Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Det låter som ett tråkigt liv att bara använda saker för medicinskt syfte, som om ni vill göra er själva till robotar? Jag tror att Gud gav oss hörsel, känsel, lukt, smaklökar och syn för att kunna njuta av världen. Är det även syndigt att lyssna på vacker musik eller att äta god mat? Är det syndigt att drömma när man sover?

Jag brukar inte posta långa länkar, men den här är intressant: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/alkfritt.htm

Jag förstår inte varför du jämför heroin med att " lyssna på vacker musik eller att äta god mat", det är självklart inte fel med allt det du säger.

Tänker du på alkohol? Jehovas vittnen får dricka alkohol så länge det inte blir ett missbruk. Att dricka alkohol i måttliga mängder är tillåtet enligt bibeln.

"Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta - Gud har redan sagt ja till vad du gör."(Predikaren 9:7 Bibel2000)

Citat:
Det finns bara ett bud, "älska Gud mer än något annat", sen löser sig resten själv eftersom Gud är kärlek. Det andra budet, "älska dina medmänniskor som dig själv", kommer från det första. Allt annat i bibeln är sagor, och då menar jag inte på ett nedsättande sätt, man kan lära sig mycket från sagor om en god person hjälper en att förstå dem. Men alla personer och situationer är olika, och när man börjar byta ut medkänsla mot färdigskrivna regler blir man religiös.

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. -- 1 Kor 13:1-3

Amen, kom Jesus.

Det är inte så enkelt. I så fall hade Gud inte behövt skriva ner några budord, och kristna hade inte behövt skriva brev till församlingarna.

Varför citerar du bibeln överhuvudtaget i så fall? "Allt annat i bibeln är sagor" sade du ju själv.
Citera
2015-06-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tänker du på alkohol? Jehovas vittnen får dricka alkohol så länge det inte blir ett missbruk. Att dricka alkohol i måttliga mängder är tillåtet enligt bibeln.

"Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta - Gud har redan sagt ja till vad du gör."(Predikaren 9:7 Bibel2000)

Med din logik, vore det då inte mer logiskt att rekreationellt användande av heroin (eller andra droger) är underförstått OK?
Citera
2015-06-23, 12:30
Medlem
Citat:
Med din logik, vore det då inte mer logiskt att rekreationellt användande av heroin (eller andra droger) är underförstått OK?

Nej det kan jag inte se, bara alkohol har det "godkännandet" från Gud

"Du låter gräs växa för boskapen och örter till människans tjänst.
Så frambringas föda ur jorden och vin, som gör människan glad, olja, som ger hennes ansikte glans, och bröd, som ger henne styrka.
" (Ps 104:14-15 Bibel2000)
Citera
2015-06-23, 12:59
Medlem
Citat:

Så frambringas föda ur jorden och vin, som gör människan glad, olja, som ger hennes ansikte glans, och bröd, som ger henne styrka.

Jo, men du skrev att författarna till bibeln inte kunde förutsäga alla situationer som skulle uppstå i framtiden (vilket är lite konstigt om de var profeter). Det verkar som du väljer att se allt nytt och modernt, som inte nämns i bibeln, som syndigt och inte gott. Även vetenskapliga framsteg.

Om Jesus levde idag tror jag att han skulle ta tåget, men du kanske vill att vi ska gå i sandaler?
Citera
2015-06-23, 13:02
Medlem
Citat:

Humoristiskt att använda Psaltaren och Predikaren som en auktoritet för "Guds vilja".
Iaf vad gäller alkohol.
Står mycket annat i de två böckerna som jag gissar man inte använder i JV doktriner.
Citera
2015-06-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Just det. Han var en diktator. Att hans ledarskap var "svagt" syftade på att han ofta var en klåpare med bibeltexter och fakta. Åtskilliga av hans vimsiga nycker har efteråt korrigerats, även om en sådan kastastrofal lära som "det gudomliga uppdraget" snarare har fått dö utan tydlig korrigering. Eftertrycket vid mnemeion som Guds minne är ett groteskt misstag som ännu lever ("minnesgravar" syftar klart på människors minne, inte Guds!). Avskaffandet av korset och förbud mot födelsedagsfirande m m lever också kvar. Dessa svagt underbyggda uppfattningar behövdes för att profilera rörelsen och det skulle kosta oerhört mycket i prestige att gå tillbaka till de tidigare uppfattningarna. Så Rutherfords hugskott lever kvar i dessa avseenden.

Mycket av hans "hugskott"verkar ha haft som självändamål att göra JV mer avvikande från mainstreamkristendom, och att göra medlemmarna mer ofria i sina privatliv.....nästan som om Rutherford avsiktligt ville stigmatisera medlemmarna socialt. Jag tänker på pinsamma demonstrtioner av typen "Religion is a snare and racket"...........en sådan demonstration måste bara uppfattats som absurd och pinsam av utomstående....sannolikt även av många medlemmar.
Citera
2015-06-23, 13:12
Medlem
Citat:

Jag jämförde principen att det i bibeln inte finns uttalade förbud för varenda synd som människan kan hitta på, för då skulle bibeln vara oändligt tjock.

