2015-07-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
1976 0ch 1977 minskade antalet "förkunnare". 1978 hade det stabiliserat sig igen, och senare kom en hyfsat stor tillväxt.

Jag minns hur en nära släkting anförtrodde mig 1978 att han tyckte det var "s-taktigt av Sällskapet att inte erkänna att de haft fel om 1975". Några år senare sade han när jag tog upp ämnet att "sällskapet aldrig hade sagt någonting om 1975". Jag förlorade självfallet all respekt för vederbörande. Ingen kan övertyga mig om att han inte ljög mig rakt upp i ansiktet vid denna senare tidpunkt.

Vakttornet 15 juli 1980, s. 9,10 erkände faktiskt att man hade haft fel om 1975.

Falska budskap har alltid bara tillfällig inverkan på Jv. Efter några år har debaklet klingat av och den kollektiva glömskan tagit över. Och inga falska budskap man spridit anses ha någon som helst betydelse. Det är bara petitesser, anses det. Men oj, oj, oj, vad man håller misstag som kyrkorna gjort emot dessa. Där finns ingen som helst ursäkt. Men själva finner man alltid massor av ursäkter för sitt eget taskspeleri.

Artikeln om 1975 måste varit bland det sista Ray Franz skrev.

Men ja....det förvånar mig att samfundsledningen är så totalt likgiltiga för medlemmarna och hur de har det.....men å andra sidan...hållar man inte tumskruvarna hårt åtdragna så skulle organisationen sannolikt kollapsa.
Citera
2015-07-19, 12:26
Medlem
Citat:
1976 0ch 1977 minskade antalet "förkunnare". 1978 hade det stabiliserat sig igen, och senare kom en hyfsat stor tillväxt.

Jag minns hur en nära släkting anförtrodde mig 1978 att han tyckte det var "s-taktigt av Sällskapet att inte erkänna att de haft fel om 1975". Några år senare sade han när jag tog upp ämnet att "sällskapet aldrig hade sagt någonting om 1975". Jag förlorade självfallet all respekt för vederbörande. Ingen kan övertyga mig om att han inte ljög mig rakt upp i ansiktet vid denna senare tidpunkt.

Vakttornet 15 juli 1980, s. 9,10 erkände faktiskt att man hade haft fel om 1975.

Falska budskap har alltid bara tillfällig inverkan på Jv. Efter några år har debaklet klingat av och den kollektiva glömskan tagit över. Och inga falska budskap man spridit anses ha någon som helst betydelse. Det är bara petitesser, anses det. Men oj, oj, oj, vad man håller misstag som kyrkorna gjort emot dessa. Där finns ingen som helst ursäkt. Men själva finner man alltid massor av ursäkter för sitt eget taskspeleri.

Det är du som är problemet, du misstolkar ständigt, medvetet eller omedvetet, för det mesta till Jehovas vittnens nackdel. Och du jämför det med t.ex. Katolska Kyrkans brott mot bibelns bud om att inte döda andra människor, och inte tortera andra människor i syfte att få dom att avsäga sig sin tro. Du och andra här gör ofta en höna av en fjäder när det gäller Jehovas vittnen.

Visst hade man sagt en massa saker, men ingenting bestämt, inte alls på samma sätt som man sade om 1914, då man offentligt gick ut med det. Olika individer gick olika långt i tolkningen av vad som sades om 1975, det var deras enskilda beslut och ansvar. Man kan aldrig som Jehovas vittne skylla på vad ledningen skriver, man har ett eget ansvar. Och även detta förvränger ni och säger att Jehovas vittnen är hjärntvättade, bara för att ni ska kunna säga att alla Jehovas vittnen är på ett enda sätt.

Ni är långt ifrån objektiva i eran beskrivning av Jehovas vittnens tro eftersom eran hat driver er att vara extremt aktiva på forum som dessa för att skriva allt möjligt ont, och speciellt när JV:n skriver inlägg, då blir det plötsligt stor aktivitet för att försöka tysta vittnet:

"Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull."(Matteus 5:11 Folkbibeln)
Citera
2015-07-19, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är du som är problemet, du misstolkar ständigt, medvetet eller omedvetet, för det mesta till Jehovas vittnens nackdel.

DIN tolknings-metodologi är verkligen inget att skryta med ... full i demagogi och hitta-på komponenter som den är.
Citera
2015-07-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Jo, jag har läst lite om den så kallade "överlappande generationen". Tycker dock inte att den känns helt rimlig. Känns mer som en ad-hoc grej, för att hitta en förklaring öht. Varför inte bara erkänna att man inte förstår profetian om "generationen" ?

Sannolikt skulle många lämna då.

