2015-07-22, 20:40
Medlem
goran744s avatar
[quote=Boazobargi|54096516]
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Ärligt, jag tror Gud föredrar en människa som "uppriktigt" söker sanningen. Om jag får ställa en motfråga. Det finns otroligt många religioner i världen och alla kan ju inte vara sanna. Menar du att Gud skulle acceptera alla dessa människor från alla olika religioner? Vad var poängen öht med att ge oss kunskapen som står i bibeln då om det ändå inte spelar någon roll vad vi tror på?
Ja så har jag förstått det hela. Ett uppriktigt sökande utan rädsla.
Religioner är skapade av människor kan jag tycka men Gud/fenomenet är förmodligen ett och samma och då måste man kanske hitta definitioner på vad GUD är så att säga.
Begreppet Gud. Vad är Gud för var och en, vem säger Gud att han är (i skrifterna)?
Vad är människors inblandning i det hela? Budskapet? Är budskapet Gud. Själva vägen så att säga.
Jag vet inte men tror att vi pratar om samma Gud men kallar fenomenet vid olika namn och lägger in kulturella och mänskliga vinklingar på det hela.
Citera
2015-07-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag menade mer att det inte spelar någon roll om man tror på treenighet, inte treenighet eller vem och vilken religion som är Guds sanna religion.
Budskapet måste väl vara det som är av vikt. Hur man skall vara mot sin näste. Man behöver inte ens vara troende för att vara en bra människa. En icketroende kan dessutom vara en bättre troende människa i sitt sätt att vara mot sina medmänniskor än en troende.
Underordnad betyder inte att slicka fötterna på någon och jag är helt övertygad om att Gud ej vill ha någon ,ursäkta mig nu(arselslickare) i sin närhet, utan en fin människa som valt bort allt som gör illa för att den ej vill göra illa.
Jag uppfattar definitivt inte Gud som en sådan. En arselslickare. Fjäsk eller vad jag nu skall kalla det. Falskhet kanske är ett bättre ord.
Religioner har skapat gränser och regler som är av människor istället för att ta budskapet som förmodligen är av vikt i allt detta.

Jag menar att man väljer att underordna sig Gud och hans lagar eftersom man vill det, man är villig att underordna sig. Man vill underordna sig Gud eftersom man har förtroende för att han vet vad som är bäst för mig som människa, eftersom han har skapat/tillverkat människan, djuren, jorden och hela universum.

Varför skulle skapelsen veta bättre än skaparen?

Om man då inser att Jehova är skaparen och Jehovas vittnen haft rätt, är man då villig att underordna sig Gud? Det är det som är frågan.
Citera
2015-07-22, 20:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag menar att man väljer att underordna sig Gud och hans lagar eftersom man vill det, man är villig att underordna sig. Man vill underordna sig Gud eftersom man har förtroende för att han vet vad som är bäst för mig som människa, eftersom han har skapat/tillverkat människan, djuren, jorden och hela universum.

Om man då inser att Jehova är skaparen och Jehovas vittnen haft rätt, är man då villig att underordna sig Gud? Det är det som är frågan.

Underordnanden tillhör mänskligt tänkande kan jag tycka. Öppet och ärligt och utan den minsta rädsla eller baktanke med sin tro, tycker jag att är att med sin egen fria vilja söka Gud och då även våga ifrågasätta och skälla på Gud.
Det gör då i alla fall jag, måste jag erkänna.
Många gånger tvivlar jag. Men jag har min grundtillit kvar alltid. OCH jag utgår från att Gud låter mig hålla på med denna krångliga väg och väntar på mig så att säga och att jag med fri vilja skall komma fram och säga ok Gud nu är jag här, är jag färdig?
Säger då Gud nej så är det så, där vet jag att Gud vet vad som fattas mig och är bäst för mig.
Men jag tror definitivit inte att Gud sitter och vill bli beundrar och ha en massa ja du vet vad jag kallar det runt sig. Skulle du vilja ha det i ditt liv? Människor som visar dig tänderna dagarna i ände och påstår sig älska dig fast du ser att de är livrädd för dig eller hatar dig?
Man skall verkligen vilja tycka om själva begreppet och dess innebörd och då inte bara för sig själv utan för alla medmänniskor.
Jag undviker församlingar och grupper av religiösa och utgår från att jag har Gud med mig hela tiden i min vandring. Tycker inte om när andra bestämmer kollektivt hur jag skall tro eller inte tro.
Citera
2015-07-22, 20:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inget emot att ha respektfulla samtal med missionärer, oavsett religion.

