Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad har du för bevis för detta?

Snälla...har du verkligen varit närvarande vid teokratiska skolan? Och har du gått pionjärskolan? Man kan undra....nog tusan är instruktionerna att lägga fram de sympatiska delarna först för att göra samfundet och tron lockande. Att hota med utrotning på ett tidigt skede slutade man med på 70-talet i synnerhet efter fiaskot med 1975.

Dessutom, ditt eget beteende att tona ned utrotningen på detta forum är väldigt talande......vad som är pinsamt är att det blir väldigt pinsamt för dem som läser på.

By the way.....du tar väl knappast heller upp det första du gör när du kränger tidningar vid nån dörr att det är 8 snubbar i New York som är Guds talesmän på jorden? för du har t o m varit väldigt försikltig med att gå med på att detta är fallet på detta forum.
Citera
2015-01-10, 22:47
Medlem
Citat:
Detta betyder att dom som får märket i pannan är klara, men att det finns andra som kan överleva, läs hela sammanhanget:

Det finns alltså inte bara dom som redan fått märket som överlever, utan även andra som ännu inte fått märket, eller andra som bara är positiva till dom goda nyheterna, läs igen sammanhanget:

Varför ignorerar du detta som jag redan citerat, och varför ignorerar du det som jag har citerat i övrigt? Där det talas tydligt om att ingen förutom Gud kan döma vilka som överlever på grund av hjärteinställningen?

Det handlar ju om att se helheten i någons tro, inte att försöka fokusera på något som kan misstolkas och tas ut ur sitt sammanhang. Om du läser allt som Jehovas vittnen skriver så finns ingen tvekan om att den slutgiltiga domen handlar om ondskan hos enskilda individer, inte om dom är döpta eller inte, som sagt det är vansinnigt att tro att Jv tror på det sättet.

Och som sagt, fråga Jehovas vittnen själva om det handlar om att vara döpt eller inte. Många som har blivit döpta har ju blivit motståndare, så deras dop har ingen betydelse i sammanhanget, kan du inte förstå detta? Dessa som är döpta och som är motståndare till Gud, alltså avfällingar har inget hopp om att överleva om dom inte omvänder sig och underordnar sig Gud Jehova.

Hur var det med tecknet/märket?
" Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket."
Känns texten igen?
Citera
2015-01-10, 22:50
Medlem
Citat:
Suck, jag har inte varit oklar med att bara en minoritet överlever Guds dom över dom onda.

Jag kallar detta inte detta för masslakt, utan ett utrensande av det onda. Det finns inte en suck till möjlighet att den nya ordningen skulle fungera om Gud tillät majoriteten av mänskligheten att överleva till den nya ordningen, dessa skulle bara förstöra för dom som verkligen vill att det ska bli en ny ordning på jorden utan krig och elände.

Så du är alltså positiv till masslakten och utrotandet....bra att du är öppen med det
Citera
2015-01-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Detta säger bara att de som fått märket ska delta i att sätta märket på "ytterligare andra". Och vad betyder märket enligt er hemsida? Såhär säger JV's officiella hemsida:

"Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. ... "

Så enligt er hemsida är ju följande kriterier för att få märket för att slippa slaktas av er gud:

1. Överklämnad (vad betyder det?)
2. Döpta lärljungar till Jesus kristus (är det alla kristna eller endast JV?)
3. Tagit på sig den Kristuslika nya personligheten.

Så, vilka är dessa överlämnade och döpta lärljungar, syftar det på JV eller andra kristna?

PS. Jag har frågat JV, och de säger följande:

1. Gud är den som dömer. Vi människor kan inte saga vem som ska överleva och dö, det kan bara gud göra.

Men när man pressar dem, kommer även följande fram:

2. Om man hör JV's predikan måste man bli ett döpt JV för att räddas. Mycket riktigt är märket på pannan att vara ett döpt JV. Men det räcker inte att enbart att vara ett JV för att överleva, man måste vara ett "äkta" JV, så inte alla JV kommer att överleva heller, bara "äkta" döpta JV'n. Vilka som är äkta JV eller inte vet bara gud.

