2015-06-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tycke iaf det är sorgligt att man avråder från högre utbildning.
I dagens samhälle är det svårt att få ett jobb. Att då högintelligenta JV ska ägna sig åt hantverk, städning och liknande är tråkigt.
Vem gör föreningens bokföring t.ex.? Är det kanske nån med ekonomiutbildning, eller drivs vederbörande av "helig ande"?

"Där två eller fler samlas i mitt namn är jag mitt ibland dem", är ett sätt att lösa det.

Man ska inte lagra erfarenheter eller kunskap i hjärnan av samma anledning som man inte ska samla på sig andra rikedomar: att det är väldigt lätt att bli högmodig och nöjd, börja tro på den värdsliga kunskap/rikedom man har istället för Gud, och sluta utvecklas andligt. Vi är onda och låter vår hjärna hålla anden fången. Ju dummare man är desto lyckligare är man, det är bara att kolla på CP-skadade och mongoloider.

Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Allt sådant jagar hedningarna efter. Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. -- Matt 6:31-33
Citera
2015-06-17, 13:14
Medlem
Citat:
Hmm, jo jag kan försöka tagga ner min högfärd.

Men grejen är att jag faktiskt oftast har rätt.

Jag med

Citat:
Man hoppar inte av från katolicismen. Man slutar gå dit, helt enkelt.
Jag vidhåller att man kan se hur pass sektaktigt något är genom att se till antalet som blir exkommunicerade.

Då är alltså Katolska Kyrkan en sekt?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...atholic_Church

Eller hur många menar du måste bli exkommunicerade innan det blir en sekt?

Citat:
Scientologirörelsen - väldigt många (jag har faktiskt rätt mycket kunskap om denna rörelse...)
JV - Tja, vad säger du? Ett par procent årligen sa användaren uhjs.
Katolska kyrkan - "very rarely" (http://www.catholicherald.co.uk/feat...han-you-think/) Och den som blir exkommunicerad kan fortfarande tala med andra katoliker och bör även gå på mässor.

Jag har faktiskt aldrig hört talats om någon som blivit utesluten från någon av de mer "mainstream" protestantiska rörelserna. (dvs INTE nån jäkla knutby-sekt)
Men du får gärna visa mig att jag har fel. Senast det hände i Sverige måste ha varit över 100 år sedan, skulle JAG gissa...

Den protestantiska schismen tror jag inte heller kallades för att "avfalla".
Alltså, du jämför hela tiden äpplen och päron.
Det måste vara svårt för dig att hitta ett sätt att bortförklara JVs bortskjutningsprocess. Jämför du det verkligen med reformationen på 1500-talet?

Jag blir bara glad och mer övertygad när du talar om att bara Jehovas vittnen praktiserar att "stöta ut skyldiga", "Rensa bort den gamla surdegen", att "inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller", att "Göra sig av med den som är ond", att "betrakta en broder som en hedning/tullindrivare", att "inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen" (1 Kor kapitel 5, Matteus 18:15-17, 2 Joh 10)

Så tack för att du bekräftar att det bara är Jehovas vittnen som följer bibeln
Citera
2015-06-17, 13:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag blir bara glad och mer övertygad när du talar om att bara Jehovas vittnen praktiserar att "stöta ut skyldiga", "Rensa bort den gamla surdegen", att "inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller", att "Göra sig av med den som är ond", att "betrakta en broder som en hedning/tullindrivare", att "inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen" (1 Kor kapitel 5, Matteus 18:15-17, 2 Joh 10)

Citat:

Du menar väl: "Följer SIN bibeltolkning".
Citera
2015-06-17, 13:26
Medlem
Citat:
Jag vet inte, om jag ska tacka folk för svar blir det en väldig massa tackande.
Detta är väl inte DIN personliga tråd där just du behöver bli tackad för dina inlägg.

Men sluta nu, vanlig hövlighet är väl aldrig fel?
Citera
2015-06-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du menar väl: "Följer SIN bibeltolkning".

Förklara gärna DIN bibeltolkning i nämnda skriftställen (kommer aldrig att ske).
Citera
2015-06-17, 13:35
Medlem
Citat:
Jag med

Då är alltså Katolska Kyrkan en sekt?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...atholic_Church

Eller hur många menar du måste bli exkommunicerade innan det blir en sekt?

Ett karaktärdrag för en sekt är just det exklusiva medlemskapet, det som måste förtjänas och som kan fråntas individen.
En katolik kan tro vad fan som helst utan att bli utesluten/exkommunicerad ur katolska kyrkan..och han/hon kan leva hur vidlyftigt som helst utan att bli förskjuten av familj och vänner. Det är en enorm skillnad.
Citera
2015-06-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Förbudet bygger dock i grunden på blodsmystiken från GT, inte på något resonemang om att man dödar andra människor. Man kan ju ställa flera frågor med anledning av detta:

1. Varför förbjuder judendomen inte blodtransfusioner?

2. Det nya förbundet innebär ju att många av påbuden i GT - som t.ex. de om omskärelse och renhetslagarna - inte längre gäller för kristna. Varför ska förbudet mot att befatta sig med blod särbehandlas, och dessutom tolkas hårdare än vad judarna gör?

3. Förbudet handlar om att förtära blod eller kött som innehåller blod. Blodtransfusioner fanns ju inte på GT:s tid.

Än konstigare blir det när man begrundar att JV införde förbudet mot blodtransfusioner ganska sent, först 1945. Det handlar alltså om en innovativ nytolkning av den egna läran, med tveksamt stöd i Bibeln.

