2009-06-12, 18:10
Medlem
Många svenska kvinnor verkar ju leva i någon illusion av att de är Carrie Bradshaw, förstår om många män tvingas söka sig till Asien eller Ryssland.
Citera
2009-06-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Nu var det ju inte direkt det som var kontroversiellt med hennes uttalande.

Kontroversiellt blir det endast om du väljer en icke-svensk man för att svenskar är för jämställda och mesiga.

Vad det här handlar om är ett val som man, när du kommer hem från jobbet:

1) En lagad måltid med en glad kvinna och lydiga barn. Sex efter att barnen gått och lagt sig.

2) Diska, städa, tvätta.

Om man på allvar föredrar 2) så är man totalt hjärntvättad.
Citera
2009-06-12, 19:00
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille

1) En lagad måltid med en glad kvinna och lydiga barn. Sex efter att barnen gått och lagt sig.

2) Diska, städa, tvätta.

Fast nog måste du väl hålla med om att det finns ett visst socialt tabu att skaffa sig en thailändsk kvinna? Vet killar som varit oroliga när de dejtat asiatiska tjejer trots att de varit födda och uppvuxna i Sverige och varit som vilken svensk som helst.

Håller du inte med om att det socialt görs skillnad på thailändska kvinnor och i övrigt konservativa kvinnor?
Ta grekiska kvinnor som exempel. Nog vågar jag påstå att de i större utsträckning än svenska kvinnor håller kvar vid gamla könsroller. Men ändå finns väl inget socialt tabu att gifta sig med en grekisk kvinna på samma sätt som det är med en thailändsk kvinna?

Handlar nog mest om fördomar samt om huruvida kvinnan kommer från ett västerländskt land eller ej.
Citera
2009-06-12, 19:09
Medlem
Citat:
...

Jo, jag håller med.

Det ironiska med hela situationen är att de med thai/asiatiskor med stor sannolikhet får ett betydligt bättre partnerskap än de som lever modernt.

Trots att de är mindre attraktiva än svenska män i allmänet.
Senast redigerad av Tuff datakille 2009-06-12 kl. 19:11.
Citera
2009-06-12, 19:18
Medlem
BlueStars avatar
Underbar artikel! Det är alltid uppfriskande med en kvinna som vågar säga som det är, och som många tycker men inte vågar säga. Hade en man skrivit det där hade han nog rullats i tjära och fjädrar och jagats ut ur landet.

Citat:
Fast nog måste du väl hålla med om att det finns ett visst socialt tabu att skaffa sig en thailändsk kvinna? Vet killar som varit oroliga när de dejtat asiatiska tjejer trots att de varit födda och uppvuxna i Sverige och varit som vilken svensk som helst.

Håller du inte med om att det socialt görs skillnad på thailändska kvinnor och i övrigt konservativa kvinnor?
Ta grekiska kvinnor som exempel. Nog vågar jag påstå att de i större utsträckning än svenska kvinnor håller kvar vid gamla könsroller. Men ändå finns väl inget socialt tabu att gifta sig med en grekisk kvinna på samma sätt som det är med en thailändsk kvinna?

Handlar nog mest om fördomar samt om huruvida kvinnan kommer från ett västerländskt land eller ej.

Det beror nog mycket på omständigheterna kring hur mannen och kvinnan träffats. Om han tog med sig henne hem efter en vecka semester i Pattaya så lär många ögonbryn höjas, men om han jobbat som t.ex. ingenjör på Ericsson i Bangkok i flera år, så är det väl inte så konstigt om han träffar en tjej på plats och inleder en seriös relation med henne.
Citera
2009-06-12, 19:20
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Det beror nog mycket på omständigheterna kring hur mannen och kvinnan träffats. Om han tog med sig henne hem efter en vecka semester i Pattaya så lär många ögonbryn höjas, men om han jobbat som t.ex. ingenjör på Ericsson i Bangkok i flera år, så är det väl inte så konstigt om han träffar en tjej på plats och inleder en seriös relation med henne.

Om du ser en thailändsk kvinna och en svensk man på stan, dyker det då inte upp några fördomar i ditt huvud?
Dyker det inte upp så tillhör du nog en minoritet.

