Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag tyckte det var bra svar du gav, jag funderar fortfarande på dem.
Du vet, min hjärna är alltid igång, tills den kommit fram till något bra.
Ok, jag trodde du var en av dom som attackerar och sedan flyr undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Och nej, man bör inte på flashback endast skriva "tack för svaret".
Finns en tråd om det nyligen:
(FB) Inlägg som bara innehåller tack
Ok, men jag tycker det finns värre inlägg att oroa sig för, t.ex. one-liners som bara har syfte att irritera och reta upp folk. Så vad är det som är så hemskt att folk tackar andra för inlägg? Är jag i twilight zone där goda gärningar straffas och onda gärningar belönas?
Jag läste inte hela tråden, vad kom moderatorerna på FB fram till, är det ett regelbrott att tacka andra människor?
Jag kan förstå principen, att det inte är bra för debatten att vissa håller varandra om ryggen, och tackar och fryser ut andra inlägg. Detta är för mig inte obekant, jag har känt denna "utfrysning" från Ex-Jv. Men du har ju ingen som helst koppling till mig, jag kan inte se att ett tack från dig är att bryta mot reglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Eftersom du frågar så ska jag svara.
Du har visat för mig att JV inte är FÖRBJUDNA att skaffa sig högre utbildning. Det stämmer.
Däremot har du ju själv visat att rörelsen AVREKOMMENDERAR att läsa på universitet, såvida inte personen behöver göra det av t.ex. ekonomiska skäl.
Så även om man får skaffa sig en högre utbildning, så BÖR man låta bli om man kan.
Och detta "bör" är MYCKET STARKT i en sluten grupp. Det vet du nog själv.
Men hur kan du komma fram till denna slutsats?
Det står ju tydligt att detta är
ett personligt val:
Citat:
Ett personligt val
De kristna i vår tid har skiftande bakgrund i fråga om utbildning, alldeles som det var under det första århundradet. Ungdomar som avslutar sin obligatoriska skolutbildning kan under sina föräldrars ledning välja att skaffa sig någon form av vidareutbildning. På samma sätt kan vuxna som anser sig behöva förbättra sin ekonomiska situation för att kunna försörja sina familjer betrakta vidareutbildning som ett alternativ för att nå detta mål. Vissa sidor av den traditionella akademiska utbildningen lägger tonvikten på utvecklandet av intellektuella förmågor och inte på yrkesteoretiska kunskaper. Därför kan en person, även sedan han en längre tid har ägnat sig åt sådana studier, finna att han saknar de yrkeskunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden. För att lättare kunna fylla kraven på arbetsmarknaden väljer en del därför yrkesinriktade program i gymnasieskolan eller studier vid tekniska skolor.
Se Vakttornet för 1 november 1992, sidorna 10–21, och broschyren Jehovas vittnen och utbildning, båda utgivna av Sällskapet Vakttornet, om du vill ha mer detaljerade upplysningar i detta ämne.
Under alla omständigheter är valet av utbildning personligt. De kristna bör inte kritisera eller döma varandra i denna fråga. Jakob skrev: ”Vem är du, att du dömer din nästa?” (Jakob 4:12) Om en kristen funderar på att vidareutbilda sig, gör han väl i att rannsaka sitt eget motiv för att försäkra sig om att han inte drivs av själviska, materialistiska intressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Min egen syn på detta är att det är tråkigt. Jag tror inte att en person blir sämre om hen t.ex. läser till ekonom eller ingenjör. Tvärtom!
De mest respekterade troende människor är de med högst utbildning, såsom vetenskapsmän eller läkare.
De som inte har någon utbildning alls kan ju tro på jultomten, liksom. Vem bryr sig.
Jag kan förstå att det finns ett gott skäl bakom denna avrekommendation. Nämligen att man inte ska bli högfärdig eller riskera få en massa "dåliga" influenser.
Men seriöst... vi lever i 2015! Universitetsvärlden är inte en elitisk grupp.
Det handlar inte om att vara sämre eller bättre, utan om att koncentrera sig på vad som är det viktigaste. Jag förstår att du inte tror på en uppståndelse, du tror inte på en Gud, men för Jehovas vittnen som tror, så är detta viktigt. Och det är viktigare att ha en bra relation med Gud än att ha en hög utbildning, det är det Jv:s litteratur talar om.
Men avfällingar förvränger detta, och förmodligen har du läst avfällingars hemsidor och uppfattningar, så att du har samma uppfattning, men det är helt enkelt falskt och felaktigt.
Du själv avgör om du vill lyssna till det ena eller andra lägret, vilket läger är det mest trovärdiga? Jehovas vittnen är för det mesta inte representerade på Flashback, utan avhoppare/ avfällingar sätter agendan. Är du villig att dansa efter andras pipor eller dra egna slutsatser?
Jag blev glad att du konstaterade att jwfacts.com "var för hätsk och partiskt negativ", detta är inget undantag kan jag lova. Tor du att dom "avhoppare"/ avfällingar som skriver här plötsligt blir objektiva?
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
I grunden handlar det återigen om SAMMA SAK som återkommer i denna diskussion igen och igen: rörelsen vill inte riskera förlora kontroll över sina medlemmar.
Detta gör att man glider mot att vare en SEKT.
Suck, det kommer du alltid fram till oavsett vad jag eller något annat Jv säger, eller hur? Hur kommer det sig? Kan det vara för att du har en förutfattad mening, att du redan har dömt Jv som en sekt oavsett vad man säger?
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jämför med mormonkyrkan. De uppmuntrar till högre utbildning, och deras medlemmar lämnar inte den påhittade rörelsen för det.
Men är inte du en av dom som tycker att mormonkyrkan är en sekt? Det tycker i alla fall många här på Flashback.
Och som jag har sagt, det finns många Jv som valt en högre utbildning. Det finns forskare som är Jehovas vittnen. Jag förstår inte varför du har en så svart/vit syn på just Jehovas vittnen.