2013-03-04, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28.29 Bibel2000)
Detta var ett påbud för kristna, men för att fullt förstå Guds syn på blodet så måste man läsa GT:
"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)
"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas." (3Mose 17:13-14 Bibel2000)
Vissa påstår att detta gäller bara konsumtion av blod, men hur "avhåller" man sig från blod enligt Apg 15:28-29 genom att föra in blod i sin kropp på annat sätt än genom munnen?
Detta var ett påbud för kristna, men för att fullt förstå Guds syn på blodet så måste man läsa GT:
"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)
"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas." (3Mose 17:13-14 Bibel2000)
Vissa påstår att detta gäller bara konsumtion av blod, men hur "avhåller" man sig från blod enligt Apg 15:28-29 genom att föra in blod i sin kropp på annat sätt än genom munnen?
Jo, jag förstår GIVETVIS att 'den heliga skriften' beskriver detta på ett väldigt symboliskt vis. Även fast symboliken är väldigt märklig JUST eftersom att man kan tycka att vatten är viktigare än blod. Oavsett, rent MORALISKT är jag intresserad av att finna hur ett vittne ställer sig till blodförbudet.
Exempel nedan!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jeh...ncerbehandling
Betänk att någon som stod dig nära ENDAST kunde överleva genom att tillförses med blod. Hade du då bestridit förbudet eller accepterat Guds ord och låtit denna person dö? För om sanningen ska fram ... så är det också ert bestridande av medicinsk såväl som socialutveckling som gör er mer hardcore än andra ... men även mer intressanta för den delen.