I mitt exempel syftar jag på om vi enbart tar hänsyn till etnicitet, inget annat.
Citera
2009-06-12, 19:30
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Om du ser en thailändsk kvinna och en svensk man på stan, dyker det då inte upp några fördomar i ditt huvud?

Jo då - i synnerhet om mannen är avsevärt äldre och mer oattraktiv än kvinnan. Däremot spelar det i praktiken mindre roll för paret i fråga om de träffats under omständigheter som liknar de jag angav i det senare exemplet, såvida de inte tar illa vid sig av andras fördomar.
Citera
2009-06-12, 20:48
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

I mitt exempel syftar jag på om vi enbart tar hänsyn till etnicitet, inget annat.

Jag gjorde det tidigare men känner numera sympati för mannen då jag vet hur han tänker och känner.

Svenska kvinnor är generellt sett skadade av det feministpåverkade jämställdhetssamhälle som vi lever i där de förväntas göra karriär och allt det andra som män vanligtvis är bättre på. Det anses dessutom fult och omodernt för kvinnor att spendera största delen av sin tid hemma med barn och hushåll. Istället förväntas de ställa krav på mannen att "hjälpa till" och "ta gemensamt ansvar" för traditionellt kvinnliga uppgifter såsom att laga mat, städa och ta hand om ungarna. Många kvinnor tycker att alla dessa moderna jämställdhetskrav känns jobbigt för innerst inne vill de göra det som kvinnor i tusentals år alltid har gjort. Men nu har de inte längre tid till det för att de plötsligt ska klättra i karriärstegen och tjäna en massa pengar och vara så förbannat duktiga på allt. Inte konstigt att många kvinnor kör i väggen och inte lyckas fixa sina förhållanden.

Svenska män är förstås också förvirrade. Pappaledighet är jättebra, ingen tvekan om detta. Men snart förväntas de ställa upp 50/50 att stanna hemma med barnen. Vill svenska män detta? Ska de låta sina fruar göra karriär medan de själva stannar hemma, diskar, städar och tar hand om ungarna? Blir de lyckligare då? Knappast. Män vill inte ha det så, och det ligger väl i vår natur och instinkt lika mycket som för kvinnor.

Problemet är att det finns så enormt mycket tabu och fördomar kring detta ämne och gud nåde den som vågar påstå att kvinnan bör ta hand om hushåll och barn och låta mannen sköta om försörjning m.m. Nej, så får man inte säga i dagens jämställdhetssverige. Det är diskriminering!

Jag är själv tillsammans med en ukrainska och det funkar bättre än det har gjort med någon svensk kvinna (jag är inte ung och grön - har haft en del förhållanden genom åren). Hon lagar i princip all mat (ibland hjälper jag till om jag känner för det), ger mig all sex jag vill ha (verkligen anstränger sig för att tillfredsställa mig då hon vet att det är viktigt för mig), sköter all diskning och städning samtidigt som jag står för familjens försörjning, ekonomi, bilkörning etc. Precis så som det ska vara. Vi är lyckliga, har roligt tillsammans och respekterar varandra till fullo.

Jag tycker att fler svenska män bör utforska östeuropa där svenska män har ett gott rykte och där kvinnor har traditionella könsvärderingar och mer kvinnligt perspektiv på många frågor och sig själva. Visst finns det många fina svenska kvinnor men utbudet därborta i öst är mångfalt bättre för oss män som letar efter riktiga kvinnor som inte skadats av kvinnofrigörelsens baksidor. Problemet är att det finns många lurendrejare därute, kanske 95% av alla dejtingsajter där drivs av bedragare. Detta kan skrivas om i annan tråd kanske.
Citera
2009-06-12, 20:49
Medlem
Caties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille

2) Diska, städa, tvätta.

Jag tror att du inte tänker så långt där. När ska kvinnan diska och städa då? Hon jobbar väl antagligen, eller hur stor tilltro har du till de svenska välfärdssystemen? Så då måste hon ju städa på kvällen, och du kommer inte ha så mycket tid att umgås med din tjej, eftersom då måste hon ju göra hushållsarbete själv istället för att man delar på hushållsjobbet och sedan umgås med varandra. Då får man ju dubbel tid att göra roliga saker än om man bara låter den ena göra allt hushållsarbete.

