Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
1976 0ch 1977 minskade antalet "förkunnare". 1978 hade det stabiliserat sig igen, och senare kom en hyfsat stor tillväxt.
Jag minns hur en nära släkting anförtrodde mig 1978 att han tyckte det var "s-taktigt av Sällskapet att inte erkänna att de haft fel om 1975". Några år senare sade han när jag tog upp ämnet att "sällskapet aldrig hade sagt någonting om 1975". Jag förlorade självfallet all respekt för vederbörande. Ingen kan övertyga mig om att han inte ljög mig rakt upp i ansiktet vid denna senare tidpunkt.
Vakttornet 15 juli 1980, s. 9,10 erkände faktiskt att man hade haft fel om 1975.
Falska budskap har alltid bara tillfällig inverkan på Jv. Efter några år har debaklet klingat av och den kollektiva glömskan tagit över. Och inga falska budskap man spridit anses ha någon som helst betydelse. Det är bara petitesser, anses det. Men oj, oj, oj, vad man håller misstag som kyrkorna gjort emot dessa. Där finns ingen som helst ursäkt. Men själva finner man alltid massor av ursäkter för sitt eget taskspeleri.
Jo det är lustigt hur goda kålsupare de är vad gäller att kritisera hur kristendomen är obiblisk, och allt som kristendomen gjort...
sen drar man jämförelser mellan sig själv och nån annan rörelse när det är lämpligt. ("katolska kyrkan gör det också")
"vi blev förföljda av nazisterna medan katolska kyrkan samarbetade med dem". Jotack, godwins lag argument, fungerar säkert bra på 18-åringar.
Som telefonförsäljare och dörrknackare, drar de fram de argument de kan tänka på...
Kan vi inte bara enas om att ni ringer på varje dörr EN gång, som bibeln säger, och sen inte mer. Då har ni ju snart ringt på alla dörrar, alla har haft chansen att höra budskapet, och sen så kommer väl Jesus snart?
Om nu inte jesus dykt upp inom 20 år, kommer ni sluta tro då? Eller hur lång tid ska ni vänta innan ni slutar tro att jesus dyker upp?