2017-08-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kan ägna mig åt frivilligt arbete om jag vill, jag kan bidra till en vattenkälla i Mali både ekonomiskt och praktiskt om jag vill, utan att någon i församlingen har något att säga emot. Jag blir inte utesluten för det.

Jag förstår inte varför du skulle ha blivit avrådd från det förutom om du engagerar dig i falsk religion, och politik. Du kan bidra med en hur stor vattenkälla i Mali som du vill, om du har pengar för det, utan att ledningen i Jehovas vittnen har något att säga om det. Men så fort det handlar om falsk religion eller politik, så är det något som är självklart förbjudet för Jehovas vittnen, helt enligt bibeln.

Så..
Vilka organisationer kan han då stödja eller samarbeta med? Röda korset? Unicef??
Citera
2017-08-07, 21:57
Medlem
Citat:
Jag kan ägna mig åt frivilligt arbete om jag vill, jag kan bidra till en vattenkälla i Mali både ekonomiskt och praktiskt om jag vill, utan att någon i församlingen har något att säga emot. Jag blir inte utesluten för det.

Jag förstår inte varför du skulle ha blivit avrådd från det förutom om du engagerar dig i falsk religion, och politik. Du kan bidra med en hur stor vattenkälla i Mali som du vill, om du har pengar för det, utan att ledningen i Jehovas vittnen har något att säga om det. Men så fort det handlar om falsk religion eller politik, så är det något som är självklart förbjudet för Jehovas vittnen, helt enligt bibeln.

Du vet lika väl som jag att JVs organisation tycker att man hjälper bäst genom att skänka pengar och tid åt dem.
Jag har vid tidigare tillfällen frågat om varifrån hjälpen kommer, och då fått som svar en mängd frivilligorganisationer däribland många kyrkor som hjälper till.
Dock har de ingenstans hört talas någon hjälp från JV.
Citera
2017-08-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du vet lika väl som jag att JVs organisation tycker att man hjälper bäst genom att skänka pengar och tid åt dem.
Jag har vid tidigare tillfällen frågat om varifrån hjälpen kommer, och då fått som svar en mängd frivilligorganisationer däribland många kyrkor som hjälper till.
Dock har de ingenstans hört talas någon hjälp från JV.

Jag tror också att den effektivaste hjälpen får man genom JV:s organisation, men som jag sade, det finns inget förbud för att enskilda Jehovas vittnen t.ex. bidrar med en vattenkälla i Mali.

Om jag själv hade miljoner/miljarder så hade jag själv engagerat mig i olika ställen på jorden, för att förbättra förhållandena.

Även om jag inte haft miljoner så har jag haft funderingar på att förbättra förhållandena på jorden på olika sätt.
Citera
2017-08-07, 22:19
Medlem
Citat:
Jag tror också att den effektivaste hjälpen får man genom JV:s organisation, men som jag sade, det finns inget förbud för att enskilda Jehovas vittnen t.ex. bidrar med en vattenkälla i Mali.

Om jag själv hade miljoner/miljarder så hade jag själv engagerat mig i olika ställen på jorden, för att förbättra förhållandena.

Även om jag inte haft miljoner så har jag haft funderingar på att förbättra förhållandena på jorden på olika sätt.

Den hjälpen kan knappast vara särskilt effektiv när de ingenstans har hört talas om någon hjälp från JV.

Jag har inga miljoner men jag har mig själv som kan bidra med lite hjälp.

Om du verkligen vill hjälpa finns det en uppsjö av hjälporganisationer som gör ett jättejobb på många håll av jorden.
De välkomnar med öppna armar alla frivilliga krafter, ingen hjälp är för liten.
Till skillnad från JVs organisation betyder deras hjälp ofta skillnaden mellan liv och död i så många länder.
Citera
2017-08-07, 22:24
Medlem
Citat:
Den hjälpen kan knappast vara särskilt effektiv när de ingenstans har hört talas om någon hjälp från JV.

