2023-09-08, 21:29
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Då får du visa att Gud sa det han gjorde i Gen 6:3 när Noa var 480 år gammal, för han var 600 år när floden kom.
Bibelkännarna är redan överens. Det handlar inte om att människans livslängd begränsades. Det handlade om en nedräkning fram till syndafloden. Att det skulle handla om en begränsning av människans livslängd, som du hävdade, har jag redan motbevisat och du själv har erkänt att du spred osanning.
Citat:
Apg 1:7 har med saken att göra för han avslöjar sina planer för sina profeter, som han gjorde med Noa en vecka innan.
Svammel. Ta hänsyn till helheten istället för att riva ut skriftställen ur dess sammanhang.
Citat:
Jag missade hur många som levde längre än 120 år, så vilken falsk lära? Jag har aldrig hört din hittills obevisade version innan.
Lägg märke till det du skrev tidigare:
Citat:
Människor levde i flera hundra år tills Herren begränsade livslängden till 120 år (1Mos 6:3).
Sedan igen:
Citat:
Sluta ljuga. Alla som har läst 1Mos 6:3 vet att Gud begränsade människans livslängd. Och du har hittat två som möjligen fått leva några år till av Guds nåd. Grattis! Ingen har levt i flera hundra år sedan dess, vilket är poängen.
Därefter blev du totalt motbevisad. Ändå hävdar du att du ej spridit osanning. Men motsatsordet till falsk är sann. Det du hävdade var inte sant, alltså var det falskt. Därmed spred du falskhet. Du är så stolt av dig att du till och med påstod att jag ljög. Men det var tvärtom. Det rätta hade varit om du istället erkänt din okunnighet och bett om ursäkt för att ha kallat mig för lögnare.
Citat:
Ps 45 skedde i himlen innan han sändes till jorden, så att han fick Guds ande vid dopet har ingenting med saken att göra.
Vilken otrolig kunskap. Som så många gånger förr nämner du ett skriftställe men avstår från att citera. Vet du vad en psalm är?
Citat:
Det står ordagrant so he anointed you Elohim, Elohim of you i den hebreiska texten. Så han smordes till Elohim (Gud) av hans Gud, och därför kallas han den Smorde. Vad som absolut inte står i Ps 45:7 är att han smordes till kung av en profet på jorden. Det står att han smordes till Elohim, alltså Gud medan han var i himlen hos Gud. Kolla själv:

https://www.scripture4all.org/Online...brew_Index.htm
Citera istället för att länka. Jag tänker inte längre göra jobbet åt dig.
Citat:
Nej, Guds rike upprättades i himlen innan Jesus sändes till jorden. För det första Ps 110 där han fick makten över Guds rike.
Återigen en psalm. Och ditt påstående är hur enkelt som helst att motbevisa. Läs igenom psalmen och bestäm sedan om du fortfarande vill diskutera skriftstället. Citera isåfall.
Citat:
Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt; Dan 2:44

Guds rike upprättades alltså under Nebukadnessars tid (1100 f Kr) och senare rikens tid. I himlen först, så ock på jorden genom Jesaja 59:21 (700 f Kr).
Jaså? Isåfall tog upprättandet runt 600 år. Men visa gärna en tidslinje. Hur förklarar du förresten att det står "himlens Gud"? Du påstod tidigare att det fanns en massa olika himlar. Man kan då tycka att det borde stått "himlarnas Gud". Eller menar du på att Gud bara härskar över en av himlarna?
Citat:
Jesus sa att Guds rike är inom oss.
Då är vi alltså tillbaka till det du påstod inte hade någon betydelse.
Citat:
Petrus nämnde inte de gåvor som vi fick genom Kristus, bara de som Joel och Jeremia hade profeterat om. Jag har redan förklarat hur jag ser det.
På vilket sätt hade då Petrus inte koll?
Citat:
Även.om det står att en.man fick komma till den tredje himlen så är det inte vad som menas? Det är inte trovärdigt. Det finns inte mycket utrymme för tolkning. Den tredje himlen är den tredje himlen. Det är lika säkert som att 1+1+1=3. Men det är väl Pi (3,14) in the sky för dig.
Läs på om vad som menas med syner och uppenbarelser. Återigen ska det inte tas i bokstavlig bemärkelse. Du är dessutom inte konsekvent eftersom du samtidigt vägrar göra detsamma med Johannes uppenbarelse.
Citera
2023-09-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Bibelkännarna är redan överens. Det handlar inte om att människans livslängd begränsades. Det handlade om en nedräkning fram till syndafloden. Att det skulle handla om en begränsning av människans livslängd, som du hävdade, har jag redan motbevisat och du själv har erkänt att du spred osanning.
Svammel. Ta hänsyn till helheten istället för att riva ut skriftställen ur dess sammanhang.
Lägg märke till det du skrev tidigare:

