Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Lägg märke till att det står "vi". Det är alltså en del av apsotlarnas undervisning, som de fått lära sig av Herren. Det gäller förstås de som är kvar i livet när Herren kommer.

Bra förök..men "vi" betyder skribenten och några till!
Dessutom är det tydligt att Paulus väntade Jesu återkomst inom en väldigt kort tid....han uppmanade t ex sina anhängare att inte bilda familj; läs gärna 1 korintierbrevets 7e kapitel! Vem vet hur många av de tidiga kristna som blev lurade av Paulus bullshit.

1 Kor 7:29
Men det säger jag, bröder: tiden krymper. Även de som har en hustru måste nu leva som om de ingen hade,
30
de som gråter som om de inte grät, de som gläder sig som om de inte gladde sig, de som köper något som om de inte fick behålla det
31
och de som lever i världen som om de inte levde av den. Ty den värld som nu är går mot sitt slut

Paulus var en misslyckad domedagsprofet...på samma sätt som senare tiders misslyckade domedagsprofeter...OCh visst sannolikt har JV inofficiellt världsrekord i misslyckade domedagsprofetior....men de flesta bokstavstroende är ungefär lika pinsamma som JV är.

Det enda hederliga alternativet är att avfärda Paulus som en idiot! Som ställde till med stor skada. På samma sätt som nutida domedagsprofeter gör.
Citera
2015-07-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
På vilket sätt? Kan du ge en logisk argumentation för din anklagelse?

Spänn av..det blev ett citatfel! JAg visade dig nyss. Försök garva åt det....sannolikt har du blockerat mina inlägg, men jag hoppas Apollos kan visa dig, om han kommer online.
Citera
2015-07-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Till ttsp; Sakfråga; Hur kan Jehovas Vittnen påstå att deras ledning är den ödmjuke slaven och att deras organisation är Guds utvalda folk när slaven år 1914 trodde att Jesus andra advent skedde år 1874? Det trodde dom även år 1918-1919 då Jesus skulle ha valt ut dom.
Enligt Jesus skulle slaven ivrigt invänta sin Herre och direkt öppna dörren för hans knackningar vid hans ankomst. Dessa fakta, som finns nedskrivna i VTs egna litteratur, "Förkunnarboken" bevisar (ETT av alla hundratals bevis) att Jehovas Vittnen omöjligt kan vara Guds exklusiva, utvalda folk.

Kan du uppmärksamma detta nu och ge en respons!
Jaså, kallas de den ödmjuke slaven nu? För 20 år sedan hette det den omdömesgille slaven. Det var förstås en lögn det också, men det är alltid roligt med "nytt ljus" som de säger. Jag tror, efter alla feltolkningar och falska förutsägelser, det borde stå den förödmjukade slaven.
Citera
2015-07-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Till ttsp; Sakfråga; Hur kan Jehovas Vittnen påstå att deras ledning är den ödmjuke slaven och att deras organisation är Guds utvalda folk när slaven år 1914 trodde att Jesus andra advent skedde år 1874? Det trodde dom även år 1918-1919 då Jesus skulle ha valt ut dom.
Enligt Jesus skulle slaven ivrigt invänta sin Herre och direkt öppna dörren för hans knackningar vid hans ankomst. Dessa fakta, som finns nedskrivna i VTs egna litteratur, "Förkunnarboken" bevisar (ETT av alla hundratals bevis) att Jehovas Vittnen omöjligt kan vara Guds exklusiva, utvalda folk.

Kan du uppmärksamma detta nu och ge en respons!

Du kommer aldrig att se aktiva vittnen kommentera 1874. Enligt den officiella historieskrivningen så förutsåg JV Jesu osynliga återkomst 1914. De kommer aldrig att erkänna att denna lära ändrades runt 1929-1930. Vi kan t o m sätta stora summor på att de ALDRIG kommer att läsa äkta citat från Russells eller Rutherfords böcker.

