2023-11-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att ljuga om att vara utvald av helig ande.

Tänker du på äldstebröder generellt, eller främst på Yrande kretsen?
Citera
2023-11-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det gäller 1006 pedofiler( JVn) som var registrerade på Betel i Australien. Ingen av dessa hade blivit polisanmäld. Det tillsattes en undersökningskommission rörande detta år 2015..
Många utsatta intervjuades. Jag känner inte till just fallstudiet nr 29, men kontentan var att offer som ville polisanmäla hotades med uteslutning.

Kommissionens förhör var offentliga. Det ligger en hel del material kvar på Youtube. Sök på detta på Tuben.....och du skall finna.

Vad är det du säger? Är detta verkligen sant?
Citera
2023-11-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten

Jo, det är faktiskt så. Men tro det inte bara för att Vasectomater och jag påstår det. Enligt en viss person på detta forum är ju vi notoriska lögnare. 😜😁.
Undersök gärna detta själv på google och Youtube.
Citera
2023-11-13, 22:00
Medlem
Citat:
Det gäller 1006 pedofiler( JVn) som var registrerade på Betel i Australien. Ingen av dessa hade blivit polisanmäld. Det tillsattes en undersökningskommission rörande detta år 2015..
Många utsatta intervjuades. Jag känner inte till just fallstudiet nr 29, men kontentan var att offer som ville polisanmäla hotades med uteslutning.

Kommissionens förhör var offentliga. Det ligger en hel del material kvar på Youtube. Sök på detta på Tuben.....och du skall finna.

Vill man hellre ha text att läsa så kan man tex läsa mer på https://www.childabuseroyalcommissio...vahs-witnesses

Jag tyckte tex att rapporten som man hittar under ”findings” var intressant, men den är på 110 sidor och engelska -> https://www.childabuseroyalcommissio...0Witnesses.pdf
Citera
2023-11-13, 22:19
Medlem
[quote=Starberries|86393506]Vill man hellre ha text att läsa så kan man tex läsa mer på https://www.childabuseroyalcommissio...vahs-witnesses

Jag tyckte tex att rapporten som man hittar under ”findings” var intressant, men den är på 110 sidor och engelska -> https://www.childabuseroyalcommissio...0Witnesses.pdf[/QUOTE

Jo, det finns hur mycket material som helst att "förkovra" sig i. Intressant är också att Cellskapet i efterhand bemött detta med fullständig tystnad. Ska vi gissa att mindre än en procent av alla JVn känner till att dessa förhör har ägt rum.
Det var dessutom lite roligt att strax före kommissionens förhör så gick Cellskapet ut med en video där "gumminyllet/rubberface" Steven Lett gick ut med en varning för en avfällingsdriven kampanj om påstådd pedofili inom organisationen.😎
Citera
2023-11-14, 08:29
Medlem
Citat:
Jo, det är faktiskt så. Men tro det inte bara för att Vasectomater och jag påstår det. Enligt en viss person på detta forum är ju vi notoriska lögnare. 😜😁.
Undersök gärna detta själv på google och Youtube.

Lögner går väl att genomskåda.
Citera
2023-11-14, 10:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tänker du på äldstebröder generellt, eller främst på Yrande kretsen?
Att ljuga om den helige anden är ett dåligt tecken och visar att det inte finns mycket tro. Det gäller alla kristna. Att sedan också skydda sexuella förbrytare för att upprätthålla det falska skenet är början till slutet eftersom dessa då dras till organisationen. Men det handlar inte bara om JV och kristna organisationer för det är världen som är i upplösningstillstånd och alla som är en del av världen dras in.

Eftersom jag inte har ett förflutet i JV eller någon annan sekt så har jag inget personligt hat och tycker inte att JV är sämre än andra organisationer. Och eftersom jag tror att vi går mot sämre tider, som det heter, närmare bestämt civilisationskollaps, så tycker jag det är bäst att sprida Jesus egna ord där man är. Men jag förstår ju dem som blivit präglade för livet i obarmhärtiga och orättfärdiga uteslutningsprocesser. Att hänvisa till Matteus 18:15-18 när familjer och bekantskaper krossas av en organisation, kanske för att någon haft en bättre idé än den officiella, är inte övertygande.

Att läsa, lära, studera och diskutera budskapet är ett sätt att utveckla förståelse för det och ett sätt att investera talenten.
Citera
2023-11-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att ljuga om den helige anden är ett dåligt tecken och visar att det inte finns mycket tro. Det gäller alla kristna. Att sedan också skydda sexuella förbrytare för att upprätthålla det falska skenet är början till slutet eftersom dessa då dras till organisationen. Men det handlar inte bara om JV och kristna organisationer för det är världen som är i upplösningstillstånd och alla som är en del av världen dras in.

