2015-06-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, jag trodde du var en av dom som attackerar och sedan flyr undan.

Ok, men jag tycker det finns värre inlägg att oroa sig för, t.ex. one-liners som bara har syfte att irritera och reta upp folk. Så vad är det som är så hemskt att folk tackar andra för inlägg? Är jag i twilight zone där goda gärningar straffas och onda gärningar belönas?

Jag läste inte hela tråden, vad kom moderatorerna på FB fram till, är det ett regelbrott att tacka andra människor?

Jag kan förstå principen, att det inte är bra för debatten att vissa håller varandra om ryggen, och tackar och fryser ut andra inlägg. Detta är för mig inte obekant, jag har känt denna "utfrysning" från Ex-Jv. Men du har ju ingen som helst koppling till mig, jag kan inte se att ett tack från dig är att bryta mot reglerna.

Jag vet inte, om jag ska tacka folk för svar blir det en väldig massa tackande.
Detta är väl inte DIN personliga tråd där just du behöver bli tackad för dina inlägg.
Citera
2015-06-17, 09:36
Medlem
Citat:

Det står ju tydligt att detta är ett personligt val:

Det handlar inte om att vara sämre eller bättre, utan om att koncentrera sig på vad som är det viktigaste. Jag förstår att du inte tror på en uppståndelse, du tror inte på en Gud, men för Jehovas vittnen som tror, så är detta viktigt. Och det är viktigare att ha en bra relation med Gud än att ha en hög utbildning, det är det Jv:s litteratur talar om.

Man måste nog vara lite korkad om man inte inser att texten i spoilertaggen VARNAR för en högre utbildning med den lite fyndiga varningen: Vissa sidor av den traditionella akademiska utbildningen lägger tonvikten på utvecklandet av intellektuella förmågor och inte på yrkesteoretiska kunskaper. Därför kan en person, även sedan han en längre tid har ägnat sig åt sådana studier, finna att han saknar de yrkeskunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Och sen längst ner: Om en kristen funderar på att vidareutbilda sig, gör han väl i att rannsaka sitt eget motiv för att försäkra sig om att han inte drivs av själviska, materialistiska intressen.

Visst är det inte förbjudet, per se.
Liksom att det inte är förbjudet att dyka upp till en bröllop i bikini.

Jag tycke iaf det är sorgligt att man avråder från högre utbildning.
I dagens samhälle är det svårt att få ett jobb. Att då högintelligenta JV ska ägna sig åt hantverk, städning och liknande är tråkigt.
Vem gör föreningens bokföring t.ex.? Är det kanske nån med ekonomiutbildning, eller drivs vederbörande av "helig ande"?
Citera
2015-06-17, 09:52
Medlem
Citat:
Jag kan förstå principen, att det inte är bra för debatten att vissa håller varandra om ryggen, och tackar och fryser ut andra inlägg. Detta är för mig inte obekant, jag har känt denna "utfrysning" från Ex-Jv. Men du har ju ingen som helst koppling till mig, jag kan inte se att ett tack från dig är att bryta mot reglerna.

Och som jag har sagt, det finns många Jv som valt en högre utbildning. Det finns forskare som är Jehovas vittnen. Jag förstår inte varför du har en så svart/vit syn på just Jehovas vittnen.

Nu är det ju i ärlighetens namn JV som står för utfrysningen här på fb, med ttsp i främsta ledet.

Han vägrar tex totalt att svara på mina frågor, samtidigt som han tjatar på andra om att svara på hans frågor.
Och att sätta folk på ignorelistan är väl fullt jämförbart med mobbing? Dvs typiskt JV-beteende.

Det finns JV som har högre utbildning, ja. Dessa har ofta blivit ifrågasatta, och sedda över axeln i församlingen.
Och vi ska ju inte glömma den styrande kretsmedlem som höll ett tal där han sa att "högre studier var ungefär som att skjuta sig i huvudet, man kan överleva". Så organisationens syn på sådana studier är väl ganska klar.
Citera
2015-06-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nu är det ju i ärlighetens namn JV som står för utfrysningen här på fb, med ttsp i främsta ledet.

Han vägrar tex totalt att svara på mina frågor, samtidigt som han tjatar på andra om att svara på hans frågor.
Och att sätta folk på ignorelistan är väl fullt jämförbart med mobbing? Dvs typiskt JV-beteende.

Det finns JV som har högre utbildning, ja. Dessa har ofta blivit ifrågasatta, och sedda över axeln i församlingen.
Och vi ska ju inte glömma den styrande kretsmedlem som höll ett tal där han sa att "högre studier var ungefär som att skjuta sig i huvudet, man kan överleva". Så organisationens syn på sådana studier är väl ganska klar.

ttsp använder ett customscript så han ska slippa se användare som dig....

