Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Lugn nu ... finns ingen anledning att kalla någon för lögnare.

Förstår inte heller varför du blir så upprörd? Inom vilken religion hittar du medlemmar som tycker precis likadant? Det finns alltid människor som tolkar saker och ting annorlunda. Vissa är mer liberala, och andra är mer konservativa. Det bör gälla även Jehovas Vittnen. Därför kan uppfattningarna givetvis även skifta en del.

Ett typiskt JV-talesätt är annars:

"Fråga 100 präster och 100 Jehovas vittnen tex vad meningen med livet är och du kommer få 101 olika svar"

Menandes att du får alltid samma svar av alla JV, men inte från andra religioner.

Det är också det mycket av kritiken handlar om mot JV. De tillåts inte tänka själva om man vill tänka annorlunda, utan förväntas acceptera den serverade teologin som är mycket detaljerad.

Därför vi också har denna diskussion med Ttsp som går utanför ramen i ganska många frågor.
Citera
2015-01-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ett typiskt JV-talesätt är annars:

"Fråga 100 präster och 100 Jehovas vittnen tex vad meningen med livet är och du kommer få 101 olika svar"

Menandes att du får alltid samma svar av alla JV, men inte från andra religioner.

Det är också det mycket av kritiken handlar om mot JV. De tillåts inte tänka själva om man vill tänka annorlunda, utan förväntas acceptera den serverade teologin som är mycket detaljerad.

Därför vi också har denna diskussion med Ttsp som går utanför ramen i ganska många frågor.

Meningen med livet...hade jag nästan glömt bort....men visst går det ut på att man ska knacka dörr! ?
Citera
2015-01-21, 19:57
Medlem
Citat:

Förstår inte heller varför du blir så upprörd? Inom vilken religion hittar du medlemmar som tycker precis likadant? Det finns alltid människor som tolkar saker och ting annorlunda. Vissa är mer liberala, och andra är mer konservativa. Det bör gälla även Jehovas Vittnen. Därför kan uppfattningarna givetvis även skifta en del.

Jag kallar väldigt ogärna nån för en lögnare.
Ttsp är ett undantag då dessa ämnen har diskuterats flera ggr förr och han har haft alla chanser att kolla upp fakta.
Frågan här är varken vad Ttsp eller jag personligen tycker, frågan handlar om vad Jehovas Vittnen som organisation lär, och det ljuger Ttsp om.

Din fråga visar att du inte vet så mycket om JV.
Där har du ingen rätt att tycka nåt annat än det ledningen säger åt dig att tycka.
Det kallas för att "forma om sin personlighet enligt den andliga kunskap" som man får.
En del andra kanske skulle kalla det för hjärntvätt.
Fast hos JV lär man sig att okritskt tvätta sin egen hjärna för alla vill ju "hålla jämna steg med Sanningen".
Citera
2015-01-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Meningen med livet...hade jag nästan glömt bort....men visst går det ut på att man ska knacka dörr! ?

Älska Gud först o främst.

Kärleken ska visa sig genom tex dörrknackandet. Eller mötesbesök.
Därför många mår dåligt, eftersom det är lätt att undra vad det är för fel på mig eftersom jag inte älskar att knacka dörr eller gå på möten. Det ger en känsla av skuld som gnager hela tiden i en.
Citera
2015-01-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger vad som sägs, du tar ett litet citat och förstorar upp det. Sedan när jag visar en mer nyanserad bild så bortförklarar ni det med att "detta gäller bara utåt", eller så ignorerar ni det helt, eller andra bortförklaringar. Men dom som har en liten gnutta logiskt tänkande och sätter sig in i hela sammanhanget, kan kanske förstå vad som menas i citatet.

Om astralflygaren bara skulle ha er att lyssna på, så hade han bara fått en snedvinklad bild av detta, det är därför ni önskar att jag slutade skriva här, och det är därför ni försöker ta hedern ifrån mig och försöker nedvärdera mig och det jag säger.

Om astralflygaren är intresserad av detta så kan han fråga mig, era falska anklagelser kommer jag inte att besvara som regel.

