2015-06-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
1 Att organisationen jagar inkomster, är väldigt sant.
På kort tid har koncernen i USA konfiskerat rikets salar och sammankomsthallar runt om i världen.
Församlingarna får sedan hyra av sällskapet, inte billigt!
Samtidigt konfiskerades församlingarnas alla sparade medel förutom ett mindre rörelsekapital.
Alla medlemmar uppmanades att genom en resolution lova ett månatligt belopp.
Äldre uppmanas att testamentera sina tillgångar, inte sällan har barn till de blivit utan sitt arv genom att JW.org uppmanat det äldre vittnet att skriva över fastigheten han/hon bor i för att sedan hyra den tills de dör.
?

Är det nån som vet om man gjort denna "konfiskation" i Sverige nu? Jag har inte velat fråga mina "kunskapare" på insidan om detta.
Citera
2015-06-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
ttsp använder ett customscript så han ska slippa se användare som dig....

Det kanske därför ser lite tomt ut på hans skärm om det bara är jag och han som konverserar.

Det har du rätt i, och hur skönt är det inte att slippa trollen?

Du kanske har märkt att det är Ex-Jv som är mest aktiva i dessa trådar? Så hur får dom till det att det är Jehovas vittnen som mobbar och förtalar Ex-Jv? När det är dom själva som är aktiva och smutskastar och förvränger allt som Jehovas vittnen står för?

Dom är ju helt frisläppta i forum som dessa, och i media, och i alla slags sammanhang i samhället. Dom är helt fria att säga vad dom vill, ändå beklagar dom sig hela tiden bara för att ett enda Jehovas vittne skriver sina åsikter på forumet.

Dom kan säga vilka lögner och ärekränkningar som helst utan att det får konsekvenser. För dom vet att dom flesta Jehovas vittnen håller sig borta från forum som dessa, och dom har majoriteten av samhället med sig, som hatar Jehovas vittnen av olika orsaker. Och dom vill helst att jag inte svarar, att jag kniper käft, men dom kommer inte att lyckas

Jag älskar sanningen för mycket för att bli tystad.
Citera
2015-06-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Jag uppskattar faktiskt väldigt mycket tråden med alla vettiga inlägg, inklusive dina och gredelins, och jag har fått bättre koll på JV. Jag läste igenom nästan hela en natt när jag var påtänd. Synd att det är kunskap som jag inte kan använda eftersom de kloka och lärda inte har någon plats i himlen.

Du missförstår, bibeln säger "kloka och lärda" enligt "dom själva" kommer inte att få någon plats i himlen, och främst inte någon plats på jorden som dom flesta människor kommer att hamna i.
Citera
2015-06-17, 14:28
Medlem
Citat:
Jag uppskattar faktiskt väldigt mycket tråden med alla vettiga inlägg, inklusive dina och gredelins, och jag har fått bättre koll på JV.

Ok bra, men lita inte på mitt ord på internet enbart, det enda sättet att få veta vad Jehovas vittnen egentligen står för är att få kontakt med dom personligen.
Citera
2015-06-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du missförstår, bibeln säger "kloka och lärda" enligt "dom själva" kommer inte att få någon plats i himlen, och främst inte någon plats på jorden som dom flesta människor kommer att hamna i.

Missförstod inte, men när man tackar någon måste man kasta lite skit också annars kan det missuppfattas som oärligt.

Citat:
Ok bra, men lita inte på mitt ord på internet enbart, det enda sättet att få veta vad Jehovas vittnen egentligen står för är att få kontakt med dom personligen.

Ser fram emot det. Tack.
Citera
2015-06-17, 14:40
Medlem
Citat:
Jag uppskattar faktiskt väldigt mycket tråden med alla vettiga inlägg, inklusive dina och gredelins, och jag har fått bättre koll på JV. Jag läste igenom nästan hela en natt när jag var påtänd. Synd att det är kunskap som jag inte kan använda eftersom de kloka och lärda inte har någon plats i himlen.

Aah, första gången nån kallat mina inlägg vettiga.
Tack vad trevligt.
Citera
2015-06-17, 14:47
Medlem
Citat:
Det har du rätt i, och hur skönt är det inte att slippa trollen?

