Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Om jag ska fundera om kol-14-dateringen har blivit förvrängd av en vattenbaldakin, då måste jag först gissa och anta innan jag drar en "logisk" slutsats. Det är precis detta som är så "fint" med övertygelser; man kan forma den precis så som man vill ha den, så att den "logiskt sett" (ur vårt extremt snäva intellektuella förmåga) passar in.
Fast nu hade du en fråga om "Hur förklaras detta i Bibeln?"
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Varför ska jag behöva tvingas vara övertygad om allt som Vakttornet skriver för att ha en chans i ett eventuellt paradis?!
Jag har förklarat detta massor med gånger, t.ex. här:
(FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?
Man behöver inte tvingas vara övertygad om allt som Vakttornet skriver för att ha en chans i ett eventuellt paradis. Om man överlever eller inte beror på hjärteinställningen:
*** km 2/97 sid. 1 § 1 Ta del i det verk som aldrig kommer att upprepas ***
Jehova har vid olika tillfällen i mänsklighetens historia varit tvungen att verkställa dom mot sina fiender. Men på grund av hans barmhärtighet gavs människor
med en rätt hjärteinställning möjlighet att bli räddade.
*** w95 15/10 sid. 10 § 4 Varför frukta den sanne Guden nu? ***
Jehova skall kräva räkenskap, och jorden skall återställas. Detta är verkligt goda nyheter för alla människor
med rätt hjärteinställning jorden utöver.
*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***
Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor
med en rätt hjärteinställning att få beskydd.
*** w93 15/5 sid. 31 Frågor från läsekretsen ***
Vi kan verkligen vara tacksamma för att Jesus inte överlåtit åt människor att bestämma vilka som liknar får och vilka som liknar getter! Ofullkomliga människor kan inte på rätt sätt bedöma hur stor möjlighet en viss person hade att höra och godta de goda nyheterna.
Kan vi känna till hans hjärtetillstånd eller veta om han verkligen älskade rättfärdighet? Kan vi avgöra i vilken utsträckning hans gensvar kan ha påverkats av hans familj, hans religiösa bakgrund eller andra faktorer? Uppenbarligen inte. Vi kan likväl vara säkra på att Jehova Gud och Jesus Kristus kan bedöma sådana förhållanden och sedan avkunna domar som är fullkomliga, rättvisa och rättfärdiga. — 5 Moseboken 32:4; Jesaja 11:1—5.