Om du verkligen vill hjälpa finns det en uppsjö av hjälporganisationer som gör ett jättejobb på många håll av jorden.
Till skillnad från JVs organisation betyder deras hjälp ofta skillnaden mellan liv och död i så många länder.

Du är okunnig, Jehovas vittnen hjälper massor med människor, kanske inte som du vill, men många kommer ifrån analfabetism t.ex.
Citera
2017-08-07, 22:27
Medlem
Citat:

Fast....då ska man erkänna att förlängt liv här och nu är meningsfullt. Enligt Ttsp så är bara evigt liv meningsfullt....kan bistånd åstadkomma detta eller snackar han sköt som vanligt?
Citera
2017-08-07, 22:42
Medlem
Citat:
Du är okunnig, Jehovas vittnen hjälper massor med människor, kanske inte som du vill, men många kommer ifrån analfabetism t.ex.

Som jag vill?
Jag vill att barn ska slippa bli blinda pga parasiter i smutsigt dricksvatten.
Jag vill se den hjälp som varje dag lyfter 350.000 personer ur extrem fattigdom, som ger el för första gången till 300.000/dag, som ger 285.000/dag rent vatten, enligt Världsbankens rapport.
Vilken hjälp vill du se?

Vilken skolverksamhet har JV och var?
Citera
2017-08-07, 22:45
Medlem
Citat:

Du har fel här ttsp, många JV har råkat i svårigheter när de har velat stödja olika välgörenhetsorganisationer, och det tror jag att du vet.
All heder åt Kalten som hjälper där han kan.
Citera
2017-08-07, 22:46
Medlem
Citat:

Om ett vittne engagerar sig i en hjälporganisation, vilken som helst, ställs direkt frågetecken om personens andlighet. En broder skulle med stor sannolikhet bli av med sitt förordnande eftersom han "sätter sitt hopp till människor" och dessutom stödjer organisationer som försöker ta jobbet från Guds rike (som ju ska lösa alla mänsklighetens problem). Hans förordnande kan tillochmed ifrågasättas om hans fru engagerar sig i t ex röda korset, eftersom han har ansvaret att "bygga upp hennes andlighet".
Citera
2017-08-07, 22:47
Medlem
Citat:
Du är en sorglig människa som har så mycket fördomar och dömer andra människor.
Tvärtom...skulle så vara fallet så här jag förståelse varför du är här och skämmer ut dig så ofta....och visst är det sorgligt....men om du har en diagnos så måste du ju rimligen fått information om vilka fina svaga sidor år.

Sen finns det det som är betydligt värre. Systrarna i din församling är troligen i realiteten inte så toleranta som man skulle önska. Jag vet hur det brukar se ut. Stackars sate.😕
Sök hellre riktiga och äkta vänner.
Citera
2017-08-07, 22:51
Medlem
Citat:
Som jag vill?
Jag vill att barn ska slippa bli blinda pga parasiter i smutsigt dricksvatten.
Jag vill se den hjälp som varje dag lyfter 350.000 personer ur extrem fattigdom, som ger el för första gången till 300.000/dag, som ger 285.000/dag rent vatten, enligt Världsbanken rapport.
Vilken hjälp vill du se?

Vilken skolverksamhet har JV och var?

Jehovas vittnen har skolverksamhet där människor vill utbilda sig oavsett organisation.

Det finns många verksamheter där människor får lära sig läsa och skriva.
Citera
2017-08-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Om ett vittne engagerar sig i en hjälporganisation, vilken som helst, ställs direkt frågetecken om personens andlighet. En broder skulle med stor sannolikhet bli av med sitt förordnande eftersom han "sätter sitt hopp till människor" och dessutom stödjer organisationer som försöker ta jobbet från Guds rike (som ju ska lösa alla mänsklighetens problem). Hans förordnande kan tillochmed ifrågasättas om hans fru engagerar sig i t ex röda korset, eftersom han har ansvaret att "bygga upp hennes andlighet".
Visst är det så. Det enda hoppet ska vara Riket. Inom Jv talade man mycket om ris kristna på min tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in