Japp. "Respekt" på dina villkor.
Citera
2015-07-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hur förhåller sig JV till predikaren generellt? Inte ofta man ser er citera den....

Suck:

(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
(FB) Jehovas vittnen och de 144.000
(FB) Vad händer om man allierar sig med Djävulen?
(FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?
(FB) Kristna, är vi räddade genom tro eller gärningar?
(FB) Vart åker jag som icke-troende? Helvetet - Paradiset?
(FB) Möjligt att förgöra sin själ?
(FB) Helvetet nämns inte i bibeln
(FB) Tio påståenden!
(FB) Kommer man till himmelen när man dör. Eller har prästen fel?
(FB) En Bibelfråga till Jehovas vittnen!
(FB) Vem kommer till paradiset?

Predikaren är en av mina favoriter, speciellt vid slutet:

"Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. Ja, för varje gärning skall Gud kräva räkenskap, också för allt som är dolt, gott som ont." (Predikaren 12:13-14 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2015-07-22 kl. 20:58.
Citera
2015-07-22, 21:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Suck:

(FB) Tio påståenden!

"Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. Ja, för varje gärning skall Gud kräva räkenskap, också för allt som är dolt, gott som ont." (Predikaren 12:13-14 Bibel2000)

Cherry-picking.
Citera
2015-07-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boazobargi
Menar du att Gud skulle acceptera alla dessa människor från alla olika religioner?

Jag tror han menar alla människor från alla religioner, ja förutom Jehovas vittnen
Citera
2015-07-22, 22:51
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Men om man nu vet (ser på dess frukter) att Jehovas Vittnen haft och har fel och tar avstånd från det, vem är då du att anklaga oss för att inte underordna oss Gud?

Du drar ett likhetstecken mellan den styrande kretsen och Gud. Ändå påstår du att alla inom organisationen har samma värde, ingen är mer viktig än den andra. Men när någon ifrågasätter den styrande kretsen så heter det att det är detsamma att ifrågasätta Gud. Trots att Bibeln lär oss att inte följa män. Om man kritiserar de sju påvarna i Brooklyn riskerar man uteslutning om man inte ger vika för deras tolkningar.

I slutändan handlar det om att följa Guds ord och vilja, inte ofullkomliga män som velar fram och tillbaks. Fariséerna gjorde likadant och det var det Jesus ville ändra på. Att den enda vi behöver är Honom. Och Hans ord.
Citera
2015-07-22, 23:19
Medlem
Citat:
Jag har inget emot att ha respektfulla samtal med missionärer, oavsett religion.

Jag skulle inte som du överösa dom med en massa felaktiga påståenden som jag läst hos deras motståndares hemsidor. Jag skulle först prata med missionärerna och försökt förstå hur dom tror och vad dom tycker.

Varifrån får man neutral information om JV då tycker du?

JW.org?

När man läst om lammen som vallar lejon ett tag kanske man vill läsa om nåt annat också.

När det gäller JV finns det två problem:
1. Deras absoluta sanningsanspråk. Vilket du förnekar, fast sen ständigt bevisar genom att försöka rättfärdiga VARJE märkvärdig JV doktrin...

2. Deras beteendeförmynderi. Vilket du försöker försvara på olika sätt. Men till syvende och sist är det liksom svårt att bortförklara vissa saker. T.ex. , en intelligent ung person som går med i JV kastar bort hopp om att utbilda sig för sig själv och sina barn.

Om det nu är så negativt med högre utbildning, borde kanske JV själva inte gå till läkare eller ekonomer eller liknande?
Om nu "ingen vet timmen eller dagen när Jesus återkommer" (som det står i Matteus), samt att vi ännu är inne i "födslovärkarna , men detta är ännu ej slutet" (födslovärkarna har hållit på i snart 2000 år ) , vore det inte bättre då att faktiskt skaffa sig en utbildning? Istället försöker JV driva på att "barn kommer inte hinna gå ur skolan", osv. Då gör man ju förutsägelser, vilket jag anser vara obibliskt att göra, eftersom det står i Matteus att ingen vet stunden när det ska hända.
Kan alltså mycket väl ta 50 år till, eller hur?
Hur länge till är DU beredd att vänta?
Är det värt att kasta bort en högre utbildning, tycker du, om Jesus först dyker upp om 50 eller 100 år? Jag tycker att det gör samhället sämre när man resonerar på detta sätt.
Citera
2015-07-22, 23:37
Medlem
Citat:
Suck:

(FB) Tio påståenden!

Tack så mycket ttsp, mitt favoritvittne av alla, Jehovas högt ärade rättfärdige tjänare!

Hoppas du blev nöjd över mitt tackande!