Det kanske därför ser lite tomt ut på hans skärm om det bara är jag och han som konverserar.
Citera
2015-06-17, 10:26
Medlem
Citat:
Jag blev glad att du konstaterade att jwfacts.com "var för hätsk och partiskt negativ", detta är inget undantag kan jag lova. Tor du att dom "avhoppare"/ avfällingar som skriver här plötsligt blir objektiva?

Suck, det kommer du alltid fram till oavsett vad jag eller något annat Jv säger, eller hur? Hur kommer det sig? Kan det vara för att du har en förutfattad mening, att du redan har dömt Jv som en sekt oavsett vad man säger?

Och som jag har sagt, det finns många Jv som valt en högre utbildning. Det finns forskare som är Jehovas vittnen. Jag förstår inte varför du har en så svart/vit syn på just Jehovas vittnen.

Du kan säga vad du vill, men kommer aldrig ifrån att organisation går före bibeln.

Annars hade ju en församling kunnat vara SJÄLVSTÄNDIG. Finns ingen anledning att ta order från moderkyrkan, eller hur?
HUR LEVDE DE TIDIGA KRISTNA?
Jo de levde i separata grupper. Visst fick de råd från t.ex. Paulus men som du kan läsa i Bibeln så föredrog vissa Paulus och andra Simon, etc.

Om Bibeln är logisk så kan vem som helst tolka den på samma sätt.
Men så är det ju inte i JV. Det är alltid moderkyrkans orders som gäller.
Detta kan du aldrig förklara bort.
----

PS, nej jag är inte avfälling. Har aldrig varit i en JV lokal. Har däremot fått lite undervisning i några veckor av några vittnen. De var trevliga och sympatiska människor.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-17 kl. 10:47.
Citera
2015-06-17, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du menar såna som först hävar ur sig pseudo-vetenskapligt och pseudo-filosofisk trams, för sen att leka struts när kritik av detta manifesterar sig?

Visst är det hemsk att denna typ av debattörer finns.
Citera
2015-06-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
ttsp använder ett customscript så han ska slippa se användare som dig....

Det kanske därför ser lite tomt ut på hans skärm om det bara är jag och han som konverserar.

Jag vet, ändå har han mage att säga att han har känt av utfrysning här från vissa.
Citera
2015-06-17, 11:33
Medlem
Citat:

Ok, men jag tycker det finns värre inlägg att oroa sig för, t.ex. one-liners som bara har syfte att irritera och reta upp folk. Så vad är det som är så hemskt att folk tackar andra för inlägg? Är jag i twilight zone där goda gärningar straffas och onda gärningar belönas?

Jag läste inte hela tråden, vad kom moderatorerna på FB fram till, är det ett regelbrott att tacka andra människor?

Men hur kan du komma fram till denna slutsats?

Det står ju tydligt att detta är ett personligt val:

Det handlar inte om att vara sämre eller bättre, utan om att koncentrera sig på vad som är det viktigaste. Jag förstår att du inte tror på en uppståndelse, du tror inte på en Gud, men för Jehovas vittnen som tror, så är detta viktigt. Och det är viktigare att ha en bra relation med Gud än att ha en hög utbildning, det är det Jv:s litteratur talar om.

Men avfällingar förvränger detta, och förmodligen har du läst avfällingars hemsidor och uppfattningar, så att du har samma uppfattning, men det är helt enkelt falskt och felaktigt.

Du själv avgör om du vill lyssna till det ena eller andra lägret, vilket läger är det mest trovärdiga? Jehovas vittnen är för det mesta inte representerade på Flashback, utan avhoppare/ avfällingar sätter agendan. Är du villig att dansa efter andras pipor eller dra egna slutsatser?

Jag blev glad att du konstaterade att jwfacts.com "var för hätsk och partiskt negativ", detta är inget undantag kan jag lova. Tor du att dom "avhoppare"/ avfällingar som skriver här plötsligt blir objektiva?

Suck, det kommer du alltid fram till oavsett vad jag eller något annat Jv säger, eller hur? Hur kommer det sig? Kan det vara för att du har en förutfattad mening, att du redan har dömt Jv som en sekt oavsett vad man säger?

Men är inte du en av dom som tycker att mormonkyrkan är en sekt? Det tycker i alla fall många här på Flashback.

Faktum är att synen på utbildning blivit striktare de senaste åren. Nu kan t o m en äldste som har barn som läser vida bli avsatt p g a detta. I synnerhet om barnen bor kvar hemma. Han anses inte som ett föredöme om han låter barnen studera , i synnerhet inte om de bor under samma tak.

