2023-09-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var i citatet står det om dop menar du? Ingenstans!
Däremot står det som jag sade: "vägrar alltså att ta ståndpunkt... vägrar att stödja".

Jag pratade inte om något specifikt citat, utan de tidigare citat som jag kom med. Syftade då på detta inlägg. -> (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Citat:
Dopet är inte en magisk ritual för att få Guds godkännande, inte heller att tillhöra en grupp av människor. Det viktiga är om människor har ett ödmjukt hjärta och är villiga att underordna sig universums skapare, om man är villig att bli Guds tjänare. Förr eller senare, och senast under harmageddon.

Har inte sagt att dopet är någon magisk ritual för att få godkänt. Har sagt att man måste uppfylla kraven, vilket inkluderar ett dop. Sedan kommer Jehova döma vittnen individuellt.

Citat:
Återigen, ja det är viktigt, och det är krav som Gud ställer att man blir döpt och börjar tjäna honom, men om man i harmageddon inte hinner med ett dop, så betyder det inte att man då blir dömd till Gehenna. Det är ett ologiskt och förvrängt påstående.

Ja, som jag sade, det är viktigt, men visa mig var det står att man måste vara döpt när Gud dömer i harmageddon, annars hamnar man i Gehenna. Tvärtom har jag visat att man inte vet vilka som blir dömda till Gehenna, varken inom organisationen eller utanför.
Om dopet var en sådan klar och tydlig gräns, ja då skulle man kunna säga vilka som blir dömda till Gehenna av Gud, men Jehovas vittnen säger att ingen människa vet, och ingen människa kan döma.

Ja, återigen "önskar", det har med hjärtat att göra, inte om man är döpt eller inte.

Ja, men det står inget om att man måste hinna med att bli döpt innan Gud dömer.
Gud kan bedöma hjärtat och förstå att personen vill underordna sig, trots att dopet var planerat dagen efter och hann inte med innan Guds dömande.

Förstår du inte hur konstigt det skulle vara?

Som jag tidigare redan har citerat så står det bland annat:

”Funderar du på att bli döpt? Då har du verkligen satt upp ett fint mål! Det är en stor förmån att få bli döpt som ett Jehovas vittne. Dessutom är det ett grundläggande krav för alla kristna och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...edo-bli-döpta/

”Dopet är dessutom ett viktigt krav för dem som vill bli räddade. Sedan Petrus talat om hur Noa byggt den ark som bevarade honom och hans familj genom den stora översvämningen säger han: ”Det som svarar mot detta räddar nu också er, nämligen dop.”

Källa: https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010843

Det är alltså både ett grundläggande och viktigt krav för att bli räddad. Om även odöpta personer med rätt hjärteinställning kan bli räddade, varför är det då ett krav att man är döpt? Ett viktigt krav dessutom.

Det betyder inte att det är ett enda kravet, eller att alla döpta automatiskt kommer att bli räddade. Det står i det första citatet att det är ett viktigt steg, så det behövs mer. I andra citat nämns det andra exempel. Det betyder bara att det är en förutsättning att man är döpt, men inte det enda som krävs. Uppfyller man inte övriga krav då kanske man inte överlever.

Tycker att det är konstigt att de skriver att det är ett grundläggande och viktigt krav, om nu Jehova gör en massa undantag för odöpta människor med rätt hjärteinställning. Vad är då poängen med kravet?
Citera
2023-09-14, 17:30
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Har du inte läst i bibeln att änglarna har en roll i predikandet och att kristna tar del av den heliga anden och att kristna är utvalda av Gud?
Jag menar på att detta isåfall gällde för de tidiga kristna under det första århundradet. I modern tid finns det en stor mängd olika kristna samfund som påstår sig ha godkännande från ovan. Dessa har gemensamt att de saknar både spektakulära bevis och bibliskt stöd för sina påståenden.
Citera
2023-09-14, 17:51
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Det betyder inte att det är ett enda kravet, eller att alla döpta automatiskt kommer att bli räddade. Det står i det första citatet att det är ett viktigt steg, så det behövs mer. I andra citat nämns det andra exempel. Det betyder bara att det är en förutsättning att man är döpt, men inte det enda som krävs. Uppfyller man inte övriga krav då kanske man inte överlever.

