2015-07-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Traditionen med att man inte får uttala Guds namn är vansinnig, vad finns det för meningen med det?
Varför gav Gud judarna namnet överhuvudtaget om det var så hemskt att uttala det?

Detta säger Gud om hans namn:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(JHWH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

Om det senare skulle bli så farligt att uttala Guds namn att man blev stenad, då skulle Gud inte ha avslöjat det.

Det var nog i det närmaste lika vansinnigt som Monty Pythons sketch:

https://www.youtube.com/watch?v=FQ5YU_spBw0

Eftersom för att höra vittnen om vad personen sagt, så var dessa vittnen tvungna att uttala Guds namn:

Blev dom också då skyldiga till brott att uttala Guds namn?

Och det är ett faktum att ingenstans i bibeln står det om något förbud att uttala Guds namn.

En religion utvecklas och får andra traditioner geno seklerna.
T ex vill jag minnas att gudsnamnet inte finns i de GT-böcker som är skrivna på arameiska.
Citera
2015-07-10, 16:58
Medlem
senhackarens avatar
Hur är det med höjdarna där borta i USA, närmare bestämt i Brooklyn? Är dem lika maktgalna ännu? I så fall. Hur mycket kontroll har dem över alla sektförsamlingar inom jehovas vittnen?
Citera
2015-07-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej nej..det flest JVn har inte en susning om sin bristande logik...och det är just detta som är relaterat till psykologin bakom det hela.
Något som förvånade mig mycket på "min tid" var att många de facto okritiskt trodde på läran efter fiaskot med 1975.....och t om förnekade att man trott på 1975.....
En rimlig och rationell reaktion hade varit att istället bli väldigt kritisk till vad som publicerades och sades......men nej......
Jag hävdar dock att detta inte har med bristande intelligens att göra...även om beteendet är irrationellt och direkt korkat. Självklart är det starkare psykologiska faktorer som ligger bakom.

Att efteråt förneka att man sagt något om 1975 när man tidigare ansåg att man gjort det är enbart oärlighet och inget annat. Det är inte ens synd om sådana.
Citera
2015-07-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja men då är vi överens på den punkten. De får gärna sätta in JHVH i GT. Men för en Jude som visste vad det betydde var det ju inga problem. Idag kan de ju lika gärna skriva ut Jahve eller Jehova. Judarnas vidskepelse över namnet då borde ju inte påverka oss idag som är fria från den vidskepelsen, eller?
Sedan är det intressanta att det var ju inte Judarna som tog bort tetragrammet från bibeln utan de som längre fram påstod sig följa kristna men genom sitt handlande visade sig vara just falska kristna.

Nej, vi är alls inte överens. Jag skrev om att sätta in det hebreiska tetragrammet i GT, inte de moderna västerländska bokstäverna. Du säger att man idag lika gärna kan skriva ut Jahve eller Jehova, men det är ju inte vad Jv påstår skedde i NT. Man hävdar att NTs skribenter införde just det hebreiska tetragrammet i NTs grekiska text, inte någon grekisk form av Jahve eller Jehova. Och inte man hävdar man att detta påstådda förfaringssätt hängde samman med viskepelse!

Både judarna och kristna införde så småningom orden "Herren" och "Gud" i Septuaginta, de ord som hela tiden uttalades av grekisktalande judar och kristna när de kom till tetragrammet. Och vissa både judar och kristna fortsatte att skriva tetragrammet i Septuaginta långt, långt fram i tiden. Så skedde aldrig i NT eftersom Namnet aldrig använts där.

