Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag med
Då är alltså Katolska Kyrkan en sekt?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...atholic_Church
Eller hur många menar du måste bli exkommunicerade innan det blir en sekt?
Jag blir bara glad och mer övertygad när du talar om att bara Jehovas vittnen praktiserar att "
stöta ut skyldiga", "
Rensa bort den gamla surdegen", att "
inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller", att "
Göra sig av med den som är ond", att "
betrakta en broder som en hedning/tullindrivare", att "
inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen" (1 Kor kapitel 5, Matteus 18:15-17, 2 Joh 10)
Så tack för att du bekräftar att det bara är Jehovas vittnen som följer bibeln

Tja, det är en graderande skala, inte en vetenskaplig skala där man ska gå över X %.
Du inser väl att det är skillnad mellan katolicismen som kanska exkommunicerar 1 av 100 000 per år? (jag kan inte hitta några exakta källor så jag gissar utefter vad jag kan hitta). Dessa personer får man dock fortfarande tala med. De kan även gå på mässor. De kan dock inte ta emot sakramenten (vilket icke-katoliker inte får)
Jämfört med JV som verkar utesluta MINST 2% per år (2 av 100).
Du är lite tyst angående att gissa siffran, antagligen för det är lite pinsamt för dig att svara på.
Och dessa människor hälsar ni sen inte ens på.
Tycker du, ärligt talat, det är ett
människovärdigt sätt att behandla sin broder så att man inte ens hälsar på honom längre?
Vad gäller att följa Bibeln kan du ju fråga dig varför ni heter JEHOVAS vittnen, med tanke på tredje budordet.
Men det är kanske inte är så viktigt budord.
Femte budordet (att respektera föräldrar) har ni också ignorerat i er uteslutningsmetodik.
Är det okej att bryta mot VISSA av budorden? Min tanke är att det är lika illa att bryta ett som att bryta alla. Gör man det kommer Gud och förstör en.