Du kanske har märkt att det är Ex-Jv som är mest aktiva i dessa trådar? Så hur får dom till det att det är Jehovas vittnen som mobbar och förtalar Ex-Jv? När det är dom själva som är aktiva och smutskastar och förvränger allt som Jehovas vittnen står för?

Dom är ju helt frisläppta i forum som dessa, och i media, och i alla slags sammanhang i samhället. Dom är helt fria att säga vad dom vill, ändå beklagar dom sig hela tiden bara för att ett enda Jehovas vittne skriver sina åsikter på forumet.

Dom kan säga vilka lögner och ärekränkningar som helst utan att det får konsekvenser. För dom vet att dom flesta Jehovas vittnen håller sig borta från forum som dessa, och dom har majoriteten av samhället med sig, som hatar Jehovas vittnen av olika orsaker. Och dom vill helst att jag inte svarar, att jag kniper käft, men dom kommer inte att lyckas

Jag älskar sanningen för mycket för att bli tystad.

Vem som är mest verksam i sådana här trådar, jadu, inte är det jag i alla fall!

Jämför dina 2,79 inlägg per dag med mina 0,77, så ser du sanningshalten i detta påstående.

Och den som kommer med lögner och ärekränkningar är framförallt JV, inte xjv.
Och nej, jag vill verkligen helst att du svarar, och inte kniper käft.
Ännu en lögn alltså.

Svarar på detta, eftersom det var jag som åsyftades i ditt inlägg!
Och trots att jag varken är utesluten eller avfälling, trots dina påståenden i den vägen.
Citera
2015-06-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ska vi spela upp Gerrit "Hål-i-huvet" Lösch?https://youtu.be/GJh4qvmxyHY

Jag tror även Tony "Tightpants" har sagt nåt lika begåvat om utbildning........att de bästa universiteten är de farligaste för tron.

Ja, det är kul med tvånget att alltid framställa organisationen som så god...och nej, det är inga förbud, bara rekommendationer.
Därför är det så tydligt när man följer en tråd som denna....när ett antal områden avhandlas är mönstret alltid detsamma. Utomstående ljuger alltid.......men ingen kan nog missförstå vad Gerrit Lösch säger.....

Det värsta är att folk applåderar honom entusiastiskt.

"ni får göra som ni vill, men en god kristen går inte till universitet och fokuserar på det världsliga och riskerar bli bortvillad från sanningen".

"men ni får göra som ni vill".

Ja det är ju ett tydlig förklaring var JV står i frågan och hur "frivilligt" det är... att hota någon med i princip helvetet* och säga "men ni får göra som ni vill".
Det krävs nog en ttsp för att kalla detta "frivillighet"... det krävs att man är en psykologisk analfabet.

Det är nu dock tröttsamt att diskutera frågan tycker jag, det är ju helt uppenbart vad JV anser. Finns nog inget mer att säga.

Det är sorgligt när folk hoppar av skolan för att gå med i en rörelse.
En sekt är ganska harmlös så länge den inte gör skada i en persons liv. Men när en person som kanske kunde ha blivit advokat, läkare, lärare, ekonom, ingenjör, nu istället tillhör italiens arbetslösa -- för vad? Åh visst ja harmageddon är ju analkande.... Fast om 20-40 år kommer de ångra sitt val.

---------

*"Helvetet" ska ses allegoriskt när vi diskuterar JV.
Citera
2015-06-17, 14:53
Medlem
Citat:
Jag med

Så tack för att du bekräftar att det bara är Jehovas vittnen som följer bibeln

Men att följa bibeln när det gäller återupptagning, det är tydligen oviktigt!
Citera
2015-06-17, 15:00
Medlem
Citat:
Du kan säga vad du vill, men kommer aldrig ifrån att organisation går före bibeln.

Enligt dig ja, vilken fördomsfull syn du har. Tvärtom så håller jag bibeln högre än vilken annan människa som helst, oavsett om det är Jv:s organisation eller andra människor.

Citat:
Annars hade ju en församling kunnat vara SJÄLVSTÄNDIG. Finns ingen anledning att ta order från moderkyrkan, eller hur?
HUR LEVDE DE TIDIGA KRISTNA?
Jo de levde i separata grupper. Visst fick de råd från t.ex. Paulus men som du kan läsa i Bibeln så föredrog vissa Paulus och andra Simon, etc.