Jesus och apostlarna undvek att uttala och skriva Namnet. De använde flera ersättningsord i stället. De var inga falska religionsutövare. Jag fortsätter att notera att du aldrig gjort det du lovat göra, nämligen att behandla de texter i NT som jag åberopat och som klart visar att Jesus och apostlarna ersatte Namnet med ersättningsord. Jag förstår mycket väl att du insett att du tagit dig vatten över huvudet.
Citera
2015-07-10, 17:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nu vrider ju du på argumentationen. Profetian om det sju tiderna står i Daniels bibelbok. Jehovas vittnen uttalar aldrig profetior. Däremot finns ett intresse av att förstå profetiorna och där har förståelsen av dessa profetior ibland både ändrats och även justerats. Det är inga fel på profetian från bibeln däremot ökar förståelsen av dem. Intressant att du skriver t ex om pengasvindleri är du säker på att det du läser på internet utav människor som varit Jehovas vittnen och nu hatar den organisationen och som gör allt för att svartmåla den, att dessa för fram en onyanserad bild av sanningen? Kan det vara så att det i allt försöker att smutskasta? Att det inte ens är ärliga med den information de skriver om på internet? Brukar det vara en bra metod om man vill ha kunskap om något att vända sig till deras motståndare?

Du kanske inte kommer ihåg eller var ett vittne vid den tidpunkten?

När det gäller pengasvindlerier så går jag inte vad avfällingar säger (vilka egentligen bara är fd JVn som fått upp ögonen och lämnat organisationen för att den orsakade dom samvetskris) så är det bara att titta på frukterna av organisationen. Speciellt blev det tydligt under JW dot orgs Maj månads broadcasting vilket hela 1,5 hr + handlade om att skänka pengar till dom. Dom gjorde tom en musikvideo om att skänka till dom, man såg tex en tjej vid sin laptop som tog fram sitt kreditkort och ville ge.

Speciellt illa är det för att vittnena i alla tider pekat finger åt andra religioner som tex har kollektionshåv eller sitter på TV och evangelierar och tigger pengar. Lett sa även att dom numera har "mer pengar som går UT ur organisationen än kommer in". Det betyder väl då att Jehova slutat välsigna dom?
Dom är en av världens rikaste religion (sekt) sålde tex Brooklyn för över 1 billion dollar. Däremot redovisar dom inte ett dyft vart dessa soliciterade pengar går, vilket ju vore det ärligaste att göra som en organisation av Gud?
Jesus sa ju även att den som vill bygga ett tempel sätter sig ju ner och räknar efter om de pengar han har räcker, så han kan slutföra bygget och inte blir tvungen att sluta bygga mitt i. Men det verkar ju inte VT tänkt på när dom nu bygger nytt.
Dom gjorde även en animerad film om deras idoler Caleb och Sophia, där dom propagerade att barn bör skänka sina glasspengar till VT!!! Hutlöst och även skrämmande. Sen sitter dom där i sin broadcastingshow och flashar med sina dyra designerkostymer, guldslipsnålar, rolexklockor och även lillfingerklackringar i guld!!! Att folk inte ser hyckleriet är för mig ofattbart. Det blev så klart ramaskri på nätet bland motståndare och vips tog alla av sig guldringarna. Rätt uppenbart att dom har Beteliter vars uppdrag är att läsa sk "avfällingsforum", det är ju även därför detta års sammankomst handlade om Jesus. Kritiken var ju den att dom nämner honom väldigt, väldigt sällan i sin litteratur eller tal just för att ha mage att kalla sig kristna. Däremot lyfts numera den styrande kretsen fram genom sitt TV evangelium show och har blivit som rockstjärnor inom en relativt kort tid.
Citera
2015-07-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Traditionen med att man inte får uttala Guds namn är vansinnig, vad finns det för meningen med det?
Varför gav Gud judarna namnet överhuvudtaget om det var så hemskt att uttala det?

Detta säger Gud om hans namn:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(JHWH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

Om det senare skulle bli så farligt att uttala Guds namn att man blev stenad, då skulle Gud inte ha avslöjat det.

Det var nog i det närmaste lika vansinnigt som Monty Pythons sketch:

https://www.youtube.com/watch?v=FQ5YU_spBw0

Eftersom för att höra vittnen om vad personen sagt, så var dessa vittnen tvungna att uttala Guds namn:

Blev dom också då skyldiga till brott att uttala Guds namn?

Och det är ett faktum att ingenstans i bibeln står det om något förbud att uttala Guds namn.