Jag tycker inte du borde sluta skriva här, du ska ha heder att du gör det. Att du orkar fast du får bottennapp för det mesta.

Men när det gäller just det aktuella ämnet så beter du dig lite märkligt. Man kan inte nyansera bilden av att alla icke döpta JV skall dö, samt även de JV som inte har rätt hjärteinställning när domen faller.
Det är bara så att JV:s lära är så. Många JV blandar ihop detta med att både onda o goda får uppstå. Många ignorerar nog också den fascistiska inställningen och är innerst inne lite liberalare.

Men det är just precis detta som är kärnan i tron, eller som håller alla kvar i fållan. Dina överordnade använder detta i kombination med hot om uteslutning om inte JV:t är lydigt.
De allra flesta rättar in sig i ledet eftersom de tror att de annars kommer att dö. (Om de skulle lämna JV eller inte vara tillräckligt nitiska)
Om det inte funkar med hotet om en framtida död så är uteslutningshotet att mista nära och kära nästa påtryckningsargument.

Djävulskt styrt skulle jag säga.
Citera
2015-01-21, 21:11
Medlem
Citat:
Vad i det inlägget vill du ha svar på? För det finns frågor som tar längre tid att svara på, tid som jag inte har just nu.

Formulera gärna dina argument igen, för det var ett tag sedan och jag har ingen större lust att läsa ännu tidigare inlägg för att få ett sammanhang.

Alltså vad är problemet?

Jag vill helst inte placera upprepningar här, de tillför inget till tråden. Men eftersom du inte svarat trots att jag skrivit ut inläggets nummer känner jag mig manad att göra ett undantag.

Citat:
Det finns ställen som man kan tolka som dinosaurier.
Dinosaurierna upptäcktes på 1800-talet. länk. Bibelns författare kan alltså inte ha känt till dinosauriernas existens.

Citat:
Dom arkeologiska fynden betvivlar jag inte är äkta, däremot tolkningen av dessa fynd. T.ex. så passade man ihop skelettdelar som man senare har fått omvärdera. Fynd och fakta är alltså inte detsamma som slutsatser som människor drar.
Har du några konkreta exempel? Menar du att alla eller bara vissa av de fossil och skelettdelar man hittat från dinosaurier i själva verket är något helt annat?

Citat:
Varför? Jag frågade dig det omoraliska i att döda djur för föda, detta har Gud tillåtit, att människor får döda djur för föda. Menar du att det är omoraliskt att döda djur för föda?
Frågan handlade om lidande innan människans existens. Ett exempel var dinosauriernas utrotning. Jag förstår inte vad det har med föda att göra, om det inte var så att gud åt upp alla dinosaurier. Problemet är att han i egenskap av allsmäktig gud kunnat hindra meteoriten och därmed besparat dess offer meningslöst lidande.
Citera
2015-01-21, 21:26
Medlem
Citat:
Älska Gud först o främst.

Kärleken ska visa sig genom tex dörrknackandet. Eller mötesbesök.
Därför många mår dåligt, eftersom det är lätt att undra vad det är för fel på mig eftersom jag inte älskar att knacka dörr eller gå på möten. Det ger en känsla av skuld som gnager hela tiden i en.

Den "andliga hälsan" hos individen bedöms ju av månadsrapporten. Och visst...klart att människor som känner skuld är lättare att manipulera.
Citera
2015-01-21, 23:04
Medlem
Citat:

Tack för att du hjälper till att hålla diskussionerna på en saklig och argumentationsmässig nivå!

Jag har god lust att själv kalla dessa för lögnare, men anstränger mig till det yttersta att inte göra det, eftersom jag inte kan veta till 100% om dom talar osanning medvetet eller inte, men osanningar/förvrängningar om Jv:s tro för dom fram enligt mig, helt oblygt eftersom dom räknar med att inget Jehovas vittne kommer att diskutera emot dom.

Citat:

Precis, "inte heller" Jehovas vittnen tänker exakt likadant trots att dessa personer försöker måla upp en bild av, och antyder att Jehovas vittnen är hjärntvättade.

