Citat:
Det låter som ett tråkigt liv att bara använda saker för medicinskt syfte, som om ni vill göra er själva till robotar? Jag tror att Gud gav oss hörsel, känsel, lukt, smaklökar och syn för att kunna njuta av världen. Är det även syndigt att lyssna på vacker musik eller att äta god mat? Är det syndigt att drömma när man sover?
Jag brukar inte posta långa länkar, men den här är intressant: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/alkfritt.htm
Jag brukar inte posta långa länkar, men den här är intressant: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/alkfritt.htm
Jag förstår inte varför du jämför heroin med att " lyssna på vacker musik eller att äta god mat", det är självklart inte fel med allt det du säger.
Tänker du på alkohol? Jehovas vittnen får dricka alkohol så länge det inte blir ett missbruk. Att dricka alkohol i måttliga mängder är tillåtet enligt bibeln.
"Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta - Gud har redan sagt ja till vad du gör."(Predikaren 9:7 Bibel2000)
Citat:
Det finns bara ett bud, "älska Gud mer än något annat", sen löser sig resten själv eftersom Gud är kärlek. Det andra budet, "älska dina medmänniskor som dig själv", kommer från det första. Allt annat i bibeln är sagor, och då menar jag inte på ett nedsättande sätt, man kan lära sig mycket från sagor om en god person hjälper en att förstå dem. Men alla personer och situationer är olika, och när man börjar byta ut medkänsla mot färdigskrivna regler blir man religiös.
Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. -- 1 Kor 13:1-3
Amen, kom Jesus.
Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. -- 1 Kor 13:1-3
Amen, kom Jesus.
Det är inte så enkelt. I så fall hade Gud inte behövt skriva ner några budord, och kristna hade inte behövt skriva brev till församlingarna.
Varför citerar du bibeln överhuvudtaget i så fall? "Allt annat i bibeln är sagor" sade du ju själv.
Ni tar ju ibland saker bokstavliga, såsom det där med att avhålla sig från blod.