2016-05-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Har haft diagnosen diabetes Typ 2 i snart tio år, och hade det säkert tio om inte femton år innan jag insåg det. Har nu "avverkat" ett antal läkare och diabetessjuksköterskor på två vårdcentraler.

Hur man blir bemött beror helt på vem man möter. Från mycket kompetenta (inkl. kunna säga "Jag vet inte utan måste fråga mina kollegor.) och trevliga till andra som fått en att undra om de inte borde gå tillbaka till grundskolan.

Frågan om potensmedel tog den första diabetessjuksköterskan jag träffad upp som en ren rutin första gången vi träffades "Vi har bot för det om du behöver". Sista gången jag träffade en skitstöveln till läkare skrev hon ut ett recept, under det hon gjorde sig lustig, på Sildenafil/Vigara i en mindre förpackning och ett dyrare fabrikat än jag föreslog/begärde och påpekade att "du kan ju alltid köpa på nätet".

Priset på Vigara (även kopior) på nätet är oftast dubbelt så högt som original preparatet på apoteket och flera gånger dyrare än generiska kopior. Numera finns det flera fabrikat att välja på.. Tyvärr ingår inte potensmedel ens till diabetiker i läkemedelsförmånen varför den enskilde får betala fullt pris själv. Det är därför viktigt att läkaren skriver "rätt recept".
Jag har typ 1 diabetes och har haft det i 35 och frågan har aldrig kommit upp hos docktorn/sjukssyster. Nu har jag börjar märka att jag inte blir lika hård och tappar ståndet. Ibland får jag inte ens upp dicken😳. Har aldrig varit problem förr började för ca 1 år sen. Har alltid haft bra hba1 c . Vad kostar de olika allternativen och vad heter de?
Citera
2016-05-08, 16:31
Medlem
Afrolovers avatar
Något av dagspris. Varierar också från apotek(s kedja) till apotek.

Gå in på Apoteket.se (gamla monopolet m a o) och sök på Sidenafil och med lite trixande får du fram en aktuell prislista. Som sagt du måste ha recept så gör det så nära (helst samma dag) du skall träffa din läkare.

Sista inköp för mig 12 tab./100 mg Orion 172,50 kr. Med ref. till ovan hade jag fått ett recept på 24 tab hade jag kommit undan med 220, 00 kr. Börja och testa om du behöver en lägre dos, finns tabletter 50 mg också. Apoteken har inte rätt att byta ut det fabrikat läkaren skriver recept på.
Citera
2016-05-08, 20:47
Medlem
Citat:
Något av dagspris. Varierar också från apotek(s kedja) till apotek.

Gå in på Apoteket.se (gamla monopolet m a o) och sök på Sidenafil och med lite trixande får du fram en aktuell prislista. Som sagt du måste ha recept så gör det så nära (helst samma dag) du skall träffa din läkare.

Sista inköp för mig 12 tab./100 mg Orion 172,50 kr. Med ref. till ovan hade jag fått ett recept på 24 tab hade jag kommit undan med 220, 00 kr. Börja och testa om du behöver en lägre dos, finns tabletter 50 mg också. Apoteken har inte rätt att byta ut det fabrikat läkaren skriver recept på.
Tack du e en riktig kompis 👍
Citera
2016-05-13, 20:39
Medlem
Jag har tre frågor som jag hoppas att någon kan besvara.

Om en fattig person i ett fattigt land får diabetes, och inte har råd att behandla sin sjukdom.

Vad är det viktigaste för den personen att tänka på?

Är det bäst för en sån person att helt sluta äta socker?

Är det möjligt för en sådan person att kontrollera sitt blodsocker utan att få modern medicin?

Tack på förhand. Linus
Citera
2016-05-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Jag har tre frågor som jag hoppas att någon kan besvara.

Om en fattig person i ett fattigt land får diabetes, och inte har råd att behandla sin sjukdom.

Vad är det viktigaste för den personen att tänka på?

Är det bäst för en sån person att helt sluta äta socker?

Är det möjligt för en sådan person att kontrollera sitt blodsocker utan att få modern medicin?

Tack på förhand. Linus

Vid diabetes typ 1 kommer personen att dö.

Vid diabetes typ 2 kan blodsockret hållas så lågt som möjligt med motion och en diet utan snabba kolhydrater. En sådan person kommer dock inte upptäcka sin diabetes förrän symtom uppträder, och då är blodsockret väldigt högt.
Citera
2016-05-13, 22:14
Medlem
Afrolovers avatar
Som sagts ovan är det svårt utan ordnad medicin försörjning.

