2009-03-15, 12:22
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende

Till er andra:
Jag tror att könsrollerna i Sverige suddas ut allt mer. Och att detta kan vara en av orsakerna till att man "importerar" en partner.
Utvecklingen går mot att båda könen ska ha samma roller, vi ska båda jobba heltid, sköta hemmet, ta hand om barnen osv.

Trots att jag är tjej (eller kanske just därför) tycker att denna utvecklig är oroande. Vi "behöver" inte varandra på samma sätt som i tidigare generationer. Och vi lämnar varandra "lättare" nu än förr.

Att bli tillsammans med någon från en annan kultur, där synsättet på jämlikhet är mer likt det gamla, kan kanske därför vara "tryggare"?

Jag har förmodligen redan nämnt det här, men det finns ett begrepp inom sociologin som heter "Clashing dreams". Det är ett begrepp för hur tokigt det kan bli när, vanligtvis, mannen söker en "traditionell" kvinna och förväntar sig att få det när han väljer en kvinna från t ex en asiatisk kultur, samtidigt som kvinnan söker en man som är "modern" och förväntar sig en annan typ av man än de hon har på "hemmaplan". Så blir det förstås inte alltid, men det är tillräckligt vanligt för att, som sagt, ha åstadkommit ett alldeles eget begrepp.
Jag har haft att göra med flera sådana fall och kvinnorna är inte alls "nöjda" med situationen, men då deras män "hotar" med att kontakta Migrationsverket om hon lämnar honom, så stannar de kvar och siktar på att stå ut i de 2 år som krävs för att hon sedan ska få stanna kvar.

Jag tror att de flesta män i Sverige föredrar att bli uppskattade för sin person och inte för materiella ting. Att vi lämnar varandra "lättare" nu tror jag framför allt beror på att man gifter sig av fel orsaker. Och förhållandena som bygger på Clashing dreams håller inte längre, av samma orsak.
Citera
2009-03-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Har aldrig sagt att du står för de fördomar som jag beskriver. När jag skriver att många förenklar då syftar jag självklart till kommentarer som står i tråden. Har ingen aning hur du kopplar, "Många vill förenkla det hela och säga att det bara är skitfula grabbar som absolut inte kan få svenska tjejer som blir ihop med någon utanför Sverige", till dig själv. Hade du stått för en sådant synsätt skulle jag självklart ha riktat mig till dig.

Sen är det lite synd att du gör det typiskt kvinnliga och tolkar rakhet i text till "kitslig" mm. Klarar du inte av rak kommunikation då är kanske inte flashback något för dig?

Ditt sätt att ställa frågor och hantera svar tyder på att du söker en orsak till saker och ting, kärleks problematiken är ett bra exempel. Du hävdar att ditt gulliga inre är enbart de som avgör att din pojkvän är ihop med dig, medan jag menar att det är många olika faktorer.

På samma sätt är det med män som "importerar" folk från andra länder. Det finns ungefär lika många anledningar som förhållanden. Skulle vi få in tio personer här då hittar vi nog tio olika anledningar. På samma sätt som vi skulle få tio olika förklaringar av ordet kärlek av tio olika personer.

Det många inte verkar förstå är att det är en ganska stor kostnad att "importera" någon till Sverige. Personen är fram tills han/hon får medborgarskap, utanför många av de sociala skyddsnät som finns i Sverige. Var någon som hävdade att det ligger på 100 000+, mat, resor mm fram tills medborgarskapet.

Kamraten som blev ihop med en engelska fick skriva på papper om att han var skyldig att se till att hon hade en ekonomi, dvs hon kunde inte från dag ett gå till socialen. Antar att det är liknande för personer som tar hit folk från andra länder. Någon med erfarenhet av "import" kan nog berätta mer.

100 000 är en väldigt låg summa, inte ens realistisk. Jag ligger just nu på ca 80 000 och då har min fru inte kommit till Sverige än + att hon har betalat en del också. 3-400 000 skulle jag gissa på fram till ett medborgarskap.

Stämmer bra att tar man hit någon är man skyldig att försörja henne. Min fru kommer inte kosta samhället ett öre då det är jag som får betala allt (jag betalar iofs inte skatteverkets översättning av giftemålshandlingarna).
Citera
2009-03-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
1. "Den som står utan skuld, kastar första stenen" Personangrepp får stå för dig. Jag har svarat på dina anklagelser gentemot mig, och vad anledningen till dessa var. Självinsikt?

2. "Vi alla"? Har du hela FB bakom ryggen? Det var inte dåligt.

3. Du får läsa mina inlägg och förstå dem som/om du vill.

1: Ta en titt på dina inlägg som riktar sig till mig.

2: Men var klargör du att det inte är de uppenbara du är ute efter? Ge mig ett exempel från gårdagen. Hur många andra verkar ha insett att du vill diskutera det icke uppenbara eller självklara?

3: Omöjligt när du inte klargör vad du är ute efter.
Citera
2009-03-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag har haft att göra med flera sådana fall och kvinnorna är inte alls "nöjda" med situationen, men då deras män "hotar" med att kontakta Migrationsverket om hon lämnar honom, så stannar de kvar och siktar på att stå ut i de 2 år som krävs för att hon sedan ska få stanna kvar.

