2015-06-20, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
En som bara säger upp medlemskapet, utan att synda på något sätt är förstås problematiskt, men det är ju trots allt deras egna val att hellre bli uteslutna, än att fortsätta kunna umgås med familj och vänner som inaktiva Jv som inte syndar.

Nu vet jag inte om du kan läsa mina inlägg eftersom du kanske satt mig på någon sorts ignorelista eller nått. Men, ja det är deras egna val att lämna organisationen helt klart! Dock finns familjeband och vänskapsband likväl kvar, och jag tycker det är anmärkningsvärt att Jehovas Vittnen har så svårt att särskilja en tro mellan mänskliga band. Förstår du mitt resonemang? Bara för att en person överger sin tro betyder det inte att hen har övergett sin familj & vänner. Familje & vänskapsrelationer är något fint, och att religion ska komma emellan detta är djupt tragiskt oavsett religion. I all välmening så vill jag be dig att släppa din föreställning om att uteslutna är ute efter att skada och förstöra. I grunden så är det utfrysningspolicyn som skapar klyftor och konflikter mellan jv och uteslutna. Det är den stora elefanten i rummet.
Jehovas Vittnen är väldigt sympatiska och trevliga människor överlag, och i längden skulle ni tjäna enormt på att ha en mer mänsklig och nyanserad syn på avhoppare och uteslutna även om det i början säkert skulle leda till att några lämnade.

Citat:
Jehovas vittnen vill ha ett gott förhållande till Gud, för att inte mista det eviga livet. Påverkan som barnet kan ha på föräldrarna kan riskera det goda förhållandet som föräldrarna har till Gud, om man mister det eviga livet så tycker jag det är mer allvarligt än att bli misshandlad av sitt barn.

Jag ställer mig undrande till att man verkligen är så övertygad i sin tro om man avstår att umgås med sitt eget barn, bara för att barnet har en annan teologisk uppfattning? Jag har själv barn, och om jag fick välja mellan att leva för evigt på en paradisisk jord utan mitt barn, eller umgås med mitt barn den tid jag har nu, skulle jag välja det senare alla gånger! Det kallas ovillkorlig kärlek min vän.
Citera
2015-06-20, 20:19
Medlem
Citat:
Jo det är tyvärr så som jag säger, du vill bara inte lyssna på det örat, utan hellre lyssnar på Jehovas vittnens motståndare enbart.

Du har nog inte träffat Jehovas vittnen tillräckligt för att kunna säga detta.

Tja problemet är att vill man veta hur det "ser ut" (på riktigt) i JV, vem ska man lyssna på?
De som är med i rörelsen har ju ett självintresse av att vara partiska.
Vi vet båda två att om du kritiserar rörelsen så blir det en utskällning av prästen.

Alla avfällingar är tydligen lögnare i allt de säger, enligt er.
Konstigt, tycker jag.

Folk är med i vissa fall i 20 år, som ujhs. Sen tycker de inte att det de lär ut är sant, och då har de enligt er blivit antikrist och allt de säger är lögner.
Mycket anmärkningsvärt.
Det krävs nog en speciell mentalitet för att tro på att det är så. Kanske är det detta som utmärker "de utvalda"? Att man kan tro på orimligheter?

Jag har lyssnat på JV åsikter nu rätt bra, och jag råkar vara tillräckligt intelligent och erfaren vid detta laget.

Om du vill presentera JV på ett positivt sätt är mitt tips att du diskuterar sånt som kan verka positivt för rörelsen. Ämnen där du har fel borde du nog ducka, helt enkelt.
Citera
2015-06-20, 20:44
Bannlyst
För att väga upp lite vore det faktiskt lite roligt med en tråd som tog upp de positiva sakerna med jv. De negativa delarna har nog diskuterats in absurdum och det råder nog en konsensus om detta
Citera
2015-06-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
För att väga upp lite vore det faktiskt lite roligt med en tråd som tog upp de positiva sakerna med jv. De negativa delarna har nog diskuterats in absurdum och det råder nog en konsensus om detta

Tja, jag kan börja. Man blir duktig på att knyta slips vid ung ålder.

Det fanns många unga fina tjejer att titta på. I a f på min tid.

I vissa församlingar är/var det ett ordentligt partyliv. Även campingen i Strängnäs var i viss mån känd för detta.

Visst, det är en tight social gemenskap..så länge som man är i "god ställning". Men samtidigt är det mycket skvaller inom församlingarna. Jag vet inte...ska man använda en församling som sällskapsklubb finns det nog trevligare samfund att välja.
Citera
2015-06-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tja problemet är att vill man veta hur det "ser ut" (på riktigt) i JV, vem ska man lyssna på?

Det finns vissa uppenbara lögner som avfällingarna kör med, den som objektivt undersöker detta (utan att man behöver någon högre intelligens, snarare ödmjukhet) kommer att förstå vad sanningen är.