Nej, du har fel, dom tidiga kristna församlingarna levde efter främst apostlarnas ord, men senare även efter dom "äldste i Jerusalem". Även apostlarna underordnade sig besluten bland dom "äldste i Jerusalem":

"Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem. " (Apg 15:2 Bibel2000)

Alltså även tvister mellan Paulus och Barnabas skulle utredas av dom äldste i Jerusalem:

"Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem.(Apg 15:2 Bibel2000)

Så du har en förvrängd bild av bibel, du har inte alltid rätt tyvärr.

Citat:
Om Bibeln är logisk så kan vem som helst tolka den på samma sätt.

Nej, hur kan du tro det? Du ignorerar människans benägenhet att förvränga saker och ting sin egen fördel:

"detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Citat:
Men så är det ju inte i JV. Det är alltid moderkyrkans orders som gäller.
Detta kan du aldrig förklara bort.

Det är väl självklart att för att ha en organisation/församling så måste man ha regler för hur man ska bete sig och agera inom organisationen?

Hur menar du att t.ex. FN skulle överleva utan tydliga direktiv som gäller? Tänk om det var fritt att välja vad FN betyder som organisation, och människor skulle bestämma själva vilka regler som gäller, då skulle väl inte FN överleva så länge, eller har jag fel? Ska man upphäva FN:s alla stadgar bara för att tillfredsställa din vilja att "moderFN:s order inte ska gälla?

Citat:
----

PS, nej jag är inte avfälling. Har aldrig varit i en JV lokal. Har däremot fått lite undervisning i några veckor av några vittnen. De var trevliga och sympatiska människor.

Jo jag har förstått det, så därför kan du inte vara en avfälling i dess rätta bemärkelse.

Tycker du att du kan ha den rätta förståelsen av vad Jehovas vittnen står för och tror på utan att ha besökt deras lokal för Guds-tillbedjan?
Citera
2015-06-17, 15:00
Medlem
Citat:
Korkad är den som inte inser att det är ett personligt beslut där man ska väga in nyttan med högre utbildning och vilka val som helst i livet. Det handlar inte bara om "högre utbildning" utan om allt som kan distrahera en kristen att fullgöra sin plikt att lyda Guds ord, som bland annat innebär att vittna för andra människor.

Det är alltså inte den "högre utbildningen" per se som är problematisk, utan den tid som utbildningen tar i anspråk, varningar i andra områden finns, t.ex. att bli uppslukad av sport, TV och annat.

Så dina antydningar om att Jv är dumma i huvudet och är obildade bara för att man varnar för "högre utbildning" är bara löjligt, något som du har tagit efter avfällingars argument.

Som sagt, det finns många Jehovas vittnen som väldigt högutbildade, så du har fel i detta fallet, fastän du "faktiskt oftast har rätt".

Nope, jag anser inte JV dumma i huvudet. Tvärt om finner jag dem intelligenta och sympatiska. Om du vill smickra dig så anser jag det om dig också.

Men jag anser att ni tyvärr inte utnyttjar detta genom att göra det bästa ni kan i utbildningsväg. Det ÄR tragiskt när högintelligenta människor utan psykiska problem står och byter bildäck. (själv har jag ingen avslutad högskoleutbildning heller f ö)

Jaså, finns det "många" JV som är "väldigt högutbildade"?
Jag vet det finns de som konverterat EFTER de läst färdigt sin utbildning.
Men det är ju inte det vi diskuterar i denna tråd.

Själv hade jag sett det som pinsamt om jag läst färdigt t.ex. en ingenjörsutbildning och sen konverterat och rått mina barn att "tjäna Gud" istället för att utbilda sig.

Med det sagt så KAN jag se det som sympatiskt att inte vara alltför äregirig i att söka höga utbildningar eftersom det faktiskt GÖR folk styva i korken. Men som sagt, tiderna förändras. Nu för tiden behöver man ofta en högskoleutbildning. De äldste borde uppmuntra en ödmjuk utbildningssträvan istället för att göra vad man kan för att trycka ner det.
Citera
2015-06-17, 15:08
Medlem
Citat:

Nej, hur kan du tro det? Du ignorerar människans benägenhet att förvränga saker och ting sin egen fördel:

"detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Så du anser att JVs styrande kommitté är typ Guds ställföreträdare på jorden och de enda som kan tolka Bibeln korrekt? Jämförbara med Petrus och Paulus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in