Att du tycker att man är hjärntvättad bara för att man är en man och torkar sin egen stjärt och inte låter mamma/flickvännen göra det. Haha, du anar inte hur otroligt Omanligt det är med män som bara vill bli serverade och inte kan sätta på en tvättmaskin själv, eller inte kan laga nåt annat än en Gorbys pirog. Det finns en anledning till att tjejer väljer bort sådana män.

Jag jobbade förr ihop med en kinesisk tjej som gift sig med en svensk man och de har även barn ihop. Visst tog hon hand om mer hushållsarbete, men knappast blev hon gladare av det, tvärtom så var hon ofta olycklig och grät och längtade hem till Kina. De fick dessutom ofta skicka pengar till hennes syskon och föräldrar för att ge ekonomisk support till det företag som familjen hade, samt hjälpa föräldrarna med diverse sjukvårdskostnader. I andra kulturer är det nämligen helt självklart att man hjälper familjemedlemmar ekonomiskt t ex när föräldrarna blir gamla och behöver sjukvård. Sen kom hennes familj till Sverige och hälsade på och då fick alla bo hos dem. Det var säkert jättekul för hennes man att ha huset fullt av kineser, och när hennes pappa kom hem till deras villa, vem tror du bestämde då?

Vad gäller sexliv o.s.v så var de säkert som vilket par som helst egentligen, jag tror inte att någon man ska lura sigsjälv att tro att utländska tjejer är så mycket annorlunda än svenska, kåtare, eller att man ska få en enklare kvinna att hantera, en gladare eller en enklare relation. Jag tror att kvinnor över hela världen är ganska lika varandra och att vi önskar och klagar på ungefär samma saker.

Hon var en väldigt snäll tjej och jag tycker absolut att man ska kunna gifta sig med vilken tjej man vill och med vilken nationalitet man vill, men jag tror verkligen att man är helt ute och cyklar om man tror att man ska få det lättare med en utländsk tjej, för den slags relationer har också problem att ställas inför.

T ex i början så är tjejen ganska utlämnad och beroende av dig i det svenska samhället och du måste hjälpa henne med allt iom att hon inte kan språket. Visst kommer hon att gå på SFI (Svenska för invandrare) men det tar ändå lång tid för att en kvinna ska bli självständig i samhället och klarar enkla saker som att gå till posten eller banken eller migrationsverket.

Och det finns ju även scenarior, där tjejerna, när de väl blivit självständiga och fått sitt uppehållstillstånd gör slut med mannen som hjälpt dem hit och flyttar till ett eget boende och skaffar sig en ny karl som även kan diska, städa och laga mat. Touché.
Citera
2009-06-12, 21:11
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catie
Och det finns ju även scenarior, där tjejerna, när de väl blivit självständiga och fått sitt uppehållstillstånd gör slut med mannen som hjälpt dem hit och flyttar till ett eget boende och skaffar sig en ny karl som även kan diska, städa och laga mat. Touché.
Det där med att dela hushållsarbetet är ju en sådan där sak som är så viktig i debatten, men som saknar betydelse i praktiken. Är du en högstatusman så kan du skita fullständigt i allt hushållsarbete och hon stannar. Hon kanske klagar, men hon stannar. Är du en lågstatusman kan du göra hur mycket hushållsarbete som helst, men kvinnorna blir inte mer intresserade för det.
Citera
2009-06-12, 21:30
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Det där med att dela hushållsarbetet är ju en sådan där sak som är så viktig i debatten, men som saknar betydelse i praktiken. Är du en högstatusman så kan du skita fullständigt i allt hushållsarbete och hon stannar. Hon kanske klagar, men hon stannar. Är du en lågstatusman kan du göra hur mycket hushållsarbete som helst, men kvinnorna blir inte mer intresserade för det.

Har man mycket pengar så betalar man antagligen någon för att städa.
Kvinnor gifter sig inte rikt för att få skura golv.
Citera
2009-06-12, 21:35
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Har man mycket pengar så betalar man antagligen någon för att städa.
Kvinnor gifter sig inte rikt för att få skura golv.
Högstatus = alfa, lågstatus = beta. Gruppstatus, inte samhälls- eller ekonomisk status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in