Fast, visst....men håller tydligen på att ta bort/ändra en massa läror om parallelluppfyllelser. Sådana som inte många bryr sig om. Men en lära som generationen måste man nästan ha ett konkret svar på......annars kan Harmageddon uppfattas som avlägset eller också riskerar man auktoriteten över medlemmarna.
Citera
2015-07-19, 12:46
Medlem
Citat:
Det är du som är problemet, du misstolkar ständigt, medvetet eller omedvetet, för det mesta till Jehovas vittnens nackdel. Och du jämför det med t.ex. Katolska Kyrkans brott mot bibelns bud om att inte döda andra människor, och inte tortera andra människor i syfte att få dom att avsäga sig sin tro. Du och andra här gör ofta en höna av en fjäder när det gäller Jehovas vittnen.

Visst hade man sagt en massa saker, men ingenting bestämt, inte alls på samma sätt som man sade om 1914, då man offentligt gick ut med det. Olika individer gick olika långt i tolkningen av vad som sades om 1975, det var deras enskilda beslut och ansvar.

Tillåt mig gissa att du inte var med 1975!

Tror du Charles Sinutko körde sin egen tolkning i talet det finns länk till på förra sidan? Om ja....hur blev han straffad för detta?
Citera
2015-07-19, 13:08
Medlem
Citat:

Visst hade man sagt en massa saker, men ingenting bestämt, inte alls på samma sätt som man sade om 1914, då man offentligt gick ut med det. Olika individer gick olika långt i tolkningen av vad som sades om 1975, det var deras enskilda beslut och ansvar. Man kan aldrig som Jehovas vittne skylla på vad ledningen skriver, man har ett eget ansvar. Och även detta förvränger ni och säger att Jehovas vittnen är hjärntvättade, bara för att ni ska kunna säga att alla Jehovas vittnen är på ett enda sätt.

Ni är långt ifrån objektiva i eran beskrivning av Jehovas vittnens tro eftersom eran hat driver er att vara extremt aktiva på forum som dessa för att skriva allt möjligt ont, och speciellt när JV:n skriver inlägg, då blir det plötsligt stor aktivitet för att försöka tysta vittnet:

"Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull."(Matteus 5:11 Folkbibeln)

Jag kom med ett utförligt citat från Jvs litteratur, och det går inte att misstolka det. Det är du som är bedräglig. När man påstod att 6000 år av Guds sjunde dag gick ut 1975 hade man samtidigt sagt att Riket skulle vara här senast 1975. Inget Jv skulle kunna förstå det på något annat sätt. Du tycks också ignorera det erkännande av sitt ansvar man publicerade i Vakttornet 15 juli 1980. "Höna av en fjäder" är precis vad oärliga Jv sedan länge bluffat angående 1975, eller som jag skrev i ett av inläggen: Alla misstag anses vara "petitesser" som helt saknar betydelse. Det gäller även fiaskot med 1925. Alla som gör affär av Jvs falska förkunnelse anses helt enkelt bedrägliga. Så fungerar Jvs "sanningsministerium" som inte står Orwells 1984 efter. Ansvaret beträffande 1975 ligger uteslutande på Jvs ledning. När du nu vill ifrågasätta detta är det dags att friska upp minnet, vilket jag kommer att hjälpa till med. Det hade inte blivit behövligt om du låtit bli att vränga fakta i saken.

Det var alltså dumt av dig att ta upp detta ämne som jag redogjort för. Inte skrev jag detta inlägg om 1975 som ett svar på vad något Jv skrivit, som du antyder. Jag skrev det som ett svar på en fråga från ett icke-Jv. Men när du nu vränger får du stå ditt kast fullt ut. Jag har inte alls jämfört Jvs falska årtalsförkunnelse med katolska kyrkans särskila ogärningar. Återigen vränger du. Och jag har aldrig någonsin ljugit om Jehovas vittnen. Att avslöja falskhet i en religion är inte förföljelse som du tycks mena. "Det är inte något slag av religiös förföljelse om någon säger eller påvisar att en annan religion är falsk." (Vakttornet 1 maj 1964, s. 202,203)

Sluta med dina tramsiga personangrepp och håll dig till ämnet i stället. Det gjorde du knappast här.
Citera
2015-07-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tillåt mig gissa att du inte var med 1975!

Tror du Charles Sinutko körde sin egen tolkning i talet det finns länk till på förra sidan? Om ja....hur blev han straffad för detta?

