Citat:
Nu vet jag inte om du kan läsa mina inlägg eftersom du kanske satt mig på någon sorts ignorelista eller nått. Men, ja det är deras egna val att lämna organisationen helt klart! Dock finns familjeband och vänskapsband likväl kvar, och jag tycker det är anmärkningsvärt att Jehovas Vittnen har så svårt att särskilja en tro mellan mänskliga band. Förstår du mitt resonemang? Bara för att en person överger sin tro betyder det inte att hen har övergett sin familj & vänner. Familje & vänskapsrelationer är något fint, och att religion ska komma emellan detta är djupt tragiskt oavsett religion. I all välmening så vill jag be dig att släppa din föreställning om att uteslutna är ute efter att skada och förstöra. I grunden så är det utfrysningspolicyn som skapar klyftor och konflikter mellan jv och uteslutna. Det är den stora elefanten i rummet.
Jehovas Vittnen är väldigt sympatiska och trevliga människor överlag, och i längden skulle ni tjäna enormt på att ha en mer mänsklig och nyanserad syn på avhoppare och uteslutna även om det i början säkert skulle leda till att några lämnade.
Citat:
Jehovas vittnen vill ha ett gott förhållande till Gud, för att inte mista det eviga livet. Påverkan som barnet kan ha på föräldrarna kan riskera det goda förhållandet som föräldrarna har till Gud, om man mister det eviga livet så tycker jag det är mer allvarligt än att bli misshandlad av sitt barn.
Jag ställer mig undrande till att man verkligen är så övertygad i sin tro om man avstår att umgås med sitt eget barn, bara för att barnet har en annan teologisk uppfattning? Jag har själv barn, och om jag fick välja mellan att leva för evigt på en paradisisk jord utan mitt barn, eller umgås med mitt barn den tid jag har nu, skulle jag välja det senare alla gånger! Det kallas ovillkorlig kärlek min vän.