Tycker att det är konstigt att de skriver att det är ett grundläggande och viktigt krav, om nu Jehova gör en massa undantag för odöpta människor med rätt hjärteinställning. Vad är då poängen med kravet?
Dopet är symboliskt för bättring eller omvändelse:
Medan Apollos var i Korint, kom Paulus, sedan han hade farit genom de övre delarna av landet, ned till Efesus. Där träffade han några lärjungar. Och han frågade dessa: »Undfingen I helig ande, när I kommen till tro?» De svarade honom: »Nej, vi hava icke ens hört att helig ande är given.» Han frågade: »Vilken döpelse bleven I då döpta med?» De svarade: »Vi döptes med Johannes' döpelse» Då sade Paulus: »Johannes' döpelse var en döpelse till bättring; och han sade därvid till folket, att det var på den som skulle komma efter honom, det är på Jesus, som de skulle tro.» Sedan de hade hört detta, läto de döpa sig i Herren Jesu namn. Och när Paulus lade händerna på dem, kom den helige Ande över dem, och de talade tungomål och profeterade. (Apostlagärningarna 19:1-6)
Then said Paul, John verily baptized with the baptism of repentance, saying unto the people, that they should believe on him which should come after him, that is, on Christ Jesus. When they heard this, they were baptized in the name of the Lord Jesus. And when Paul had laid his hands upon them, the Holy Ghost came on them; and they spake with tongues, and prophesied.
Paulus sade: »Johannes dop var ett omvändelsedop, och han uppmanade folket att tro på den som skulle komma efter honom, det vill säga Jesus.« Då lät de döpa sig i herren Jesu namn. Och när Paulus lade sina händer på dem kom den heliga anden över dem, och de talade med tungor och profeterade.
Citera
2023-09-14, 18:23
Medlem
Citat:
Som jag tidigare redan har citerat så står det bland annat:

”Funderar du på att bli döpt? Då har du verkligen satt upp ett fint mål! Det är en stor förmån att få bli döpt som ett Jehovas vittne. Dessutom är det ett grundläggande krav för alla kristna och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...edo-bli-döpta/

Ja, ett viktigt steg, ett grundläggande krav. Det är också ett viktigt steg och grundläggande krav att sluta stjäla, sluta mörda, alltså följa lagen, men det står ändå inte att om man följer dom här viktiga stegen så överlever man automatiskt. Eller tvärtom om man inte följer stegen så är man automatiskt dömd till Gehenna.

Hur kan i så fall någon människa överleva om man måste följa alla lagar och krav till punkt och pricka? För människan är full av synd, ingen människa kan vara fullkomlig, och följa Guds lagar och krav till 100%

Citat:
”Dopet är dessutom ett viktigt krav för dem som vill bli räddade. Sedan Petrus talat om hur Noa byggt den ark som bevarade honom och hans familj genom den stora översvämningen säger han: ”Det som svarar mot detta räddar nu också er, nämligen dop.”

Källa: https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010843

Återigen, det är ett viktigt krav, men det är inte avgörande för om man överlever Guds dom eller inte.

Citat:
Det är alltså både ett grundläggande och viktigt krav för att bli räddad. Om även odöpta personer med rätt hjärteinställning kan bli räddade, varför är det då ett krav att man är döpt? Ett viktigt krav dessutom.

Eftersom Gud kräver vissa saker, och om man då ignorerar dessa krav, och motsätter sig kraven, så blir man inte räddad. Om man däremot t.ex. inte ens hört talas om att det är ett krav, så betyder det inte att man är dömd till Gehenna om man inte är döpt.

Citat:

"kanske"? Varför förändrar du ditt argument från "måste" till "kanske"?

