2009-03-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Ja, kärlek betyder väldigt mycket, för mig personligen.
Jag påstår inte att "mitt sätt" det är det ultimata sättet för gemene man/kvinna att tänka/känna.
Min ålder finns att hitta på FB, om du orkar leta.

Ja, jag hade stannat kvar hos min nuvarande partner om han förlorat jobb osv.
Ja, jag förutsätter att han älskar mig som person och att han tycker att jag är "gullig".

Såklart du hade stannat kvar hos din partner om han tappar jobbet, som jag skrivit tidigare har du hängt upp dig på en sak. Som du återkommer till hela tiden.

Du vill göra avgränsningar mellan dig som person och vad du är. Du är:

Ditt utseende.
Dina åsikter.
Din jobb.
Din inkomst.
Ditt boende.
Din klädsel.
osv osv.

Folk som möter dig ser allt ovan som du. Du däremot vill framhålla att du bara är du och det är bara din insida eller något. Att du bara blir kär i personen och inte allt runt omkring. Att kärlek är bara insidan hos en person och inget annat.

För att dra till till topic.

Vissa män som blir ihop med thailändskor inser att just i deras fall att pengarna spelar in, att de har möjligheten att ge tjejen samt hennes familj trygghet. Men det är inte bara detta för de är mer än sina pengar. Detta förringar inte kärleken enligt mig. Trygghet är (vad jag tror) en stor variabel om man lever i ett land där de sociala skyddsnäten är små eller inte finns.

Många vill förenkla att tjejerna utan urskiljning rycker tag på första bästa västerlänning som har lite pengar, jag säger att pengar är en del av detta och att andra saker spelar in.

Du ställer dig frågan, hur kan grabbar leva med någon som de vet har variabeln ekonomisk trygghet och ifrågasätter att detta kan ha med kärlek att göra. Jag svarar att det är en del i ett helt paket och detta verkar du ha svårt att förstå och återkommer hela tiden till att ekonomisk trygghet kan inte ha något att göra med kärlek, för du minsann älskar någon som har mindre pengar än din förra partner.
Citera
2009-03-14, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flback

För att dra till till topic.

Vissa män som blir ihop med thailändskor inser att just i deras fall att pengarna spelar in, att de har möjligheten att ge tjejen samt hennes familj trygghet. Men det är inte bara detta för de är mer än sina pengar. Detta förringar inte kärleken enligt mig. Trygghet är (vad jag tror) en stor variabel om man lever i ett land där de sociala skyddsnäten är små eller inte finns.

Många vill förenkla att tjejerna utan urskiljning rycker tag på första bästa västerlänning som har lite pengar, jag säger att pengar är en del av detta och att andra saker spelar in.

Du ställer dig frågan, hur kan grabbar leva med någon som de vet har variabeln ekonomisk trygghet och ifrågasätter att detta kan ha med kärlek att göra. Jag svarar att det är en del i ett helt paket och detta verkar du ha svårt att förstå och återkommer hela tiden till att ekonomisk trygghet kan inte ha något att göra med kärlek, för du minsann älskar någon som har mindre pengar än din förra partner.

Det var det fetstilta jag var ute efter.
Tack.
Och jag håller med dig fullt ut där.

Andra stycket:
Nej, jag ifrågasätter inte att det kan finnas kärlek även där pengar finns.

Jag förstår vad du menar.
Men du missförstår mig.

Jag var intresserad av om det låg någon sanning i fördomarna och hur de påverkade "paret" i så fall?
Det har jag fått svar på delvis nu, fast mest ur tjejens perpektiv.
Vilka "fördelar" kan det finnas för mannen att "importera" förutom de uppenbara som kärlek?

Sista fetmarkerade:
Du får gärna förlöjliga mig hur mycket du vill. Men tänk på att det fetmarkerade är ett löjligt svar, på ett av dina löjliga påstående ang. mig.
Citera
2009-03-14, 21:33
Medlem
Citat:

Jag var intresserad av om det låg någon sanning i fördomarna och hur de påverkade "paret" i så fall?
Det har jag fått svar på delvis nu, fast mest ur tjejens perpektiv.
Vilka "fördelar" kan det finnas för mannen att "importera" förutom de uppenbara som kärlek?