3. Några undantag är barnen till JV'n, de som inte "hört budskapet" och kanske de som är "mentalt sjuka" så att de inte kan uppfatta JV's budskap. De kan få överleva även om de inte är döpta.

4. De som dör i harmageddon dör för alltid. Däremot kan efter harmageddon de som dött tidigare än harmageddon men aldrig hört talas om JV få möjlighet att uppstå. Så människor som levt i andra tidsepoker innan JV existerade kan få en uppståndelse, och vilka de är vet bara gud.

Det tycks ju stämma med vad er hemsida säger.

-------------------------------

För den som vill se hela löptexten, så står det såhär på JV's hemsida angående vilka som ska slaktas av deras gud (fetstil av qbit):

10. Hur viktig tjänsten från hus till hus är framgår av en syn som profeten Hesekiel fick. I den här synen ser Hesekiel sex män med vapen i händerna och en sjunde man som är klädd i linnekläder och har en sekreterares bläckhorn vid höften. Den sjunde mannen får befallningen att ”gå mitt igenom staden” och sätta ”ett märke på pannan på dem som suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs i dess mitt”. När arbetet med att sätta ett märke på pannan är färdigt får de sex männen med vapen befallningen att döda alla som inte har märket. (Läs Hesekiel 9:1–6.)

11 Vi förstår att mannen ”som var klädd i linnekläder” representerar kvarlevan av de smorda kristna. Genom arbetet med att predika och göra lärjungar sätter den smorda klassen ett symboliskt märke på dem som blir en del av Kristi ”andra får”. (Joh. 10:16) Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. (Ef. 4:20–24) Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)

12 Hesekiels syn visar på ett av skälen till att vårt arbete med att söka efter dem som ”suckar och stönar” är så viktigt. Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”. (2 Thess. 1:7, 8) Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna. Förkunnandet av Guds budskap måste därför fortsätta i oförminskad omfattning ända fram till slutet. (Upp. 14:6, 7) Det här innebär att alla Jehovas överlämnade tjänare har ett stort ansvar. (Läs Hesekiel 3:17–19.)

Som utomstående ska du ha "mjölkmat"...alltså sånt som är lättsmält eftersom du inte är "mogen att ta emot djupare sanningar"....t ex varför lojalitet mot organisationen är så viktig eller masslakten.

Du kanske också lade märke till att härom dagen så fick du inget rakt svar på jordens ekologi före människans tillkomst, endast ett svepande svar om att det kan tänkas ha funnits dinosaurier.
Som JV försöker man hålla bollen på rätt planhalva, d v s diskutera sådant som man har en chans att göra bra ifrån sig på....annars lämnar man undvikande svar.
Citera
2015-01-10, 22:57
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Därför att man är instruerad om att tona ned utrotningsteologin i offentliga sammanhang....man försöker rekrutera medlemmar, och då vill man presentera de sympatiska bitarna först, d v s att vara god, behandla andra väl etc....först senare kommer man in på hur viktigt det är att tillhöra och vara lojal mot organisationen.

Om man vid första kontakten skulle säga att 8 snubbar i New York är Guds talesmän, och att man måste lyda dessa för att få överleva, så skulle nog de flesta potentiella rekryter dra sina öron åt sig.

För mig räcker det nog att veta att JV dyrkar en gud som de tror dränkte en hel mänsklighet (inklusive barnen) enligt bibelns berättelse och att deras gud ska snart utrota en majoritet av världsbefolkningen för att skapa ett utopiskt paradis. Även om hela deras mytologi vore sant, vilket tack och lov jag finner osannolikt, skulle jag inte med rent samvete kunna dyrka en sådan gud. Det skulle kännas som att understödja en kosmisk Stalin och dennes utrensningar.