Bara det att allting är dåligt hos Jv enligt dessa, och att många av dessa är så hatiska borde väcka upp en alarmklocka.

Citat:

Menar du att detta är en naturlag? Är alla som är med i en förening eller organisation per automatik partiska? Eller menar du att detta gäller bara Jehovas vitten, varför i så fall?

Citat:
Vi vet båda två att om du kritiserar rörelsen så blir det en utskällning av prästen.

Jehovas vittnen har inga präster, det är ganska anmärkningsvärt att du har sådana starka åsikter om Jehovas vittnen när du inte ens vet dom mest grundläggande lärorna som Jv har. Du har haft fel efter fel nu ganska länge.

Citat:
Konstigt, tycker jag.

Folk är med i vissa fall i 20 år, som ujhs. Sen tycker de inte att det de lär ut är sant, och då har de enligt er blivit antikrist och allt de säger är lögner.
Mycket anmärkningsvärt.
Det krävs nog en speciell mentalitet för att tro på att det är så. Kanske är det detta som utmärker "de utvalda"? Att man kan tro på orimligheter?

Suck, återigen två fel: Nej inte alla avfällingar är lögnare, och inte alla uteslutna är avfällingar.

Citat:
Jag har lyssnat på JV åsikter nu rätt bra, och jag råkar vara tillräckligt intelligent och erfaren vid detta laget.

Inte tillräcklig erfaren enligt min mening, om du tror på något så uppenbart felaktigt som att Jehovas vittnen skulle ha präster. Det är bland det första man förstår av Jehovas vittnens läror, det visar bara din okunnighet i hur och vad Jehovas vittnen tror på och lär ut, och ändå är du så stursk.

Citat:
Om du vill presentera JV på ett positivt sätt är mitt tips att du diskuterar sånt som kan verka positivt för rörelsen. Ämnen där du har fel borde du nog ducka, helt enkelt.

Nej, det kommer dom med "högre intelligens" att genomskåda. Jag kommer att vara uppriktig med mina svar även om det är "obekväma" sanningar.
Citera
2015-06-20, 20:55
Medlem
Citat:

Konstigt, tycker jag.

Mycket anmärkningsvärt.

Om jag skulle ge ett tips så är det bättre för TTSP att vara brutalt ärlig och rak. Inte linda in så mycket i vinklingar som är positiva för samfundet, och inte citera bibeln så mycket. I ett sekulärt land som Sverige uppfattas bibelviftande väldigt negativt.
Citera
2015-06-20, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tja, jag kan börja. Man blir duktig på att knyta slips vid ung ålder.

Det fanns många unga fina tjejer att titta på. I a f på min tid.

I vissa församlingar är/var det ett ordentligt partyliv. Även campingen i Strängnäs var i viss mån känd för detta.

Visst, det är en tight social gemenskap..så länge som man är i "god ställning". Men samtidigt är det mycket skvaller inom församlingarna. Jag vet inte...ska man använda en församling som sällskapsklubb finns det nog trevligare samfund att välja.

Jorå vissa umgängeskretsar va ju rätt mycket party, speciellt på bröllop. Det va kul.
Lära sig hålla tal inför en grupp har varit rätt nyttigt också, jag va 7 år första gången
Citera
2015-06-20, 21:06
Medlem
Citat:
I all välmening så vill jag be dig att släppa din föreställning om att uteslutna är ute efter att skada och förstöra. I grunden så är det utfrysningspolicyn som skapar klyftor och konflikter mellan jv och uteslutna. Det är den stora elefanten i rummet.

Jehovas Vittnen är väldigt sympatiska och trevliga människor överlag, och i längden skulle ni tjäna enormt på att ha en mer mänsklig och nyanserad syn på avhoppare och uteslutna även om det i början säkert skulle leda till att några lämnade.

Det tror jag också. Men det är den där märkliga sektmentalitet.
Jag har lite erfarenhet från scientologisekten, även där finns det folk som får något positivt av "läran" men som avskyr organisationens kontrollbehov. (inkl en disconnection-policy som är ganska lik vad JV har)

Det BORDE vara uppenbart att folk behöver ha frihet för att kunna tro på något....
Men det finns ju föräldrar som vill tvinga sina barn till lydnad också... Det fungerar inte heller, konstigt att de ens försöker tycker jag, då det leder till så mycket psykisk ohälsa t.o.m. självmord. (borde vara självklart för 99% av människor? eller är det jag som är så smart att jag förstår sånt?)

Men det kanske är som en negativ spiral. Man börjar kräva lydnad, barnet (eller medlemmen) lyder inte riktigt, man känner man förlorar kontroll, kräver mer lydnad, OSV!
Det finns en risk att JV kommer gå samma håll som scientologisekten och andra sekter där till slut bara SEKTEN återstår... DVS, det enda som är viktigt är ordern just nu, det finns inga egentliga doktriner utom att "göra det vi säger".

