Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur kan JV undgå att känna igen sig i liknelsen om de två männen som gick till templet för att be? Lukas 18:10-13.

"somliga som förtröstade på sig själva och menade sig vara rättfärdiga, under det att de föraktade andra"

Du blandar nog ihop stark övertygelse och tro med att förakta andra?

Du kanske tar illa vid dig att andra har en stark tro?

Förklara annars hur du menar, har du hört ett Jehovas vittne säga att han/hon är bättre än andra?
Citera
2022-08-04, 11:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du blandar nog ihop stark övertygelse och tro med att förakta andra?

Du kanske tar illa vid dig att andra har en stark tro?

Förklara annars hur du menar, har du hört ett Jehovas vittne säga att han/hon är bättre än andra?
Ni anser er vara de utvalda och att inga andra blir räddade, om jag inte misstar mig?
Citera
2022-08-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ni anser er vara de utvalda och att inga andra blir räddade, om jag inte misstar mig?

Du misstar dig.

Bibeln pratar om att kristna är utvalda, jag ska bara citera Jesus nu eftersom jag vet att du inte godkänner andra delar av bibeln:

"Många är bjudna, men få är utvalda.«" (Matt 22:14 Bibel2000)
"Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består" (Joh 15:16 Bibel2000)
"Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. " (Matt 24:22 Bibel2000)

Måste vi hålla tyst om vår tro om att vi är utvalda kristna, så att du och andra inte ska bli upprörda?
Påstår du att du inte är utvald som kristen (för du påstår väl dig vara kristen???)

Dessutom stämmer det inte att vi skulle anse att: "inga andra blir räddade". Det var bara några inlägg tidigare i denna tråd som jag citerade detta från Vakttornet:

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Citera
2022-08-04, 12:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du misstar dig.

Bibeln pratar om att kristna är utvalda, jag ska bara citera Jesus nu eftersom jag vet att du inte godkänner andra delar av bibeln:

"Många är bjudna, men få är utvalda.«" (Matt 22:14 Bibel2000)
"Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består" (Joh 15:16 Bibel2000)
"Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. " (Matt 24:22 Bibel2000)

Måste vi hålla tyst om vår tro om att vi är utvalda kristna, så att du och andra inte ska bli upprörda?
Påstår du att du inte är utvald som kristen (för du påstår väl dig vara kristen???)

Dessutom stämmer det inte att vi skulle anse att: "inga andra blir räddade". Det var bara några inlägg tidigare i denna tråd som jag citerade detta från Vakttornet:

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Jag är inte kristen och jag är inte upprörd, men jag tror på Jesus budskap och är förvånad över hur dåligt kristendomen förvaltar det.

Menar du då att även andra kristna organisationers medlemmar och inte bara JVs kommer att få evigt liv, i himlen eller på jorden? Jag minns att du skrivit att de som lämnar JV går förlorade.
Citera
2022-08-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ok, kan du se i vilket sammanhang Jesus säger det här om att älska och hata sitt liv i Joh. 12:25?

Tror du verkligen att han menar att man ska må dåligt och därmed hata sitt liv?

Han talar om världsandan. Ett visst mått av askes är självklart nödvändigt om man nu ska följa ”vägen”.
Jag undrar fortfarande hur du tänker om Jesus som att han vore helt okej med att man samlar på sig en massa egendomar här på jorden och att det inte står i strid med hans lära? Tycker det är så uppenbart som det kan bli att han var icke-materialist. Ni kan inte käka både Gud och pengar. Välj endera, helt enkelt.
Citera
2022-08-04, 13:27
Medlem
Problemet är att alla vill höra Jesus till någonting som han aldrig var. De sätter upp en avgud i hans ställe och kallar den för Jeuss och tror att om man bara tror tillräckligt mycket och predikar tillräckligt hårt så är allt lugnt. För att återgå till vad jag sa tidigare så tror jag inte gemene man förstår vad det innebär att följa Jesus. Det är att helt försaka dig själv. Jag kan bara personligen säga att mina försök har varit ganska tafatta hittills, och det känns bra att kunna vara ärlig om det.
Citera
2022-08-04, 13:34
Medlem
Citat:
Jag är inte kristen och jag är inte upprörd, men jag tror på Jesus budskap och är förvånad över hur dåligt kristendomen förvaltar det.

Menar du då att även andra kristna organisationers medlemmar och inte bara JVs kommer att få evigt liv, i himlen eller på jorden? Jag minns att du skrivit att de som lämnar JV går förlorade.

Du minns fel. Som du kunde läsa i Vakttornet så kan ingen människa avgöra, bedöma och döma vilka människor får evigt liv och vilka går förlorade.

Vi som Jehovas vittnen tror självklart att vi gör rätt, och vi tror och hoppas självklart att vi har Guds godkännande, men det kan vi inte veta med 100% säkerhet. Det är självklart att vi inte blir döpta Jehovas vittnen för att vi tror att Jehovas vittnen har fel, det vore ett väldigt konstig tankesätt.

Det är sant att "de som lämnar", eller rättare sagt blir uteslutna, blir dömda av församlingen/människor, men det är enbart i förhållande till församlingen, vi dömer en individ till att inte få gemenskap i församlingen, men det betyder inte att den personen automatiskt är dömd av Gud till att inte få evigt liv, det är upp till Gud att döma. Paulus förklarar detta med orden:

"De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. " (1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

Dom som utesluts kommer (så som människor i världen i övrigt) Gud att döma, det kan inte kristna döma. Vi kan bara döma om vi ska betrakta bröder(och systrar) som syndar och inte ångrar sig, så som hedningar eller inte, alltså om vi vill umgås med dom eller inte:

"Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning" (Matt 18:17 Bibel2000)

Man umgicks inte med hedningar, Jesus säger här alltså att man ska inte umgås med en broder eller syster som vägrar att lyssna till församlingen.
Citera
2022-08-04, 14:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du minns fel. Som du kunde läsa i Vakttornet så kan ingen människa avgöra, bedöma och döma vilka människor får evigt liv och vilka går förlorade.