Vilken fördel hade min polare som blev ihop med en engelska. Jag vet inte, möjligt att han inte träffade rätt när det gällde svenska tjejer.

Det finns nog en massa svar, precis som kärlek är det inte bara en sak.

Många vill förenkla det hela och säga att det bara är skitfula grabbar som absolut inte kan få svenska tjejer som blir ihop med någon utanför Sverige. Vissa är lite snällare och säger att det är bara skitfula grabbar som blir ihop med någon från Asien.

Här är några exempel:

1: Grabbar som söker det traditionella, mannen arbetar och tjejen tar hand om hemmet.
2: Grabbar som är korta.
3: Grabbar som är fula i västerländska ögon.
4: Grabbar som tycker att tjejer från Asien är snyggare än vita tjejer.
5: Grabbar som är trötta på den västerländska ytligheten och synsättet när det gäller förhållanden.

osv osv osv osv.

Du är mycket för att hitta en anledning till allt, kanske borde vidga ditt synsätt.
Citera
2009-03-14, 21:49
Avslutad
Citat:

Du är mycket för att hitta en anledning till allt, kanske borde vidga ditt synsätt.

Jag är mycket för att diskutera och ställer gärna frågor.
Det är så jag vidgar mitt synsätt.

Jag tror att du har fått för dig att jag står för de fördomar som finns ang. ämnet.
Det gör jag inte.
Men jag undrade om det fanns någon grund för dem.

Vi befinner oss just nu i en tråd som handlar om "Svenska mäns import av asiater".
Därför ville jag lära mig lite om det.

Du var mig en "kitslig" jäkel, som hänger upp dig på allt och inget.
Kanske borde du ta och tagga ner lite och öppna dina egna sinnen?
(Du är ju knappast öppen för andras värderingar eller sätt att vara på;-)

Låter den här tråden vila lite tills det kommer in någon som går att snacka med.

Ha en trevlig kväll, flback.
Citera
2009-03-14, 22:10
Medlem
Lantbruks avatar
Fenomenet får mig att vilja spy, äckliga gubbar som drar hem dessa thaikärringar, FYFAN. Det är lika vidrigt det som när (klimakterie)kärringar drar hem negrer.

Usch .

Mvh
Citera
2009-03-14, 23:13
Medlem
Citat:
Jag är mycket för att diskutera och ställer gärna frågor.
Det är så jag vidgar mitt synsätt.

Jag tror att du har fått för dig att jag står för de fördomar som finns ang. ämnet.
Det gör jag inte.
Men jag undrade om det fanns någon grund för dem.

Vi befinner oss just nu i en tråd som handlar om "Svenska mäns import av asiater".
Därför ville jag lära mig lite om det.

Du var mig en "kitslig" jäkel, som hänger upp dig på allt och inget.
Kanske borde du ta och tagga ner lite och öppna dina egna sinnen?
(Du är ju knappast öppen för andras värderingar eller sätt att vara på;-)

Låter den här tråden vila lite tills det kommer in någon som går att snacka med.

Ha en trevlig kväll, flback.

Har aldrig sagt att du står för de fördomar som jag beskriver. När jag skriver att många förenklar då syftar jag självklart till kommentarer som står i tråden. Har ingen aning hur du kopplar, "Många vill förenkla det hela och säga att det bara är skitfula grabbar som absolut inte kan få svenska tjejer som blir ihop med någon utanför Sverige", till dig själv. Hade du stått för en sådant synsätt skulle jag självklart ha riktat mig till dig.

Sen är det lite synd att du gör det typiskt kvinnliga och tolkar rakhet i text till "kitslig" mm. Klarar du inte av rak kommunikation då är kanske inte flashback något för dig?

Ditt sätt att ställa frågor och hantera svar tyder på att du söker en orsak till saker och ting, kärleks problematiken är ett bra exempel. Du hävdar att ditt gulliga inre är enbart de som avgör att din pojkvän är ihop med dig, medan jag menar att det är många olika faktorer.