I och med att Jesus ersatte Namnet och att apostlarna också gjorde det så räcker detta faktum som argument för att göra exakt samma sak som de gjorde. Det som var bra nog åt dem är bra nog åt oss. 2 Mos. 3:15 säger inte att Namnet skulle användas "för all framtid" utan helt korrekt som Jvs egen bibelöversättning säger, "till oöverskådlig tid". Detta uttryck innebar ofta att det handlade om begränsad tid.

Monte Pytons sketch har inget med historien att göra. Ingen skulle bli dödad för att uttala Namnet. Men tumult och diskussioner skulle det bli. Jesu religiösa motståndare skulle anklaga Jesus för detta. Och dessa motståndare skulle drabbas av Jesu förkastelse för att de inte uttalade Namnet om Jesus haft samma uppfattning som Jv. Men nu visade Jesus sig ha samma uppfattning om denna sak som de religiösa fienderna. Därför läser vi ingenting i NT om några anklagelser rörande Namnet, fastän många andra anklagelser framfördes av båda parter.

Det som är avgörande för kristna är inte närvaron eller frånvaron av ett förbud utan om hur Jesus och apostlarna faktiskt ställde sig. Och de undvek konsekvent att använda Namnet, också i citat från och anspelningar på GT. Ett särskilt tydligt exempel är Rom. 10: 9-13 där Jesu ställning som "Herre" styrks med ett citat av Joel 2:32. Enbart om den bevarade grekiska texten är korrekt när den använder ersättningsordet "Herren" får den texten beviskraft i sammanhanget. Det finns ingen bevarad text som använder tetragrammet i Rom. 10:13, och vår text är som väl är bevarad åt oss av Gud, som utlovat var.
Citera
2015-07-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Du kanske inte kommer ihåg eller var ett vittne vid den tidpunkten?

När det gäller pengasvindlerier så går jag inte vad avfällingar säger (vilka egentligen bara är fd JVn som fått upp ögonen och lämnat organisationen för att den orsakade dom samvetskris) så är det bara att titta på frukterna av organisationen. Speciellt blev det tydligt under JW dot orgs Maj månads broadcasting vilket hela 1,5 hr + handlade om att skänka pengar till dom. Dom gjorde tom en musikvideo om att skänka till dom, man såg tex en tjej vid sin laptop som tog fram sitt kreditkort och ville ge.

Speciellt illa är det för att vittnena i alla tider pekat finger åt andra religioner som tex har kollektionshåv eller sitter på TV och evangelierar och tigger pengar. Lett sa även att dom numera har "mer pengar som går UT ur organisationen än kommer in". Det betyder väl då att Jehova slutat välsigna dom?
Dom är en av världens rikaste religion (sekt) sålde tex Brooklyn för över 1 billion dollar. Däremot redovisar dom inte ett dyft vart dessa soliciterade pengar går, vilket ju vore det ärligaste att göra som en organisation av Gud?
Jesus sa ju även att den som vill bygga ett tempel sätter sig ju ner och räknar efter om de pengar han har räcker, så han kan slutföra bygget och inte blir tvungen att sluta bygga mitt i. Men det verkar ju inte VT tänkt på när dom nu bygger nytt.
Dom gjorde även en animerad film om deras idoler Caleb och Sophia, där dom propagerade att barn bör skänka sina glasspengar till VT!!! Hutlöst och även skrämmande. Sen sitter dom där i sin broadcastingshow och flashar med sina dyra designerkostymer, guldslipsnålar, rolexklockor och även lillfingerklackringar i guld!!! Att folk inte ser hyckleriet är för mig ofattbart. Det blev så klart ramaskri på nätet bland motståndare och vips tog alla av sig guldringarna. Rätt uppenbart att dom har Beteliter vars uppdrag är att läsa sk "avfällingsforum", det är ju även därför detta års sammankomst handlade om Jesus. Kritiken var ju den att dom nämner honom väldigt, väldigt sällan i sin litteratur eller tal just för att ha mage att kalla sig kristna. Däremot lyfts numera den styrande kretsen fram genom sitt TV evangelium show och har blivit som rockstjärnor inom en relativt kort tid.

