Citat:
Ursprungligen postat av
yournotlikeme
Okej har sökt i tråden och fått reda på att Phenibut går på GABA-B som Lyrica. Jag har för tillfället jäävligt hög Lyrica tolerans. Så pass att för att jag ska få ett rus måste jag ta minst 1.5g.
Hur mycket Phenibut tror ni då jag behöver ta för att känna av det bra? Är första gången tar detta och har det i pulverform.
Om det inte har kommit några nya forskningsresultat angående pregabalin det senaste året så binder det inte till GABA-B receptorer. Gabapentin har visats agera som indirekt modulator på GABA-A (den ökar antalet receptorer i vissa delar av hjärnan labbtest iaf).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6491616/
Fast du kanske förväxlade det med antagonism av spänningsberoende kalcium jonkanaler (alpha2/delta 1) vilket både phenibut och pregabalin delar, fast phenibut är mycket svagare än både gabapentin och pregabalin. Phenibut verkar ju på GABA receptorerna direkt så tolerans borde inte vara något problem.
Jag har baklofen (som är en selektiv GABA-B agonist) på recept vid behov samt äter lyrica och gabapentin i maxdos varje dag och jag har aldrig märkt av någon tolerans. Tvärtom upplever jag att dem 3 medicinerna förstärker effekten av varandra.