Sedan igen:
Därefter blev du totalt motbevisad. Ändå hävdar du att du ej spridit osanning. Men motsatsordet till falsk är sann. Det du hävdade var inte sant, alltså var det falskt. Därmed spred du falskhet. Du är så stolt av dig att du till och med påstod att jag ljög. Men det var tvärtom. Det rätta hade varit om du istället erkänt din okunnighet och bett om ursäkt för att ha kallat mig för lögnare.
Vilken otrolig kunskap. Som så många gånger förr nämner du ett skriftställe men avstår från att citera. Vet du vad en psalm är?
Citera istället för att länka. Jag tänker inte längre göra jobbet åt dig.
Återigen en psalm. Och ditt påstående är hur enkelt som helst att motbevisa. Läs igenom psalmen och bestäm sedan om du fortfarande vill diskutera skriftstället. Citera isåfall.
Jaså? Isåfall tog upprättandet runt 600 år. Men visa gärna en tidslinje. Hur förklarar du förresten att det står "himlens Gud"? Du påstod tidigare att det fanns en massa olika himlar. Man kan då tycka att det borde stått "himlarnas Gud". Eller menar du på att Gud bara härskar över en av himlarna?
Då är vi alltså tillbaka till det du påstod inte hade någon betydelse.
På vilket sätt hade då Petrus inte koll?
Läs på om vad som menas med syner och uppenbarelser. Återigen ska det inte tas i bokstavlig bemärkelse. Du är dessutom inte konsekvent eftersom du samtidigt vägrar göra detsamma med Johannes uppenbarelse.
Du har inte bevisat att Gud sa det han sa i Gen 6:3 när Noa var 480 år. Han var 600 år när floden kom.

Jag håller fast vid att Gud begränsade människans livslängd. Som jag sa missade jag hur många som blev äldre.

Jag citerade. I den hebreiska texten står ord för ord so he anointed you Elohim, Elohim of you. Det är pdf i länken. Lägg märke till att Jesus kallade Fadern sin Gud (Joh 20:17) precis som Gud kallade honom din Gud i Ps 45:7.

Jesus förklarade att Guds rike växer långsamt, från ett litet frö till ett stort träd där alla kan bo. En liknelse om himlarna, för att ha sa att det finns många rum där och han skulle bereda plats åt oss = bygga nytt, som han lovat i Upp 21.

Kollar du grundtexten på scriptures4all står det redan i Gen 1:1 att Gud skapade himlarna. Plural.

Han som har stigit ner är också den som steg upp högt över alla himlar för att uppfylla allting. Ef 4:10

Vilket kan förklara hur Elia kunde stiga upp till en av himlarna innan Jesus, för att han steg upp till den högsta himlen, den där Gud bor, och den han bodde i innan han sändes till jorden, när han satt på Guds tron. Läs också 2Pet 3.

Slutsats: det finns flera himlar. Moses, Paulus, Petrus och Johannes som skrev Upp bekräftar vad Muhammed sa.

Jesus tog själv upp Ps 110 där David kallar honom adonai.

»Vad anser ni om Messias? Vems son är han?« – »Davids«, svarade de. Då sade han: »Hur kan då David på Andens ingivelse kalla honom herre och säga: Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, så skall jag lägga dina fiender under dina fötter.Om nu David kallar honom herre, hur kan han då vara Davids son? Matt 22

I Ps 110 får vi veta ungefär när Guds rike upprättades. För mer än 3000 år sedan om man utgår från när alla levde, David, Daniel och Nebukadnessar. Och det tog lång tid för det står "under dessa kungars tid", och då snackar vi om riken som härskade från Nebukadnessars tid till Romarriket, då Guds rike etablerades på jorden enligt Jesus som sa att Guds rike (som kallas himmelriket för att det upprättades I himlen), började förkunnas av Johannes döparen.

