Citat:
Till er andra:
Jag tror att könsrollerna i Sverige suddas ut allt mer. Och att detta kan vara en av orsakerna till att man "importerar" en partner.
Utvecklingen går mot att båda könen ska ha samma roller, vi ska båda jobba heltid, sköta hemmet, ta hand om barnen osv.
Trots att jag är tjej (eller kanske just därför) tycker att denna utvecklig är oroande. Vi "behöver" inte varandra på samma sätt som i tidigare generationer. Och vi lämnar varandra "lättare" nu än förr.
Att bli tillsammans med någon från en annan kultur, där synsättet på jämlikhet är mer likt det gamla, kan kanske därför vara "tryggare"?
Ursprungligen postat av Undseende
Till er andra:
Jag tror att könsrollerna i Sverige suddas ut allt mer. Och att detta kan vara en av orsakerna till att man "importerar" en partner.
Utvecklingen går mot att båda könen ska ha samma roller, vi ska båda jobba heltid, sköta hemmet, ta hand om barnen osv.
Trots att jag är tjej (eller kanske just därför) tycker att denna utvecklig är oroande. Vi "behöver" inte varandra på samma sätt som i tidigare generationer. Och vi lämnar varandra "lättare" nu än förr.
Att bli tillsammans med någon från en annan kultur, där synsättet på jämlikhet är mer likt det gamla, kan kanske därför vara "tryggare"?
Jag har förmodligen redan nämnt det här, men det finns ett begrepp inom sociologin som heter "Clashing dreams". Det är ett begrepp för hur tokigt det kan bli när, vanligtvis, mannen söker en "traditionell" kvinna och förväntar sig att få det när han väljer en kvinna från t ex en asiatisk kultur, samtidigt som kvinnan söker en man som är "modern" och förväntar sig en annan typ av man än de hon har på "hemmaplan". Så blir det förstås inte alltid, men det är tillräckligt vanligt för att, som sagt, ha åstadkommit ett alldeles eget begrepp.
Jag har haft att göra med flera sådana fall och kvinnorna är inte alls "nöjda" med situationen, men då deras män "hotar" med att kontakta Migrationsverket om hon lämnar honom, så stannar de kvar och siktar på att stå ut i de 2 år som krävs för att hon sedan ska få stanna kvar.
Jag tror att de flesta män i Sverige föredrar att bli uppskattade för sin person och inte för materiella ting. Att vi lämnar varandra "lättare" nu tror jag framför allt beror på att man gifter sig av fel orsaker. Och förhållandena som bygger på Clashing dreams håller inte längre, av samma orsak.