Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Varför ska det vara organiserat?
Det är väl uppenbart? Menar du att kristna ska vara oorganiserade?
Dom första kristna var också organiserade, det var inte "var kristen för sig". Orsaken till att man är organiserad, är för att folk skulle annars splittras. Det hände ändå, men att ha en organisation motverkar sådant. Det finns ju en anledning varför ALLA företag är organiserade och inte oorganiserade.
Ett bra exempel på hur dom första kristna var organiserade var när f.d. fariséer tyckte att hedningarna skulle omskära sig när dom blev kristna, medan Paulus och andra var emot det. För att avgöra frågan skulle den redas ut av apostlarna och dom äldste i Jerusalem:
"
Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk. Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem. " (Apg 15:1-2 Bibel2000)
Om kristna inte hade varit organiserade, om det handlade om att varje kristen sköter sig själv, så skulle det inte behöva utredas i Jerusalem, och dessutom skulle det inte behövas församlingar där kristna skulle församlas:
"
Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)
Och Jesus själv var tydlig med att om man inte församlades med honom, så skingrar man:
"
Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)