Översättningen saknar betydelse. Utifrån betraktaren blir det antingen Guds rike inom oss som har Guds ande, eller Guds rike mitt ibland de som inte tillhör Kristus.

Visst är det mycket symbolik i Upp. Men att det finns flera himlar är ett etablerat faktum. Från och med idag även för dig.

Läs på om varför Jesus talade I liknelser. För att de som inte tror, som du, inte ska komma till tro.

Äran tillfaller alltså er som tror. Men för dem som inte tror har stenen som husbyggarna ratade blivit en hörnsten, en sten som de snavar på, en klippa som de stöter emot. De stöter emot därför att de inte lyder ordet. Så är det förutbestämt för dem. 1Pet 2

Läs också Heb 3:15-19.
Citera
2023-09-09, 20:38
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Du har inte bevisat att Gud sa det han sa i Gen 6:3 när Noa var 480 år. Han var 600 år när floden kom.
Det räcker med att jag har bevisat att det avsåg nedräkningen fram till syndafloden. Dessutom har du inte fört fram minsta lilla bevis för att de 120 åren skulle avse en begränsning av människans livslängd.

Läs kapitlet där de 120 åren nämns eller läs ur mitt inlägg:
Citat:
Lägg märke till orden och sammanhanget i kapitlet:
Då sade HERREN: »Min ande skall icke bliva kvar i människorna för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid bestämd till ett hundra tjugu år.» (Genesis 6:3)
Senare:
Och Gud såg att jorden var fördärvad, eftersom allt kött vandrade i fördärv på jorden. Då sade Gud till Noa: »Jag har beslutit att göra ände på allt kött, ty jorden är uppfylld av våld som de öva; se, jag vill fördärva dem tillika med jorden. (Genesis 6:12-13)
Ty se, jag skall låta floden komma med vatten över jorden, till att fördärva allt kött som har i sig någon livsande, under himmelen; allt som finnes på jorden skall förgås. (Genesis 6:17)
människorna är kött, allt kött vandrade i fördärv, göra ände på allt kött och fördärva allt kött. Just på grund av att de 120 åren nämns i ett samband där människan ska utplånas så är det logiskt att dra slutsatsen att det rör sig om en nedräkning.
Bibeln menar själv på att det inte avsåg en begränsning av människans livslängd eftersom folk levde mycket längre än 120 år efter syndafloden:
Citat:
Aron blev 123 år gammal och utgör ett exempel ur Bibeln. Men det finns fler. Noa levde vidare i 350 år efter syndafloden:
Och Noa levde efter floden tre hundra femtio år; alltså blev Noas hela ålder nio hundra femtio år; därefter dog han. (Genesis 9:28-29)
Noas son, Sem, levde i 500 år efter syndafloden:
Detta är berättelsen om Sems släkt. När Sem var hundra år gammal, födde han Arpaksad, två år efter floden. Och sedan Sem hade fött Arpaksad, levde han fem hundra år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:10-11)
Arpaksad, som var född 2 år efter syndafloden, blev 438 år gammal:
När Arpaksad var trettiofem år gammal, födde han Sela. Och sedan Arpaksad hade fött Sela, levde han fyra hundra tre år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:12-13)
Sela blev 433 år gammal:
När Sela var trettio år gammal, födde han Eber. Och sedan Sela hade fött Eber, levde han fyra hundra tre år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:14-15)
Eber blev 464 år gammal:
När Eber var trettiofyra år gammal, födde han Peleg. Och sedan Eber hade fött Peleg, levde han fyra hundra trettio år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:16-17)
Peleg blev 239 år gammal:
När Peleg var trettio år gammal, födde han Regu. Och sedan Peleg hade fött Regu, levde han två hundra nio år och födde söner och döttrar. (Geneis 11:18-19)
Regu blev 239 år gammal:
