2015-06-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Aha, det var intressant.

Citat:
Aah, första gången nån kallat mina inlägg vettiga.
Tack vad trevligt.

Haha,det går att tacka vissa?

Citat:
Jag vet inte, om jag ska tacka folk för svar blir det en väldig massa tackande.
Detta är väl inte DIN personliga tråd där just du behöver bli tackad för dina inlägg.
Citera
2015-06-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Missförstod inte, men när man tackar någon måste man kasta lite skit också annars kan det missuppfattas som oärligt.

Är det viktigt om andra missuppfattar det som oärligt? Kan man inte vara ärlig utan att "kasta lite skit" på andra?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Ser fram emot det. Tack.

Ok, så det är bara att ta kontakt med Jv?
Citera
2015-06-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Paulus var väldigt noga med att han inte tog order från "styrande kretsen" i Jerusalem! Titta i Galaterbrevets första kapitel:

Gal 1: Då frågade jag inte någon av kött och blod till råds, 17inte heller for jag upp till Jerusalem, till dem som var apostlar före mig. I stället begav jag mig till Arabien, och därifrån vände jag tillbaka till Damaskus.

18Först tre år senare for jag upp till Jerusalem för att få tala med Kefas, och jag stannade fjorton dagar hos honom. 19Någon annan av apostlarna såg jag inte, bara Herrens bror Jakob. 20Vad jag skriver är sant, det tar jag Gud till vittne på.

Ja det var detta jag tänkte på.

Jag tror att Paulus åkte tillbaka till apostlarna senare då man hade sitt beryktade möte.
Citera
2015-06-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är det viktigt om andra missuppfattar det som oärligt? Kan man inte vara ärlig utan att "kasta lite skit" på andra?

Vi har alla med oss problem från uppväxten, ingen är perfekt. När du inser det kanske du blir mer än en löjlig predikant.

Citat:
Ok, så det är bara att ta kontakt med Jv?

Nej, men nu har jag lite mer kött på benen när de kommer nästa gång, och det kanske blir en intressant diskussion.
Citera
2015-06-17, 18:36
Medlem
Citat:
Jag med

Då är alltså Katolska Kyrkan en sekt?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...atholic_Church

Eller hur många menar du måste bli exkommunicerade innan det blir en sekt?

Jag blir bara glad och mer övertygad när du talar om att bara Jehovas vittnen praktiserar att "stöta ut skyldiga", "Rensa bort den gamla surdegen", att "inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller", att "Göra sig av med den som är ond", att "betrakta en broder som en hedning/tullindrivare", att "inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen" (1 Kor kapitel 5, Matteus 18:15-17, 2 Joh 10)

Så tack för att du bekräftar att det bara är Jehovas vittnen som följer bibeln

Tja, det är en graderande skala, inte en vetenskaplig skala där man ska gå över X %.

Du inser väl att det är skillnad mellan katolicismen som kanska exkommunicerar 1 av 100 000 per år? (jag kan inte hitta några exakta källor så jag gissar utefter vad jag kan hitta). Dessa personer får man dock fortfarande tala med. De kan även gå på mässor. De kan dock inte ta emot sakramenten (vilket icke-katoliker inte får)

Jämfört med JV som verkar utesluta MINST 2% per år (2 av 100).
Du är lite tyst angående att gissa siffran, antagligen för det är lite pinsamt för dig att svara på.
Och dessa människor hälsar ni sen inte ens på.

Tycker du, ärligt talat, det är ett människovärdigt sätt att behandla sin broder så att man inte ens hälsar på honom längre?

Vad gäller att följa Bibeln kan du ju fråga dig varför ni heter JEHOVAS vittnen, med tanke på tredje budordet.
Men det är kanske inte är så viktigt budord.
Femte budordet (att respektera föräldrar) har ni också ignorerat i er uteslutningsmetodik.

Är det okej att bryta mot VISSA av budorden? Min tanke är att det är lika illa att bryta ett som att bryta alla. Gör man det kommer Gud och förstör en.
Citera
2015-06-17, 18:50
Medlem
Citat:
Hehe, där ser man.

Mest förbjudet, teologi?

Kan tänka mig att allt som involverar kritiskt tänkande är ganska förbjudet. Filosofi är nog inte populärt. Humaniora av olika slag.
Religionskunskap kanske också ses som risk för förvillning.

Ja, men filosofi, teologi och psykologi är de tre absolut förbjudna! :-D

Ett JV som väljer ett av dessa ämnen lär direkt hamna inför en kommité.
Citera
2015-06-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ja det var detta jag tänkte på.