Men det är verkligen tydligt att JV är en våldsideologi, även om de själva inte deltar i våldet utan de tror att det är deras gud som står för våldet. JV kan tyckas vara trevliga och artiga då man träffar på dem, men då man skrapar på ytan om vad deras doktriner handlar om inser man att det är en monstruös utrotningslära.
Senast redigerad av qbit 2015-01-10 kl. 23:04.
Citera
2015-01-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Skulle det stå där så kan du ju föreställa dig hur ofta det skulle citeras tex här. Svart på vitt -titta vi ljuger utåt.
Det behöver de inte, för inget vittne, med sina sinnen fulla med bruk, skulle predika så direkt till andra som se avser få in i fållan.

När jag tänker efter...finns det inte några exempel på hur man kringgår det ämnet eller i a f bagatelliserar det i "Resoneraboken"....jag är ganska övertygad om att det finns några såna men inte helt hundra & säker på det.
Citera
2015-01-10, 23:05
Medlem
Citat:
På er hemsida står det såhär:

”Vad kommer Harmageddon att leda till? ... Jeremia 25:33 visar att många ogudaktiga människor kommer att avlägsnas från jorden: ”De som blir slagna av Jehova skall på den dagen ligga strödda från jordens ena ände till den andra.” ” – Vakttornet 1 September 2011, s 10; (http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011644 )

Om inte detta är mass-slakt och massmord av människor, vet jag inte vad mass-slakt och mass-mord är. Du bekräftar ju att majoriteten av människor kommer att dödas av din gud som det beskrivs på er hemsida.

Ok så tycker du fortfarande att jag inte talar klartext i detta?

Du har ju bara gått på motståndares förvrängning om att jag inte talar klartext om detta, men som jag har sagt, det handlar inte om "masslakt" (på oskyldiga kan jag tänka), utan det handlar om att rensa från ondska a la Hitler i så fall om man ska ta till ytterligheter.

Skulle du vara beredd på att döda miljarder av personligheter som Hitler, eller skulle du tillåta att majoriteten av dessa Hitlerpersonligheter att överleva på vår jord?

Citat:
Stalin, Hitler och Pol Pot använde samma retorik om sitt utopiska paradis. Om de inte rensade ut statens "fiender", skulle det aldrig bli ett "utopiskt paradis". Med andra ord bygger ni er ideologi och paradisdrömmar på massmord och mass-slakt av största delen av mänskligheten, d.v.s. ett gigantiskt blodbad. Ni dyrkar en kosmisk Stalin, vars enda verktyg och medel att skapa ett utopiskt paradis är massmord och blodbad.

Hur kan ni med gott samvete dyrka en kosmisk Stalin?

Men dessa människor hade inte möjlighet att bedöma hjärtan, och dessa hade inte skapat universum och jorden, tycker du inte att det är en stor skillnad?

Citat:
Menar du på fullaste allvar att det är endast om gud slaktade t.ex. majoriteten av svenskar som det kan bli ett paradis? Menar du på fullaste allvar att de flesta svenskarna ägnar sig åt våld och skadar andra, och förstör för andra som vill ha fred? Det är bara en försvinnande liten del av befolkningen som ägnar sig åt våld mot andra.

Det säger verkligen en hel del om JV's människosyn som betraktar majoriteten av världsbefolkningen som "onda".

Som sagt så kan jag bara gå efter vad bibeln säger, och bibeln säger att majoriteten av befolkningen på jorden kommer att förkasta Gud trots att dom vet att Gud existerar och vet vad han kräver. Jag vore jätteglad om majoriteten av Sveriges befolkning skulle överleva, men detta motsäger alltså bibeln, och jag kan inte tro något annat.