När Regu var trettiotvå år gammal, födde han Serug. Och sedan Regu hade fött Serug, levde han två hundra sju år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:20-21)
Serug blev 230 år gammal:
När Serug var trettio år gammal, födde han Nahor. Och sedan Serug hade fött Nahor, levde han två hundra år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:22-23)
Nahor blev 148 år gammal:
När Nahor var tjugunio år gammal, födde han Tera. Och sedan Nahor hade fött Tera, levde han ett hundra nitton år och födde söner och döttrar. (Genesis 11:24-25)
Tera blev 205 år gammal:
När Tera var sjuttio år gammal, födde han Abram, Nahor och Haran. Och detta är berättelsen om Teras släkt. Tera födde Abram, Nahor och Haran. Och Haran födde Lot. Och Haran dog hos sin fader Tera i sitt fädernesland, i det kaldeiska Ur. Och Abram och Nahor togo sig hustrur; Abrams hustru hette Sarai, och Nahors hustru hette Milka, dotter till Haran, som var fader till Milka och Jiska. Men Sarai var ofruktsam och hade inga barn. Och Tera tog med sig sin son Abram och sin sonson Lot, Harans son, och sin sonhustru Sarai, som var hans son Abrams hustru; och de drogo tillsammans ut från det kaldeiska Ur på väg till Kanaans land; men när de kommo till Haran, bosatte de sig där. Och Teras ålder blev två hundra fem år; därefter dog Tera i Haran. (Genesis 11:26-32)
Abraham blev 175 år gammal:
Och detta är antalet av Abrahams levnadsår: ett hundra sjuttiofem år; därefter gav Abraham upp andan och dog i en god ålder, gammal och mätt på livet, och blev samlad till sina fäder. (Genesis 25:7-8)
Ismael, Abrahams son, blev 137 år gammal:
Och detta är antalet av Ismaels levnadsår: ett hundra trettiosju år; därefter gav han upp andan och dog och blev samlad till sina fäder. (Genesis 25:17)
Isak, Abrahams son, blev 180 år gammal:
Och Isak levde ett hundra åttio år; därefter gav Isak upp andan och dog och blev samlad till sina fäder, gammal och mätt på att leva. Och hans söner Esau och Jakob begrovo honom. (Genesis 35:28-29)
Jakob, Isaks son, blev 147 år gammal:
Och Jakob levde sjutton år i Egyptens land, så att hans levnadsålder blev ett hundra fyrtiosju år. (Genesis 47:28)
Människan kan bevisligen även leva över 120 år i modern tid:
Citat:
Den franska kvinnan Jeanne Calment var verkligen världens äldsta människa när hon avled vid 122 års ålder, enligt forskare som gått igenom dokumentationen på nytt. (Forskare: Världens äldsta var verkligen äldst)
Citat:
Jag håller fast vid att Gud begränsade människans livslängd.
Jag har sökt efter belägg för detta och jag finner ingen som kan redogöra för den uppfattningen. Redan första träffen för sökorden "120 years genesis" ger artikeln Did God limit man’s life to 120 years? som förklarar det bibelkännarna vet:
Citat:
Gen. 6:3 Then the LORD said, “My Spirit shall not strive with man forever, because he also is flesh; nevertheless his days shall be one hundred and twenty years.”
Notice this verse does not explicitly teach that mankind's lifespan was limited to 120 years. The text simply says that "man's days shall be one hundred and twenty years." That phrase is open to interpretation, and although it is common to find teachers claiming this passage limits man's lifespan, there is room for another, simpler, and more sensible interpretation.

First, remember that proper interpretation of the Bible properly requires allowing the context of a passage drive our conclusions. If we depart from the context, then inevitably we will force our own viewpoint into the text, which is a form of misinterpretation called eisegesis.