Eftersom jag inte har ett förflutet i JV eller någon annan sekt så har jag inget personligt hat och tycker inte att JV är sämre än andra organisationer. Och eftersom jag tror att vi går mot sämre tider, som det heter, närmare bestämt civilisationskollaps, så tycker jag det är bäst att sprida Jesus egna ord där man är. Men jag förstår ju dem som blivit präglade för livet i obarmhärtiga och orättfärdiga uteslutningsprocesser. Att hänvisa till Matteus 18:15-18 när familjer och bekantskaper krossas av en organisation, kanske för att någon haft en bättre idé än den officiella, är inte övertygande.

Att läsa, lära, studera och diskutera budskapet är ett sätt att utveckla förståelse för det och ett sätt att investera talenten.

Hur ser du då på 1 Kor 5:1-13 som kristna bör följa?
Citera
2023-11-14, 15:07
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Och inte bara det, men styrande kretsen ledaren Geoffrey Jackson, som var på privatbesök i sitt hemland Australien just då blev tvingad av kommissionen att vittna, mot sin vilja.

På frågan om han anser att de (styrande kretsen och organisationen) är Guds språkrör på jorden idag så ljög Jackson. Han sa, för att undvika ansvar för denna pedofilhärva, att nej, det skulle vara arrogant att påstå att vi är Guds enda språkrör som Gud använder. Vilket vi alla vet går emot allt som organisationen lär ut. Detta chockade många vittnen som hörde detta. Frågan är, var det en avsiktlig lögn eller teokratisk krigsföring? Hur som helst så är det ju väldigt lätt att granska påståendet mot deras publiceringar.

Om ett enskilt vittne skulle säga samma sak om styrande kretsen så skulle den bli utesluten ganska så omgående.
Citera
2023-11-14, 18:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Lögner går väl att genomskåda.

Tyvärr går inte alla lögner att genomskåda. De bästa lögnerna är dessutom något som man själv vill tro är sant och därför inte vill genomskåda.

Och lögner går endast att genomskåda så länge som man tillåts se något från alla håll och vinklar så att man har alla information och inte endast tvingas acceptera enbart en enda källa till information.

Det är anledningen till att man inom sekter antingen förhindrar medlemmarna från att ha kontakt med andra eller bestämt avråder från det. På så vis kan ingen medlem avslöja sektens egna interna lögner. Det går då också enkelt att avfärda andras sanna påståenden som lögner utan att själv bli internt bli avslöjad som lögnare.

Det är något som jag själv haft alltför mycket erfarenhet av från den sekt som jag var med i och en av huvudanledningarna till att jag lämnade när jag började upptäcka att det som de påstod vara lögner från "attackerande illvilliga fiender" inte alls var lögner. Det var den egna ledningen som ljög, och de visste att det var lögn. Men det är som om de tänker att det inte är så farligt att ljuga om man ljuger för att skydda "den enda rätta sanningen", hur det nu går ihop logiskt.
Citera
2023-11-14, 18:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur ser du då på 1 Kor 5:1-13 som kristna bör följa?
Vad får Paulus allt ifrån? Det är i varje fall inte evangelium.

Varför skulle inte en son få gifta sig med sin fars änka, när han enligt GT kan vara skyldig att gifta sig med sin brors änka? Det kan vara praktisk för änkan som på så sätt kan stanna i huset. Döm inte så blir du inte själv dömd, passar in.

Ett enda är viktigt och det är Jesus egna ord.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-11-14 kl. 19:40.
Citera
2023-11-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Tyvärr går inte alla lögner att genomskåda. De bästa lögnerna är dessutom något som man själv vill tro är sant och därför inte vill genomskåda.

Och lögner går endast att genomskåda så länge som man tillåts se något från alla håll och vinklar så att man har alla information och inte endast tvingas acceptera enbart en enda källa till information.

Det är anledningen till att man inom sekter antingen förhindrar medlemmarna från att ha kontakt med andra eller bestämt avråder från det. På så vis kan ingen medlem avslöja sektens egna interna lögner. Det går då också enkelt att avfärda andras sanna påståenden som lögner utan att själv bli internt bli avslöjad som lögnare.

Det är något som jag själv haft alltför mycket erfarenhet av från den sekt som jag var med i och en av huvudanledningarna till att jag lämnade när jag började upptäcka att det som de påstod vara lögner från "attackerande illvilliga fiender" inte alls var lögner. Det var den egna ledningen som ljög, och de visste att det var lögn. Men det är som om de tänker att det inte är så farligt att ljuga om man ljuger för att skydda "den enda rätta sanningen", hur det nu går ihop logiskt.

Jag har väldigt svårt att tro att allt det dåliga stämmer kring vår organisation. Men samtidigt tänker jag att sanningen tål att ifrågasättas och prövas för att den alltid kommer att förbli vad den är just en sanning. Därför är jag inte rädd för att granska min sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in