Du har mer rätt nu, ja det är kanske. Kanske överlever man inte även om man har uppfyllt alla krav, och kanske överlever man ändå, även om man inte har uppfyllt alla krav.

Det beror på vilken inställning människan har, om man är trotsig eller ödmjuk, om man har ett gott hjärta eller inte.

Alla människor på hela jorden måste avlägga räkenskap inför Gud:

*** w96 15/9 sid. 15 § 20 Alla måste avlägga räkenskap inför Gud ***

Bibeln visar tydligt att nationer och individer måste avlägga räkenskap inför den suveräne Herren Jehova. (Sefanja 1:7) Om vi är överlämnade åt Gud, kan vi därför fråga oss själva: ”Hur betraktar jag mina gudagivna privilegier och plikter? Hur är den räkenskap som jag avlägger för mig själv inför Jehova Gud och Jesus Kristus?”
Om det nu skulle bero på om man är döpte eller inte, varför ska då människor utanför församlingen "avlägga räkenskap inför Gud"? Det är ju ganska onödigt om man nu inte överlever utan att vara döpt.

Citat:

Vad är poängen med att föräldrar har vissa krav på sina barn, att dom t.ex. ska gå i skolan?

Vad händer om barnet inte uppfyller kraven?

Tycker du att det är en skillnad om:
1) Barnet går inte till skolan med flit, för att t.ex. förarga och trotsa mot föräldrarna.
2) Barnet går inte till skolan för att barnet blivit mobbad och inte mår bra.

Tycker du att föräldrarna ska behandla både barnen på samma sätt eftersom dom inte gått till skolan(blivit döpta)?

Gud är inte hjärtlös och paragrafryttare, men han är inte heller en mes som aldrig ställer några krav.
Citera
2023-09-14, 18:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, ett viktigt steg, ett grundläggande krav. Det är också ett viktigt steg och grundläggande krav att sluta stjäla, sluta mörda, alltså följa lagen, men det står ändå inte att om man följer dom här viktiga stegen så överlever man automatiskt. Eller tvärtom om man inte följer stegen så är man automatiskt dömd till Gehenna.

Hur kan i så fall någon människa överleva om man måste följa alla lagar och krav till punkt och pricka? För människan är full av synd, ingen människa kan vara fullkomlig, och följa Guds lagar och krav till 100%

Återigen, det är ett viktigt krav, men det är inte avgörande för om man överlever Guds dom eller inte.

Eftersom Gud kräver vissa saker, och om man då ignorerar dessa krav, och motsätter sig kraven, så blir man inte räddad. Om man däremot t.ex. inte ens hört talas om att det är ett krav, så betyder det inte att man är dömd till Gehenna om man inte är döpt.

"kanske"? Varför förändrar du ditt argument från "måste" till "kanske"?

Du har mer rätt nu, ja det är kanske. Kanske överlever man inte även om man har uppfyllt alla krav, och kanske överlever man ändå, även om man inte har uppfyllt alla krav.

Det beror på vilken inställning människan har, om man är trotsig eller ödmjuk, om man har ett gott hjärta eller inte.

Alla människor på hela jorden måste avlägga räkenskap inför Gud:

*** w96 15/9 sid. 15 § 20 Alla måste avlägga räkenskap inför Gud ***

Bibeln visar tydligt att nationer och individer måste avlägga räkenskap inför den suveräne Herren Jehova. (Sefanja 1:7) Om vi är överlämnade åt Gud, kan vi därför fråga oss själva: ”Hur betraktar jag mina gudagivna privilegier och plikter? Hur är den räkenskap som jag avlägger för mig själv inför Jehova Gud och Jesus Kristus?”
Om det nu skulle bero på om man är döpte eller inte, varför ska då människor utanför församlingen "avlägga räkenskap inför Gud"? Det är ju ganska onödigt om man nu inte överlever utan att vara döpt.

Vad är poängen med att föräldrar har vissa krav på sina barn, att dom t.ex. ska gå i skolan?

Vad händer om barnet inte uppfyller kraven?

