Citat:
Som jag förklarade avslutade jag aldrig vår diskussion. Jag skrev:
Det betyder att jag inte längre har någon ork eller lust att göra båda sakerna tillsammans.
Du kallar det för belägg men samtidigt citerar du ingenting därifrån. Det har givetvis sin naturliga förklaring. Låt mig påminna dig om vad du skrev tidigare:
Du hakade på det som avfallit skrev. På webbplatsen du hänvisar mig till dyker inget förbud mot skägg upp i litteraturen från 70-talet som det citeras ur:
Då är det alltså Watchtower 01/03 1973 du syftar på. Där framgår det överhuvudtaget inget förbud mot skägg. Se ovanstående citat.
Kontrollera gärna detta och återkom med dina fynd.
Jag har inte påstått att de inte lär ut om dömandet av människorna i den stora vedermödan. Däremot ville jag ha belägg för det, vilket jag till slut fick.
Ett fel är att du exkluderar kriget vid Harmageddon ur den stora vedermödan. Därmed blir även din uppfattning om när Jehovas vittnen angrips fel.
Det var på grund av din sammanfattning av vad Jehovas vittnen tror kommer att hända under den stora vedermödan och tusenåriga riket. Däri ingick inte dömandet av människorna i det tusenåriga riket trots att det är ett av dess huvudsakliga syften. Det kallas till och med för domens dag även av Jehovas vittnen, därav hänvisningen till Watchtower Online Library. Mina övriga hänvisningar är till för att belysa att det inte heller är främmande inom kristendomen överlag.
Jag ser inte hur passagen lämnar utrymme åt att det rör sig om händelser som ska inträffa långt senare. Som sagt beror det på att Jesus ankomst är i direkt anknytning till det som nämns om tempelbyggnaderna och Judeen.
Det betyder att jag inte längre har någon ork eller lust att göra båda sakerna tillsammans.
Du kallar det för belägg men samtidigt citerar du ingenting därifrån. Det har givetvis sin naturliga förklaring. Låt mig påminna dig om vad du skrev tidigare:
Du hakade på det som avfallit skrev. På webbplatsen du hänvisar mig till dyker inget förbud mot skägg upp i litteraturen från 70-talet som det citeras ur:
But more helpful than a specific rule in this regard will be application of the principle behind the Biblical statement quoted above: “‘Conscience,’ I say, not your own, but that of the other person.”
The same counsel applies when it comes to wearing beards or certain articles of clothing. In some locations people still view beards as identifying rebellious elements in society. (Awake! 22/04 1979, s. 27-28)
Extreme hair styles can easily lead one into a trap of the Devil also, and cause others to stumble. For example, a young man in the United States was making fine progress in his study of the Bible, and he was moved to share with an experienced Witness in preaching to others about the good things he was learning from the Bible. From early youth he had let his beard grow, and since some in the business community wore beards, he felt that his wearing one in preaching to others would be acceptable generally. But in speaking to a lady he was unable to do more than introduce himself, when she said: "I'm sorry, young man, I do not want to become involved in student revolt." No amount of explanation after this sufficed to clear up the misimpression. After the conversation ended with the closing of the door, he asked the experienced Witness what had happened. He was invited to consider his appearance in relation to what he claimed to be, a servant of God. Not wanting to be responsible for even one person's being stumbled so as to miss the way to everlasting life, this new Kingdom publisher shaved off his beard. Would you be willing to do the same or to make similar adjustments if your appearance gave the wrong impression in a certain community? (Watchtower 15/08 1975, s. 500-501)
Suppose that you, as a man, lived in Israelite times, under the Law, and did not like a beard. Perhaps you liked the way Egyptians looked, clean shaven. What would you do? Would you exercise your personal right to shave? No, for you would not have such a right. You would have to wear a beard, because the Law commanded all males: “You must not cut your sidelocks short around, and you must not destroy the extremity of your beard.” (Watchtower 01/03 1973, s. 139-140)
Då är det alltså Watchtower 01/03 1973 du syftar på. Där framgår det överhuvudtaget inget förbud mot skägg. Se ovanstående citat.
Kontrollera gärna detta och återkom med dina fynd.
Jag har inte påstått att de inte lär ut om dömandet av människorna i den stora vedermödan. Däremot ville jag ha belägg för det, vilket jag till slut fick.
Ett fel är att du exkluderar kriget vid Harmageddon ur den stora vedermödan. Därmed blir även din uppfattning om när Jehovas vittnen angrips fel.
Det var på grund av din sammanfattning av vad Jehovas vittnen tror kommer att hända under den stora vedermödan och tusenåriga riket. Däri ingick inte dömandet av människorna i det tusenåriga riket trots att det är ett av dess huvudsakliga syften. Det kallas till och med för domens dag även av Jehovas vittnen, därav hänvisningen till Watchtower Online Library. Mina övriga hänvisningar är till för att belysa att det inte heller är främmande inom kristendomen överlag.
Jag ser inte hur passagen lämnar utrymme åt att det rör sig om händelser som ska inträffa långt senare. Som sagt beror det på att Jesus ankomst är i direkt anknytning till det som nämns om tempelbyggnaderna och Judeen.
Kontrollera???? Jag är ännu inte semildement. Jag kan säga att jag aldrig såg skägg eller mustash från 1971 fram till 1985 bland JV. En man från Polen fick behålla sin mustasch när han kom 1985.....eller möjligen 1984. Litteratursäkningar ids jag inte göra åt dig. Jag skiter ett stort stycke i om du tror på inside information eller inte.
..