So let's consider the context of Genesis 6 before we suggest an interpretation for v.3:
Citat:
Gen. 6:1 Now it came about, when men began to multiply on the face of the land, and daughters were born to them,
Gen. 6:2 that the sons of God saw that the daughters of men were beautiful; and they took wives for themselves, whomever they chose.
Gen. 6:3 Then the LORD said, “My Spirit shall not strive with man forever, because he also is flesh; nevertheless his days shall be one hundred and twenty years.”
Gen. 6:4 The Nephilim were on the earth in those days, and also afterward, when the sons of God came in to the daughters of men, and they bore children to them. Those were the mighty men who were of old, men of renown.
Gen. 6:5 Then the LORD saw that the wickedness of man was great on the earth, and that every intent of the thoughts of his heart was only evil continually.
Gen. 6:6 The LORD was sorry that He had made man on the earth, and He was grieved in His heart.
Even this brief passage is enough to make clear that the context of Genesis 6 is not a discussion of mankind's longevity. In fact, the subject of how long humans live is nowhere to be found in the story of the flood at all.
Artikeln sammanfattar med:
interpreting Genesis 6:3 to mean mankind will not live past 120 years is not possible, because it contradicts other scripture and erodes confidence in the power of God's word. Any interpretation of scripture that diminishes confidence in God's word cannot be correct. We must choose the interpretation that fits the context and harmonizes with the rest of scripture, which is that God set a limit of 120 years before He would bring the flood on earth.
Sedan argumenterar du inte ens för din ståndpunkt av den enkla anledningen att du vet att du har fel.
Citera
2023-09-09, 21:00
Medlem
XGPs avatar
Citat:
I den hebreiska texten står ord för ord so he anointed you Elohim, Elohim of you. Det är pdf i länken. Lägg märke till att Jesus kallade Fadern sin Gud (Joh 20:17) precis som Gud kallade honom din Gud i Ps 45:7.
Du har ju huggit av skriftstället. Först lyder Psaltaren 45:7 ur King James:
Thou lovest righteousness, and hatest wickedness: therefore God, thy God, hath anointed thee with the oil of gladness above thy fellows.
Ord för ord är hebreiskan i skriftstället översatt till:
you love righteousness and you are hating wickedness on so he anointed you Elohim Elohim of you oil of elation from partners of you
Låt se din kunskap inom hebreiska och visa varför det ska översättas till att Jesus blev "smord till Gud". Har du funnit någon bibelöversättning som översatt skriftstället så?
Citat:
Jesus förklarade att Guds rike växer långsamt, från ett litet frö till ett stort träd där alla kan bo. En liknelse om himlarna, för att ha sa att det finns många rum där och han skulle bereda plats åt oss = bygga nytt, som han lovat i Upp 21.
Liknelsen om senapskornet:
En annan liknelse framställde han för dem; han sade: »Himmelriket är likt ett senapskorn som en man tager och lägger ned i sin åker. Det är minst av alla frön, men när det har växt upp, är det störst bland kryddväxter; ja, det bliver ett träd, så att himmelens fåglar komma och bygga sina nästen på dess grenar.» (Matteusevangeliet 13:31-32)
Det står ingenting om att det växer långsamt i skriftstället. Jesus menade på att himmelriket skulle bli stort, precis som senapskornet när det har växt upp. Därför fortsatte han med liknelsen om surdegen:
En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» (Matteusevangeliet 13:33)
Citat:
Kollar du grundtexten på scriptures4all står det redan i Gen 1:1 att Gud skapade himlarna. Plural.
Läs Genesis 1:20 och Psaltaren 147:7-9:
Och Gud sade: »Frambringe vattnet ett vimmel av levande varelser; flyge ock fåglar över jorden under himmelens fäste.»
Höjen sång till HERREN med tacksägelse, lovsjungen vår Gud till harpa, honom som betäcker himmelen med moln, honom som bereder regn åt jorden, honom som låter gräs skjuta upp på bergen, honom som giver föda åt djuren, åt korpens ungar som ropa.
Jämför sedan med Genesis 1:1 och lägg märke till att det hebreiska ordet är i plural i alla dessa fall. I Genesis 1:1 menar du på att det avser andevärlden trots att Genesis behandlar jordens skapelse. I Genesis 1:20 samt i Psaltaren 147:7-9 avser det onekligen atmosfären.
Citat:
Han som har stigit ner är också den som steg upp högt över alla himlar för att uppfylla allting. Ef 4:10
Här är himlar översatt från ett grekiskt ord:
Ouranos
  1. the vaulted expanse of the sky with all things visible in it
    1. the universe, the world
    2. the aerial heavens or sky, the region where the clouds and the tempests gather, and where thunder and lightning are produced
    3. the sidereal or starry heavens
  2. the region above the sidereal heavens, the seat of order of things eternal and consummately perfect where God dwells and other heavenly beings
(Strong's Concordance)
Vi vet att Jesus färdades till himmelen genom atmosfären:
När han hade sagt detta, lyftes han inför deras ögon upp i höjden, och en sky tog honom bort ur deras åsyn. Och medan de skådade mot himmelen, under det han for upp, se, då stodo hos dem två män i vita kläder. Och dessa sade: »I galileiske män, varför stån I och sen mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen.» (Apostlagärningarna 1:9-11)
Citat:
Jesus tog själv upp Ps 110 där David kallar honom adonai.

