2023-11-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Se där. För bara några år sedan kunde du tänka fritt och kritiskt.😜

Har han förändrats eller
Citera
2023-11-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Har han förändrats eller

Vad skrev han i det senaste inlägget till dig? 😀😎
Citera
2023-11-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Really? Kan du länka till någon sida på internet där detta står, att Jesus uppfyllde lagen genom ett fullkomligt offer i syfte att kunna upphäva GT?

Det jag har läst är nämligen detta:

Det är inte syftet med att han uppfyllde lagen med ett fullkomligt offer. Syftet var att upphäva GT, som instiftades med blod och därför måste upphävas med att blod utgjuts för syndernas förlåtelse. Visa mig en enda som har tolkat det så.

Men snälla du. Du förstår verkligen inte. Inbillar du dig att jag på något vis försvarar JV-teologin, eller någon annan teologi Skärp dig ordentligt och försök tänka utanför bibelboxen.
Citera
2023-11-05, 17:21
Medlem
Citat:
Men snälla du. Du förstår verkligen inte. Inbillar du dig att jag på något vis försvarar JV-teologin, eller någon annan teologi Skärp dig ordentligt och försök tänka utanför bibelboxen.
Du försvarar ingen kyrkas teologi alls, för ingen har kommit med denna förklaring sedan Paulus skrev Heb, allra minst Jv, som säger att Jesus uppfyllde lagen genom att följa den.
Citera
2023-11-05, 19:24
Medlem
Citat:
Du försvarar ingen kyrkas teologi alls, för ingen har kommit med denna förklaring sedan Paulus skrev Heb, allra minst Jv, som säger att Jesus uppfyllde lagen genom att följa den.

Men snälla söta. Förstår du verkligen så bedrövligt illa. Det är helt sanslöst. Är du totalt oförmögen att se på tanken om ett människooffer ur ett sekulärt filosofiskt perspektiv? Du rabblar ju din bibel hela tiden.
Citera
2023-11-05, 20:02
Medlem
Jag är före detta biträdande tjänare, just nu är jag förmodligen räknad som inaktiv då jag mådde dåligt över ständigt tjat om tjänsterapport och valde att ignorera telefonsamtal och meddelanden.
Helt plötsligt så skulle hela äldstekretsen bli bästa kompis med mig och självaste kretstillsyningsmannen skulle hem till mig på samtal, jag tackade nej gång på gång och till slut tröttnade dom efter att jag blivit tvungen att ignorera dem.

Jag har fortfarande inloggningen till församlingens bankkonto, det är intressant att se att de rika medlemmarna skänker ytterst lite medan de mer ekonomiskt begränsade ger väldigt mycket, ganska tragiskt...

Jag har aldrig mått bättre än nu, av att slippa pressen med möten och tjänst och att umgås med folk som man egentligen inte ha ett dyft gemensamt med.
Citera
2023-11-05, 20:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvattram212
Jag är före detta biträdande tjänare, just nu är jag förmodligen räknad som inaktiv då jag mådde dåligt över ständigt tjat om tjänsterapport och valde att ignorera telefonsamtal och meddelanden.
Helt plötsligt så skulle hela äldstekretsen bli bästa kompis med mig och självaste kretstillsyningsmannen skulle hem till mig på samtal, jag tackade nej gång på gång och till slut tröttnade dom efter att jag blivit tvungen att ignorera dem.

Jag har fortfarande inloggningen till församlingens bankkonto, det är intressant att se att de rika medlemmarna skänker ytterst lite medan de mer ekonomiskt begränsade ger väldigt mycket, ganska tragiskt...

Jag har aldrig mått bättre än nu, av att slippa pressen med möten och tjänst och att umgås med folk som man egentligen inte ha ett dyft gemensamt med.
Jo, det var det första som jag märkte som gjorde att jag tyckte att något måste vara fel, det vill säga att ju mer jag undvek att gå på möten och ju mer jag slutade att ta deras telefonsamtal, desto bättre mådde jag.
Sedan började jag att titta på hur det organisationen säger om omvärlden inte stämde och hur de säger att andras avsikter är inte heller stämde. Och om inte det stämde, fanns det mer som inte stämde?
Därifrån har jag sedan börjat att pussla ihop en världsbild som stämmer med mina egna observationer i stället för att blint acceptera en egentligen ganska sjuk världsbild.
Citera
2023-11-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvattram212

Välkommen till friheten
Var bara försiktig så du inte outar för mycket detaljer om dig själv. Jag gissar att du vill fejda/glida bort i lugn och ro.
Troligen är det många som blivit trötta på det hela under pandemin. Vad jag förstått så är mötesnärvaron bedrövlig på många håll, så jag tror inte att de äldste har ork att jaga alla "förlorade fårskallar".😀

Jag vet inte om du hört eller sett det, men oktober var den sista månaden som föramlingsförkunnare behövde rapportera timmar. Du är nog inte den enda som tröttnat på tjatet.
Citera
2023-11-05, 21:34
Medlem
Citat:
Detta är mest förtal, baserat på att du inte förstår varför.

Jesus kom för att uppfylla lagen. Lagen kräver djuroffer, blodutgjutelse, för syndernas förlåtelse. Blodet av djur räckte inte till, det var bara ett substitut, därför fick de offra varje år, år efter år. Därför uppfyllde Jesus lagen med ett fullkomligt offer en gång för alla så att ingen behöver offra någonsin mer (Heb 9 och 10). Så hans död var juridisk, för att uppfylla lagen som han själv sa I Matt 5. Jv kommer inte att hålla med. Jag är inget Jv.

Resten är som sagt förtal utan bevis.

Jag undrar också om du är sjuk, för det du skriver är mest osammanhängande svammel för mig.
Nä, precis. Jag förstår inte hur ni kan kalla det för kärlek och respekt. Bibeln ör fortfarande vidrig idag när jag är nykter. Och JV är en hög med sliskiga pervon som kollektivt borde ta skulden för alla övergrepp som skett genom åren.
Citera
2023-11-05, 22:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Man kan kritisera JV för mycket i det organisatoriska, men de försöker åtminstone föra ut Jesus budskap, vilket inte alla församlingar gör.
Citera
2023-11-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Ditt ordval "sällskapet" är inget som används längre, vi säger Organisationen när vi hänvisar till den.

Det säger ganska mycket om vilken laghalva du förmodligen spelar på...

Organisationen har flera uttryck.
Citera
2023-11-05, 23:29
Medlem
Citat:
Vad skrev han i det senaste inlägget till dig? 😀😎

Ingen aning. Orkar inte kolla upp det. Om du vet så säg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in