Tycker du att det är en skillnad om:
1) Barnet går inte till skolan med flit, för att t.ex. förarga och trotsa mot föräldrarna.
2) Barnet går inte till skolan för att barnet blivit mobbad och inte mår bra.

Tycker du att föräldrarna ska behandla både barnen på samma sätt eftersom dom inte gått till skolan(blivit döpta)?

Gud är inte hjärtlös och paragrafryttare, men han är inte heller en mes som aldrig ställer några krav.

Du verkar inte kunna skilja på betydelsen mellan krav och önskemål.
Eller menar du att det är Gud som skulle ha svårt att skilja på vad som menas med krav och vad som bara är ett önskemål?
Citera
2023-09-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jag menar på att detta isåfall gällde för de tidiga kristna under det första århundradet. I modern tid finns det en stor mängd olika kristna samfund som påstår sig ha godkännande från ovan. Dessa har gemensamt att de saknar både spektakulära bevis och bibliskt stöd för sina påståenden.

Jehovas vittnen anser inte att Gud ger bevis idag i form av spektakulära underverk som t.ex. att väcka upp döda.

Däremot menar man att man är dom enda som följer bibeln logiskt, förnuftigt och t.o.m. vetenskapligt, man är dom enda som är ens i närheten av vad bibeln lär ut i form av t.ex. vem Gud är, vem Guds son är, vilka profetior som uppfyllts under historien gång och under vår tid, och att man t.ex. uppfyller denna profetia:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

Ingen annan grupp är mer känd över hela världen än Jehovas vittnen när det gäller att predika om bibeln för alla folk, på alla möjliga sätt.

Allt detta sammantaget är ett "spektakulärt" bevis på att Jehovas vittnen är Guds utvalda folk i vår tid.

Det som hände bland dom första kristna med underverken, var till för att etablera bibeln. När bibeln var etablerad så försvann underverken. Det enda sättet att få bevis för Gud idag, är att forska och undersöka bibeln, och jämföra bibeln med vår verklighet. På det sättet kan man bli övertygad om att Gud existerar och förstå vad han vill och kräver.

Men också i framtiden, strax innan harmageddon kommer alla människor få se övernaturliga skeenden på jorden, och alla kommer att inse att Gud existerar, och inse att det är Jehova som är den enda sanne guden. Problemet med att vänta tills dess, är att man riskerar att bli vilseledd av världens ande och utvecklar ett hårt och ont hjärta.

Hela mänskligheten drivs mot antingen den breda vägen eller den smala vägen, tills det finns bara två grupper, getter och får. Och om man inte nu sätter sig in i bibeln, så riskerar man att hamna i den breda kravlösa vägen, som leder till fördärvet:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)
Citera
2023-09-14, 20:21
Medlem
XGPs avatar
Citat:
[Jehovas vittnen menar att man är de enda som] uppfyller denna profetia:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)
Jesus förutsägelse angående budskapet om riket avsåg en tid i anslutning till Jerusalems förstörelse under det första århundradet.
Citat:
Ingen annan grupp är mer känd över hela världen än Jehovas vittnen när det gäller att predika om bibeln för alla folk, på alla möjliga sätt.
Jehovas vittnen lägger krut på att predika på gator och torg, knacka dörr, sprida pamfletter, och så vidare. Tidigare har katolicismen också haft sin utbredning och därmed spridning av kunskap, läkekonst, med mera. Senare tillkom även den protestantiska reformationen som ledde till större friheter för folket. Katolicismen och reformationen har alltså haft oändligt mycket större spridning och påverkan till förbättring på alla möjliga vis än Jehovas vittnen. Med det sagt ska Jehovas vittnens budskap om ett renare liv och framtidshopp inte minimeras. Om man i modern tid enbart ska räkna predikotimmar, antal spridda böcker, häften och broschyrer, så vinner såklart Jehovas vittnen.
Citera
2023-09-14, 21:09
Medlem
Citat:
Jesus förutsägelse angående budskapet om riket avsåg en tid i anslutning till Jerusalems förstörelse under det första århundradet.