Men faktiskt så är jag inte mer "liberal" än Jehovas vittnen i övrigt i denna sakfråga. Det är allmänt så att Jehovas vittnen inser och har uppfattningen att bara Gud kan avgöra om man överlever Harmageddon eller inte.

Den allmänna uppfattningen är att det inte handlar om man är döpt eller inte, det handlar inte om man accepterar alla Jv läror eller inte, det handlar inte om ytliga saker om man överlever Harmageddon eller inte!

Utan det handlar om Guds dom genom Jesus som bestämmer vilka som överlever eller inte, detta baserat på hur människors hjärteinställning är. Det beror på om människor är villiga att underordnar sig Gud oavsett vilken tro dom har och vilken religion dom har tillhört.

Jag har vid flertalet tillfällen bevisat detta genom citat från litteraturen, dessa ska ställas emot dom citat som motståndare citerar. Men visst är det så att inte alla citat från Vakttornet är optimala eftersom man inte gör anspråk på att vara inspirerade av Gud, det finns felaktigheter. Så även om det skulle finnas citat som talar emot det jag påstår, så är den allmänna uppfattningen bland Jehovas vittnen att man inte kan döma andra människor som getter (getter är människor som inte överlever Harmageddon).
Citera
2015-01-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Jag vill helst inte placera upprepningar här, de tillför inget till tråden. Men eftersom du inte svarat trots att jag skrivit ut inläggets nummer känner jag mig manad att göra ett undantag.

Ja det känns mer av en upprepning/kopia av det du skrev tidigare (så som också du erkände), men ok.

Citat:
Dinosaurierna upptäcktes på 1800-talet. länk. Bibelns författare kan alltså inte ha känt till dinosauriernas existens.

Nej bibelns författare kunde inte genom arkeologiska upptäckter ha känt till dinosauriernas existens, ändå finns det bibelställen som märkbart verkar tala om dinosaurieliknande varelser.

För att ge dig argument så måste jag sätta mig in i detta, just nu har jag inte så mycket tid, men jag är lite förvånad att du inte hört talas om detta. Googla på dinosaurier och bibeln så hittar du nog några bra argument? Jag återkommer kanske senare när jag får tid.

Citat:
Har du några konkreta exempel?

Som sagt, jag har inte tid, om du Googlar så hittar du nog något. Det fanns en dokumentär inte för länge sedan där dom har fått omvärdera både Tyrannosaurus rex och andra dinosaurier. Men vad är det som säger att dom fått det rätta svaret denna gång?

Citat:
Menar du att alla eller bara vissa av de fossil och skelettdelar man hittat från dinosaurier i själva verket är något helt annat?

Alltså fynden av lämningarna är ju självklart äkta, men exakt hur dessa levde, hur man ska tolka fossilerna är ju väldigt svårt.

Och som jag förklarade så har det visat sig att man trodde ha det klart för sig med om olika dinosaurierna, men det har visat sig inte stämma.

Citat:
Frågan handlade om lidande innan människans existens. Ett exempel var dinosauriernas utrotning. Jag förstår inte vad det har med föda att göra, om det inte var så att gud åt upp alla dinosaurier. Problemet är att han i egenskap av allsmäktig gud kunnat hindra meteoriten och därmed besparat dess offer meningslöst lidande.

Man antar att det var en meteorit som utrotade dinosaurierna, man har ju inga vattensäkra bevis, det måste du väl hålla med om? Vad talar emot att Gud utrotade dinosaurierna?

Det man kan se är att det skedde en massdöd, massor med olika arter har t.ex. hamnat i samma grav.

Det handlar om att tyda tecknen och bevisen, det finns inget slutgiltigt svar på vad som utrotade dinosaurierna. Att ha den övertygelsen låter mer som hjärntvättning än att vara en öppen vetenskapen.
Citera
2015-01-22, 00:38
Medlem
Citat:
Tack för att du hjälper till att hålla diskussionerna på en saklig och argumentationsmässig nivå!