»Vad anser ni om Messias? Vems son är han?« – »Davids«, svarade de. Då sade han: »Hur kan då David på Andens ingivelse kalla honom herre och säga: Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, så skall jag lägga dina fiender under dina fötter.Om nu David kallar honom herre, hur kan han då vara Davids son? Matt 22
Vad är problemet? Här likställer inte psalmisten tetragrammaton (Herren) med adonai (herre).
Citat:
I Ps 110 får vi veta ungefär när Guds rike upprättades. För mer än 3000 år sedan om man utgår från när alla levde, David, Daniel och Nebukadnessar. Och det tog lång tid för det står "under dessa kungars tid", och då snackar vi om riken som härskade från Nebukadnessars tid till Romarriket
Det beror på vilka dessa kungar avser.
Citat:
Översättningen saknar betydelse. Utifrån betraktaren blir det antingen Guds rike inom oss som har Guds ande, eller Guds rike mitt ibland de som inte tillhör Kristus.
Det förkunnades angående att himmelriket var nära. Änglarna hade då ännu inte samlat ihop de utvalda som skulle regera med Jesus.
Citat:
Visst är det mycket symbolik i Upp. Men att det finns flera himlar är ett etablerat faktum. Från och med idag även för dig.
Och din källa är förstås återigen Muhammed och Koranen.
Citat:
Läs på om varför Jesus talade I liknelser. För att de som inte tror, som du, inte ska komma till tro.
Det blev uppenbart att du inte läser evangelierna ordentligt då du påstod att Jesus ville förklara med sin liknelse om senapskornet att Guds rike växer långsamt.
Citera
2023-09-09, 21:35
Medlem
Citat:
Det räcker med att jag har bevisat att det avsåg nedräkningen fram till syndafloden. Dessutom har du inte fört fram minsta lilla bevis för att de 120 åren skulle avse en begränsning av människans livslängd.

Läs kapitlet där de 120 åren nämns eller läs ur mitt inlägg:

Bibeln menar själv på att det inte avsåg en begränsning av människans livslängd eftersom folk levde mycket längre än 120 år efter syndafloden:

Människan kan bevisligen även leva över 120 år i modern tid:

Jag har sökt efter belägg för detta och jag finner ingen som kan redogöra för den uppfattningen. Redan första träffen för sökorden "120 years genesis" ger artikeln Did God limit man’s life to 120 years? som förklarar det bibelkännarna vet:

Notice this verse does not explicitly teach that mankind's lifespan was limited to 120 years. The text simply says that "man's days shall be one hundred and twenty years." That phrase is open to interpretation, and although it is common to find teachers claiming this passage limits man's lifespan, there is room for another, simpler, and more sensible interpretation.

First, remember that proper interpretation of the Bible properly requires allowing the context of a passage drive our conclusions. If we depart from the context, then inevitably we will force our own viewpoint into the text, which is a form of misinterpretation called eisegesis.

So let's consider the context of Genesis 6 before we suggest an interpretation for v.3:

Even this brief passage is enough to make clear that the context of Genesis 6 is not a discussion of mankind's longevity. In fact, the subject of how long humans live is nowhere to be found in the story of the flood at all.
Artikeln sammanfattar med:
interpreting Genesis 6:3 to mean mankind will not live past 120 years is not possible, because it contradicts other scripture and erodes confidence in the power of God's word. Any interpretation of scripture that diminishes confidence in God's word cannot be correct. We must choose the interpretation that fits the context and harmonizes with the rest of scripture, which is that God set a limit of 120 years before He would bring the flood on earth.
Sedan argumenterar du inte ens för din ståndpunkt av den enkla anledningen att du vet att du har fel.
Det handlar om människans livslängd eftersom Gud talar om att hans ande inte blir kvar hos oss längre än 120 år.

Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död. Jak 2:26

En kropp utan livsande är död. Problemet är att livsanden som Gud blåste in i Adam kallas neshemah. Kolla upp Gen 2:7 på scriptures4all.I Gen 6:3 används min ruach som alltså är Guds ande.