Så det förkunnades i hela världen redan i första århundradet?

Och jag antar att du menar att Jesu återkomst skedde även då:

"Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra... Ty som det var i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst." (Matt 24:29-31,37 Bibel2000)

Nej, det är uppenbart en parallellprofetia, både om Jerusalems förstörelse, och då Gud genom Jesus ingriper på jorden.

Citat:
Jehovas vittnen lägger krut på att predika på gator och torg, knacka dörr, sprida pamfletter, och så vidare. Tidigare har katolicismen också haft sin utbredning och därmed spridning av kunskap, läkekonst, med mera.

Och även spridning av tortyr, mord och förföljelse med t.ex. inkvisitionen. Spridandet av dom goda nyheterna handlar inte enbart om kvantitet, utan även om kvalitet, att man verkligen sprider Kristus läror och dom goda nyheterna.

Katolska Kyrkan är ett resultat av avfallet från sann kristendom som skulle komma, och som hade kommit på Johannes tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Det är därför dom i många avseenden går emot Jesu läror, t.ex. även detta:

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:9 Bibel2000)

Citat:
Senare tillkom även den protestantiska reformationen som ledde till större friheter för folket. Katolicismen och reformationen har alltså haft oändligt mycket större spridning och påverkan till förbättring på alla möjliga vis än Jehovas vittnen.

Både protestanter och katoliker har förespråkat krig och förföljelse, t.ex. genom korsriddarna och inkvisitionen, vilket är helt emot Jesu läror.

Så dom kan knappast ha predikat om dom goda nyheterna som Jesus predikade om, utan tvärtom är ondskans hantlangare som påstås komma i Jesu namn:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Jehovas vittnen däremot har t.o.m. lidit och dött på grund av att dom vänt andra kinden till och inte velat ta del i krig och döda andra människor. T.o.m. i "civiliserade länder" som USA och Sverige har man förföljt och dödat Jehovas vittnen bara för att dom vägrat delta i krig.

Citat:
Med det sagt ska Jehovas vittnens budskap om ett renare liv och framtidshopp inte minimeras. Om man i modern tid enbart ska räkna predikotimmar, antal spridda böcker, häften och broschyrer, så vinner såklart Jehovas vittnen.

Inte bara det, även det att folk från alla slags kulturer och nationer blir Jehovas vittnen, över hela världen, i samklang med t.ex. dessa skriftställen:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

"Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. " (Upp 7:9 Bibel2000)
Citera
2023-09-15, 01:34
Medlem
Ja JV ska ju inte säga att de är utvalda, är självmord, homosex, pedofili, satanism och så vidare.
Citera
2023-09-15, 07:35
Medlem
Citat:

Har aldrig påstått att man måste uppfylla alla krav, sedan får man automatiskt överleva eller bli räddad vid Harmageddon. Man har ett hopp om överlevnad, genom att vara en del av organisationen. Hopp, ingen garanti. Man blir dömd senare.

Men med tanke på hur viktigt dopet är, och att JV själva påstår att det är ett grundläggande och viktigt krav då är det något av sakerna som man måste klara av. Om det nu är ett viktigt krav, hur kommer det sig att även odöpta personer kan bli räddade/överleva? Jag förstår inte poängen med att ha krav om man inte behöver uppfylla dem.

Utöver det jag redan har citerat från litteraturen så kan man tex läsa följande:

” När arbetet med att sätta ett märke på pannan är färdigt får de sex männen med vapen befallningen att döda alla som inte har märket. (Läs Hesekiel 9:1–6.) ... Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. ... Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”.” - Vakttornet 15 Juli 2008, s 5-6, §10-12

Man kan även läsa Hes 9:1-6: ”Döda gammal och ung, barn och kvinnor, förgör dem, men rör ingen som bär tecknet.”

Nämner det då JV även skriver:

”Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan.”