Heders dock till Apollos som efterfrågade argument för Leviatan! Kanske det innesrt inne finns en intellektuell hederlighet hos Apollos.
Citera
2015-07-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bra förök..men "vi" betyder skribenten och några till!
Dessutom är det tydligt att Paulus väntade Jesu återkomst inom en väldigt kort tid....han uppmanade t ex sina anhängare att inte bilda familj; läs gärna 1 korintierbrevets 7e kapitel! Vem vet hur många av de tidiga kristna som blev lurade av Paulus bullshit.

1 Kor 7:29
Men det säger jag, bröder: tiden krymper. Även de som har en hustru måste nu leva som om de ingen hade,
30
de som gråter som om de inte grät, de som gläder sig som om de inte gladde sig, de som köper något som om de inte fick behålla det
31
och de som lever i världen som om de inte levde av den. Ty den värld som nu är går mot sitt slut

Paulus var en misslyckad domedagsprofet...på samma sätt som senare tiders misslyckade domedagsprofeter...OCh visst sannolikt har JV inofficiellt världsrekord i misslyckade domedagsprofetior....men de flesta bokstavstroende är ungefär lika pinsamma som JV är.

Det enda hederliga alternativet är att avfärda Paulus som en idiot! Som ställde till med stor skada. På samma sätt som nutida domedagsprofeter gör.
Jättebra, för Jesus undervisade apostlarna, som i sin tur gick ut och prdikade Guds evangelium. Så det handlar om fler än du anar.

Han uppmanar inte alls till att inte bilda familj. Du låter som ett ex-JV som gått på VT:s tolkning förut och nu är en förbittrad gammal hagga. Han skriver SOM OM man inte hade en hustru. Visste inte du att apostlarna var gifta?

Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas? 1Kor 9:5
Citera
2015-07-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag är alltså fortsatt fascinerad av tanken på vad som kommer hända med JV om nu den dära Jesus inte behagar dyka upp. IGEN! Bordet var ju dukat redan år 50 e Kr. Och sen igen år 1975. Men ingen Jesus?

Är det inte lite märkligt att kristna i snart 2000 år har sagt: tappa inte hoppet, han kommer i vår livstid, tecknena är tydliga.
De icke-kristna har hånat de kristna för det i snart 2000 år också.
Hur länge orkar man, liksom? Vad säger ni JV om det?

Bibeltrogen kristendom falsifierades väl redan omkring år 100 när alla de som påståtts stått nära Jesus dött Fattar ni inte det, korkskallar?

Däremot kan det ju ha växt fram andra kristendomar på 100-talet som är mer rationella. Jag ska läsa mig genom det där så småningom.

Om du bortser från Andra Petrusbrevet så är det hur tydligt som helst att man trodde att Jesu återkomst var nära förestående under det första århundradet, och i synnerhet i samband med Jerusalems fall år 70.
Citera
2015-07-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Jättebra, för Jesus undervisade apostlarna, som i sin tur gick ut och prdikade Guds evangelium. Så det handlar om fler än du anar.

Han uppmanar inte alls till att inte bilda familj. Du låter som ett ex-JV som gått på VT:s tolkning förut och nu är en förbittrad gammal hagga. Han skriver SOM OM man inte hade en hustru. Visste inte du att apostlarna var gifta?

Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas? 1Kor 9:5

Läs återigen det jag citerade jävligt noga! Och bullshita oss inte!!

1 kor 7:25
I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig.
26
Jag anser alltså detta vara bäst i den svåra tid som nu är inne – det är bäst att leva på det viset.
27
Är du bunden vid en kvinna, sök då inte att bli löst. Har du blivit löst från en kvinna, sök då inte att finna någon annan.
28
Men om du gifter dig är det ingen synd. Och om den ogifta kvinnan gifter sig är det ingen synd. Men de som gör så kommer att få det svårt här på jorden, och jag vill inte kräva för mycket av er.
29
30
31
och de som lever i världen som om de inte levde av den. Ty den värld som nu är går mot sitt slut,

Tja..vi kan ju förstås ta med några fina citat om kärlek och kvinnor:

1 Kor 7:1 Nu till det ni skrev. Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna.

känns detta möjligen igen???? Eller?

