2021-01-10, 00:57
Bannlyst
Jehovas vittnens predikan om att Gud ska förstöra den här världen

är det något ni har hört blivit predikade mot/till er personligen från dem, eller nån annan?
hörde det själv häromdagen, och jag visste inte vad jag skulle säga. när han liksom satt där som om förnöjt, berättandes om Jordens undergång och som om det vore något som vore till vår gagn. jag förbehåller mig rätten att ha fel, och förnekar mig rätten från att döma människors intentioner,. det skulle tydligen ske ca: 30 år framåt i tiden. inget som kunde hända när som helst direkt, men iallafall i min livstid....

mig veterligen är det Satan som är förstöraren.

och huruvida det var ett verkligt vittne som jag fick pratat med, det vette fåglarna.
Senast redigerad av SAnnInGSSEEKER 2021-01-10 kl. 01:18.
Citera
2021-01-10, 01:05
Medlem
Hörde samma bullshit från de för ca 30 år sedan. Hjärntvättade människor som sprider rädsla. 💩
Citat:
Ursprungligen postat av SAnnInGSSEEKER
är det något ni har hört blivit predikade mot/till er personligen från dem, eller nån annan?
hörde det själv häromdagen, och jag visste inte vad jag skulle säga. när han liksom satt där som om förnöjt, berättandes om Jordens undergång och som om det vore något som vore till vår gagn. jag förbehåller mig rätten att ha fel, och förnekar mig rätten från att döma människors intentioner,. det skulle tydligen ske ca: 30 år framåt i tiden. inget som kunde hända när som helst direkt, men iallafall i min livstid....

Citera
2021-01-10, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Hörde samma bullshit från de för ca 30 år sedan. Hjärntvättade människor som sprider rädsla. 💩
kommer du ihåg exakt, mer eller mindre, hur de lade upp det kommande scenariot?
Citera
2021-01-10, 01:15
Medlem
Zoologens avatar
Jag fick för rätt många år sedan veta av ett Jehovas vittne att Jesus skulle återvända och ta till svärd mot de icketroende.

Något jag har svårt att tänka mig om Jesus efter hur han beskrivs i Nya Testamentet.
Citera
2021-01-10, 01:23
Medlem
Vet inte hur de började. De knackade hos oss och vi fick broschyrer. Det jag minns är att endast 144000 skulle komma till ”himlen”och att typ allt var förbjudet; kalas, jul, tv:n för det hade djävulen lurat oss att hitta på från början. Sorgliga människor... Vet att långt senare knackade de på igen och jag sa att undergången måste vara närmare nu och att de kanske hunnit blir fler än 144000, ska ni slås om vilka som hänger med till rymdskeppet? 😅
Citat:
kommer du ihåg exakt, mer eller mindre, hur de lade upp det kommande scenariot?
Citera
2021-01-10, 01:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

och huruvida det var ett verkligt vittne som jag fick pratat med, det vette fåglarna.

Jordens undergång har J.V. babblat om sedan de bildades för ca 150 år sedan. Och dessutom fastställt ett antal olika datum för. När ett datum inte visar sig stämma kommer de fram till ett nytt några decennier frammåt.
Citera
2021-01-10, 01:39
Medlem
Harmageddon är det dom tror är när Gud, fast styrt av Jesus (som de tror är Guds son), tar strid mot mänsklighetens regeringar för att förhindra att de förstör jorden och hans folk. De har tidigare haft diverse datum för när detta skall ske men de insåg väl till slut att om de bara säger att det sker snart istället för att sätta ett datum så kan de inte ha fel mer.

De tror inte på treenigheten och tror att den heliga anden således är mer typ... guds osynliga kraft.

De tror sen att 144 tusen ska styra mänskligheten tillsammans med Jesus i himlen och resterande ska bo på jorden i ett evigt paradis där ingen dör, utan sjukdomar och krig och allt e lattjo lajban.