Och:

”Hesekiels syn visar på ett av skälen till att vårt arbete med att söka efter dem som ”suckar och stönar” är så viktigt. Liv står på spel. Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”. (2*Thess. 1:7, 8) Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna. Förkunnandet av Guds budskap måste därför fortsätta i oförminskad omfattning ända fram till slutet. (Upp. 14:6, 7) Det här innebär att alla Jehovas överlämnade tjänare har ett stort ansvar. (Läs Hesekiel 3:17–19.)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...s-till-hus-nu/

Samt:

”Vad kommer att hända de små barnen vid Harmageddon? ... Bibeln visar att Gud betraktar de små barnen till sanna kristna som ”heliga”. Den visar också att när Gud i forna tider tillintetgjorde de onda, tillintetgjorde han också deras små barn.” - Resonera med hjälp av skrifterna, sidan 137

Jag vet att du babblar på om hjärteinställning. Det som jag menar är att man först kommer att behöva uppfylla de grundläggande kraven. Därefter kommer man dömas av Jehova. Man kanske överlever eller inte. Det är upp till Gud. Men är man inte ett döpt vittne, så har man ingen som helst chans till räddning/överlevnad vid Harmageddon.

Anledningen till varför ni pratar om hjärteinställning och att ni inte kan döma någon beror på två saker:

1. Det finns en chans att utomstående ändrar sig, och blir ett döpt överlämnat vittne innan domen kommer. Därför går det inte att döma dem på förhand.

2. Att vara ett vittne i sig är inte tillräckligt. JV kan inte avgöra vilka vittnen som kommer att överleva, det kan bara Jehova. Men icke JV har ingen som helst chans överhuvudtaget. Att ha rätt hjärteinställning gäller bara döpta vittnen, inga andra. Det spelar ingen roll om utomstående har rätt hjärteinställning. När dagen kommer, så blir bara JV med rätt hjärteinställning räddade/får överleva.
Citera
2023-09-15, 09:19
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Så det förkunnades i hela världen redan i första århundradet?
Såvida Jehovas vittnen inte har ändrat uppfattning så är det även deras lära. Men de tror att Jesus förutsägelse angående budskapet om riket ska slå in igen i modern tid.
Citat:
Och jag antar att du menar att Jesu återkomst skedde även då [i anslutning till Jerusalems förstörelse]
Min åsikt är att förutsägelsen antingen slog in då eller att den inte gick i uppfyllelse.
Citat:
Nej, det är uppenbart en parallellprofetia, både om Jerusalems förstörelse, och då Gud genom Jesus ingriper på jorden.
Jag antar att du menar att Jesus förutsåg vad som skulle inträffa i anslutning till Jerusalems förstörelse men att vissa av hans förutsägelser istället avsåg en tid mycket längre fram. Peka isåfall gärna på vart denna övergång sker i Jesus tal till sina lärjungar.
Citat:
Jehovas vittnen däremot har t.o.m. lidit och dött på grund av att dom vänt andra kinden till och inte velat ta del i krig och döda andra människor. T.o.m. i "civiliserade länder" som USA och Sverige har man förföljt och dödat Jehovas vittnen bara för att dom vägrat delta i krig.
Vet man hur många Jehovas vittnen som har blivit avrättade på grund av vapenvägran?
Citera
2023-09-15, 10:33
Medlem
Citat:
Såvida Jehovas vittnen inte har ändrat uppfattning så är det även deras lära. Men de tror att Jesus förutsägelse angående budskapet om riket ska slå in igen i modern tid.
Min åsikt är att förutsägelsen antingen slog in då eller att den inte gick i uppfyllelse.
Jag antar att du menar att Jesus förutsåg vad som skulle inträffa i anslutning till Jerusalems förstörelse men att vissa av hans förutsägelser istället avsåg en tid mycket längre fram. Peka isåfall gärna på vart denna övergång sker i Jesus tal till sina lärjungar.
Vet man hur många Jehovas vittnen som har blivit avrättade på grund av vapenvägran?
Var har du läst om Jerusalems förstörelse i Matt 24?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in