Citat:
Jag pratade inte om något specifikt citat, utan de tidigare citat som jag kom med. Syftade då på detta inlägg. -> (FB) Frågor om Jehovas Vittnen
Citat:
Dopet är inte en magisk ritual för att få Guds godkännande, inte heller att tillhöra en grupp av människor. Det viktiga är om människor har ett ödmjukt hjärta och är villiga att underordna sig universums skapare, om man är villig att bli Guds tjänare. Förr eller senare, och senast under harmageddon.
Har inte sagt att dopet är någon magisk ritual för att få godkänt. Har sagt att man måste uppfylla kraven, vilket inkluderar ett dop. Sedan kommer Jehova döma vittnen individuellt.
Citat:
Återigen, ja det är viktigt, och det är krav som Gud ställer att man blir döpt och börjar tjäna honom, men om man i harmageddon inte hinner med ett dop, så betyder det inte att man då blir dömd till Gehenna. Det är ett ologiskt och förvrängt påstående.
Ja, som jag sade, det är viktigt, men visa mig var det står att man måste vara döpt när Gud dömer i harmageddon, annars hamnar man i Gehenna. Tvärtom har jag visat att man inte vet vilka som blir dömda till Gehenna, varken inom organisationen eller utanför.
Om dopet var en sådan klar och tydlig gräns, ja då skulle man kunna säga vilka som blir dömda till Gehenna av Gud, men Jehovas vittnen säger att ingen människa vet, och ingen människa kan döma.
Ja, återigen "önskar", det har med hjärtat att göra, inte om man är döpt eller inte.
Ja, men det står inget om att man måste hinna med att bli döpt innan Gud dömer.
Gud kan bedöma hjärtat och förstå att personen vill underordna sig, trots att dopet var planerat dagen efter och hann inte med innan Guds dömande.
Förstår du inte hur konstigt det skulle vara?
Ja, som jag sade, det är viktigt, men visa mig var det står att man måste vara döpt när Gud dömer i harmageddon, annars hamnar man i Gehenna. Tvärtom har jag visat att man inte vet vilka som blir dömda till Gehenna, varken inom organisationen eller utanför.
Om dopet var en sådan klar och tydlig gräns, ja då skulle man kunna säga vilka som blir dömda till Gehenna av Gud, men Jehovas vittnen säger att ingen människa vet, och ingen människa kan döma.
Ja, återigen "önskar", det har med hjärtat att göra, inte om man är döpt eller inte.
Ja, men det står inget om att man måste hinna med att bli döpt innan Gud dömer.
Gud kan bedöma hjärtat och förstå att personen vill underordna sig, trots att dopet var planerat dagen efter och hann inte med innan Guds dömande.
Förstår du inte hur konstigt det skulle vara?
Som jag tidigare redan har citerat så står det bland annat:
”Funderar du på att bli döpt? Då har du verkligen satt upp ett fint mål! Det är en stor förmån att få bli döpt som ett Jehovas vittne. Dessutom är det ett grundläggande krav för alla kristna och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan.”
Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...edo-bli-döpta/
”Dopet är dessutom ett viktigt krav för dem som vill bli räddade. Sedan Petrus talat om hur Noa byggt den ark som bevarade honom och hans familj genom den stora översvämningen säger han: ”Det som svarar mot detta räddar nu också er, nämligen dop.”
Källa: https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010843
Det är alltså både ett grundläggande och viktigt krav för att bli räddad. Om även odöpta personer med rätt hjärteinställning kan bli räddade, varför är det då ett krav att man är döpt? Ett viktigt krav dessutom.
Det betyder inte att det är ett enda kravet, eller att alla döpta automatiskt kommer att bli räddade. Det står i det första citatet att det är ett viktigt steg, så det behövs mer. I andra citat nämns det andra exempel. Det betyder bara att det är en förutsättning att man är döpt, men inte det enda som krävs. Uppfyller man inte övriga krav då kanske man inte överlever.
Tycker att det är konstigt att de skriver att det är ett grundläggande och viktigt krav, om nu Jehova gör en massa undantag för odöpta människor med rätt hjärteinställning. Vad är då poängen med kravet?