All info om vad de tror på finns att läsa på jw.org t.ex. varför de inte firar födelsedagar.
Citera
2021-01-10, 08:38
Medlem
De tror att den här världen är nära slutet. De har trott på några särskilda datum tidigare 1844 och 1914, men inget hände. Sen fick det bli en efterhandskonstruktion att återkomsten faktiskt var 1914 men i någon sorts osynlighet.

De är övertygade om att jorden kommer stöpas om i en mycket snar framtid och covid-19 är antagligen en av flera olyckor som föranleder det.

Några pratar om de 144.000 men det är bara vilka som ska få komma till paradiset. När bibeln skrevs var det nog en ohyggligt stor mängd människor så det var nog menat att alla som var rättroende fick komma till paradiset. Men jw talar om att det stämmer med de 144.000 men, utöver paradiset så talar de ungefär om att alla andra som levt rätt får leva i paradiset på jorden vilket är en annan sak än paradiset, men ganska härligt det också. Jag kommer kunna bo i ett slott, köra en porsche, gifta mig med en vacker kvinna som underordnar sig utan att behöva jobba men det finns en stor nackdel:

Deras tro kräver studier och att man går på möten med andra, helst ska man knacka dörr också eller dela ut broschyrer för att rädda andra.

Jag skulle nog föredra en annan sekt där även hundar har själar och där jag kan bli frälst genom plötslig inspiration någon gång i framtiden, t.ex på min dödsbädd.
Senast redigerad av fakeentity 2021-01-10 kl. 08:49.
Citera
2021-01-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakeentity
Jag skulle nog föredra en annan sekt där även hundar har själar

Jehovas vittnen anser att djur är själar, så som också människan är en själ.
Citera
2021-01-10, 09:27
Medlem
Jehovas har profeterat jordens undergång om 5-30 år sedan slutet av 18-talet. Deras trovärdighet är helt förbrukad. Det är en sekt som använder folks rädsla för att rekrytera och hålla kvar medlemmar.

De fokuserar ofta på aktuella händelser som ett ”tecken” på världens ände. Det har varit krig, ”fred och säkerhet, attack på religioner, jordbävningar och just nu skulle jag tro att de fokuserar på pågående pandemi.

De är patetiska och skadliga för samhället.
Citera
2021-01-10, 14:12
Medlem
Citat:
och det är faktiskt möjligen att "jehovas vittnen" kyrkan gjort detsamma. och det är det här med korset. på jw dot org står det typ att det inte var något kors som Jesus korsfästes på. PRECIS SOM OM DE VORE DÄR OCH VISSTE.

Nej, Jehovas vittnen påstår inte att dom vet.

Det finns inga bevis för hur formen på tortyrredskapet såg ut, men mer talar för en enkel påle. Formen på tortyrredskapet som Jesus utsattes för är inte viktigt för Jehovas vittnen, men jag har däremot märkt att kristenheten tycker formen är viktig.
Citera
2021-01-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Jehovas vittnen påstår inte att dom vet.

Det finns inga bevis för hur formen på tortyrredskapet såg ut, men mer talar för en enkel påle. Formen på tortyrredskapet som Jesus utsattes för är inte viktigt för Jehovas vittnen, men jag har däremot märkt att kristenheten tycker formen är viktig.

Nja, jag tror jag har fått en tidning för några år sedan där huvudtemat med omslag faktiskt handlade om Jesus avrättningsredskap, huruvida det var ett kors eller inte, så att säga att det inte är viktigt för JV är motsägelsefullt.

Men vad jag har läst mig till i deras litteratur så är den senaste inställningen att det inte är viktigt och det låter som att det inte helt konkret går att säga hur det gick till, det är alltså lite mer osäkra tongångar jämfört med hur saken lades fram tidigare.

Själv kan jag inte heller vara helt säker, men visst finns det ett flertal saker som talar för att det var ett kors. Men jag tycker inte det är viktigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in