Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har inget emot att ha respektfulla samtal med missionärer, oavsett religion.
Jag skulle inte som du överösa dom med en massa felaktiga påståenden som jag läst hos deras motståndares hemsidor. Jag skulle först prata med missionärerna och försökt förstå hur dom tror och vad dom tycker.
Varifrån får man neutral information om JV då tycker du?
JW.org?
När man läst om lammen som vallar lejon ett tag kanske man vill läsa om nåt annat också.
När det gäller JV finns det två problem:
1. Deras absoluta sanningsanspråk. Vilket du förnekar, fast sen ständigt bevisar genom att försöka rättfärdiga VARJE märkvärdig JV doktrin...
2. Deras beteendeförmynderi. Vilket du försöker försvara på olika sätt. Men till syvende och sist är det liksom svårt att bortförklara vissa saker. T.ex. , en intelligent ung person som går med i JV kastar bort hopp om att utbilda sig för sig själv och sina barn.
Om det nu är så negativt med högre utbildning, borde kanske JV själva inte gå till läkare eller ekonomer eller liknande?
Om nu "ingen vet timmen eller dagen när Jesus återkommer" (som det står i Matteus), samt att vi ännu är inne i "födslovärkarna , men detta är ännu ej slutet" (födslovärkarna har hållit på i snart 2000 år

) , vore det inte bättre då att faktiskt skaffa sig en utbildning? Istället försöker JV driva på att "barn kommer inte hinna gå ur skolan", osv. Då gör man ju förutsägelser, vilket jag anser vara obibliskt att göra, eftersom det står i Matteus att ingen vet stunden när det ska hända.
Kan alltså mycket väl ta 50 år till, eller hur?
Hur länge till är DU beredd att vänta?
Är det värt att kasta bort en högre utbildning, tycker du, om Jesus först dyker upp om 50 eller 100 år? Jag tycker att det gör samhället sämre när man resonerar på detta sätt.