Jag tror att Paulus åkte tillbaka till apostlarna senare då man hade sitt beryktade möte.
Jepp, men det var ju Paulus version av kristendomen som segrade! Paulus skällde ju ut Petrus för att han inte ville äta tillsammans med hednakristna. Så JV's tes om Jerusalemgänget som de stryrande är direkt felaktig!
I själva verket var det Paulus olydnad mot de "styrande" som gjorde kristendomen framgångsrik. Men detta kommer aldrig TTSP att tillstå.
Citera
2015-06-17, 22:36
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Jag kan förstå principen, att det inte är bra för debatten att vissa håller varandra om ryggen, och tackar och fryser ut andra inlägg. Detta är för mig inte obekant, jag har känt denna "utfrysning" från Ex-Jv.

Antingen älskar du martyrrollen eller så vet du inte vad "utfrysning" innebär. Du är i stort sett den enda JV i den här tråden. Det är ju till dig alla (näst intill) skriver till (inget personligt, utan för att du just är ett JV). Vad menar du att du är utfryst? Däremot så praktiserar du väldigt mycket cherry picking när det kommer till vad du vill svara på. Du ignorerar väldigt många bra poänger och frågor som går mot ditt/ert resonemang.

Och angående X-JV. Det är ju en grej för er. Att era avfällingar förföljer er. Att de har någon stor ondska i sig som gör att de måste sprida lögner och hat om er. Varför är det så? Är de besatta av djävulen? Du tror inte att det är massa med människor som faktiskt har råkat illa ut? Du kan sitta där på din höga häst och veta bättre? Inte jättemånga människor går runt och mår dåliga av att de sa upp någon medlemskap på något gym eller lämnade tillbaka ett bibliotekskort. Men uppenbarligen är det väldigt många som lämnat JV som går runt med en sorg över hur de har blivit behandlade av er. Varför verkar det inte som om ni tar dessa människor på allvar?
Citera
2015-06-18, 00:53
Medlem
Citat:
Haha,det går att tacka vissa?

Du tyckte ju att det var så viktigt att tacka folk så då får du väl nu stå ut med att jag börjat tackar folk i tråden.
Sen att det kommer bli en del tack av kritiker får du väl stå ut med i så fall.
Citera
2015-06-18, 08:57
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Utfrysning är inte nödvändigtvis förkastligt.
Citat:
"Social utfrysning" kan alltså vara befogat och nyttigt i vissa sammanhang?

Ja eller nej?

"social utfrysning" är alltså inte ett negativt ord i vissa situationer, utan är positivt och bra i vissa sammanhang?

Ska jag anta att du inte kommer att svara?
Citera
2015-06-18, 09:02
Medlem
Citat:
Tja, det är en graderande skala, inte en vetenskaplig skala där man ska gå över X %.

Du inser väl att det är skillnad mellan katolicismen som kanska exkommunicerar 1 av 100 000 per år? (jag kan inte hitta några exakta källor så jag gissar utefter vad jag kan hitta). Dessa personer får man dock fortfarande tala med. De kan även gå på mässor. De kan dock inte ta emot sakramenten (vilket icke-katoliker inte får)

Jämfört med JV som verkar utesluta MINST 2% per år (2 av 100).
Du är lite tyst angående att gissa siffran, antagligen för det är lite pinsamt för dig att svara på.
Och dessa människor hälsar ni sen inte ens på.

Tycker du, ärligt talat, det är ett människovärdigt sätt att behandla sin broder så att man inte ens hälsar på honom längre?

Vad gäller att följa Bibeln kan du ju fråga dig varför ni heter JEHOVAS vittnen, med tanke på tredje budordet.
Men det är kanske inte är så viktigt budord.
Femte budordet (att respektera föräldrar) har ni också ignorerat i er uteslutningsmetodik.

Är det okej att bryta mot VISSA av budorden? Min tanke är att det är lika illa att bryta ett som att bryta alla. Gör man det kommer Gud och förstör en.

Du pratar om att följa bibeln, förklara vad som menas med att: "stöta ut skyldiga", "Rensa bort den gamla surdegen", att "inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller", att "Göra sig av med den som är ond", att "betrakta en broder som en hedning/tullindrivare", att "inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen" (1 Kor kapitel 5, Matteus 18:15-17, 2 Joh 10)
Citera
2015-06-18, 09:08
Medlem
Citat:

Så Katolska Kyrkan är lite av en sekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in