2015-07-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jesus var tydlig med att vi skulle organiseras i församlingar så att vi regelbundet kunde träffas och tillbe Gud.

Hebreerna 10:24. Och låt oss tänka på varandra för att sporra till kärlek och förträffliga gärningar, 25 och låt oss inte försumma att komma tillsammans, som några har för vana, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser dagen närma sig.

Vi överlämnar oss inte till Jesus utan till Jehova. Men Jesus sa också: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” Så enda sättet att närma sig Jehova är genom Jesus.

Jesus har ännu inte kommit för att döma människorna. Det gör han i samband med den stora vedermödan.
”När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglarna med honom, då skall han sätta sig på sin härliga tron. Och alla nationerna skall samlas inför honom, och han skall skilja människor från varandra, alldeles som en herde skiljer fåren från getterna.” De som får en ogynnsam dom ”skall gå bort till evigt avskärande, men de rättfärdiga till evigt liv”. ”De rättfärdiga” som får evigt liv är de som lojalt ger sitt stöd åt Kristi smorda ”bröder”. (Matt. 25:31–34, 40, 41, 45, 46)

Alltså kan han ju inte redan nu ge ett löfte om att den eller den enskilda personen ska få evigt liv. däremot har vi hoppet tack vare lösenoffret.

Är det jesus som skrivit Hebreerbrevet? OCh apostlägärningarna?

Ni läser in grejer i nya testamentet och tillskriver Jesus detta.

Lojalt ger stöd åt kristi smorda bröder? Skriver verkligen Matteus det? Eller kan det tämkas att Vakttornet omformulerat det hela en smula?

Nå.....nu ser du i a f att Jesus inte är medlare för dig! Om du vore någorlunda ärlig och uppriktig så skulle du vara omskakad..och kanske tvärförbannad. Du bara bagatelliiserar detta en häpnadsväckande psykologi. För erkänn.....du hade inte en susning om medlarläran.
Citera
2015-07-11, 22:55
Medlem
Citat:
ah, jo det är jag väl med på. Men isåfall måste ju vi också ha Jesus som medlare så länge vi visar lojalitet till den lilla skaran. Låter dock som att det är nåt man missat här.

Nix...du omfattas inte av det nya förbundet! FAce facts.Glöm det.
Men jag förtår om du är paff.....jag vill påstå att mer än 90% av alla aktiva vittnen har inte en susning om denna lära.

Men vilken del av "lilla skaran" eller "lilla hjorden" du ska vara lojal med? Är det Tyra 104 bast på långvården.....eller är det ett gäng herrar i Brooklyn? JAg hoppas du förstår, men jag tror inte du inser hur utstuderat försåtligt man har lagt upp denna lära.
Citera
2015-07-11, 23:01
Medlem
Vasectomaters avatar
Jag uppmanar Apollos att skriva till Betel och fråga vem Jesus är medlare till. Vem är den stora skarans medlare?

Apollo, du kommer inte vara den första av vittnena som låter denna information bli orsaken till att hela organisationen rasar likt ett korthus och du plötsligt ser lögnerna för vad dom är. Men var biblisk och noggrant granska dessa uppgifter nu. Och, förtrösta inte, det finns stöd utanför organisationen. Den största är Jesus, he's got your back och han vill att du kommer till honom.
Citera
2015-07-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag uppmanar Apollos att skriva till Betel och fråga vem Jesus är medlare till. Vem är den stora skarans medlare?

Apollo, du kommer inte vara den första av vittnena som låter denna information bli orsaken till att hela organisationen rasar likt ett korthus och du plötsligt ser lögnerna för vad dom är. Men var biblisk och noggrant granska dessa uppgifter nu. Och, förtrösta inte, det finns stöd utanför organisationen. Den största är Jesus, he's got your back och han vill att du kommer till honom.

Jag tror den gode Apollos har fattat....förhoppningsvis så sitter han i detta nu och tänker till en smula. HAn är en ärlig och rak person....till skillnad......ja....
Ett sådant uppvaknande kan vara bryskt....
Take Care Apollos....
Citera
2015-07-11, 23:16
Medlem
Apolloss avatar
Vars i bibeln står det att Jesus är medlare till alla människor? Kanske redan har nämnt tidigare men. för i Vakttornet står det ju som sagt att Jesus bara är medlare för dom 144 000.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-11 kl. 23:18.
Citera
2015-07-11, 23:19
Medlem
Citat:
Vars i bibeln står det att Jesus är medlare till alla människor? Kanske redan har nämnt tidigare men.