Jag har god lust att själv kalla dessa för lögnare, men anstränger mig till det yttersta att inte göra det, eftersom jag inte kan veta till 100% om dom talar osanning medvetet eller inte, men osanningar/förvrängningar om Jv:s tro för dom fram enligt mig, helt oblygt eftersom dom räknar med att inget Jehovas vittne kommer att diskutera emot dom.

Precis, "inte heller" Jehovas vittnen tänker exakt likadant trots att dessa personer försöker måla upp en bild av, och antyder att Jehovas vittnen är hjärntvättade.

Men faktiskt så är jag inte mer "liberal" än Jehovas vittnen i övrigt i denna sakfråga. Det är allmänt så att Jehovas vittnen inser och har uppfattningen att bara Gud kan avgöra om man överlever Harmageddon eller inte.

Den allmänna uppfattningen är att det inte handlar om man är döpt eller inte, det handlar inte om man accepterar alla Jv läror eller inte, det handlar inte om ytliga saker om man överlever Harmageddon eller inte!

Utan det handlar om Guds dom genom Jesus som bestämmer vilka som överlever eller inte, detta baserat på hur människors hjärteinställning är. Det beror på om människor är villiga att underordnar sig Gud oavsett vilken tro dom har och vilken religion dom har tillhört.

Jag har vid flertalet tillfällen bevisat detta genom citat från litteraturen, dessa ska ställas emot dom citat som motståndare citerar. Men visst är det så att inte alla citat från Vakttornet är optimala eftersom man inte gör anspråk på att vara inspirerade av Gud, det finns felaktigheter. Så även om det skulle finnas citat som talar emot det jag påstår, så är den allmänna uppfattningen bland Jehovas vittnen att man inte kan döma andra människor som getter (getter är människor som inte överlever Harmageddon).

Det vore ju illa om vakttornscitaten du får skulle rendera i en lögnanklagelse. De citat du fått visar tydligt att "bara döpta jehovas vittnen och deras tillräckligt små barn har en möjlighet att överleva" i många olika artiklar, från helt nyligen har du fått.
Du har inte bevisat någonting med dina citat, du visar citat som visar att ni inte avgör vem som får överleva. iNGET enda citat som visar att man inte behöver vara döpt har du presterat, varför? Det finns inget!

Men litteraturen är tydlig -du måste vara döpt. Alla dina citat är omskrivningar av samma sak, ni vet inte vem som överlever -eftersom personen kan bli ett vittne längre fram.
Med ditt resonemang så vore det inte viktigt att döpa sig som ett JV, eller ens lämna sin gamla religion -eftersom Gud ser till hjärtat. Varför döper sig tex barn hos er då? Det vore ju inte så bråttom så det skulle kunna vänta.

"Den allmänna uppfattningen" har ingen som helst betydelse. Vakttornets senaste publicerade uppfattning gäller för Jehovas Vittnen sedan om det finns individer som har problem med fattningsförmågan och läsförståelse ändrar inte på läran.
Citera
2015-01-22, 01:05
Medlem
Citat:
Det vore ju illa om vakttornscitaten du får skulle rendera i en lögnanklagelse. De citat du fått visar tydligt att "bara döpta jehovas vittnen och deras tillräckligt små barn har en möjlighet att överleva" i många olika artiklar, från helt nyligen har du fått.
Du har inte bevisat någonting med dina citat, du visar citat som visar att ni inte avgör vem som får överleva. iNGET enda citat som visar att man inte behöver vara döpt har du presterat, varför? Det finns inget!

Men litteraturen är tydlig -du måste vara döpt. Alla dina citat är omskrivningar av samma sak, ni vet inte vem som överlever -eftersom personen kan bli ett vittne längre fram.
Med ditt resonemang så vore det inte viktigt att döpa sig som ett JV, eller ens lämna sin gamla religion -eftersom Gud ser till hjärtat. Varför döper sig tex barn hos er då? Det vore ju inte så bråttom så det skulle kunna vänta.

