Citat:
Tack så mycket ttsp, mitt favoritvittne av alla, Jehovas högt ärade rättfärdige tjänare!
Hoppas du blev nöjd över mitt tackande!
Vad säger du om min tolkning av Predikaren? O store bibeltolkare.

Hoppas du blev nöjd över mitt tackande!
Vad bra, predikaren är en av mina favoriter i GT, tillsammans med Job. Japp, 12:13 är bra, instämmer.
Har du någon kommentar till det citat ur predikaren som jag gav dig? (3:18-21)
Jag gillar 4:1 också
Detta är sant också,
Var glad och nöjd med detta livet som vi lever nu...
Plåga inte folk med helvetesskildringar eller strikt moralisering.
Predikaren är en fin bok för ateisten som vill förstå Gud tror jag. Det är ingen sockersötning i Predikaren. Väldigt bra läsning: "du lever, du dör, gör det bästa av det". Precis som ateisterna säger. Ändå så är Predikaren full av gudstro och gudsdyrkan. En man som testat allt (säger han) och kommit fram till att man bör hålla Guds bud och ha förtröstan, även om "livet är meningslöst".
Har du någon kommentar till det citat ur predikaren som jag gav dig? (3:18-21)
Jag gillar 4:1 också
4 1Vidare såg jag alla de våldsdåd som begås under solen:Så är det ju, det finns ingen "gud i himlen" som ger allt till alla.
de förtryckta gråter
men ingen tröstar dem,
förtryckaren övar våld mot dem
men ingen hjälper dem. 2Jag sade: De döda, som redan gått bort, är lyckligare än de levande, som ännu är kvar i livet.

Detta är sant också,
11:9Gläd dig, yngling, medan du är ung,Exakt, undvik det som är plågsamt.
njut i fulla drag av din ungdom.
Följ ditt hjärtas vägar,
gå dit ögat leder dig.
Men tänk på att för allt du gjort
skall du ställas till ansvar av Gud.
10Undvik allt som pinar ditt hjärta,
allt som plågar din kropp:
ungdom och blomning är snart förbi.

Plåga inte folk med helvetesskildringar eller strikt moralisering.
Predikaren är en fin bok för ateisten som vill förstå Gud tror jag. Det är ingen sockersötning i Predikaren. Väldigt bra läsning: "du lever, du dör, gör det bästa av det". Precis som ateisterna säger. Ändå så är Predikaren full av gudstro och gudsdyrkan. En man som testat allt (säger han) och kommit fram till att man bör hålla Guds bud och ha förtröstan, även om "livet är meningslöst".
Vad säger du om min tolkning av Predikaren? O store bibeltolkare.
Tycker du att detta är respektfullt?