Det handlar inte bara om våld, före floden i Noas värld handlade det om våld, men i Sodom och Gomorra handlade det mest om sexuell promiskuitet. I vår värld så tror jag att det kommer att handla om sexuell promiskuitet istället för våld. I Sodom och Gomorra handlade det tydligt om homosexualitet, men även om pedofili. Hur detta kommer att yttra sig i vårt samhälle vet jag inte, men det kan inte vara omöjligt att samhället börjar acceptera pedofili t.ex. så som man accepterade det i Sodom och Gomorra och andra samhällen t.ex. det grekiska samhället som även var en demokrati.

Det hela handlar bara om vad majoriteten accepterar och inte, det finns alltså inget rätt och fel i en demokrati, utan om majoriteten accepterar pedofili, så kommer det demokratiska samhället att ha pedofili lika mycket som homosexualitet är accepterat idag.
Citera
2015-01-10, 23:05
Medlem
Citat:
Whatever, du har redan konfirmerat i ett tidigare inlägg att enligt JV's världsbild ska majoriteten av världsbefolkningen ska slaktas av din gud, det räcker som svar för mig. Det var egentligen det jag var ute efter. Då vet jag att jag aldrig med ett rent samvete skulle kunna dyrka din kosmiske Stalin, även om denne gud existerade. Jag kan aldrig med ett rent samvete understödja ett sådant gigantiskt blodbad.

Det sistnämnda finner säkert de flesta djupt oetiskt....och just därför ser man från JV-håll till att tala tyst om det.
Men ja, all fundamentalistisk religion är ju egetnligen likadan..bara de rättrogna som underkastar sig är värda livet....alla andra är det inte. Detta ger den troende en exklusivitet och tilltalar narcissismen hos vederbörande......det är väl inte så illa att vara utval av Gud.....och sen bli rikligen belönad för det, oavsett om det är att klappa lejon eller lägra 72 jungfrur.

Som ett tips TTSP, så tror jag betydligt många fler gillar tanken på sköna jungfrur mer än lejon och pandor!
Citera
2015-01-10, 23:10
Medlem
Citat:
För mig räcker det nog att veta att JV dyrkar en gud som de tror dränkte en hel mänsklighet (inklusive barnen) enligt bibelns berättelse och att deras gud ska snart utrota en majoritet av världsbefolkningen för att skapa ett utopiskt paradis. Även om hela deras mytologi vore sant, vilket tack och lov jag finner osannolikt, skulle jag inte med rent samvete kunna dyrka en sådan gud. Det skulle kännas som att understödja en kosmisk Stalin och dennes utrensningar.

Men det är verkligen tydligt att JV är en våldsideologi, även om de själva inte deltar i våldet utan de tror att det är deras gud som står för våldet. JV kan tyckas vara trevliga och artiga då man träffar på dem, men då man skrapar på ytan om vad deras doktriner handlar om inser man att det är en monstruös utrotningslära.

Det finns en personlighetsstörning som kallas för "passivt aggressiv personlighetsstörning", som ingår i kluster 3 av störningarna. Ibland undrar jag om inte vissa kristna (inklusive JV) har drabbats av en liknande kollektiv störning; man är mild och from, men man ser med glädje fram mot att miljarder människor ska utrotas (i JV-fallet) eller skyffla kol i de nedre våningarna (traditionellt kristna)

Men ja...vad vi ser är gammaldags lydnadsmoral konfronteras med en modernare konsekvensmoral.

Jag tror det var till dig jag sade det tidigare...men i Stalins sovjet kunde man låtsas vara kommunist för att rädda livhanken......men enligt JV-teologin måste du såväl lyda som älska diktatorn, annars......
Citera
2015-01-10, 23:22
Medlem
Citat:
bibeln säger att majoriteten av befolkningen på jorden kommer att förkasta Gud trots att dom vet att Gud existerar och vet vad han kräver.