Detta sagt, så kan JV naturligtvis ha vilka regler man vill så länge man inte skadar andra människor. Reglerna behöver inte ha stöd vare sig i Bibeln eller i rationella argument.

Dock tycker jag inte att det är orimligt att man i vissa fall ger transfusioner till barn mot föräldrarnas vilja. En vuxen kan kanske välja att offra sitt liv för en religiös princip, men ett barn ska aldrig behöva göra det valet.

Intressant nog så valde man att inför blodförbudet precis efter krigsslutet......det hade nog inte varit så populärt om man kommit med detta under pågående krig med ständiga bombanfall.

Det var Nathan Knorr som införde förbudet. Hans företrädare Rutherford genomgick några canceroperationer, och behövde sannolikt stora mängder blod i samband med dessa. Så på hans tid var det bara vaccinationsförbud som gällde.
Citera
2015-06-17, 13:47
Medlem
Citat:
Man måste nog vara lite korkad om man inte inser att texten i spoilertaggen VARNAR för en högre utbildning med den lite fyndiga varningen: Vissa sidor av den traditionella akademiska utbildningen lägger tonvikten på utvecklandet av intellektuella förmågor och inte på yrkesteoretiska kunskaper. Därför kan en person, även sedan han en längre tid har ägnat sig åt sådana studier, finna att han saknar de yrkeskunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Och sen längst ner: Om en kristen funderar på att vidareutbilda sig, gör han väl i att rannsaka sitt eget motiv för att försäkra sig om att han inte drivs av själviska, materialistiska intressen.

Visst är det inte förbjudet, per se.
Liksom att det inte är förbjudet att dyka upp till en bröllop i bikini.

Jag tycke iaf det är sorgligt att man avråder från högre utbildning.
I dagens samhälle är det svårt att få ett jobb. Att då högintelligenta JV ska ägna sig åt hantverk, städning och liknande är tråkigt.
Vem gör föreningens bokföring t.ex.? Är det kanske nån med ekonomiutbildning, eller drivs vederbörande av "helig ande"?

Korkad är den som inte inser att det är ett personligt beslut där man ska väga in nyttan med högre utbildning och vilka val som helst i livet. Det handlar inte bara om "högre utbildning" utan om allt som kan distrahera en kristen att fullgöra sin plikt att lyda Guds ord, som bland annat innebär att vittna för andra människor.

Det är alltså inte den "högre utbildningen" per se som är problematisk, utan den tid som utbildningen tar i anspråk, varningar i andra områden finns, t.ex. att bli uppslukad av sport, TV och annat.

Så dina antydningar om att Jv är dumma i huvudet och är obildade bara för att man varnar för "högre utbildning" är bara löjligt, något som du har tagit efter avfällingars argument.

Som sagt, det finns många Jehovas vittnen som väldigt högutbildade, så du har fel i detta fallet, fastän du "faktiskt oftast har rätt".
Citera
2015-06-17, 13:59
Medlem
Citat:
Men sluta nu, vanlig hövlighet är väl aldrig fel?

Jag uppskattar faktiskt väldigt mycket tråden med alla vettiga inlägg, inklusive dina och gredelins, och jag har fått bättre koll på JV. Jag läste igenom nästan hela en natt när jag var påtänd. Synd att det är kunskap som jag inte kan använda eftersom de kloka och lärda inte har någon plats i himlen.
Citera
2015-06-17, 14:04
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Korkad är den som inte inser att det är ett personligt beslut där man ska väga in nyttan med högre utbildning och vilka val som helst i livet. Det handlar inte bara om "högre utbildning" utan om allt som kan distrahera en kristen att fullgöra sin plikt att lyda Guds ord, som bland annat innebär att vittna för andra människor.

Det är alltså inte den "högre utbildningen" per se som är problematisk, utan den tid som utbildningen tar i anspråk, varningar i andra områden finns, t.ex. att bli uppslukad av sport, TV och annat.

Så dina antydningar om att Jv är dumma i huvudet och är obildade bara för att man varnar för "högre utbildning" är bara löjligt, något som du har tagit efter avfällingars argument.

Som sagt, det finns många Jehovas vittnen som väldigt högutbildade, så du har fel i detta fallet, fastän du "faktiskt oftast har rätt".

Fast kom igen. Högre utbildning gör att man blir mer kritisk. Klart det finns mindre begåvade som är har hög utbildning, men det är för mig obegripligt att man kan tro på tomtar och troll om man har något högre än en gymnasieutbildning. På samma sätt är det obegripligt att ni inte ser att JV följer sekt-hjärntvätt-isolering-Handboken till fullo. Era unga på 90-talet gick ju inte ens gymnasium utan uppmuntrades till att bli pionjärer istället. Kanske ett städjobb.

Med handen på hjärtat ttsp, hur många högutbildade känner du egentligen i din egna församling?
Citera
2015-06-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Jag uppskattar faktiskt väldigt mycket tråden med alla vettiga inlägg, inklusive dina och gredelins, och jag har fått bättre koll på JV. Jag läste igenom nästan hela en natt när jag var påtänd. Synd att det är kunskap som jag inte kan använda eftersom de kloka och lärda inte har någon plats i himlen.
Inte många kloka och lärda är utvalda. Till att tjänstgöra med en andlig gåva. Ändå är de flesta troende förståndiga kristna. Så det handlar bara om dina fördomar, feltolkningar och missuppfattningar.
Citera
2015-06-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Inte många kloka och lärda är utvalda. Till att tjänstgöra med en andlig gåva. Ändå är de flesta troende förståndiga kristna. Så det handlar bara om dina fördomar, feltolkningar och missuppfattningar.

Grattis till inlägg 3333.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in