På samma sätt är det med män som "importerar" folk från andra länder. Det finns ungefär lika många anledningar som förhållanden. Skulle vi få in tio personer här då hittar vi nog tio olika anledningar. På samma sätt som vi skulle få tio olika förklaringar av ordet kärlek av tio olika personer.

Det många inte verkar förstå är att det är en ganska stor kostnad att "importera" någon till Sverige. Personen är fram tills han/hon får medborgarskap, utanför många av de sociala skyddsnät som finns i Sverige. Var någon som hävdade att det ligger på 100 000+, mat, resor mm fram tills medborgarskapet.

Kamraten som blev ihop med en engelska fick skriva på papper om att han var skyldig att se till att hon hade en ekonomi, dvs hon kunde inte från dag ett gå till socialen. Antar att det är liknande för personer som tar hit folk från andra länder. Någon med erfarenhet av "import" kan nog berätta mer.
Citera
2009-03-15, 02:29
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Har aldrig sagt att du står för de fördomar som jag beskriver. När jag skriver att många förenklar då syftar jag självklart till kommentarer som står i tråden. Har ingen aning hur du kopplar, "Många vill förenkla det hela och säga att det bara är skitfula grabbar som absolut inte kan få svenska tjejer som blir ihop med någon utanför Sverige", till dig själv. Hade du stått för en sådant synsätt skulle jag självklart ha riktat mig till dig.

Sen är det lite synd att du gör det typiskt kvinnliga och tolkar rakhet i text till "kitslig" mm. Klarar du inte av rak kommunikation då är kanske inte flashback något för dig?

Ditt sätt att ställa frågor och hantera svar tyder på att du söker en orsak till saker och ting, kärleks problematiken är ett bra exempel. Du hävdar att ditt gulliga inre är enbart de som avgör att din pojkvän är ihop med dig, medan jag menar att det är många olika faktorer.

På samma sätt är det med män som "importerar" folk från andra länder. Det finns ungefär lika många anledningar som förhållanden. Skulle vi få in tio personer här då hittar vi nog tio olika anledningar. På samma sätt som vi skulle få tio olika förklaringar av ordet kärlek av tio olika personer.

Det många inte verkar förstå är att det är en ganska stor kostnad att "importera" någon till Sverige. Personen är fram tills han/hon får medborgarskap, utanför många av de sociala skyddsnät som finns i Sverige. Var någon som hävdade att det ligger på 100 000+, mat, resor mm fram tills medborgarskapet.

Kamraten som blev ihop med en engelska fick skriva på papper om att han var skyldig att se till att hon hade en ekonomi, dvs hon kunde inte från dag ett gå till socialen. Antar att det är liknande för personer som tar hit folk från andra länder. Någon med erfarenhet av "import" kan nog berätta mer.

Men för fan du kan ju inte jämföra England och nått oompa oompa-land. Det är väl inte direkt så att man åker till GB för att importera Leeds-luder eller? Om gubbäcklen försökte med brittiskorna på samma sätt som de beter sig nere i Asien skulle de få skallen inslagen av handväskor motsvarande. Det är ju inte äkta kärlek som är frågan här; det är ju knullimport.
Citera
2009-03-15, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men för fan du kan ju inte jämföra England och nått oompa oompa-land. Det är väl inte direkt så att man åker till GB för att importera Leeds-luder eller? Om gubbäcklen försökte med brittiskorna på samma sätt som de beter sig nere i Asien skulle de få skallen inslagen av handväskor motsvarande. Det är ju inte äkta kärlek som är frågan här; det är ju knullimport.

Kul att du skummat igenom tråden innan du sprider dina åsikter.

Förklara nu vad äkta kärlek är.
Citera
2009-03-15, 04:54
Medlem
"When the power of love overcomes the love of power the world will know peace." - Jimi Hendrix

WAKE UP PEOPLE!!!! Respektera att vi alla är olika!!!!
Citera
2009-03-15, 11:00
Avslutad
Citat:

Så jag ska lämna FB för att du och jag inte förstår varandra?
Är det ditt stående tips till alla som inte är överens, så skulle FB snart vara ett ödsligt ställe.