Vad bra, predikaren är en av mina favoriter i GT, tillsammans med Job. Japp, 12:13 är bra, instämmer.
Har du någon kommentar till det citat ur predikaren som jag gav dig? (3:18-21)

Jag gillar 4:1 också
4 1Vidare såg jag alla de våldsdåd som begås under solen:
de förtryckta gråter
men ingen tröstar dem,
förtryckaren övar våld mot dem
men ingen hjälper dem. 2Jag sade: De döda, som redan gått bort, är lyckligare än de levande, som ännu är kvar i livet.
Så är det ju, det finns ingen "gud i himlen" som ger allt till alla.

Detta är sant också,
11:9Gläd dig, yngling, medan du är ung,
njut i fulla drag av din ungdom.
Följ ditt hjärtas vägar,
gå dit ögat leder dig.

Men tänk på att för allt du gjort
skall du ställas till ansvar av Gud.
10Undvik allt som pinar ditt hjärta,
allt som plågar din kropp:

ungdom och blomning är snart förbi.
Exakt, undvik det som är plågsamt. Var glad och nöjd med detta livet som vi lever nu...
Plåga inte folk med helvetesskildringar eller strikt moralisering.

Predikaren är en fin bok för ateisten som vill förstå Gud tror jag. Det är ingen sockersötning i Predikaren. Väldigt bra läsning: "du lever, du dör, gör det bästa av det". Precis som ateisterna säger. Ändå så är Predikaren full av gudstro och gudsdyrkan. En man som testat allt (säger han) och kommit fram till att man bör hålla Guds bud och ha förtröstan, även om "livet är meningslöst".

Vad säger du om min tolkning av Predikaren? O store bibeltolkare.
Citera
2015-07-23, 00:33
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

JW.org?

När man läst om lammen som vallar lejon ett tag kanske man vill läsa om nåt annat också.

När det gäller JV finns det två problem:
1. Deras absoluta sanningsanspråk. Vilket du förnekar, fast sen ständigt bevisar genom att försöka rättfärdiga VARJE märkvärdig JV doktrin...

2. Deras beteendeförmynderi. Vilket du försöker försvara på olika sätt. Men till syvende och sist är det liksom svårt att bortförklara vissa saker. T.ex. , en intelligent ung person som går med i JV kastar bort hopp om att utbilda sig för sig själv och sina barn.

Om det nu är så negativt med högre utbildning, borde kanske JV själva inte gå till läkare eller ekonomer eller liknande?
Om nu "ingen vet timmen eller dagen när Jesus återkommer" (som det står i Matteus), samt att vi ännu är inne i "födslovärkarna , men detta är ännu ej slutet" (födslovärkarna har hållit på i snart 2000 år ) , vore det inte bättre då att faktiskt skaffa sig en utbildning? Istället försöker JV driva på att "barn kommer inte hinna gå ur skolan", osv. Då gör man ju förutsägelser, vilket jag anser vara obibliskt att göra, eftersom det står i Matteus att ingen vet stunden när det ska hända.
Kan alltså mycket väl ta 50 år till, eller hur?
Hur länge till är DU beredd att vänta?
Är det värt att kasta bort en högre utbildning, tycker du, om Jesus först dyker upp om 50 eller 100 år? Jag tycker att det gör samhället sämre när man resonerar på detta sätt.

Håller verkligen med, att inte delta utan endast utnyttja det sekulära samhället främjar ingen.

Vansinne att ondskefullgöra högre utbildningar, samtidigt som man tigger efter pengar och volontärer så som advokater till dessa pågående pedofilirättegångar. Vakttornets legal team är knappast kattpiss, alla jobbar gratis för organisationen. Är dessa advokater syndiga och enfaldiga för att dom skaffat sig en karriär, eller är det bara när dom inte jobbar gratis åt dom när det behövs?

Samma med att vittnena vägrar donera blod men däremot tar emot donerat blod från världsliga människor i form av blodfraktioner. Omoraliskt, obibliskt och rent ut sagt för jävligt.
Dessa fraktioner kommer från frivilliga som tappat blod ur sina armar, legat på lager och sen separerats. Hur går det ihop? Hur kan man som en sund och intelligent människa inte se vansinnet i detta oavsett kognitiv dissonans?
Citera
2015-07-23, 08:35
Medlem
Citat:

JW.org?

Jag tror nog Jv vet bäst vad deras tro handlar om.

Jag tror katoliker vet bäst hur och vad dom tror på.

Jag tror muslimer vet bäst själva vad dom tror på.

Om jag vill veta vad du tror på, så frågar jag inte en muslim, jag frågar dig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in