser, du är helt ute när du enbart frågar Jehovas vittnens motståndare om vad Jv tror på. Du borde åtminstone för balansens skull även fråga hur Jv menar. Men där så förringar du allt vad Jehovas vittnen säger, du tar inte till dig vad Jv säger, du tror att man har en tro utåt och en tro inåt. Du tror Jv ljuger och motståndare talar sanning, när det i själva verket är tvärtom. Oftast talar dom inte helt osanning, utan halvsanningar och förvrängningar.
Citera
2015-07-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Frågan om Maranatha tänker jag inte ta upp här, en plats som gäller Jehovas vittnen.

Ja du kan ju svara i Maranatatråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in