Vi som Jehovas vittnen tror självklart att vi gör rätt, och vi tror och hoppas självklart att vi har Guds godkännande, men det kan vi inte veta med 100% säkerhet. Det är självklart att vi inte blir döpta Jehovas vittnen för att vi tror att Jehovas vittnen har fel, det vore ett väldigt konstig tankesätt.

Det är sant att "de som lämnar", eller rättare sagt blir uteslutna, blir dömda av församlingen/människor, men det är enbart i förhållande till församlingen, vi dömer en individ till att inte få gemenskap i församlingen, men det betyder inte att den personen automatiskt är dömd av Gud till att inte få evigt liv, det är upp till Gud att döma. Paulus förklarar detta med orden:

"De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. " (1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

Dom som utesluts kommer (så som människor i världen i övrigt) Gud att döma, det kan inte kristna döma. Vi kan bara döma om vi ska betrakta bröder(och systrar) som syndar och inte ångrar sig, så som hedningar eller inte, alltså om vi vill umgås med dom eller inte:

"Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning" (Matt 18:17 Bibel2000)

Man umgicks inte med hedningar, Jesus säger här alltså att man ska inte umgås med en broder eller syster som vägrar att lyssna till församlingen.
Det är förstås okay att tro på det man gör så länge man inte dömer andra som inte tror och gör på samma sätt.
Citera
2022-08-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Han talar om världsandan. Ett visst mått av askes är självklart nödvändigt om man nu ska följa ”vägen”.

Nej, han talade om sin död:

"Och Jesus svarade dem: »Stunden har kommit då Människosonen skall förhärligas. Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd. Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv. Om någon vill tjäna mig skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig skall Fadern ära honom. Nu är min själ fylld av oro. Skall jag be: Fader, rädda mig undan denna stund? Nej, det är just för denna stund jag har kommit. " (Joh 12:23-27 Bibel2000)

Kan du se det?

Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Jag undrar fortfarande hur du tänker om Jesus som att han vore helt okej med att man samlar på sig en massa egendomar här på jorden och att det inte står i strid med hans lära? Tycker det är så uppenbart som det kan bli att han var icke-materialist. Ni kan inte käka både Gud och pengar. Välj endera, helt enkelt.

Det är i alla fall inte i strid med hans lära, men om det är förnuftigt och om Jesus skulle rekommendera att skaffa sig materiella rikedomar, det är en annan sak.

Jesus sade att istället för att samla skatter på jorden så skulle man samla skatter i himlen, inte för att det var förbjudet att samla skatter på jorden, men att det skulle bespara den kristna en massa problem med mal, mask och tjuvar:

"Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara." (Matt 6:19-21 Bibel2000)

Och dom första kristna bekräftar detta, det fanns rika bland dom första kristna, det var inte förbjudet eller sågs ner på, Paulus skriver:

"Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda. De som vill bli rika låter sig snärjas av frestelsen och faller offer för alla de dåraktiga och skadliga begär som störtar människorna i fördärv och undergång. Kärleken till pengar är roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande. Men du som tillhör Gud, håll dig borta från sådant. Sträva efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet...
Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver. Säg åt dem att göra gott, att skaffa sig en rikedom av goda gärningar, att vara frikostiga och dela med sig. Så kan de samla en skatt som är en god grund för den kommande tiden och vinna det verkliga livet.
" (1 Tim 6:8-11, 19-17 Bibel2000)
Citera
2022-08-04, 14:10
Medlem
Citat:
Det är förstås okay att tro på det man gör så länge man inte dömer andra som inte tror och gör på samma sätt.

Precist, och jag har väldigt svårt att se att Jehovas vittnen dömer andra, däremot är det många som dömer Jehovas vittnen och ser ner på dom eftersom dom har väldigt avvikande tro jämfört med både troende och icke troende.
Citera
2022-08-04, 15:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Precist, och jag har väldigt svårt att se att Jehovas vittnen dömer andra, däremot är det många som dömer Jehovas vittnen och ser ner på dom eftersom dom har väldigt avvikande tro jämfört med både troende och icke troende.
Så det är inte hugget i sten då att JV är Guds organisation?
Citera
2022-08-04, 15:48
Medlem
Citat:
Så det är inte hugget i sten då att JV är Guds organisation?

Det är vår tro/övertygelse att Gud stödjer Jehovas vittnen. Det finns många bevis/tecken för det, t.ex. att det endast är Jehovas vittnen som har ambitionen, orkar och klarar av att göra jobbet som Jesus beordrade sina lärjungar att göra, att förkunna för alla på jorden:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. " (Matt 28:19-20 Bibel2000)

Om Jehovas vittnen är organisationen som Gud stödjer, kommer framtiden att utvisa:

"Därför säger jag er nu: lämna de här männen i fred och låt dem gå. Om detta är människors påfund och verk försvinner det av sig självt. Men är det från Gud, då kan ni inte krossa dem. Det kan visa sig att ni kämpar mot Gud själv.«" (Apg 5:38-39 Bibel2000)

Jag själv är väldigt övertygad om det, Jehovas vittnen är dom som är närmast det som står i bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in