2015-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK, nu blir jag jättenyfiken....på vilket område har jag varit oärlig eller förvrängt saker? By the way....var det inte nån som sa att kvinnor håller i möten och håller tal......jag tycker mig minnas något sådant! :-P

T.ex. i detta inlägg är du oärlig och förvränger, jag har inte sagt att kvinnor håller i möten och håller tal på det sättet som män gör.
Citera
2015-01-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. i detta inlägg är du oärlig och förvränger, jag har inte sagt att kvinnor håller i möten och håller tal på det sättet som män gör.

Backa och titta igen.......du påstod att kvinnor håller tal.........när de håller riggade dialoger....dessa är riggade av just den anledningen att inte kvinnor får hålla tal, för då räknas det som om de undervisar män. Däremot får de undervisa den kvinna som det s k talet är riktat till...oftast låtsas kvinnan i fråga vara en utomstående person som JV-kvinnan i fråga träffat vid en dörr!

Förvisso kallas detta för "övningstal"....men de riggas på ett sådant sätt att kvinnan inte håller tal! Eller har det ändrats de senaste veckorna?

By the way, känns dessa ord igen?? :"
"Jag korrigerar dig nu, det är inte bara förordnade och män som håller tal och talar från podiet"

Nån här i tråden råkade haspla ur sig detta.......hoppas jag inte tar fel om jag misstänker dig, TTSP
Senast redigerad av ujhs 2015-01-02 kl. 18:55. Anledning: Felskrivning
Citera
2015-01-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
när de håller riggade dialoger....dessa är riggade av just den anledningen att inte kvinnor får hålla tal...
Förvisso kallas detta för "övningstal"....men de riggas på ett sådant sätt att kvinnan inte håller tal!

Oärligt igen, kvinnorna håller inte "riggade" dialoger, dom skapar dialogerna själva.
Citera
2015-01-02, 19:21
Medlem
Citat:
Oärligt igen, kvinnorna håller inte "riggade" dialoger, dom skapar dialogerna själva.

Aha...bra...nu tillstod du att det är dialoger och att de inte håller tal......det tar sig...det tar sig!

Så två JV-kvinnor "skapar" dialogen i förväg....inte sällan nedskriven på papper.....där den ena låtsas vara nåt annat än JV..........det är inte riggat enligt dig.....du är en kul typ, TTSP
Citera
2015-01-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Quoteminingskrig är en gammal kristen pådyvlar-tradition som Smedjan med flera är fast i; förmodentligen med den förhoppning, att det ledar nånvart (vilket är svårt att se för en neutral observatör att det skulle göra).

Inte ens de värsta talibanerna håller på att citera koranen......undrar når Smedjan ska inse hur off han är med sitt bibeldunkande....

Dock hoppas jag han fortsätter med det....alltid skrämmer det bort en och annan från religionen!
Citera
2015-01-02, 19:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ni glömmer det eftersom ni inte vill porträttera Jehovas vittnen objektivt.

Därför "glömmer" ni nämna att kvinnor också har ansvarsuppgifter. I Sverige är det kvinnorna som är mest aktiva med att predika för människor, så som frågan även dels var:

Vem som helst som är döpt Jehovas vittne, kvinna som man predikar för andra människor, Jehovas vittnen är inte uppdelad i en prästklass och lekmän. Däremot finns det självklart dom som har ledningen i församlingen, eller ledare, vilket är helt enligt bibeln:

"Tänk på era ledare som har förkunnat Guds ord för er, se på vad deras liv förde fram till och ta efter deras tro."(Hebr 13:7 Bibel2000)

Utan ledning skulle inte en församling fungera, men dessa är inte upphöjda på något sätt, utan vi är alla bröder och systrar på samma nivå.

Men som sagt så är bibeln tydlig med vilken ordning församlingen och familjen ska ha:

"En kvinna ska i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon ska vara i stillhet" (1 Tim 2:11-12 Folkbibeln)
En kvinna får med andra ord inte undervisa även fast hon eventuellt innehar större kunskap och upplysning att komma med?
Jag skulle inte kunna vara i en församling där jag skall niga för mannen. Eller be om tillstånd att få prata.
OAVSETT vad som står i BIBELN. Vill Gud straffa mig för det, då får han det.
Citera
2015-01-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
En kvinna får med andra ord inte undervisa även fast hon eventuellt innehar större kunskap och upplysning att komma med?
Jag skulle inte kunna vara i en församling där jag skall niga för mannen. Eller be om tillstånd att få prata.

Våra kvinnor niger inte för mannen och behöver inte be om tillstånd för att få prata.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
OAVSETT vad som står i BIBELN. Vill Gud straffa mig för det, då får han det.

Gud kommer inte att straffa dig för en enda enskild fråga, utan bedömer ditt hjärta.

Men nu står det tydligt i bibeln att alla kristna ska underordna sig Kristus, och kvinnan ska underordna sig mannen och barnen ska underordna sig föräldrarna, och yngre män ska underordna sig de äldre:

"Och ni yngre, underordna er dem som är äldst. Men för er alla gäller: klä er i ödmjukhet mot varandra, ty Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd." (1 Petrus 5:5 Bibel2000)

Den här världen har gjort ödmjukhet och underordning till något fult, men det är goda kristna egenskaper.
Citera
2015-01-02, 20:28
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Den här världen har gjort ödmjukhet och underordning till något fult, men det är goda kristna egenskaper.

Ja, det är ju väldigt "goda" egenskaper. Men så är nu väldigt "goda" också.
Citera
2015-01-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, det är ju väldigt "goda" egenskaper. Men så är nu väldigt "goda" också.

?
Citera
2015-01-02, 20:30
Medlem
Varangians avatar
Citat:
?

Att underordna sig per se räknas inte som "gott" i min bok. Det har bevisligen inte heller givit så bra resultat i er sekt.
Citera
2015-01-02, 20:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Våra kvinnor niger inte för mannen och behöver inte be om tillstånd för att få prata.

Gud kommer inte att straffa dig för en enda enskild fråga, utan bedömer ditt hjärta.

Men nu står det tydligt i bibeln att alla kristna ska underordna sig Kristus, och kvinnan ska underordna sig mannen och barnen ska underordna sig föräldrarna, och yngre män ska underordna sig de äldre:

"Och ni yngre, underordna er dem som är äldst. Men för er alla gäller: klä er i ödmjukhet mot varandra, ty Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd." (1 Petrus 5:5 Bibel2000)

Ja visst men vad tycker du att ordet underordna står för? I din individuella åsikt?
Kan du förstå vad det skulle betyda om mannen vore en tyrann och psykopat? Om han använde Bibelns underordnad kvinna?
Det är bra att kvinnor får prata också, utan tillstånd. Kan en kvinna vara ledare också?
Citera
2015-01-02, 20:35
Medlem
Citat:
Att underordna sig per se räknas inte som "gott" i min bok.

Vilken bok är det? Vad är gott i din bok, att dominera andra?

Citat:
Det har bevisligen inte heller givit så bra resultat i er sekt.

Det har resulterat i t.ex. att Jehovas vittnen inte dödat andra människor, det tycker jag är bra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in