Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Lugn nu ... finns ingen anledning att kalla någon för lögnare.
Tack för att du hjälper till att hålla diskussionerna på en saklig och argumentationsmässig nivå!
Jag har god lust att själv kalla dessa för lögnare, men anstränger mig till det yttersta att inte göra det, eftersom jag inte kan veta till 100% om dom talar osanning medvetet eller inte, men osanningar/förvrängningar om Jv:s tro för dom fram enligt mig, helt oblygt eftersom dom räknar med att inget Jehovas vittne kommer att diskutera emot dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Förstår inte heller varför du blir så upprörd? Inom vilken religion hittar du medlemmar som tycker precis likadant? Det finns alltid människor som tolkar saker och ting annorlunda. Vissa är mer liberala, och andra är mer konservativa. Det bör gälla även Jehovas Vittnen. Därför kan uppfattningarna givetvis även skifta en del.
Precis, "inte heller" Jehovas vittnen tänker exakt likadant trots att dessa personer försöker måla upp en bild av, och antyder att Jehovas vittnen är hjärntvättade.
Men faktiskt så är jag inte mer "liberal" än Jehovas vittnen i övrigt i denna sakfråga. Det är allmänt så att Jehovas vittnen inser och har uppfattningen att bara Gud kan avgöra om man överlever Harmageddon eller inte.
Den allmänna uppfattningen är att det
inte handlar om man är döpt eller inte, det handlar
inte om man accepterar alla Jv läror eller inte, det handlar
inte om ytliga saker om man överlever Harmageddon eller inte!
Utan det handlar om Guds dom genom Jesus som bestämmer vilka som överlever eller inte, detta baserat på
hur människors hjärteinställning är. Det beror på om människor är villiga att underordnar sig Gud
oavsett vilken tro dom har och vilken religion dom har tillhört.
Jag har vid flertalet tillfällen bevisat detta genom citat från litteraturen, dessa ska ställas emot dom citat som motståndare citerar. Men visst är det så att
inte alla citat från Vakttornet är optimala eftersom man inte gör anspråk på att vara inspirerade av Gud,
det finns felaktigheter. Så även om det skulle finnas citat som talar emot det jag påstår, så är den allmänna uppfattningen bland Jehovas vittnen att man inte kan döma andra människor som getter (getter är människor som inte överlever Harmageddon).