Enda förklaringen jag kan komma på är att de första människorna faktiskt hade Guds ande, precis som vi nu får helig ande, och därför kunde leva länge eller för evigt. Om de inte hade syndat. Vi som har fått Guds ande...

Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet. Joh 5:24

Gräver jag ännu djupare minns jag Henoks bok, där det står att en viss avkomma (nefilim) skulle dö och förvandlas (vid uppståndelse) till andar men de fick inte komma in i himlen för att de var onda utan skulle vara jordiska andar i motsats till oss som förvandlas till änglar. Dessa jordiska andar kallas de dödas andar i bibeln.

Så det normala var alltså uppståndelse för Adam och de som levde då när livet var slut, när de blivit gamla som träden.

Denna ordning blir återställd på den nya jorden som Jesaja skrev. Detta tog Gud bort och begränsade människans livslängd samt alla får en uppståndelse ur graven (Joh 5:28-29). För att människor var onda ville han inte få in de i himlen, precis som det står I Gen.
Citera
2023-09-09, 22:40
Medlem
Citat:
Du har ju huggit av skriftstället. Först lyder Psaltaren 45:7 ur King James:
Thou lovest righteousness, and hatest wickedness: therefore God, thy God, hath anointed thee with the oil of gladness above thy fellows.
Ord för ord är hebreiskan i skriftstället översatt till:
you love righteousness and you are hating wickedness on so he anointed you Elohim Elohim of you oil of elation from partners of you
Låt se din kunskap inom hebreiska och visa varför det ska översättas till att Jesus blev "smord till Gud". Har du funnit någon bibelöversättning som översatt skriftstället så?
Liknelsen om senapskornet:
En annan liknelse framställde han för dem; han sade: »Himmelriket är likt ett senapskorn som en man tager och lägger ned i sin åker. Det är minst av alla frön, men när det har växt upp, är det störst bland kryddväxter; ja, det bliver ett träd, så att himmelens fåglar komma och bygga sina nästen på dess grenar.» (Matteusevangeliet 13:31-32)
Det står ingenting om att det växer långsamt i skriftstället. Jesus menade på att himmelriket skulle bli stort, precis som senapskornet när det har växt upp. Därför fortsatte han med liknelsen om surdegen:
En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» (Matteusevangeliet 13:33)
Läs Genesis 1:20 och Psaltaren 147:7-9:
Och Gud sade: »Frambringe vattnet ett vimmel av levande varelser; flyge ock fåglar över jorden under himmelens fäste.»
Höjen sång till HERREN med tacksägelse, lovsjungen vår Gud till harpa, honom som betäcker himmelen med moln, honom som bereder regn åt jorden, honom som låter gräs skjuta upp på bergen, honom som giver föda åt djuren, åt korpens ungar som ropa.
Jämför sedan med Genesis 1:1 och lägg märke till att det hebreiska ordet är i plural i alla dessa fall. I Genesis 1:1 menar du på att det avser andevärlden trots att Genesis behandlar jordens skapelse. I Genesis 1:20 samt i Psaltaren 147:7-9 avser det onekligen atmosfären.
Här är himlar översatt från ett grekiskt ord:
Ouranos
  1. the vaulted expanse of the sky with all things visible in it
    1. the universe, the world
    2. the aerial heavens or sky, the region where the clouds and the tempests gather, and where thunder and lightning are produced
    3. the sidereal or starry heavens
  2. the region above the sidereal heavens, the seat of order of things eternal and consummately perfect where God dwells and other heavenly beings
(Strong's Concordance)
Vi vet att Jesus färdades till himmelen genom atmosfären:
När han hade sagt detta, lyftes han inför deras ögon upp i höjden, och en sky tog honom bort ur deras åsyn. Och medan de skådade mot himmelen, under det han for upp, se, då stodo hos dem två män i vita kläder. Och dessa sade: »I galileiske män, varför stån I och sen mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen.» (Apostlagärningarna 1:9-11)
Vad är problemet? Här likställer inte psalmisten tetragrammaton (Herren) med adonai (herre).
Det beror på vilka dessa kungar avser.
Det förkunnades angående att himmelriket var nära. Änglarna hade då ännu inte samlat ihop de utvalda som skulle regera med Jesus.