Jag talar fortfarande inte om de självklarheter du ihärdigt vill påvisa mig.
Är det så svart eller vitt som du säger, så kan ju modd låsa tråden nu?

Jag fattar att man kan bli kär över gränserna och allt det där.
Jag snackar om de "fall" där kärleken inte är en uppenbar orsak.
Och jag vill spåna om ämnet ur ett vidare perspektiv (som ligger utanför vissas fattningsförmåga?).
Kulturella aspekter?
Samhällets utveckling, och dess påverkan?
Jämställdhetens utveckling i Sverige?
Osv. Osv.
Citera
2009-03-15, 11:10
Medlem
Citat:
Så jag ska lämna FB för att du och jag inte förstår varandra?
Är det ditt stående tips till alla som inte är överens, så skulle FB snart vara ett ödsligt ställe.

Jag talar fortfarande inte om de självklarheter du ihärdigt vill påvisa mig.
Är det så svart eller vitt som du säger, så kan ju modd låsa tråden nu?

Jag fattar att man kan bli kär över gränserna och allt det där.
Jag snackar om de "fall" där kärleken inte är en uppenbar orsak.
Och jag vill spåna om ämnet ur ett vidare perspektiv (som ligger utanför vissas fattningsförmåga?).
Kulturella aspekter?
Samhällets utveckling, och dess påverkan?
Jämställdhetens utveckling i Sverige?
Osv. Osv.

1: Ja när folk har uppenbara problem att ta en rak dialog, då de ständigt skall försöka säga vad jag är, "kitslig", "taggarna utåt" osv. Eller när det skriver in svar som ovan.

2: Du talar inte om självklarheter? Vad pratar du om då? Varför inte ge konkreta exempel istället för att fråga med svepande frågor? Varför inte förklara att du är ute efter undantag? Förväntar du dig att vi alla ska förstå att du menar en viss sorts förhållande? Sen när folk inte har förstått att du menar detta, som du aldrig förklarar då är det ur folks författningsförmåga?

3: Du vill diskutera utifrån kulturella aspekter, samhälls utveckling osv osv, men när har du tagit upp dessa frågor? Visa mig gärna när du tagit upp en sådan fråga i den här tråden.
Citera
2009-03-15, 11:34
Avslutad
Citat:
1: Ja när folk har uppenbara problem att ta en rak dialog, då de ständigt skall försöka säga vad jag är, "kitslig", "taggarna utåt" osv. Eller när det skriver in svar som ovan.

2: Du talar inte om självklarheter? Vad pratar du om då? Varför inte ge konkreta exempel istället för att fråga med svepande frågor? Varför inte förklara att du är ute efter undantag? Förväntar du dig att vi alla ska förstå att du menar en viss sorts förhållande? Sen när folk inte har förstått att du menar detta, som du aldrig förklarar då är det ur folks författningsförmåga?

3: Du vill diskutera utifrån kulturella aspekter, samhälls utveckling osv osv, men när har du tagit upp dessa frågor? Visa mig gärna när du tagit upp en sådan fråga i den här tråden.

1. "Den som står utan skuld, kastar första stenen" Personangrepp får stå för dig. Jag har svarat på dina anklagelser gentemot mig, och vad anledningen till dessa var. Självinsikt?

2. "Vi alla"? Har du hela FB bakom ryggen? Det var inte dåligt.

3. Du får läsa mina inlägg och förstå dem som/om du vill.

Till er andra:
Jag tror att könsrollerna i Sverige suddas ut allt mer. Och att detta kan vara en av orsakerna till att man "importerar" en partner.
Utvecklingen går mot att båda könen ska ha samma roller, vi ska båda jobba heltid, sköta hemmet, ta hand om barnen osv.

Trots att jag är tjej (eller kanske just därför) tycker att denna utvecklig är oroande. Vi "behöver" inte varandra på samma sätt som i tidigare generationer. Och vi lämnar varandra "lättare" nu än förr.

Att bli tillsammans med någon från en annan kultur, där synsättet på jämlikhet är mer likt det gamla, kan kanske därför vara "tryggare"?
Senast redigerad av Undseende 2009-03-15 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in