"Den allmänna uppfattningen" har ingen som helst betydelse. Vakttornets senaste publicerade uppfattning gäller för Jehovas Vittnen sedan om det finns individer som har problem med fattningsförmågan och läsförståelse ändrar inte på läran.

Du har tidigare varit ett döpt Jehovas vittne, och att du har missat detta är för mig lite oförklarligt, men kanske är det förklaringen till att du har tagit avstånd när du nu har en så cynisk bild av Jehovas vittnens tro?

Varje logiskt tänkande människa kan se att dina argument håller inte, om Jehovas vittnen säger "ingen människa kan avgöra vem som överlever, bara Gud", så går det inte ihop med "bara döpta Jehovas vittnen överlever".

Som sagt, ni har många förklaringar/bortförklaringar på detta, men det som är avgörande är vad Jehovas vittnen själva tror på. Fråga vilket som helst Jehovas vittne nästa gång om det enda kriteriet för att överleva är att bli döpt som ett Jehovas vittne, ni kommer få ett svar som är tvärt emot dessa f.d. Jv:s svar:

Nej! Gud bedömer varje människa individuellt, inte på grund av om man är döpt eller inte, det är löjeväckande ens att komma på en sådan idé. Man hoppas bara att allmänheten inte granskar detta djupare, men det är uppenbart i litteraturen att hjärteinställningen avgör:

Citat:
*** km 2/97 sid. 1 § 1 Ta del i det verk som aldrig kommer att upprepas ***

Jehova har vid olika tillfällen i mänsklighetens historia varit tvungen att verkställa dom mot sina fiender. Men på grund av hans barmhärtighet gavs människor med en rätt hjärteinställning möjlighet att bli räddade.

*** w95 15/10 sid. 10 § 4 Varför frukta den sanne Guden nu? ***

Jehova skall kräva räkenskap, och jorden skall återställas. Detta är verkligt goda nyheter för alla människor med rätt hjärteinställning jorden utöver.

*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***

Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor med en rätt hjärteinställning att få beskydd.

*** w93 15/5 sid. 31 Frågor från läsekretsen ***

Vi kan verkligen vara tacksamma för att Jesus inte överlåtit åt människor att bestämma vilka som liknar får och vilka som liknar getter! Ofullkomliga människor kan inte på rätt sätt bedöma hur stor möjlighet en viss person hade att höra och godta de goda nyheterna. Kan vi känna till hans hjärtetillstånd eller veta om han verkligen älskade rättfärdighet? Kan vi avgöra i vilken utsträckning hans gensvar kan ha påverkats av hans familj, hans religiösa bakgrund eller andra faktorer? Uppenbarligen inte. Vi kan likväl vara säkra på att Jehova Gud och Jesus Kristus kan bedöma sådana förhållanden och sedan avkunna domar som är fullkomliga, rättvisa och rättfärdiga. — 5 Moseboken 32:4; Jesaja 11:1—5.

Alltså, "Ofullkomliga människor kan inte" bedöma vilka som är getter och vilka som är får, alltså är påståendet om att Jv tror att bara döpta Jehovas vittnen överlever rent struntprat i det mildaste ordalaget.
Citera
2015-01-22, 01:15
Medlem
Vakttornets symboliska tolkning av eldsjön är synnerligen ologisk och icke trovärdig, speciellt med tanke på följande:

1. Det som har upphört existera (icke-existens) kan varken plågas, straffas eller vara evigt avskuret från livet. Likväl går Vakttornet emot detta och likställer ”evig plåga utan lättnad” med ”evig död” och ”evigt avskärande” = evigt avskuren från livet = ”evig död.”

2. OM det finns en objektiv rättvisa som ser till att var och en betalar för sina onda gärningar ”till sista skärven” (plus eventuell arvssynd), då kommer en våldsam och icke ångerfull person som har dödat och våldtagit 100-tals människor rimligen betala mer än en fridsam ”medelsvensson”. Vakttornet går helt emot detta och menar att alla dödsdömda, oavsett hur allvarliga synder de har begått, måste betala lika mycket (omedelbar icke-existens).
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-22 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in