Och din källa är förstås återigen Muhammed och Koranen.
Det blev uppenbart att du inte läser evangelierna ordentligt då du påstod att Jesus ville förklara med sin liknelse om senapskornet att Guds rike växer långsamt.
Jag kan inte läsa det på annat sätt än att Elohim of you anointed you Elohim. På svenska att hans Gud smorde honom till Gud. Han kallar som sagt Fadern min Gud, och han själv kallas den Smorde Messias för att han smordes till Gud.

Har du hittat någon jude som erkänner Jesus som Messias? Då är deras översättning inte att lita på.

Himmelriket skulle inte etablera sig över en natt, vilket Jesus var klar med från början av den här debatten.

Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: »Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.« Luk 17

Guds rike växer hela tiden, ända sedan början.

De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren lät var dag nya människor bli frälsta och förena sig med dem. Apg 2:47

Jag vet inte hur du upplever tid när något växer, men 3000 år and counting får mig att tänka att Guds rike växer fram långsamt men säkert. Vissa är lite otåliga.

Och åt var och en gavs en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt fulla antal. Upp 6:11

I Gen 1:20 talas det specifikt om atmosfären kring jorden.

Jesus steg upp över ALLA himlar enligt Ef 4:10, så du och bibelkännarna motsäger inte profeterna som talar om flera eller tre till sju himlar.

Och? Jesus togs upp till himlen och satte sig på Guds tron.

Dessa kungars tid avser de riken Daniel profeterade om.

Du skrev att Ps 110, där Jesus får makten över Guds rike, lätt kan motbevisas. Hittills har du misslyckats.

Skördetiden sker i slutet. Efter de tusen åren.

Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra. Matt 24:3

Så det har inte hänt än. Och det är inte den första uppståndelsen heller. När Herren kommer tillbaka är uppståndelsen efter de tusen åren.

Och när Lammet bröt det femte sigillet såg jag under altaret själarna av dem som hade blivit slaktade för Guds ord och sitt vittnesbörd. Upp 6:9

Jesus bryter sigillen innan han kommer tillbaka, och då finns själarna som blivit slaktade redan i himlen = den första uppståndelsen. Slutsats: de tusen åren är en period FÖRE slutstriden harmageddon.

Nej, mina källor är Moses, Paulus, Petrus, Johannes som skrev Upp och Muhammed.

Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.« Upp 12:12

Eller menar du på allvar att änglar bor i jordens atmosfär trots att han skriver om himlar och de som bor i dem?

Dindoo Nuffin, som använder DEM för en gångs skull!
Citera
2023-09-10, 08:40
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Det handlar om människans livslängd eftersom Gud talar om att hans ande inte blir kvar hos oss längre än 120 år.
Du är alltså oförmögen till att erkänna att du har fel. Det märks också tydligt i din inläggshistorik att du hänger på Flashback enbart för tjafsandets skull. Jag ser därmed ingen mening med att fortsätta diskussionen eftersom du så tydligt visat att du har inget som helst intresse av att vara ärlig och ge med dig när du har fel eller ljuger.
Citera
2023-09-10, 08:49
Medlem
bo-jerrys avatar
Skiter i om det jv eller annan religös läggning. Fy fan va religösa människor är pantade. Jag menar tokpantade.

Låt förnuft och logik styra din tillvaro och lämna hittepå som gud, Jesus och Bilbo utanför.

Ha en fortsatt trevlig söndag och gå inte till kyrkan
Citera
2023-09-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Skiter i om det jv eller annan religös läggning. Fy fan va religösa människor är pantade. Jag menar tokpantade.

Låt förnuft och logik styra din tillvaro och lämna hittepå som gud, Jesus och Bilbo utanför.

Ha en fortsatt trevlig söndag och gå inte till kyrkan

Vågar du sätta det på prov och diskutera det med mig?
Citera
2023-09-10, 11:12
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vågar du sätta det på prov och diskutera det med mig?

Behöver jag?
Citera
2023-09-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Behöver jag?

Nej, men vi befinner oss väl i ett diskussionsforum?
Citera
2023-09-10, 12:18
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, men vi befinner oss väl i ett diskussionsforum?

Förklara vad som blir bättre i ett modernt samhälle av religion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in