Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Nej, vi är alls inte överens. Jag skrev om att sätta in det hebreiska tetragrammet i GT, inte de moderna västerländska bokstäverna. Du säger att man idag lika gärna kan skriva ut Jahve eller Jehova, men det är ju inte vad Jv påstår skedde i NT. Man hävdar att NTs skribenter införde just det hebreiska tetragrammet i NTs grekiska text, inte någon grekisk form av Jahve eller Jehova. Och inte man hävdar man att detta påstådda förfaringssätt hängde samman med viskepelse!
Både judarna och kristna införde så småningom orden "Herren" och "Gud" i Septuaginta, de ord som hela tiden uttalades av grekisktalande judar och kristna när de kom till tetragrammet. Och vissa både judar och kristna fortsatte att skriva tetragrammet i Septuaginta långt, långt fram i tiden. Så skedde aldrig i NT eftersom Namnet aldrig använts där.
Jesus och apostlarna undvek att uttala och skriva Namnet. De använde flera ersättningsord i stället. De var inga falska religionsutövare. Jag fortsätter att notera att du aldrig gjort det du lovat göra, nämligen att behandla de texter i NT som jag åberopat och som klart visar att Jesus och apostlarna ersatte Namnet med ersättningsord. Jag förstår mycket väl att du insett att du tagit dig vatten över huvudet.
Du har en haltande logik i det du skriver.
Jesus kom för att återställa sann tillbedjan.
Du vet att JHWH ska finnas ca 7000 gånger i bibeln.
Tror du inte att Jesus använde sin faders namn när han gick här på jorden?
Skulle Jesus ha följt Judisk tradition i form av vidskepelse, är det den Jesus du läser om i NT?
När Jesus sade att jag ska förhärliga ditt namn, vilket namn tänkte då lärjungarna på?
En titel i form av Herren?
När en Jude såg bokstäverna JHWH vilket namn fick han då för sin inre syn?
Ett namn han inte vågade uttala, men som han rimligtvis borde ha uttalat tyst i sitt sinne.
Vem kan ligga bakom att namnet ska döljas?
Någon som trots att han är framträdande i bibeln inte fått sitt namn skrivet någonstans utan bara fått två titlar satan som betyder motståndare och djävulen som betyder baktalare,
Kan han ligga bakom försöken att dölja Guds namn?
Alla som därför försöka dölja Guds namn, vems ärenden går dem?
Blir inte treenighets läran dessutom svår att förklara om man sätter in Guds namn där det hör hemma? Då blir ju distinktionen mellan Gud (Jehova) och Jesus så mycket tydligare.
Kan det finnas ett intresse hos de som förespråkar treenighetsläran att dölja namnet?