Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
En bra fråga som jag fortfarande inte har fått något bra svar på. Det är bra att du har en egen, personlig uppfattning. Men nu efterfrågade jag JV’s allmänna troslära/åsikter om det.
Hur avhåller man sig från blod genom att förbjuda huvudbeståndsdelar och helblod, men tillåta mindre beståndsdelar utvunnet ur blodets huvudbeståndsdelar? Kan du svara på det?
Det innebär väl i princip samma sak? Det finns inget uttryckligt förbud mot mindre beståndsdelar (bara helblod och huvudkomponenter). Om det är upp till varje vittnes samvete att avgöra om de vill ta emot vissa bloddelar, så är det uppenbarligen okej/tillåtet.
Jag citerade ju två artiklar från JV’s egen hemsida. Huvudkomponenter och helblod är förbjudet. Men de skriver samtidigt att det finns inget tydligt förbud mot mindre biståndsdelar i Guds lag, så det är tydligen okej. Jag läser ju bara vad som står. Jag kanske tolkar det fel, men samtidigt skriver du ju att det är upp till varje vittnes samvete. Så det verkar ju stämma, och inte vara nån förvrängning.
Om de två artiklarna är lätta att missförstå, är felaktiga eller liknande så kan du väl komma med bättre källor. Istället för att klaga på att motståndarna inte är insatta och saknar kunskap om sakfrågan. Jag försöker bara förstå hur mindre beståndsdelar är okej, om vittnen ska avhålla sig från blod. Det står inget i bibeln om helblod, huvudkomponenter eller mindre beståndsdelar. Så om de godkänner mindre beståndsdelar för att det inte står något tydligt förbud i bibeln, hur gör man den tolkningen? Räknas det fortfarande inte som blod? Det är trots allt utvunnet ur blodets huvudbeståndsdelar.
Jag vill som sagt bara förstå blodfrågan bättre.
Jag uppfattar ordet "okej" som att det är något positivt, att det är "bra", att organisationen tagit ställning för att det inte är något problem med att ta beståndsdelar, förstår du?
Om det är ett problem eller inte, om Gud tillåter beståndsdelar eller inte måste varje ensklit Jehovas vittne ta ställning för. För det kan ju vara så att det är emot Guds vilja att ta beståndsdelar, men eftersom bibeln inte är tydlig med om t.ex. järn(från blod) är detsamma som blod, som man ska avhålla sig från, så har man överlåtit ansvaret att bestämma om det är tillåtet eller inte åt enskilda Jehovas vittnen.
Så organisationen säger inte att det är "okej" att ta beståndsdelar, organisationen tar inte ställning i frågan, förstår du nu?
Det är ungefär som med alkoholkonsumtion, myndigheterna tar inte ställning för om man kan dricka ett glas öl en gång i månaden, myndigheterna förbjuder inte detta, men det betyder inte att det är fritt fram, utan säger att individen får bestämma själv vilken mängd som är bra eller dåligt för dom. Myndigheter har kommit med rekommendationer för en viss mängd, men om man dricker under den rekommendationen kan det också finnas risker med, och om man dricker mer än den rekommenderade mängden, så behöver det inte automatiskt bli ett problem.
Men det är inte "fritt fram", eller "okej", och det är inte förbjudet, individen måste tänka själv och själv ta ett beslut om vilken mängd som är okej eller riskabelt. Förstår du nu?
Jehovas vittnen tar inte ställning för om det enligt bibeln är förbjudet med beståndsdelar, detta eftersom det inte står något om det i bibeln, eller att det går att tolka på olika sätt.
Har du någon kommentar om Jesu återkomst?