Det intressanta är väl vad pengarna används till?
Det är klart att med en organisation som är nästan lika stor som Sveriges befolkning sett till antalet så finns det ju en hel del pengar i omlopp.
Pengarna används för att bygga huvudkontoret och för att bygga rikets salar bland annat. Du som såg programmet varför påpekar du inte här att det också framkom i programmet att försäljningen av fastigheterna i Brooklyn bara räcker i några veckor för de utgifter som finns?
Du tar ju bara upp det som du tycker stödjer din uppfattning, varför inte försöka vara lite objektiv?
Dem religionerna som kritiseras är de som har någon ledare som skor sig på sina medlemmar. Det finns massor av TV evangelister i USA som tjänat stora pengar på sin verksamhet.
Jehovas vittnen har inga som har löner utan det som arbetar på ett av våra huvudkontor får ett månatligt bidrag för att täcka de nödvändiga kostnaderna och kanske köpa sig en glass en varm dag.
Vi får väl se om Jehova välsignar bygget, eller om byggkranarna snart står vid ett halvfärdigt bygge som det inte finns pengar att slutföra. Jag ser fram emot din kommentar att ja ni hade Guds välsignelse om det visar sig att det blir klart och dessutom i tid. Du kanske också kan kosta på dig att ja de verkar ha följt Jesu ord och beräknat kostnaden. Jag förstår att du är en sådan ödmjuk människa att du villigt kommer att erkänna detta. För inte är väl du en sådan som bara söker fel?
Citera
2015-07-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nej, vi är alls inte överens. Jag skrev om att sätta in det hebreiska tetragrammet i GT, inte de moderna västerländska bokstäverna. Du säger att man idag lika gärna kan skriva ut Jahve eller Jehova, men det är ju inte vad Jv påstår skedde i NT. Man hävdar att NTs skribenter införde just det hebreiska tetragrammet i NTs grekiska text, inte någon grekisk form av Jahve eller Jehova. Och inte man hävdar man att detta påstådda förfaringssätt hängde samman med viskepelse!

Både judarna och kristna införde så småningom orden "Herren" och "Gud" i Septuaginta, de ord som hela tiden uttalades av grekisktalande judar och kristna när de kom till tetragrammet. Och vissa både judar och kristna fortsatte att skriva tetragrammet i Septuaginta långt, långt fram i tiden. Så skedde aldrig i NT eftersom Namnet aldrig använts där.

Jesus och apostlarna undvek att uttala och skriva Namnet. De använde flera ersättningsord i stället. De var inga falska religionsutövare. Jag fortsätter att notera att du aldrig gjort det du lovat göra, nämligen att behandla de texter i NT som jag åberopat och som klart visar att Jesus och apostlarna ersatte Namnet med ersättningsord. Jag förstår mycket väl att du insett att du tagit dig vatten över huvudet.

Du har en haltande logik i det du skriver.
Jesus kom för att återställa sann tillbedjan.
Du vet att JHWH ska finnas ca 7000 gånger i bibeln.
Tror du inte att Jesus använde sin faders namn när han gick här på jorden?
Skulle Jesus ha följt Judisk tradition i form av vidskepelse, är det den Jesus du läser om i NT?
När Jesus sade att jag ska förhärliga ditt namn, vilket namn tänkte då lärjungarna på?
En titel i form av Herren?
När en Jude såg bokstäverna JHWH vilket namn fick han då för sin inre syn?
Ett namn han inte vågade uttala, men som han rimligtvis borde ha uttalat tyst i sitt sinne.

Vem kan ligga bakom att namnet ska döljas?
Någon som trots att han är framträdande i bibeln inte fått sitt namn skrivet någonstans utan bara fått två titlar satan som betyder motståndare och djävulen som betyder baktalare,
Kan han ligga bakom försöken att dölja Guds namn?
Alla som därför försöka dölja Guds namn, vems ärenden går dem?