Har du missat Moseböckerna?? Där finns gott om detaljerade förbud och straff.
Citera
2015-06-23, 14:45
Medlem
Citat:
Jo, men du skrev att författarna till bibeln inte kunde förutsäga alla situationer som skulle uppstå i framtiden (vilket är lite konstigt om de var profeter).

Det spelar ingen roll, det fanns mycket på den tiden också som inte behandlas i bibeln.

Du verkar inte förstå att man inte kan skriva ner för att gardera sig för alla slags eventualiteter:

"Jesus gjorde också mycket annat, och om var sak skulle skildras för sig tror jag inte att hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas." (Joh 21:25 Bibel2000)

Citat:
Det verkar som du väljer att se allt nytt och modernt, som inte nämns i bibeln, som syndigt och inte gott. Även vetenskapliga framsteg.

Om Jesus levde idag tror jag att han skulle ta tåget, men du kanske vill att vi ska gå i sandaler?

Nej, jag drar slutsatser efter att ha försökt förstå andemeningen med skriftställen, då tillämpa det alla slags eventualiteter.
Citera
2015-06-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Humoristiskt att använda Psaltaren och Predikaren som en auktoritet för "Guds vilja".
Iaf vad gäller alkohol.
Står mycket annat i de två böckerna som jag gissar man inte använder i JV doktriner.

GT är inte längre auktoritet när det gäller lagförbundet, Kristi lagar står över lagförbundet idag.

Men det finns mycket att dra lärdom av i GT och många saker gäller än idag, t.ex. att GT:s historia är verkliga händelser.
Citera
2015-06-23, 15:51
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll, det fanns mycket på den tiden också som inte behandlas i bibeln.

Du verkar inte förstå att man inte kan skriva ner för att gardera sig för alla slags eventualiteter:

"Jesus gjorde också mycket annat, och om var sak skulle skildras för sig tror jag inte att hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas." (Joh 21:25 Bibel2000)

Ska vi ta det citatet bokstavligt? Ni tar ju ibland saker bokstavliga, såsom det där med att avhålla sig från blod.
Hur vet man när man ska ta något bokstavligt och när man ska ta det bildligt?

Jag tycker synd om dig ttsp. Fast jag hoppas du fortsätter i rörelsen, för det är så roligt att diskutera med dig.
Men jag förstår att era ledare starkt avråder från sådana här diskussioner eftersom det riskerar att avprogrammera er.
Citera
2015-06-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ska vi ta det citatet bokstavligt?

Det finns ingen anledning att inte ta det bokstavligt, har du annan information?

Citat:
Ni tar ju ibland saker bokstavliga, såsom det där med att avhålla sig från blod.

Inte heller där finns det anledning att tro att apostlarna och de äldste i Jerusalem talade i liknelser, återigen har du annan information?

Citat:
Hur vet man när man ska ta något bokstavligt och när man ska ta det bildligt?

Det kanske man inte alltid kan veta, men det mesta går att ta reda på genom att ha god kunskap i bibeln och jämföra skriftställen. Om det är Gud som inspirerat bibeln så borde allt i bibeln hänga ihop.

Citat:
Jag tycker synd om dig ttsp.

Då måste du ha tyckt ännu mer synd om mig innan Jag blev ett Jehovas vittne. Grunden till min tro bildade jag innan jag blev ett Jehovas vittne, det blev mest en bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, och att jag inte var ensam om min tro.

Så du har egentligen ingen aning om vem jag är så att du kan döma mig på det sättet som du hela tiden gör. Du har en nedvärderande syn på mig, men det är ändå harmlöst jämfört med många andra här.

Jag tycker synd om dig för att du har fel i punkt efter punkt, och mina svar rinner av dig som en gås.

Citat:
Fast jag hoppas du fortsätter i rörelsen, för det är så roligt att diskutera med dig.

Jag har bara blivit mer stärkt i att Jehovas vittnen är dom som är närmast bibeln och sanningen om vår verklighet, under alla mina år av att diskutera med avfällingar, motståndare och andra.

Dom har för det mesta varit väldigt otrevliga och hemska mot mig, kallat mig för en massa saker och sett ner på mig. Och dom har fortsatt att lära ut osanningar om Jehovas vittnen trots att man bevisat och argumenterat logiskt och förnuftigt. Detta gör mig mer övertygad när jag ser människor som kan vara så förblindade.

Citat:
Men jag förstår att era ledare starkt avråder från sådana här diskussioner eftersom det riskerar att avprogrammera er.

Det är tvärtom att man riskerar att bli programmerad efter världens ande, den är väldigt stark med sitt budskap om frihet, vilket egentligen inte är en frihet eftersom det ofta innebär problem och svårigheter, som ett exempel menar jag promiskuiteten som leder till oönskade barn som aborteras och psykiska problem av att man blivit lämnad av någon som bara har lekt med en.
Citera
2015-06-23, 19:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att inte ta det bokstavligt, har du annan information?

Med tanke på din vanliga demagogi är det svårt att veta när något skall tas bokstavligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in