Jag tror ändå att JV står på en mera stabil grund än scientologisekten så risken är kanske mindre.
Jag kan tänka mig att nån dag säger den styrande kommitén att "nu har vi återigen sett att tecknena hopar sig för medlemsantalen ökar inte vilket innebär att skeppet är fullt, alla människor har hört budskapet, så vi bygger några JV-baser runt om i världen där vi samlar ihop våra medlemmar och inväntar harmaggedon." Så tror jag det kommer bli.

Den där styrande kommitten är ju inga ljushuvuden... Utbildning har de inte... Och JV-medlemmar har ju inte heller det. Så de kommer att halka efter allt eftersom.

JV bygger på att man får in nya medlemmar hela tiden, eftersom avhoppen är så många. Förr eller senare kommer man att minska i medlemmar.

Citat:
Jag ställer mig undrande till att man verkligen är så övertygad i sin tro om man avstår att umgås med sitt eget barn, bara för att barnet har en annan teologisk uppfattning? Jag har själv barn, och om jag fick välja mellan att leva för evigt på en paradisisk jord utan mitt barn, eller umgås med mitt barn den tid jag har nu, skulle jag välja det senare alla gånger! Det kallas ovillkorlig kärlek min vän.

Bra sagt, tål att nämnas igen.
Citera
2015-06-20, 21:08
Medlem
Citat:

Jehovas vittnen har inga präster, det är ganska anmärkningsvärt att du har sådana starka åsikter om Jehovas vittnen när du inte ens vet dom mest grundläggande lärorna som Jv har. Du har haft fel efter fel nu ganska länge.

Haha, jag skrev det för att se vad du skulle svara. Som jag misstänkte svarade du inte på argumentet utan bara på ordet "präst".
Citera
2015-06-20, 21:11
Medlem
Citat:
Haha, jag skrev det för att se vad du skulle svara. Som jag misstänkte svarade du inte på argumentet utan bara på ordet "präst".

Vad "smart" av dig.
Citera
2015-06-20, 21:14
Medlem
Citat:
Det tror jag också. Men det är den där märkliga sektmentalitet.
Jag har lite erfarenhet från scientologisekten, även där finns det folk som får något positivt av "läran" men som avskyr organisationens kontrollbehov. (inkl en disconnection-policy som är ganska lik vad JV har)

Det BORDE vara uppenbart att folk behöver ha frihet för att kunna tro på något....
Men det finns ju föräldrar som vill tvinga sina barn till lydnad också... Det fungerar inte heller, konstigt att de ens försöker tycker jag, då det leder till så mycket psykisk ohälsa t.o.m. självmord. (borde vara självklart för 99% av människor? eller är det jag som är så smart att jag förstår sånt?)

Men det kanske är som en negativ spiral. Man börjar kräva lydnad, barnet (eller medlemmen) lyder inte riktigt, man känner man förlorar kontroll, kräver mer lydnad, OSV!
Det finns en risk att JV kommer gå samma håll som scientologisekten och andra sekter där till slut bara SEKTEN återstår... DVS, det enda som är viktigt är ordern just nu, det finns inga egentliga doktriner utom att "göra det vi säger".

Jag tror ändå att JV står på en mera stabil grund än scientologisekten så risken är kanske mindre.
Jag kan tänka mig att nån dag säger den styrande kommitén att "nu har vi återigen sett att tecknena hopar sig för medlemsantalen ökar inte vilket innebär att skeppet är fullt, alla människor har hört budskapet, så vi bygger några JV-baser runt om i världen där vi samlar ihop våra medlemmar och inväntar harmaggedon." Så tror jag det kommer bli.

Den där styrande kommitten är ju inga ljushuvuden... Utbildning har de inte... Och JV-medlemmar har ju inte heller det. Så de kommer att halka efter allt eftersom.

JV bygger på att man får in nya medlemmar hela tiden, eftersom avhoppen är så många. Förr eller senare kommer man att minska i medlemmar.

Bra sagt, tål att nämnas igen.

Man har en minskning eller stagnation i hela Västvärlden. Organisationen växer bara i tredje världen, men medlemmarna där genererar inte så mycket intäkter som medlemmar i väst gör. Så sannolikt blöder organisationen pengar. MAn har också fått ett antal uppgörelser i godo med offer för sexuella övergrepp/pedofiler och dessa brukar landa på runt 10 miljoner dollar styck, då med "gag orders" d v s offret har yppandeförbud angående brottet och uppgörelsen.

MAn förlorade sannolikt en hel del pengar när JP Morgan bank kraschade, och det viasade sig då att just denna bank var en betydande aktieäkare i organisationen.

Sedan blir medlemmarna i västvärlden äldre och äldre, eftersom så många unga lämnar, men så ser det ut i de flesta frikyrkor/samfund i Sverige.
Citera
2015-06-20, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att väga upp lite vore det faktiskt lite roligt med en tråd som tog upp de positiva sakerna med jv

En del av dom är inte alltför vansinniga.

Det var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in