Sen blir han väldigt romantisk i vers 9, eller hur??
1 Kor 7:9
Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå.

D v s det skäl som Paulus godkänner för äktenskap är kåthet! I sanning är han damernas riddare!
Citera
2015-07-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag är alltså fortsatt fascinerad av tanken på vad som kommer hända med JV om nu den dära Jesus inte behagar dyka upp. IGEN! Bordet var ju dukat redan år 50 e Kr. Och sen igen år 1975. Men ingen Jesus?

Är det inte lite märkligt att kristna i snart 2000 år har sagt: tappa inte hoppet, han kommer i vår livstid, tecknena är tydliga.
De icke-kristna har hånat de kristna för det i snart 2000 år också.
Hur länge orkar man, liksom? Vad säger ni JV om det?

Bibeltrogen kristendom falsifierades väl redan omkring år 100 när alla de som påståtts stått nära Jesus dött Fattar ni inte det, korkskallar?

Däremot kan det ju ha växt fram andra kristendomar på 100-talet som är mer rationella. Jag ska läsa mig genom det där så småningom.

Var inte naiv. Tecknen är tydliga. Slutet är mycket nära nu.
Citera
2015-07-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Var inte naiv. Tecknen är tydliga. Slutet är mycket nära nu.

Ha ha ha ha ha ha ha haaaaa! Hur länge har inte domedagsprofeter sagt detta?
Citera
2015-07-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ha ha ha ha ha ha ha haaaaa! Hur länge har inte domedagsprofeter sagt detta?

Vad gäller kristendomen, så har det väl varnats för i åtminstone 2000 år.
Citera
2015-07-14, 21:42
Medlem
En vän till mig som är ett JV sa att slutet måste vara mycket nära nu! Han refererade till 1 Thessalonikerna 5:2-3.

Citat:
När de säger: ”Fred och säkerhet!” då skall i ett nu plötslig undergång komma över dem, liksom födslovåndan över en havande kvinna; och de skall på inga villkor komma undan.

Han menade att allting pekar på att den profetian kan uppfyllas redan nu i september i samband med FN-mötet. Och han menade att överenskommelsen om Irans kärnvapenprogram kan vara en del av denna profetia.
Citera
2015-07-14, 21:46
Medlem
Citat:
Läs återigen det jag citerade jävligt noga! Och bullshita oss inte!!

1 kor 7:25
I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig.
26
Jag anser alltså detta vara bäst i den svåra tid som nu är inne – det är bäst att leva på det viset.
27
Är du bunden vid en kvinna, sök då inte att bli löst. Har du blivit löst från en kvinna, sök då inte att finna någon annan.
28
Men om du gifter dig är det ingen synd. Och om den ogifta kvinnan gifter sig är det ingen synd. Men de som gör så kommer att få det svårt här på jorden, och jag vill inte kräva för mycket av er.
29
30
31
och de som lever i världen som om de inte levde av den. Ty den värld som nu är går mot sitt slut,

Tja..vi kan ju förstås ta med några fina citat om kärlek och kvinnor:

1 Kor 7:1 Nu till det ni skrev. Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna.

känns detta möjligen igen???? Eller?

Sen blir han väldigt romantisk i vers 9, eller hur??
1 Kor 7:9
Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå.

D v s det skäl som Paulus godkänner för äktenskap är kåthet! I sanning är han damernas riddare!
Det var inte fel av han att tro att den här världen går mot sitt slut.

Lägg också märke till att Paulus säger att allt han skriver där är hans egna åsikter, inte en befallning från Herren. Mao följer de som lyder dessa uppmaningar människors bud, inte Guds bud. Next!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in