Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag tror att det är ganska vanligt att en relation som påbörjades när man är 17 tar slut.

Jo tydligen, det är ju en omtumlande tid.
Spelar nog mindre roll att jag var ihop med en asiat då..
Citat:
Håller helt med dig om att man uppskattar Sverige ju mer man bott utomlands.
Sverige och svenskar har ett oerhört gott rykte på andra sidan Atlanten. Svenskar uppfattas som hederliga, lojala och down to earth vilket gör det ännu lustigare att Sverige nog är det enda landet där det är positivt att vara "osvensk". Du skulle aldrig höra en fransman säga med stolthet i rösten att han är "ofransk". Det sker inte.
Jo, jag förstår exakt vad du menar!
Som en anekdot från filippinerna så kan jag säga att de få svenskar som bor där får väldigt lätt en chefsposition (än om dom jobbar på västerländska företag), eftersom vi anses vara de mest hederliga lojala i världen i princip.
Är väldigt vanligt att kaptenen och befälen är svenskar, medan resten av besättningen är filippiner...
Annars vet rederiet inte om båten kommer tillbaka eller om dom kört den till nån pirathamn i indien och sålt hela köret.

Svenskar och britter är dom som leder sjöfarten där nere.
Sen våran perfektionism är något jag älskat och saknat..
Vi nöjer oss inte med halvdåligt resultat, och det är väl det som är grunden i vår civilisation.
Jag tror absolut inte att ett u-land är fattigt av slumpen.
Citat:
Hur anser du att det ligger till angående sex?
De jag satt på har jag inte lagt en spänn på.. det skulle kännas väldigt fel, helst när man är i ett sånt där land.
Visserligen så kanske inte vilda skolflickor är ett bra exempel på hur resten av befolkningen fungerar..
Dom kanske också är modernare pga. att det är medel/överklass i större städer.
Citat:
Jag har några tjejkompisar som är tillsammans med nordamerikaner och jag är möjligen också på väg åt det hållet. De killarna är ganska olika som personer, men gemensamt för dem är att de är väldigt "svenska". De tycker att det är något av en lättnad att träffa svenska tjejer, som uppfattas som just down to earth (kommer fan inte på vad det heter på svenska. Hjälp gärna till). Vi uppfattas inte så "dramatiska" utan mer "Jag gillar dig, du gillar mig. Let's get it on."

Det är inte så noga vad killen har för bil eller hur dyr restaurang han tar med en till. Det är inte så noga med vad han jobbar med, bara han trivs med det och sig själv. För dem är det väldigt "exotiskt", eller vad man ska säga. De är ganska trötta på tjejer som sitter hos nagelskulptrisen (som de ska betala förstås) medan de gräver sig blå runt huset för att fixa dräneringen. Svenska tjejer tar tag i en spade och gräver själva (och fixar möjligen naglarna efteråt). När min brorsa bodde i USA med sin fru (svenska), så tappade folk runt omkring hakan när HON gick ut och skottade snö utanför huset. Så, nä, "krävande" tror jag inte är det ord som nordamerikaner först tänker på när de beskriver svenska tjejer. Snarare down to earth. Men det kräver nog att man är trygg i sin manlighet.
Ja det är såklart down to earth-tjejer jag gillar.. hittar inte heller nått svenskt uttryck för det. Nere-på-jorden.
Det finns ju såklart svenska tjejer som även dom beter sig som de där amerikanska du pratar om.. men ändå kanske lite väl fördomsfullt av mig att kalla alla svenska brudar attentionwhores, då svenska tjejer och svenskar överlag är väldigt fina människor.. Men man måste ju få försvara sig.
Min dåvarande tjej fick alltid följa med ut då det blev snöskottning, däckbyte, biltvätt vedhuggning mm. på samma sätt som vi skötte tvätt och matlagning tillsammans.
Då jag är för jämställdhet så ska det såklart omfatta alla områden, inte enbart mannen..
Blir det sura miner etc. så vet man ju att det inte är flickvänsmaterial.
Men det kan faktiskt vara väldigt svårt att "fostra" en traditionell kvinna att bli sådär svensk.. tex. sätta skyffeln i näven på en amerikansk tjej kan inte vara nån höjdare tydligen.
Men jag har lärt mig att inte krypa för tjejer, det har som sagt mycket att göra med det du sa om manlighet. Om man kan hantera en "riktig" kvinna.
På det sättet är dom kanske inte krävande, men det finns såklart mycket krävande svenska tjejer.. samtidigt som en asiatisk kvinna kan vara väldigt arbetsför också.
Så länge man är kritisk och manlig nog att hitta rätt kvinna så är det inga problem.
Om man är tydlig från början så finns det ingen risk att man blir fast med fel tjej..
Dock måste man vara extra vaksam och kritisk då man söker kärlek över kulturgränser såklart. Det hoppas jag att folk är medvetna om.
Citat:
De som faller för det du kallar prostitution (vilket jag kan hålla med om) är ju barn av sin tid och sitt sociala sammanhang. Någon av de "svenska" nordamerikanska killarna beskrev det som att ett förhållande med en svensk tjej är mer av ett partnerskap, medan ett förhållande med en amerikansk tjej är mer av en affärsuppgörelse.

Låter jävligt tragiskt.. synd om amerikanerna alltså.
Men som du sa så har det mycket med manlighet att göra..
Jag tror att många västerländska män tappat en viktig bit av sig själva, vissa låtsas vara alfahannar och vissa tror att man är "romantisk" om man låter sig hunsas av ett fruntimmer.
Citat:
Jag anser inte att man är en "alfa-hanne" när man är otrygg i sin manlighet.
Varför hoppas du det?
Det är ju enklare om vanliga svenska killar är ihop med vanliga svenska tjejer. Vi är ju uppvuxna i samma samhälle och funkar ganska bra ihop.

Nej, självklart är dom inte äkta "alfahannar".. dom bara låtsas.
Och må hända så kanske vissa gubbar väljer en kvinna som kan göra deras otillräckliga manlighet större.
Jo men jag är övertygad om att det går att ha normala förhållanden med asiater på samma sätt, om än lite komplicerat såklart när man går över kulturgränserna.
Det enda som krävs är att normala starka män far dit.
Sen får svenska killar gärna fara dit med sina svenska tjejer också på semester.. istället för turkiet och andra tråkiga ställen.
Jo, nog funkar svenskar bra ihop..
Men vissa svenska tjejer vill ha turkar och vissa svenska killar vill ha asiater.
Jag faller inte i någon kategori för närvarande.. men jag tycker väl ändå att vi kunde respektera dem bättre.
(Än om det gör ont i själen för mig att se att en svensk tjej valde en turk framför mig

)