Enligt vad han själv har skrivit var han inte med 1975 och han har också påstått att han inte detaljstuderat frågan. Därmed har han blivit ett offer för "sanningsministeriets" lögner. Men det utförliga citatet jag presenterade viftar han undan som helt irrelevant. Det troliga är att han kommer att vifta undan också de andra citaten jag kommer att lägga ut här. Det kommer inte ärliga människor att göra.
Citera
2015-07-19, 14:51
Medlem
Citat:
Enligt vad han själv har skrivit var han inte med 1975 och han har också påstått att han inte detaljstuderat frågan. Därmed har han blivit ett offer för "sanningsministeriets" lögner. Men det utförliga citatet jag presenterade viftar han undan som helt irrelevant. Det troliga är att han kommer att vifta undan också de andra citaten jag kommer att lägga ut här. Det kommer inte ärliga människor att göra.

Vi ska vara tacksamma för att TTP är här och skämmer ut organisationen så bra som han gör......jag tillåter mig att gissa att åskådare till dessa trådar häpnar ibland.

Undrar bara hur det är med stackars Apollos? Vågar han sig tillbaka?
Citera
2015-07-19, 15:18
Medlem
Citat:

Jo det är lustigt hur goda kålsupare de är vad gäller att kritisera hur kristendomen är obiblisk, och allt som kristendomen gjort...
sen drar man jämförelser mellan sig själv och nån annan rörelse när det är lämpligt. ("katolska kyrkan gör det också")

"vi blev förföljda av nazisterna medan katolska kyrkan samarbetade med dem". Jotack, godwins lag argument, fungerar säkert bra på 18-åringar.

Som telefonförsäljare och dörrknackare, drar de fram de argument de kan tänka på...

Kan vi inte bara enas om att ni ringer på varje dörr EN gång, som bibeln säger, och sen inte mer. Då har ni ju snart ringt på alla dörrar, alla har haft chansen att höra budskapet, och sen så kommer väl Jesus snart?
Om nu inte jesus dykt upp inom 20 år, kommer ni sluta tro då? Eller hur lång tid ska ni vänta innan ni slutar tro att jesus dyker upp?
Citera
2015-07-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo det är lustigt hur goda kålsupare de är vad gäller att kritisera hur kristendomen är obiblisk, och allt som kristendomen gjort...
sen drar man jämförelser mellan sig själv och nån annan rörelse när det är lämpligt. ("katolska kyrkan gör det också")

"vi blev förföljda av nazisterna medan katolska kyrkan samarbetade med dem". Jotack, godwins lag argument, fungerar säkert bra på 18-åringar.

Som telefonförsäljare och dörrknackare, drar de fram de argument de kan tänka på...

Kan vi inte bara enas om att ni ringer på varje dörr EN gång, som bibeln säger, och sen inte mer. Då har ni ju snart ringt på alla dörrar, alla har haft chansen att höra budskapet, och sen så kommer väl Jesus snart?
Om nu inte jesus dykt upp inom 20 år, kommer ni sluta tro då? Eller hur lång tid ska ni vänta innan ni slutar tro att jesus dyker upp?

Dom har ju börjat stå på stan och "göra reklam" nu istället. Dom verkar ha flyttat fokus lite från att gå runt att knacka dörr till att istället göra sig synliga offentligt på stan med sina vagnar med litteratur. Brukar se dom ganska ofta när jag är nere på stan iaf. Det positiva med är att dom verkar inte försöka stanna upp folk och starta konversation. Utan konversation uppstår bara om man själv tar initiativet och börjat ställa frågor. Annars går man bara dit och tar en tidning så säger dom bara varsågod och just inget mer.

Det verkar som att dom bytt strategi lite grann.
Citera
2015-07-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Dom har ju börjat stå på stan och "göra reklam" nu istället. Dom verkar ha flyttat fokus lite från att gå runt att knacka dörr till att istället göra sig synliga offentligt på stan med sina vagnar med litteratur. Brukar se dom ganska ofta när jag är nere på stan iaf. Det positiva med är att dom verkar inte försöka stanna upp folk och starta konversation. Utan konversation uppstår bara om man själv tar initiativet och börjat ställa frågor. Annars går man bara dit och tar en tidning så säger dom bara varsågod och just inget mer.

Det verkar som att dom bytt strategi lite grann.

Det stämmer! Även om inte alla är "behöriga" att stå vid bokvagnarna/bokborden (i a f som jag förstått). Det är fr a pionjärer och JVn med gott rykte som står vid bokborden.
Och ja, de har instruktioner att inte närma sig folk. Syftet är i stället att få folk att besöka organisationens hemsida.
JAg tror man förstått att dörrknackandet främst irriterade folk.

Edit: Undrar om TTSP är bland de utvalda som får ha "stånd" på gator och torg!? Jag gissar att svaret är nej! Men han gör sannolikt ett bättre avskräckande arbete här.
Senast redigerad av ujhs 2015-07-19 kl. 16:54.
Citera
2015-07-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Tja...man är ju inne på 101a året sen 1914 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in