Mormonismen anses vara en sekt, dock inte en destruktiv sekt som JV. Skillnaden är bl a p g a synen på utbildning och ekonome. Tittar du i USA så är mormonerna bland de samfund där medlemmarna är rikat, JVs medlemmar är fattigt, faktiskt fattigare en rent "svarta" kyrkor.
Citera
2015-06-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det är en sak vad som står och en sak vilken typ av påtryckning man har. Ni kommer då alltid kunna säga att det är okej med utbildning -om man vill. Så är det med allt som era avfällingar/avhoppare säger. De är ju bara arga och försöker snacka skit om er. Såklart. Er förståelse för dem är noll. Många av dessa människor har gått igenom väldigt mycket pågrund av JV. Många har vuxit upp under tvång för att sedan bli utfrysta. Men för er är det bara hittepå från arga avhoppare. Det är fantastiskt underhållande att ni tycker det. Ännu mer sjukt är att du inte har förståelse för hur det kan gå för unga människor som växer upp hos er. Utan allt är en lögn. Er organisation är fläckfri. Såklart.

Ska vi spela upp Gerrit "Hål-i-huvet" Lösch?https://youtu.be/GJh4qvmxyHY

Jag tror även Tony "Tightpants" har sagt nåt lika begåvat om utbildning........att de bästa universiteten är de farligaste för tron.

Ja, det är kul med tvånget att alltid framställa organisationen som så god...och nej, det är inga förbud, bara rekommendationer.
Därför är det så tydligt när man följer en tråd som denna....när ett antal områden avhandlas är mönstret alltid detsamma. Utomstående ljuger alltid.......men ingen kan nog missförstå vad Gerrit Lösch säger.....

Det värsta är att folk applåderar honom entusiastiskt.
Senast redigerad av ujhs 2015-06-17 kl. 11:43. Anledning: tillägg
Citera
2015-06-17, 11:46
Medlem
Citat:
Du kan säga vad du vill, men kommer aldrig ifrån att organisation går före bibeln.

Annars hade ju en församling kunnat vara SJÄLVSTÄNDIG. Finns ingen anledning att ta order från moderkyrkan, eller hur?
HUR LEVDE DE TIDIGA KRISTNA?
Jo de levde i separata grupper. Visst fick de råd från t.ex. Paulus men som du kan läsa i Bibeln så föredrog vissa Paulus och andra Simon, etc.

Om Bibeln är logisk så kan vem som helst tolka den på samma sätt.
Men så är det ju inte i JV. Det är alltid moderkyrkans orders som gäller.
Detta kan du aldrig förklara bort.
----

PS, nej jag är inte avfälling. Har aldrig varit i en JV lokal. Har däremot fått lite undervisning i några veckor av några vittnen. De var trevliga och sympatiska människor.

FAst...varje församling är självständig.....inte i teologiskt avseende, men i juridiskt. Skulle det hända något på lokal nivå kan organisationen alltid två sina händer. Lokala äldste fattar inte hur illa de kan råka ut om nåt skulle hända. I synnerhet nu när det inte finns något avdelningskontor i Sverige.
Citera
2015-06-17, 11:52
Medlem
Citat:
Man måste nog vara lite korkad om man inte inser att texten i spoilertaggen VARNAR för en högre utbildning med den lite fyndiga varningen: Vissa sidor av den traditionella akademiska utbildningen lägger tonvikten på utvecklandet av intellektuella förmågor och inte på yrkesteoretiska kunskaper. Därför kan en person, även sedan han en längre tid har ägnat sig åt sådana studier, finna att han saknar de yrkeskunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Och sen längst ner: Om en kristen funderar på att vidareutbilda sig, gör han väl i att rannsaka sitt eget motiv för att försäkra sig om att han inte drivs av själviska, materialistiska intressen.

Visst är det inte förbjudet, per se.
Liksom att det inte är förbjudet att dyka upp till en bröllop i bikini.

Jag tycke iaf det är sorgligt att man avråder från högre utbildning.
I dagens samhälle är det svårt att få ett jobb. Att då högintelligenta JV ska ägna sig åt hantverk, städning och liknande är tråkigt.
Vem gör föreningens bokföring t.ex.? Är det kanske nån med ekonomiutbildning, eller drivs vederbörande av "helig ande"?

Detta är ett stående skämt bland avhoppare......JV är en organisation där städare telefonförsäljare och vaktmätare styr allt från ekonomi till själavård. Tänker man efter litet grand så sätter detta tydliga spår på församlingarna och organisationen.

Räkenskapstjänaren brukar absolut inte vara civilekonom, det är ofta nån som har en liten firma, typ städbolag.
Citera
2015-06-17, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Du vet att vi kan ju ha "demonska krafter" som påverkar honom och hans tro negativt. Eller också vet vi för mycket från insidan.

Men det är OK......han gör bort sig så bra ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in