Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-21, 20:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Det beror väl på hur man menar med ledare. JV styrs ju av "Styrande kretsen" och vad de bestämmer styr till högsta grad vardagen för det induviduella vittnet. Likaså kan man likna en "Äldstebroder" som ett slags ledarskikt inom JV på en mer lokal nivå.
Precis, och det sades också att jv inte vill ta parti i konflikter, istället drar man fram bibeln, och där däremot smygaktiverar man sig mer än gärna i att ge sitt stöd.. men i det tysta..

Så de kan inte se logiken i att skapa ordningsmakt, eller försvarsmakt, men tycka går bra, dvs dra fram bibeln och lägga in sina samtycken till olika konfliktskapande verktyg via byråktatiska rundgångar, det går ju finfint.

Nej, att vilja ha folk tigande, är manipulativt ett mycket aktivt grepp, sett till konsekvensen av den slags tigande som jv uppmanar medlemmar att inta.

Prata enbart om liv i biblisk kontext, aldrig i gällande kontext, det är enl mig en klockren manipulativ verksamhet.

Utåt sett är varje enskilt jv, en individ som individer, men ändå inte.. man baktalar helt enkelt sina medmänniskor och frångår därmed de mest centrala livshållningen i kristlig bemärkelse, jämfört hur mainstream-kristna beter sig, utan baktalande parallell-agendor av angiveri.modell.

kanske de också har, men med jv är det så uppenbart, som jag förstått.

man behöver inte ens djuploda för att se mycket oangenäma tendenser i sekten. men det är så med de flesta sekter, men nu är tråden tillägnad jehovas sekten från brooklyn, brooklyn är uppdragsv´givaren i fallet jehobas vittnen och deras tvivelaktiga beteenden, som inte är lika vågat idag, men igår kände man maktens sötma den saken är biff.
Citera
2015-09-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men nu finns det inga ledare i Jehovas vittnen som styr andra, utan varje enskild Jehovas vittne har sin personliga tro och övertygelse som driver dom själva.

Jodå, det är bara det att det inte är EN ledare men Den styrande kretsen är er ledare. Det finns ingen trossats som inte är sanktionerad/godkänd av den styrande kretsen.
Du kan inte alls ha din egen tro som ett Jehovas vittne. Visst, om du inte pratar med någon så att din avvikande tro kommer fram till äldstes kännedom så går det ju, men officiellt så tror ALLA JV precis likadant.
T.o.m dopfrågorna låser upp dig till organisationens = den styrande kretsens, officiella tro
Citera
2015-09-21, 21:10
Medlem
Igelkott66s avatar
Finns det jv här? Trodde att medlemmarna var förbjudna att läsa något som ifrågasätter organisationen.
Citera
2015-09-21, 21:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Men nu finns det inga ledare i Jehovas vittnen som styr andra, utan varje enskild Jehovas vittne har sin personliga tro och övertygelse som driver dom själva.

Vilket bedrägeri, varför ljuger du? Jehovas Vittnens religion är toppstyrd av en liten, sluten grupp som kallas Styrande Kretsen (governing body på engelska) och du får inte ifrågasätta någonting de säger och/eller påstår. De jämnställer sig själva med Gud i att allt de påstår kommer direkt från Gud. Om du ifrågasätter styrande kretsen är det likamed att ifrågasätta Gud. Det är endast (på ytan, det är sannolikt snarare deras juridiska avdelning som styr) styrande kretsen som bestämmer alla regler och doktriner, vilka ändras konstant i samma takt med att äldre profetior inte slår in (senaste är nu återigen den sk obibliska överlappande generationen som har blivit så krånglig att reda ut att ingen förstår den)

JVs är sen förra året i full gång med att promota deras nya logga JW dot org (gyllene kalv) och göra styrande kretsen till idoler och rockstjärnelika avbilder. Varje månad sänder dom ett nytt JW broadcasting där en av SK medlemmarna predikar och tigger pengar likt andra mainstream TV pastorer. Vilket dom själva gjort narr av tidigare i alla år. Innan denna broadcasting så visste de flesta vittnena inte vilka SK medlemmarna var, nu har de blivit kända i varje JV hushåll och dyrkade.

Detta var publicerat i deras "Daily text", vilket tydligt visar att var JV måste följa instruktioner från SK oavsett om dom verkar sunda eller inte;

" At that time, the life-saving direction that we receive from Jehovah’s organization may not appear practical from a human standpoint. All of us must be ready to obey any instructions we may receive, whether these appear sound from a strategic or human standpoint or not. Now is the time for any who may be putting their trust in secular education, material things, or human institutions to adjust their thinking. w13 11/15 3:16, 17"
Går att hitta här, på deras gyllene kalv websida; http://wol.jw.org/en/wol/dt/r1/lp-e/2015/9/19