Tala om för mig hur jag, bortom varje personlig övertygelse, ska VETA att Gud existerar?
Tala om för mig hur jag, bortom varje personlig övertygelse, ska VETA att Gud är maskulin?
Tala om för mig hur jag, bortom varje personlig övertygelse, ska VETA vad Gud kräver?
Citera
2015-01-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Tala om för mig hur jag, bortom varje personlig övertygelse, ska VETA att Gud existerar?
Tala om för mig hur jag, bortom varje personlig övertygelse, ska VETA att Gud är maskulin?
Tala om för mig hur jag, bortom varje personlig övertygelse, ska VETA vad Gud kräver?

Det vet du väl......Gud har ett språkrör....en kommunikationskanal...8 snubbar i Brooklyn......allt vad Gud kommunicerar genom de kommer du att få del av via JV's litteratur och möten! Trovärdigt, eller hur??

Men visst är det så det ligger till, TTSP? Fr a ska man inte lita på egna upplevelser!
Citera
2015-01-10, 23:30
Medlem
Citat:
Detta betyder att dom som får märket i pannan är klara, men att det finns andra som kan överleva, läs hela sammanhanget:

Nej du, det står det inte, vilket skitsnack. Ungefär en gång frälst alltid frälst va? Läs själv igen!
Märket betyder något först när de som saknar det skall utrotas.
De som har märket skall försöka märka fler innan det är försent.
Märka=döpas som ett JV.

Citat:
Det finns alltså inte bara dom som redan fått märket som överlever, utan även andra som ännu inte fått märket, eller andra som bara är positiva till dom goda nyheterna, läs igen sammanhanget:

Det är ju för att de kommer att bli döpta innan det är försent, helt uppenbart.

Citat:

Varför ignorerar du detta som jag redan citerat, och varför ignorerar du det som jag har citerat i övrigt? Där det talas tydligt om att ingen förutom Gud kan döma vilka som överlever på grund av hjärteinställningen?

Det handlar ju om att se helheten i någons tro, inte att försöka fokusera på något som kan misstolkas och tas ut ur sitt sammanhang. Om du läser allt som Jehovas vittnen skriver så finns ingen tvekan om att den slutgiltiga domen handlar om ondskan hos enskilda individer, inte om dom är döpta eller inte, som sagt det är vansinnigt att tro att Jv tror på det sättet.

Och som sagt, fråga Jehovas vittnen själva om det handlar om att vara döpt eller inte. Många som har blivit döpta har ju blivit motståndare, så deras dop har ingen betydelse i sammanhanget, kan du inte förstå detta? Dessa som är döpta och som är motståndare till Gud, alltså avfällingar har inget hopp om att överleva om dom inte omvänder sig och underordnar sig Gud Jehova.

För femtioelfte gången!
Dopet är ingen garanti men icke desto mindre minimikravet för att få överleva! Enligt er!
Du citerar ju ingenting överhuvudtaget som stöder din tes. Varför inte? För att det finns inte att uppbringa i den litteratur du har att förhålla din tro till.
För att ni tror som er litteratur säger, trots att du gärna skulle vilja servera ett annat budskap. Det vet jag, ujhs m.fl och är en av anledningarna till att iaf jag inte är ett JV längre.

Ignorerar? Du bemöter inte nåt av alla tydliga fakta t.ex jag serverar dig, förutom genom att anklaga mig för att vara okunnig.

Varför inte? Du KAN inte, du VET att jag har rätt. Eller möjligen så är du grundlurad från början men vet inte hur du skulle ta dig ur diskussionen med hedern i behåll.
Eller så börjar du innerst inne tillfriskna och inse fakta. Men då kommer dilemmat att du vill inte erkänna för dig själv att 'jag har lagt ned så mycket tid, energi och offrat så mycket för detta så det FÅR inte vara fel!
Ja så känner man till sist, och när man accepterar det så är det sååå befriande, sååå skööönt.
Då får orden 'sanningen skall göra er fria' en betydelse!
Jag borde banne mig räkna ett bibelstudie på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in