Motion, kost (avstå från alkohol inkl. öl) och viktminskning om möjligt. Det senare kan vara mycket svårt i många länder i Afrika t.ex då viktminskning associeras med en annan sjukdom/AIDS.

Både Glimepirid och Meformin (de två läkemedel som rekommenderas som basläkemedel av WHO) är dock gamla mediciner där patenten gått ut för länge sedan varför generiska kopior inte kostar speciellt mycket.

Priset på Insulin varierar mycket mellan olika länder och kräver dessutom fungerande kylkedja. Novo levererar till många länder med kraftig rabatt, upp till 80 %.

Vilket land har du kontakt med 133542?
Citera
2016-05-14, 19:04
Medlem
Citat:
Som sagts ovan är det svårt utan ordnad medicin försörjning.

Motion, kost (avstå från alkohol inkl. öl) och viktminskning om möjligt. Det senare kan vara mycket svårt i många länder i Afrika t.ex då viktminskning associeras med en annan sjukdom/AIDS.

Både Glimepirid och Meformin (de två läkemedel som rekommenderas som basläkemedel av WHO) är dock gamla mediciner där patenten gått ut för länge sedan varför generiska kopior inte kostar speciellt mycket.

Priset på Insulin varierar mycket mellan olika länder och kräver dessutom fungerande kylkedja. Novo levererar till många länder med kraftig rabatt, upp till 80 %.

Vilket land har du kontakt med 133542?

Guinea i västafrika.
Citera
2016-06-04, 21:01
Medlem
Hej,

Mitt saliv och kiss, tycker jag, luktar sött. Detta har jag förstått beror på diabetes.

Jag har precis haft problem med hög feber och svullna spottkörtlar eller lymfkörtlar. De är fortfarande lite svullna men betydligt mindre än innan. Under denna tiden kunde jag bara äta flytande, och drack i stort sätt bara proteindryck. Nu har jag ätit normalt ett par dagar och känner att det är en söt smak på mitt saliv.

Jag har aldrig känt någon smak eller lukt på kiss eller saliv innan, är det relaterat till sjukdom? Är rädd att jag fått diabetes.

Tack för svar.
Citera
2016-06-05, 00:29
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigescouten
Hej,

Mitt saliv och kiss, tycker jag, luktar sött. Detta har jag förstått beror på diabetes.

Jag har precis haft problem med hög feber och svullna spottkörtlar eller lymfkörtlar. De är fortfarande lite svullna men betydligt mindre än innan. Under denna tiden kunde jag bara äta flytande, och drack i stort sätt bara proteindryck. Nu har jag ätit normalt ett par dagar och känner att det är en söt smak på mitt saliv.

Jag har aldrig känt någon smak eller lukt på kiss eller saliv innan, är det relaterat till sjukdom? Är rädd att jag fått diabetes.

Tack för svar.

Det finns bakterieinfektioner som ger upphov till en söt smak i munnen och om du har haft en infektion i munhåleregionen är det inte direkt orimligt.

Men diabetes är en folksjukdom och om du är orolig så är det inte svårare än att boka in en tid för att kolla blodsockret på vårdcentralen.
Citera
2016-06-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigescouten
Hej,

Tack för svar.

Jag var nojig över min skumma kisslukt i flera år. Sedan insåg jag att det var sparrisen som luktade. Så det behöver ju inte vara diabetes.
Citera
2016-06-05, 00:59
Medlem
bithards avatar
Hur länge har ni haft diabetes typ 1 och har ni fått några komplikationer? Isåfall efter hur många år? Har själv haft typ 1 i 12år och har fått lite förndringar nu i år på högra ögat. inget jag behövde oroa mig för doktorn. Händer många diabetiker efter ca 10år... Har alltid haft bra hba1c bör tilläggas.
Citera
2016-06-05, 05:23
Medlem
Griseldas avatar
Har haft diabetes typ 1 i ca 10år. Jag har slarvat så sjukt mycket och jag har nog haft en extrem tur att jag fortfarande lever. Jag har kunnat gå i dagar, kanske veckor utan att ta insulin. Har mätt ett hba1c på över 100. Jag kan i princip ingenting om sjukdomen då jag inte har brytt mig. Är idag 22 år och har börjat fundera på vad i helvete jag håller på med. Vad ska jag göra? Jag har inte haft kontakt med sjukhuset på ca 2-3år förutom att ringa om receptförnyelse, jag ska nog börja där. Jag är tacksam för tips på hur man sköter sig med denna sjukdom.. Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in