Så ttsp ljuger när han döljer att JV absolut har ledare inom sekten. Den SK är även högre än själva påven eftersom dom utnämnt sig själva till alla vittnens medlare mellan människa och Gud. De har tagit bort Jesus roll som medlare.
Endast en enda beter sig på det sättet, endast en vill ta över Jesus roll och tävla mot honom om lydnad och dyrkan och det är Satan. Så det är Satan som styr Jehovas vittnen väl utklädd i fårakläder. Detta är en mycket ond sekt som tuggar upp medlemmarna och spottar ut dom lemlestade, skiljer dom från sina familjer, vänner, isolerar dom, stänger himlen för Guds folk och tar bort deras tro på den enda Sanna Guden.
Citera
2015-09-21, 21:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Jag vill uppmana alla som läser här i tråden att inte lita på vad signaturen ttsp skriver om sin sekt. Han utför "teokratisk krigsföring" (ljuger) för att få sin sekt att framstå som något positivt. Faktum är att JV sekten är farlig och destruktiv, jag vet till 110% att ttsp själv har erfarenhet av detta men kan av diverse anledningar inte lämna sekten och för att göra det lättare för sig själv att stanna så är han här för att försöka stärka sin sviktande tro genom att ljuga, fantisera och försköna.
Citera
2015-09-23, 16:03
Medlem
Citat:
Eftersom kristna har ansvaret att göra lärjungar:

Du måste skämta med oss.

Finns det något samfund som är hårt centralstyrt så är det JV. Ett sådant påstående du kommer med påminner mest om "Bagdad Bob"

Du kan ju roa dig att gå på några möten utan att ha slips på dig....du kommer säkert att "bli föremål för rådgivning"

Eller testa att inte rapportera...det är ännu bättre.....eftersom varje JV agerar och tänker självständigt så finns det väl ingen anledning att rapportera till församlings sekreterare, eller hur?
Fast.......jag tror sekreterare skulle anlägga synpunkter på ett sådant beteende.
Citera
2015-09-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkott66
Finns det jv här? Trodde att medlemmarna var förbjudna att läsa något som ifrågasätter organisationen.

Helt rätt, men det finns några som inte kan låta bli.
Citera
2015-09-23, 19:03
Medlem
Stämmer det enligt rykten att Landstinget Västernorrland Fastighet har Jehovas vittnen? Har för några år sedan varit entreprenör hos dem och OM det är så så kommer jag personligen aldrig serva dem mera. Är en Cecili* Melin, Thom*s Fors och Rick*rd Norlin som styr fastigheterna. Lite kul att det inom Landstinget finns personer som inte vill ge blod, abort och medicin etc. En grej för media kanske??
Citera
2015-09-23, 19:12
Medlem
lirareflashbacks avatar
Talade med en person som tidigare varit aldste i JV.
Han berättade att nar dom aldste traffades sa inledde man alltid med att en av de aldste holl en hög bon.
Bonen skulle vara officiellt inspirerad fran Gud.
De ganger han inledde med bon, pastar han att han bara sa nat som lat bra och utgick fran att alla andra gjorde samma sak.
Han lamnade JV iaf och sa att det var det bästa han nansin gjort.
Pastar att det ar en sekt och inget annat och att folk ar fast i JV for att de blir utfrysta om de lamnar. Anda angrar han inte att han gjorde just det.
Ganska intressant att lyssna pa honom.
Sjalv har jag bussat hunden pa JV en gang, da de storde tidigt som fan en lordag :-P
Hjarntvattade människor tyvarr. Dom verkar sjyssta men man marker snabbt att de lever i sin egen lilla varld.
Citera
2015-09-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVSkille
Stämmer det enligt rykten att Landstinget Västernorrland Fastighet har Jehovas vittnen? Har för några år sedan varit entreprenör hos dem och OM det är så så kommer jag personligen aldrig serva dem mera. Är en Cecili* Melin, Thom*s Fors och Rick*rd Norlin som styr fastigheterna. Lite kul att det inom Landstinget finns personer som inte vill ge blod, abort och medicin etc. En grej för media kanske??

Jag är inget vittne längre, och helt emot dem som du kan se om du läser andra av mina inlägg.
Men i det här fallet får jag ändå försvara dem och säga att det enskilda vittnet är oftast en ganska bra person.
Utan att ha en aning om just dessa, så brukar de generellt vara ärliga och försöker göra sitt jobb bra.
De flesta JV är ärliga och uppriktiga i sin tro och i sitt liv, problemet ligger i deras toppstyrda organisation.
Citera
2015-09-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag vill uppmana alla som läser här i tråden att inte lita på vad signaturen ttsp skriver om sin sekt. Han utför "teokratisk krigsföring" (ljuger) för att få sin sekt att framstå som något positivt. Faktum är att JV sekten är farlig och destruktiv, jag vet till 110% att ttsp själv har erfarenhet av detta men kan av diverse anledningar inte lämna sekten och för att göra det lättare för sig själv att stanna så är han här för att försöka stärka sin sviktande tro genom att ljuga, fantisera och försköna.

Nu ska vi INTE diskutera vem ttsp är (jag har ingen aning och vill ej veta heller) men jag har funderat på det du säger om att ttsp har "sviktande tro".
Ttsp tror helt klart på bibeln, och JV är också väldigt bibeltroende. På det sättet tror jag att han tror på JV.
Själv har jag inget emot bibeltroende heller. Det gör väl ingen skada att tro på bibeln, oavsett om det är sant eller inte.

Däremot tror jag att de flesta i JV med tiden blir skeptiska till den där kommittén som ska bestämma allt.
Citera
2015-09-23, 20:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det gör väl ingen skada att tro på bibeln, oavsett om det är sant eller inte.

Det kan diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in