Jag tror att de flesta män i Sverige föredrar att bli uppskattade för sin person och inte för materiella ting. Att vi lämnar varandra "lättare" nu tror jag framför allt beror på att man gifter sig av fel orsaker. Och förhållandena som bygger på Clashing dreams håller inte längre, av samma orsak.

Har du några siffror på skilsmässor? Dvs är det vanligare att äktenskap mellan en europe och en icke europe slutar i skilsmässa?

Sen undrar jag om det är vanligare med hot/våld inom "import" äktenskap.

Vet inte om du sitter på ovanstående siffror men man kan alltid hoppas.
Citera
2009-03-15, 13:42
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Har du några siffror på skilsmässor? Dvs är det vanligare att äktenskap mellan en europe och en icke europe slutar i skilsmässa?

Sen undrar jag om det är vanligare med hot/våld inom "import" äktenskap.

Vet inte om du sitter på ovanstående siffror men man kan alltid hoppas.

Nej, det har jag inte. Eller, jag hade säkert kunnat rota fram i biblioteket, men det ids jag inte. Notera att mitt inlägg inte handlade generellt om äktenskap mellan "européer" och "icke-européer" utan just äktenskap med problematiken clashing dreams. Själv tycker jag att det är hyfsat vanligt att de äktenskapen håller i ungefär två år, den behövliga längden för att få stanna kvar i Sverige.
Citera
2009-03-15, 13:53
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
...
Jag tror att de flesta män i Sverige föredrar att bli uppskattade för sin person och inte för materiella ting.
...
Håller helt med men... "it takes two to tango".
Citera
2009-03-15, 13:55
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Håller helt med men... "it takes two to tango".

Javisst. Det är väl därför de absolut flesta svenska kvinnor väljer svenska män?
Citera
2009-03-15, 14:00
Bannlyst
Citat:
Javisst. Det är väl därför de absolut flesta svenska kvinnor väljer svenska män?

Förutom du som väljer kanadensiska män, eftersom ingen vill ha dig på hemmaplan.
Citera
2009-03-15, 14:03
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Förutom du som väljer kanadensiska män, eftersom ingen vill ha dig på hemmaplan.

Nej, jag föredrar svenska män och har valt en sådan.
Citera
2009-03-15, 14:14
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Nja. Jag menade mest att det är på grund av att vissa kvinnor väljer män utifrån materiella perspektiv, så utgör även det ett sätt för män att bli 'valda'. Om inte vissa individer valde... andra individer... på grund av materiella ting, skulle diskussionen inte ens behöva existera.

Så ditt "därför..." hänvisade till något jag inte menade att skriva. Ledsen om jag var otydlig.
Citera
2009-03-15, 14:18
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Nja. Jag menade mest att det är på grund av att vissa kvinnor väljer män utifrån materiella perspektiv, så utgör även det ett sätt för män att bli 'valda'. Om inte vissa individer valde... andra individer... på grund av materiella ting, skulle diskussionen inte ens behöva existera.

Så ditt "därför..." hänvisade till något jag inte menade att skriva. Ledsen om jag var otydlig.

Och det omvända. Men i Sverige tror jag det tillhör vanligheterna att man väljer partner utifrån person.
Citera
2009-03-15, 14:45
Medlem
Konstigt resonemang

Citat:
Och det omvända. Men i Sverige tror jag det tillhör vanligheterna att man väljer partner utifrån person.

Vad får dig att tro att svenskar är så annorlunda än andra nationaliteter eller att andra nationaliteter är så annorlunda svenskar? Min erfarenhet är att alla är ganska lika oavsett var man är född.

En svensk som vinner 100 miljoner på lotto, hur många frieribrev får inte h*n? Är alla dessa breven från personer födda i Afrika eller Asien? Hur många här har inte raggat upp någon bara för att någon varit snygg? Eller för att man bara varit kåt? Eller för att någon är juste och trevlig?

Inte en enda skillnad ser jag beroende på var personen kommer från. Det finns asiatiska lycksökare (stött på dem) precis som det finns svenska lycksökare (stött på dem). Det finns asiatiska prostituerade (stött på dem) och det finns svenska prostituerade (stött på dem). Det finns fattiga asiater likväl som rika precis som det finns fattiga och rika svenskar.

De äktenskap med asiatiskor som inte håller beror på precis samma orsaker varför inte äktenskap med svensk*r håller. Man gick in i något där en väsentlig gemensam faktor saknas. Skillnaden är 2 egentligen. En person från ett annat land är mer utsatt då det är svårare för h*n att snabbt få tröst, rum mm av anhöriga och vänner. Sen väljer ofta personer från asien oftast att försöka kämpa för förhållandet när det går lite knackigt i stället för att knulla runt eller skilja sig som många svenskar gör.

De äktenskap jag sett som inte håller mellan en asiatisk person och en svensk handlar oftast om att mannen tar hem en fru och har vanföreställningar om hur hon är. Men det är inte representativt på något sätt. Majoriteten av det jag sett är att det är äktenskap som är lyckliga för båda parter, precis som mellan 2 svenskar.

Tycker det är väldigt mysko syn många har då Sverige nästan är en bananrepublik (vilket hela västvärlden kommer vara om ett par år) men vi tror att vi är vackrast och bäst. För 30 år sedan kunde vi slå oss för bröstet och säga att vi var bra, men idag är vi inte på något område bäst på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in