Jesus gav sitt liv för "alla", sedan är det upp till var och en att dra nytta av det.
Citera
2015-07-11, 23:21
Medlem
Citat:
Bibeln lär dock att Jesus är medlare för ALLA människor och hans lösenoffer är för ALLA:
1 Timoteus 2:5,6
Ty en enda är Gud och en enda är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus som gav sig själv till en motsvarande lösen för alla, (detta) ska det vittnas om vid dess egna särskilda tider.

Förstår du nu att om man vill bli eller fortsätta vara ett Jehovas Vittne måste man gå emot Guds ord. Och på så vis kan man aldrig få frälsning.

Bump!

Det är antagligen detta du tänker på......

JV förklarar det som så att bibeln är riktad till de smorda, och med "alla människor" menar Pulus egentligen (enligt Sällskapet) alla smorda.
Citera
2015-07-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Jesus gav sitt liv för "alla", sedan är det upp till var och en att dra nytta av det.

Det är att kringgå frågeställningen.....är Jesus medlare för den stora skaran eller inte?

Tillägg; det är egentligen direkt lögnaktigt påstående. Via Jesu död slöts det nya förbundet som enligt JV-läran endast inbegriper de 144 000.

Man menar att den stora skara kan åka snålskjuts och dra nytta , men Jesus dog inte för dem.
Senast redigerad av ujhs 2015-07-11 kl. 23:28.
Citera
2015-07-11, 23:27
Medlem
Citat:
Men det finns ingen bibliskt med att fördöma alla till döden om de inte sluter sig till en organisation

Det har Jehovas vittnen aldrig påstått, du har återigen läst på sidor som ger falsk och förvrängd information.

Vilka som blir dömda till döden beror inte på om man är med i en organisation eller inte, utan beror på vilka Gud genom Jesus dömer som onda. Alla människor kommer att stå inför domstolen och bli dömda, även Jehovas vittnen:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna." (Matteus 25:31-32 Bibel2000)

Och detta är vad som sägs om vilka som överlever eller inte:

Citat:
*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.

Citat:
Tror Jehovas vittnen att de är de enda som blir frälsta?

Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen...-fr%C3%A4lsta/
Citera
2015-07-11, 23:31
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bump!

Det är antagligen detta du tänker på......

JV förklarar det som så att bibeln är riktad till de smorda, och med "alla människor" menar Pulus egentligen (enligt Sällskapet) alla smorda.

Det står ju dock inte i det skriftstället att Jesus är medlare för "alla" människor. Bara att han är den enda som är medlare mellan gud och människor. att hans lösenoffer är för alla behöver väl inte betyda att han är medlare för alla? Sen kan man ju fråga sig exakt vad medlare betyder i det här sammanhanget. för om jag ber till Jehova så kommer han naturligtvis att höra min bön även om jag inte avslutar bönen med "I jesu namn amen". Det är snarare en fråga om respekt och kärlek till Jesus som man lägger till det uttrycket.
Citera
2015-07-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har Jehovas vittnen aldrig påstått, du har återigen läst på sidor som ger falsk och förvrängd information.

Vilka som blir dömda till döden beror inte på om man är med i en organisation eller inte, utan beror på vilka Gud genom Jesus dömer som onda. Alla människor kommer att stå inför domstolen och bli dömda, även Jehovas vittnen:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna." (Matteus 25:31-32 Bibel2000)

Och detta är vad som sägs om vilka som överlever eller inte:

Det där snacket har du dragit säkert ett dussin gånger...och du har blivit motbevisad varje gång! Du lyckades banne med ta upp exemplet om uppståndna personer igen!

OM Dina kompisar är ärliga så vet de att lojalitet mot kristi bröder, läs styrande kretsen, är nödvändig, men inte tillräcklig!

På ett sätt är det bra att du tar upp detta för nu ser dina kompisar att du vilseleder och ljuger.
Citera
2015-07-11, 23:35
Medlem
Citat:
Det står ju dock inte i det skriftstället att Jesus är medlare för "alla" människor. Bara att han är den enda som är medlare mellan gud och människor. att hans lösenoffer är för alla behöver väl inte betyda att han är medlare för alla? Sen kan man ju fråga sig exakt vad medlare betyder i det här sammanhanget. för om jag ber till Jehova så kommer han naturligtvis att höra min bön även om jag inte avslutar bönen med "I jesu namn amen". Det är snarare en fråga om respekt och kärlek till Jesus som man lägger till det uttrycket.

My bad...med uttrycket "människor", menar Paulus endast smorda enligt JV-teologin.

Men det står inget om nån snålskjutsteologi......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in