Blir inte treenighets läran dessutom svår att förklara om man sätter in Guds namn där det hör hemma? Då blir ju distinktionen mellan Gud (Jehova) och Jesus så mycket tydligare.
Kan det finnas ett intresse hos de som förespråkar treenighetsläran att dölja namnet?
Citera
2015-07-10, 19:50
Medlem
Citat:
Blir inte treenighets läran dessutom svår att förklara om man sätter in Guds namn där det hör hemma? Då blir ju distinktionen mellan Gud (Jehova) och Jesus så mycket tydligare.
Kan det finnas ett intresse hos de som förespråkar treenighetsläran att dölja namnet?

Eberhard tror inte på treenighetsläran som jag har förstått det, men exakt vilken syn han har på Gud och Jesus har jag inte fått något grepp om, det närmaste jag kommer är en två-enighetslära, där både fadern och Jesus är Gud.

Han är inte speciellt villig med att dela med sig av sin egen tro.
Citera
2015-07-10, 19:54
Medlem
Vasectomaters avatar
Här är i alla fall lite foton på lyxlägenheterna Vakttornet köpte nyss för $57 i Fishkill, NY. Att använda som tillfälliga bostäder för beteliterna. Är det ödmjukt? Är det till sånt här skattefria donerade pengar ska gå till? Att investeras i lyx?
https://plus.google.com/103834881558552775254/photos

Och Lett har mage att begära de små infödda JV barnens glasspengar?
http://youtu.be/6GqgahOtAK0

Hyckleriet står en upp i halsen, i alla fall om man inte har på sig Vakttornets rosafärgade solglasögon.

Verkar inte som om länken fungerar till fotona. Men googla gärna på Rivercrest luxury apartments, Fishkill, NY.

PS, följ länken i detta JW.com inlägg;

http://www.jehovahs-witness.com/topi...xury-apts-mean
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-10 kl. 20:01.
Citera
2015-07-10, 20:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det intressanta är väl vad pengarna används till?
Det är klart att med en organisation som är nästan lika stor som Sveriges befolkning sett till antalet så finns det ju en hel del pengar i omlopp.
Pengarna används för att bygga huvudkontoret och för att bygga rikets salar bland annat. Du som såg programmet varför påpekar du inte här att det också framkom i programmet att försäljningen av fastigheterna i Brooklyn bara räcker i några veckor för de utgifter som finns?
Du tar ju bara upp det som du tycker stödjer din uppfattning, varför inte försöka vara lite objektiv?
Dem religionerna som kritiseras är de som har någon ledare som skor sig på sina medlemmar. Det finns massor av TV evangelister i USA som tjänat stora pengar på sin verksamhet.
Jehovas vittnen har inga som har löner utan det som arbetar på ett av våra huvudkontor får ett månatligt bidrag för att täcka de nödvändiga kostnaderna och kanske köpa sig en glass en varm dag.
Vi får väl se om Jehova välsignar bygget, eller om byggkranarna snart står vid ett halvfärdigt bygge som det inte finns pengar att slutföra. Jag ser fram emot din kommentar att ja ni hade Guds välsignelse om det visar sig att det blir klart och dessutom i tid. Du kanske också kan kosta på dig att ja de verkar ha följt Jesu ord och beräknat kostnaden. Jag förstår att du är en sådan ödmjuk människa att du villigt kommer att erkänna detta. För inte är väl du en sådan som bara söker fel?

Jo, jag uppmärksammade Letts påstående om att försäljningen skulle endast underhålla Betels drift ett par veckor, vilket verkar helt omöjligt. Och ren lögn. Därför vore det moraliskt och etiskt att redovisa på öret vart allt går till, just så att inga spekulationer (och famlande) kan ske, det är trots allt 100% donerade pengar och inget konstigt alls att redovisa detta för givarna. Varför så hemligt?

Och jag söker inte fel, dom flashar i neon framför mina ögon. Sen är det inte ett bibliskt fel heller, utan mer ett krav, att undersöka de som påstår sig vara Guds språkrör.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-10 kl. 20:11.
Citera
2015-07-10, 20:36
Medlem
Jag tror att jag ändå hade rätt i min bedömning tidigare, usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in